گروه اقتصادي-  معتمدی - بازار جهانی نفت در سال جاری با افت شدید قیمتی مواجه شد که در نوع خود بی سابقه است. در تاریخ بازار نفت کمتر سابقه داشته است که قیمت طلای سیاه تنها طی چند ماه با کاهش شدید مواجه باشد و بتواند قیمت نفت 140 دلاری را به پایین تر از 50 دلار برساند.

دوران طلایی نفت رو به پایان است

دراین باره یک اقتصاددان با تحلیل دلایل افت قیمت بازار جهانی نفت اظهار داشت: در مجموع دو دسته عوامل اقتصادی و سیاسی در بروز این وضعیت و آشفتگی بازار نفت تأثیر گذار بوده است که به طور خلاصه می‌توان به افزایش عرضه به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش نفت از سوی کشورهایی مانند آمریکا و نیز وعده عربستان به اروپایی‌ها مبنی بر اینکه در مقابل عدم توافق هسته ای با ایران،  این کشور نفت را ارزان عرضه خواهد کرد، اشاره داشت و البته در کنار آن درگیری و چالش میان روسیه با اکراین نیز به این افت قیمت دامن زد.

 

  اوپک در حال فروپاشی

بهنام ملکی در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت بازار نفت در سال 94 گفت: یکی از متغیرهای  اصلی تعیین قیمت نفت شاخص سیاسی است، بنابراین باید دید سیاستگذاران و آدمهایی که تصمیمات آنها در بخش نفت تأثیرگذار است، چه تصمیم و روشی را دنبال خواهند کرد.

وی با بیان اینکه متغیرهای سیاسی عوامل متنوع و پنهانی هستند، اضافه کرد: در مجموع اگر شرایط به سمت افزایش قیمت بچرخد و تغییراتی  ایجاد شود، همچنین  اوپک نیز توافقهایی برای کاهش عرضه نفت داشته باشند - بویژه اینکه اکنون اوپک دچار فروپاشی است و نقش کارتل بودن خود را از دست داده - در آن صورت بهای جهانی نفت افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: پیام این پیش بینی و وضعیت به دولت این است که باید به فکر اقتصاد غیر نفتی باشد. به عبارت دیگر مصیبت کاهش قیمت نفت را باید به مثابه نعمت دید و اقدامهای مفیدی در حوزه اقتصاد از جمله توسعه و تشویق فعالیتهای دانش بنیان و مهار فعالیتهای زیرزمینی انجام داد. باید از این درس تاریخی عبرت گرفت، در حالی که بودجه سال 94 هم نفتی بسته شده، این در حالی است که باید نگاه بدبینانه به درآمدهای نفتی داشت و تمام توان برای توسعه صادرات دانش بنیان گذاشت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در صورت بی‌توجهی   نفت به سرنوشت  بحران منابع آبی دچار می‌شود، افزود: اگر مدیریت نادرستی بر برداشتها صورت گیرد و سرمایه‌گذاری لازم و کافی انجام نشود، از آنجا که عمر این منابع خدادادی کوتاه است، به طور حتم به وضعیت و سرنوشت منابع آبی دچار خواهد شد.

یک اقتصاددان دیگر نیز در خصوص وضعیت بازار نفت در سال آینده اظهار داشت: مسأله بازار نفت زودگذر نیست، بنابراین دیگر نباید انتظار نفت 100 دلاری را داشت. پژویان در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: دلیل این مسأله تنها به افزایش عرضه به خاطر سرمایه گذاری برخی کشورها در حوزه استحصال طلای سیاه برنمی گردد، بلکه در آینده تقاضا برای انرژی‌های فسیلی بشدت کاهش خواهد یافت و در مقابل تقاضا برای استفاده از انرژی‌های نو مانند خورشید و باد ارتقا می‌یابد.

 

  تغییر نام وزارت نفت

وی اضافه کرد: در حال حاضر به کارگیری این انرژی‌ها در سامانه گرمایش و سرمایشی حوزه‌هایی ماند حمل و نقل و نیز ساختمانها ورود یافته  و وارد مرحله تجاری شده،  در واقع  از مرحله تحقیقاتی که چندین دهه در حال انجام بود، خارج شده است.

وی با اشاره به تولید خودروهای با انرژی‌های غیر فسیلی که توان حرکت  600 تا 700 کیلومتر بدون نیاز به شارژ را دارند، گفت: هر چند این خودروها در حال حاضر به دلیل اینکه هنوز به مرحله تجاری نرسیده است، گران هستند، اما حتماً در آینده با تولید انبوه مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به پروژه تحقیقاتی آمریکا مبنی بر استحصال نفت از ذرت خاطر نشان کرد: این پروژه تحقیقاتی همچنان روی میز محققان این کشور قرار دارد، بنابراین این بدان معناست که دوران انرژی فسیلی رو به اتمام است و نمی توان انتظار داشت، نفت به قیمتهای گذشته برگردد.

وی در خصوص مشکل بی پولی وزارت نفت برای سرمایه گذاری در حوزه نفت بویژه میادین مشترک گفت:  در اینکه باید حتماً در میادین مشترک سرمایه گذاری شود، جای تردیدی وجود ندارد و تاکنون هم کوتاهی شده است، اما باید راهکاری اتخاذ شود که وزارت نفت صرفه جویی زیادی را در دستور کار قرار دهد و روی میادین مشترک بیشتر متمرکز و سرمایه گذاری کند که البته در این میان دولت هم باید به این وزارتخانه برای تحقق این مسأله کمک کند.

پژویان اذعان داشت: روی دیگر سکه این است که برای عقب نماندن از دنیا باید سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های نو را نیز مورد توجه قرار داد، گرچه در این خصوص عقب ماندگی قابل توجهی وجود دارد.

پژویان در خصوص ارزیابی عملکرد وزارت نفت تصریح کرد: باید اقرار کرد، وزارت نفت تحت فشار شدید  است؛ زیرا با کاهش فروش و قیمت طلای سیاه مواجه است و از آنجا که قبلا به بودجه‌های زیاد عادت کرده بود، اما اکنون این بودجه  کاهش یافته است، بنابراین فشار بیش از گذشته متوجه این وزارتخانه است.

وی ادامه داد: بهتر است نام وزارت نفت به وزارت انرژی تغییر یابد و این وزارتخانه برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های نو مانند خورشید نیز ورود کند و همه توجه به سمت نفت نباشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.