کمتر می‌شود یک بخش خبری را در صدا و سیما ببینیم و بشنویم و اخباری از یک همایش و کنگره و گردهمایی و... در آن نباشد. در خبرها اعتراضهای فراوانی به این همایشها شد. 

همایشهای نمایشی؛ خیانت بزرگ به بیت‌المال

حتی رئیس محترم مجلس در افتتاحیه یکی از آنها گفت، امید دارد همایشی برای چگونگی متوقف کردن این همایشها برگزار شده و نسبت به این رویه تجدیدنظر به عمل آید! چنانکه رسانه‌ها نوشتند، ارقام نجومی و سنگین برای این همایشها در بودجه سال بعد نیز تدارک دیده شده و این تازه در بخش رسمی آنهاست. اسفبارتر وقتی است که در اخبار 30/20 به زوایای تلخ دیگر برخی از این همایشها اشاره می‌شود. اینکه اغلب استقبالی از آنها نمی‌شود. گاه برای پرکردن سالن، آن هم در همایشهای مهم و تخصصی از اعزام اتوبوس دانش‌آموزان و یا کارمندان و... بهره‌ می‌گیرند. در برخی همایشهای فرهنگی صاحب این قلم شاهد بوده که طرفهای قراردادی و به عبارت دقیقتر کارچاق‌کنهایی هستند که نفرات را اتوبوسی اجاره می‌دهند. بله! اشتباه نشنیده‌اید. قرارداد می بندند و از اعضای فلان کتابخانه یا با هماهنگی فلان مرکز و مدارس و... ، عده‌ای از همه‌جا بی‌خبر را می‌آوردند و یک پذیرایی هم می‌کنند و گاه در این محافل دیده‌اید، هدایایی هم می‌دهند یا قرعه‌کشی می‌کنند و جوایزی به حاضران می‌دهند که همه هم برای پرکردن بیشتر صندلی‌هاست!

با تمام احوال چرا باز هم این همایشهای پرزرق و برق از سکه نمی‌افتد و هر سال نسبت به سال قبل پررونق‌تر می‌شوند؟ در اداره‌ای فرهنگی شاهد بودم که رئیس به کارمندان نامه رسمی زده که برای حضور در سالن اداره و شرکت در جشنواره بهمان و رونمایی فلان و کنگره بهمدان(!) کسی حق ندارد آخر وقت به خانه برود. همه باید بروند و از آبدارچی تا خدماتی و کارمند و غیره صندلیها را پرکنند! شما را به خدا یکی بگوید آیا این سوزاندن پول و بودجه‌ای که برای هر ذره‌اش ادارات خود را به زمین و آسمان می‌زنند، نیست؟ شاید این سؤال پیش بیاید پس این همایشها که باز هم سال بعد ردیف بودجه می‌گیرند و همچنان پر رونقند و در برخی حتی هدایای گران‌ قیمت هم می‌دهند و... هیچ ثمری هم تا به حال جز در موارد بسیار معدود و محدود نداشته و ندارد، چه منفعتی دارند که حضرات از برگزاری آنها کوتاه نمی‌آیند؟

مهمترین نفع این همایش، پررونق شدن ویترین آن ادارات و مراکز است. به هر حال عده‌ای خبرنگار و گزارشگر می‌آیند و رسانه‌های مکتوب و دیداری و شنیداری مدتی آن اداره و مدیرانش را ذیل تصاویر آن همایش و مصاحبه‌های پیامد آن بر سرزبانها می‌اندازند و مدیران بالادستی اینها را می‌بینند و حال می‌کنند. اما کسی از خود نمی‌پرسد، بعد از خالی شدن سالن و دود شدن انبوهی از پول بیت‌المال، عایدی عملی این رفتارها چیست؟ تازه حکایت خبرنگارها و رسانه‌ها هم در قبال این محافل تلخ‌تر از آن است که بتوان نقل کرد. سربسته بگویم، بسیاری از آنها نیز تا نیروهایشان هدایای چرب و نرم و حتی نقدی نگیرند، به انعکاس مناسب چنین محافلی تن نمی‌دهند. حق هم دارند. اگر بناست سوء‌استفاده شود، چرا آنها نردبان شوند؟ بدتر وقتی است که همایشی پسوند بین‌المللی هم دارد و میهمانانی از کشورهای مختلف با پول بلیت و هتل و ویزا و هدیه و... می‌آیند و می‌روند و یک سفر توریستی و... بی‌شک همیشه این طور نیست، اما باید جلوی این اپیدمی خطرناک را گرفت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.