گروه اجتماعی – مصدق: درشرایطی که احداث فرودگاه بین‌المللی قم در سه هزار هکتار از اراضی ملی به مرحله پایانی اش نزدیک می‌شود، حالا رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از طی نشدن مراحل قانونی  ساخت این سازه و اعمال قدرت مسؤولان وقت  استان  در آن خبر می‌دهد .

فرودگاه قم مجوزهای قانونی لازم را ندارد

به گزارش خبرنگار ما، دکتر خداکرم جلالی  روز گذشته در نشستی رسانه‌ای که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، با اشاره به اینکه شکایتهای متعدد سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در ارتباط با ساخت فرودگاه قم  مورد توجه قرار نگرفت، اظهار داشت: در اجرای این پروژه  حتی از سازمان هواپیمایی کشوری نیز که اولین و مهمترین مرجع صدور مجوز برای انجام این طرح  است، هیچ مجوزی دریافت نشده است .

جلالی با بیان اینکه سازمان با توسعه مخالفتی ندارد، تأکید کرد: در اجرای پروژه فرودگاه قم اگر مراحل قانونی طی و مجوزهای لازم دریافت شود، مشکلی وجود ندارد. البته باید شرایط استاندارد و موقعیت برای احداث و راه‌اندازی این فرودگاه در این منطقه وجود داشته باشد. به گفته رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اخطارهای لازم در ارتباط با احداث  فرودگاه  قم داده شد و دستگاه های بازرسی و نظارتی برای حل  مشکل یاد شده  به این پرونده ورود پیدا کرده‌اند .

جلالی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ساخت‌وساز‌های غیرقانونی در منطقه اجت سوادکوه گفت: بتازگی در این ارتباط  بازدید‌هایی از منطقه  یاد شده داشتم و باید تأکید کنم چون اهالی آن از قدیم‌ دامدار بوده و در آنجا ساکن بوده‌اند در واقع در کومه ها زندگی می‌کردند، بنابراین نمی‌توان حق زندگی را از آنها گرفت، اما برخی در این روستا ساخت ‌و سازهای جدیدی بدون مجوز انجام داده‌اند که پرونده‌ آنها در دادگاه در حال پیگیری است .

وی در ادامه به بحث کانونهای بیابانی و ریزگردها پرداخت و گفت: کانونهای بیابانی فراوانی در کشور داریم که گاهی‌اندکی از آنها منشأ ریزگردها می‌شوند؛ به عنوان مثال کانون ریزگردهای اخیر در اهواز یکی از کانونهای بیابانی واقع در جنوب شرق این شهرستان بوده که مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است .

جلالی در پاسخ به خبرنگاری که از او در زمینه تعرفه واردات چوب  و کاغذ پرسیده بود، گفت: ایران  در تأمین  چوب و کاغذ مورد نیازش  به واردات نیاز دارد . در واقع  از 5/6میلیون مترمکعب  چوب مورد نیاز کشور حدود سه میلیون متر مکعب آن از محل زراعت چوب و جنگلهای متروکه و بقیه از راه  واردات تامین می‌شود، بنابراین برای کاهش فشار بر جنگلها ، تعرفه واردات چوب به صفر رسیده است. وی در ادامه به بحث حفاظت و توسعه  جنگلها اشاره کرد و گفت: طبق  گزارش  یک مؤسسه بین‌المللی که ارزیابی‌هایی دقیقی از طریق تصاویر ماهواره‌ای داشته است  ایران در سال 2014 در میان 178 کشور دنیا  در حفاظت از جنگلهای با پوشش گیاهی بالای 50 درصد، رتبه‌ شانزدهم  را دریافت کرده است .

جلالی در خصوص بازداشت معاون سابق سازمان جنگلها و بعضی از مدیرانش گفت: من در جریان جزییات پرونده نیستم؛ اما می‌دانم که بعضی از مدیران را بازداشت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اتهامهای مدیران بازداشت شده مشخص نیست، گفت: البته برخی ادعاها مبنی بر دریافت وجوه غیرقانونی از سوی این افراد وجود دارد که باید منتظر صدور حکم قطعی باشیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.