مارال ها که نسل شان در استان اردبیل سال ها پیش منقرض شده بود با اجرای طرحی زیست محیطی دوباره در حال احیا بوده و اکنون در جنگل فندقلو در شرق استان روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

مارال ها در استان اردبیل جان دوباره می گیرند

 منطقه جنگلی فندقلوی شهرستان نمین از زمان های بسیار دور زیستگاه اصلی گونه مارال بوده و تلاش می شود با افزایش تعداد این مارال ها و رها سازی آن در منطقه به احیای این زیستگاه کمک شود.

در سال 1388 هشت راس مارال در جنگل فندقلو شهرستان نمین در منطقه ای حفاظت و حراست شده رهاسازی شد و امسال این تعداد مارال با ازدیاد نسل به 21 راس افزایش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل می گوید: طرح تکثیر گونه مارال در سایت فندقلوی شهرستان نمین در کشور بی نظیر است.

سیدرضا موسوی روز سه شنبه در بازدید از مرکز نگهداری، پرورش و تکثیر مارال در سایت منطقه گردشگری فندقلوی نمین با بیان این که تکثیر گونه مارال در هیچ جای کشور به این سرعت انجام نشده است، گفت: این منطقه می تواند پایلوت خوبی برای کشور در این زمینه باشد.

وی این محل را تنها زیستگاه گونه مارال در استان اردبیل دانست و افزود: حفظ نسل و تکثیر این گونه ارزشمند حیات وحش از مهم ترین اهداف رها سازی مارال در این مرکز است.

موسوی حیات وحش را یک بحث کلیدی در تنوع زیستی اکوسیستم ها و حلقه ای از زنجیره حیات دانست و اظهار کرد: ورود آسیب به حیات وحش و گونه های گیاهی می تواند موجب قطعی این زنجیره و منجر به متضرر شدن انسان به عنوان حلقه ای دیگر از آن شود.

وی افزود: فرهنگ سازی برای شناساندن اهمیت زیستگاه های طبیعی وحوش به مردم وظیفه ای عمومی بوده و مسوولان باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند.

موسوی گفت: مردم ساکن در منطقه و میهمانان و مسافران گذری و گردشگران باید اهمیت این زیستگاه را درک کنند و بدانند که جنگل های فندقلو در دنیا تک است و همتای دیگری ندارد.

وی گشت و کنترل های مستمر و تقویت یگان حفاظت و انجام پژوهش و مطالعات مختلف برای احیای زیستگاه مارال در این منطقه را از برنامه های آینده اداره کل حفاظت محیط زیست استان اعلام کرد.

پیشتر سید مهدی جوادی فرماندار نمین نیز از ایجاد سایت پرنده نگری در منطقه جنگلی فندقلوی نمین خبر داده و خواستار شناسایی گونه های مختلف گیاهی و پرندگان شکاری و تسریع در ایجاد این سایت با هدف افزایش میزان جذب گردشگران شده بود.

عرصه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل های شرق استان اردبیل به شمار می رود که دنباله جنگل های نیمه گرمسیری استان گیلان است. این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در 10 کیلومتری شهر نمین و 30 کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.

مساحت منطقه فندقلو حدود 16 هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن تحت پوشش عرصه های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می دهد.

در مجموع 19 گونه جنگلی متعلق به 8 تیره و 17 جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده اند که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می افزاید.

فندقلو بیشتر به فندق و گل های بابونه خود شهرت دارد، ضمن این که گونه نادر گیاهی سوسن چلچراغ نیز در آن می روید، این جنگل رویشگاه بیش از 90 گونه گیاه مختلف و عمدتا دارویی است.

آب و هوای مطبوع، پرندگان و گونه های مختلف جانوری، وجود آلاچیق و استراحت گاه های شبانه روزی، برقراری ارتباط بین این منطقه ویژه گردشگری و چشم انداز زیبای گردنه دل انگیز حیران از طریق تله کابین از جمله ویژگی هایی است که در کنار جاذبه های منحصر به فرد طبیعی و جنگلی این منطقه را به تفرجگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران، میهمانان و علاقمندان به طبیعت تبدیل کرده است.

همین جاذبه ها موجب شده سالانه صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی برای آرامش روح و روان خود به دامن این جنگل سرسبز پناه بیاورند.

شهرستان نمین در 30 کیلومتری شرق اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی استان های اردبیل و گیلان قرار دارد.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.