جواد کچوئیان سفیر ایران در دوبلین با بیان اینکه، تهران و کشورهای اروپایی به رغم تعارضات ساختاری و تفاوت های فرهنگی و ارزشی می توانند رابطه سودمندی داشته باشند، گفت: روابط با اروپا را می توان بر اساس رویکرد دولت یازدهم و منافع و مصالح مشترک بازمهندسی کرد.

توسعه روابط تهران و دوبلین در دستورکار/مناسبات ایران و اروپا را می توان بازمهندسی کرد

 کچوئیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوبلین در گفت وگویی مشروح با ایرنا همچنین گفت: توسعه مناسبات در عرصه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی با ایرلند، به عنوان عضو اتحادیه اروپایی و از بازیگران سازمان های بین المللی، در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.


** بازمهندسی روابط با اروپا

کچوئیان در مورد آینده روابط تهران با اروپا با توجه به مواضع اتحادیه اروپا، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران در مبحث سیاست خارجی، رویکرد همزیستی مسالمت آمیز و گفت وگو ونیز تعامل و همکاری سازنده با تمامی کشورهای دنیا را در پیش گرفته است؛ لذا بر این باورم که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی به رغم تعارضات ساختاری و تفاوت های فرهنگی وارزشی و داشتن تعاریف بعضا متفاوت از مقولاتی نظیر امنیت، عدالت، آزادی، حقوق بشر و تروریسم می توانند رابطه متقابلا سودمندی داشته باشند و می توان روابط با اروپا را بر اساس رویکرد دولت یازدهم و منافع و مصالح مشترک بازمهندسی کرد.

وی افزود: اتحادیه اروپا درحال حاضر دارای 28 عضو و جمعیتی بالغ بر 500 میلیون نفر دارد و بیش از30 در صد تجارت جهانی را در اختیار دارد و یکی از مصرف کنندگان عمده نفت و گاز در جهان می باشد و ایران نیز به عنوان نخستین دارنده منابع انرژی فسیلی جهان با بیش از 17درصد از گاز و 12 درصد از نفت جهان؛ معادل 400 میلیارد بشکه نفت؛ می توانند یک شریک با ثبات اقتصادی برای یکدیگر بوده و فرصت های مهمی را برای تجارت و سرمایه گذاری در اختیار یکدیگر بگذارند.

کچوئیان اضافه کرد: با توجه به روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو گروه ' پنج به علاوه یک' و اراده تهران برای دستیابی به توافق فراگیر با طرف های مقابل درخصوص برنامه صلح آمیز هسته ای خود؛ لذا ایران و اتحادیه اروپایی به منظور نهادینه کردن مناسبات و همکاری های فیمابین، می توانند مذاکرات مربوط به موافقتنامه تجارت و همکاری (TCA) را دوباره از سر بگیرند و رویکرد این مذاکرات می بایستی بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک باشد.

وی گفت : ایران و اروپا ظرفیت های بسیاری برای همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی دارند و می توانند با اتکاء بر رهیافت و دستور کار مشترک، روابط آتی خود را تعریف کرده و به پیش ببرند.

سفیر ایران افزود: وقایع و تحولات اخیر درعرصه های منطقه ای و بین المللی به ویژه در منطقه خاورمیانه، لزوم رایزنی و مشورت بین دو طرف را بیش از پیش ضروری ساخته است.

وی گفت: آنچه میان جمهوری اسلامی ایران و اروپا به عنوان چالش های روابط یاد می شود، می تواند به موضوعاتی برای همکاری تغییر شکل داده و پنجره هایی از فرصت ها را میان طرفین بگشاید. موضوعات انرژی، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی (داعش، القاعده و تکفیری ها)، مقابله با قاچاق انسان و جرایم سازمان یافته از جمله زمینه های همکاری فی مابین است.

سفیر ایران تصریح کرد: البته بایستی توجه داشت که ما وقتی صحبت از تعامل و همکاری با اروپا و کشورهای اروپایی می کنیم، منظورمان هر نوع تعاملی نیست، بلکه تعاملی هدفمند وهوشمند مد نظر است و منظور از تعامل هدفمند یعنی روابطی متناسب و بر اساس عناصر بالقوه و بالفعل طرفین وهوشمند به معنی داشتن روابطی ایجابی و انعطاف پذیر می باشد. معتقدیم تعامل با اروپا بایستی از موضع استغناء و واقع بینانه و با هدف تنش زدایی و اعتمادسازی صورت پذیرد.


** توسعه روابط با ایرلند در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

وی همچنین در مورد سطح کنونی و چشم انداز آتی روابط جمهوری اسلامی ایران با ایرلند گفت: روند مناسبات تهران – دوبلین طی چند سال اخیر بیانگر راهبرد کلان روابط با کشورهای اتحادیه اروپایی و روابط خاص این کشور با آمریکا و انگلیس به عنوان همسایگان شرق و غرب آن است.

جواد کچوئیان افزود: توسعه مناسبات در عرصه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی با ایرلند، به عنوان عضو اتحادیه اروپایی و از بازیگران سازمان های بین المللی، در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ایرلند، تجارت محور است و دوبلین برای مناسبات تجاری جایگاه ویژه ای قائل است، گفت : اعمال تحریم های ظالمانه و غیر قانونی یک و چند جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته، خدشه ای به مناسبات تجارت خارجی دو جانبه وارد کرد و وقفه ای در روند روبه گسترش روابط ایجاد کرد. البته بحران مالی در حوزه یورو و سیاست ریاضت اقتصادی در ایرلند طی دوره 5 ساله منتهی به 2014 میلادی نیز از عوامل بازدارنده تحرک اقتصادی و تجاری دوجانبه بوده است. با مرتفع شدن موانعی چون لغو تحریم ها و نیز بهبود شرایط اقتصادی در دوبلین می توان تحرک در زمینه های مورد علاقه را شاهد بود.

جواد کچوئیان تصریح کرد: دستور کار سفارت ارتقای همه جانبه مناسبات و فراهم ساختن روندی منسجم برای بسط زمینه های همکاری است که این رویکرد در تهران و دوبلین ملموس است. ظرفیت روابط به مراتب فراتر از سطح کنونی است و زمینه های همکاری در بخش های انرژی، نفت و فراورده های نفتی، صنایع غذایی و دارویی، تجهیزات پزشکی و فناوری اطلاعات وجود دارد.


** افزایش رفت و آمدها میان تهران و دوبلین

وی همچنین با اشاره به افزایش رفت وآمدهای هیات های سیاسی میان دو کشور و آثار آن بر روابط تهران و دوبلین، گفت: تعاملات دو جانبه در سطوح عالی همواره پشتوانه ای برای تقویت روابط بوده است و دو کشور از این ظرفیت برای پیشبرد مناسبات بهره برداری می کنند. در سال 93شاهد تحرک جدی در این سطح از رفت و آمدها بودیم که در دو دهه مناسبات بی سابقه بوده است.

وی افزود: دیدار آقای 'شان بارت' رئیس پارلمان ایرلند از ایران، در مهرماه سال 93، تحولی تاریخی در این خصوص بود که اراده دوبلین به اهمیت روابط با تهران در عالی ترین سطح را نشان می داد. آثار این دیدار و نقش آفرینی مثبت آن در روابط دو جانبه کاملا مشهود و بارز است.

سفیر ایران افزود: از سوی دیگر بنا به دعوت رسمی رئیس پارلمان ایرلند، دکتر علی لاریجانی رییس محترم مجلس شورای اسلامی در بهار سال 94 از ایرلند دیدار خواهد کرد و دیدار هیات عالی پارلمانی کشورمان از ایرلند نقطه عطفی در مناسبات دو کشور در دو دهه اخیر است که می تواند بستر لازم برای بسط و گسترش همکاری ها را فراهم سازد.

وی گفت : همکاری های پارلمانی در سطح و مسیر رضایت بخشی استمرار داشته است که در این خصوص می توان به دیدار هیات گروه دوستی پارلمانی مجلس شورای اسلامی از ایرلند در اواخر شهریور ماه سال 93 اشاره کرد. قرار است هیات ایرلندی گروه دوستی پارلمانی نیز در اردیبهشت 94 به تهران سفر کند. روابط پارلمانی بین دو کشور در عالی ترین سطح خود در طی سه دهه گذشته قرار دارد.

جواد کچوئیان انجام «مشورت های سیاسی» در سطح معاونین وزارت امور خارجه نیز از موارد قابل ذکر در سطح رفت وآمدهای سیاسی دو کشور برشمرد و گفت: سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه و تجارت ایرلند به تهران در تیرماه سالجاری و سفر جناب آقای تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در بهمن ماه 93 به دوبلین و دیدار با مقامات عالی ایرلند به ویژه ملاقات با همتای ایرلندی خود در وزارت امور خارجه، که طیف گسترده ای از موضوعات سیاسی، بین المللی، اقتصادی، فرهنگی و علمی مورد تبادل نظر قرار گرفت؛ از آن جمله هستند.

وی افزود: نکته قابل توجه اینکه دستگاه دیپلماسی ایرلند کاملا در خدمت اقتصاد و تجارت این کشور می باشد و به همین دلیل در سال 2011میلادی وزارت امورخارجه این کشور به وزارت امور خارجه و تجارت تغییر نام یافت. افزایش و گسترش تجارت، جذب سرمایه خارجی و جذب توریسم سه عنصر مهم و اساسی در روابط خارجی ایرلند است.


** سطح مبادلات تجاری تهران و ایرلند متاثر از تحریم های غیرقانونی

وی همچنین در مورد سطح مبادلات تجاری ایران و ایرلند گفت: مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ایرلند در چند سال گذشته به دلیل تحریم های ظالمانه و غیر قانونی یک و چند جانبه سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپایی سیر نزولی داشته و در سال 2014 میلادی به حدود 50 میلیون یورو رسید.

سفیر ایران با بیان اینکه میانگین روابط تجاری ایران و ایرلند در ده سال گذشته 45 میلیون یورو بوده است، تصریح کرد: ظرفیت و امکانات موجود در دو کشور بسیار فراتر می باشد.

جواد کچوئیان افزود: سفارت ایران در دوبلین به منظور تحول در روابط دوجانبه اقتصادی و تجاری، اقدام به بررسی زمینه های بالقوه همکاری و همچنین واکاوی نقاط قوت ایرلند در حوزه هایی که ایران به آن نیاز دارد، کرده است.

وی گفت: یکی از راهبردهای اقتصادی دولت ایرلند نیز گسترش هرچه بیشتر روابط تجاری خود با مناطقی از جهان است که تا کنون کمتر در آن حضور داشته اند. ما حصل این دو رویکرد منجر به اعزام سه هیأت تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری در ماه گذشته جهت گفت وگو در خصوص زمینه های همکاری و بررسی حوزه های کار با ایران در بخش های مختلف بوده است که ملاقات ها و بازدیدهای موثری را انجام داده و امید است که در سال آینده شاهد اثرات آن باشیم.

سفیر ایران افزود: همچنین قرار است هیأتی متشکل از نمایندگان بخش های مختلف تجاری و سرمایه گذاری ایرلند به سرپرستی آقای 'سایمون کاونی' وزیر کشاورزی ایرلند در سال آینده به کشورمان اعزام گردد.

جواد کچوئیان اضافه کرد: بنابر این می توان سال آینده را سال رشد همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و ایرلند ارزیابی کرد. امیدوارم با تعامل بیشتر بین بخش های اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد رشد چشمگیر تجارت و خروج از سطح کنونی باشیم.

وی گفت : حوزه های دارویی و لوازم و تجهیزات پزشکی، صنعت فرآوری مواد غذایی و کشاورزی، فرآورده های جدید لبنی و تکنولوژی های نوین در بخش های IT، مدیریت پسماند و انرژی های تجدیدپذیر از مهمترین زمینه های همکاری ایرلند با کشورمان می باشد.


**روابط فرهنگی و علمی تهران و دوبلین در حال گسترش

جواد کچوئیان که پیش از انتصاب به عنوان سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور سیاسی و فرهنگی بود، در مورد روابط فرهنگی و علمی دو کشور گفت: روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور همواره خوب و رو به گسترش بوده است.

وی افزود: پیگیری تبادل هیات های فرهنگی و علمی، همکاری با کتابخانه ملی ایرلند، تاسیس کرسی زبان فارسی در دانشگاه های 'یو.سی.دی'، 'ترینیتی' و 'کورک'، برگزاری هفته های فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو فیمابین دو کشور و نیز حضور اینجانب در دانشگاه های ایرلند و سخنرانی پیرامون موضوعات مختلف و پاسخ به سوالات آنان در خصوص سیاست خارجی کشورمان از جمله برنامه های سفارت می باشد.

سفیر ایران با اشاره به استقبال صورت گرفته از سخنرانی اش در دانشگاه DCU ایرلند افزود: دانشگاه ها درایرلند، دارای سطح علمی بسیار بالایی می باشند؛ لذا پیگیری امور دانشگاهی فی مابین دو کشور و رصد تحولات علمی- دانشگاهی کشور متوقف فیه ، در دستور کار ویژه این سفارت قرار دارد.

جواد کچوئیان گفت : در حال حاضر و بر اساس یادداشت تفاهم موجود مابین وزارت علوم و دانشگاه کالج دوبلین ( UCD ) که چندی پیش تمدید گردید، تعدادی دانشجوی بورسیه در مقطع دکتری رشته های مختلف در این دانشگاه مشغول تحصیل می باشند. علاوه بر آن تعداد محدودی دانشجوی بورسیه ایرانی نیز در دیگر دانشگاه های این کشور شاغل به تحصیل می باشند.

وی افزود: رقم کل دانشجویان ایرانی اعم از بورسیه و آزاد در ایرلند، حدود 300 نفر می باشند که بیشتر آنها در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند. زبان انگلیسی، جایگاه علمی بالای دانشگاه های ایرلندی و محیط فرهنگی و اجتماعی مناسب در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، مزیت ویژه تحصیل در دانشگاه های این کشور محسوب می گردد.

جواد کچوئیان اضافه کرد: خوشبختانه تعامل خوبی با رسانه های گروهی ایرلند داریم. خبرنگاران اعزامی از ایرلند به تهران غالبا گزارش های خوب و واقعگرایانه از تحولات کشورمان را منعکس کرده اند. مصاحبه اینجانب با روزنامه پرتیراژ آیریش تایمز در خصوص روابط ایران با اروپا و تحولات منطقه خاورمیانه بازتاب خوبی در محافل عمومی؛ دیپلماتیک و سیاسی مقیم داشت تا آنجا که سفیر رژیم صهیونیستی به روزنامه مذکور عکس العمل نشان داد.

وی با اشاره به روحیات و خصوصیات اخلاقی و رفتاری مردم ایرلند افزود: مردم این کشور به دلایل تاریخی و اینکه سال ها تحت اشغال بوده اند دارای روحیات و رفتاری متفاوتی از سایر مردم اروپا می باشند. در مجموع می توان گفت ایرلندی ها: افرادی صبور؛ مبادی الآداب؛ صلح گرا؛ مسالمت جو و البته بسیار محتاط و محافظه کار می باشند.


** خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم

وی در مورد خدمات کنسولی جمهوری اسلامی ایران در دوبلین به ایرانیان مقیم گفت : در راستای ارائه خدمات سریع و الکترونیکی، این نمایندگی با نصب و راه اندازی سامانه سراسری تاک، به ارائه کلیه خدمات دانشجویی أعم از تشکیل پرونده دانشجویی، تأیید کلیه مدارک و گواهی های دانشجویی، تأیید کلیه انواع وکالتنامه ها و .... به صورت بر خط یا آن لاین و أینترنتی اقدام و در أسرع وقت درخواست های مراجعین و ارباب رجوع ها در زمینه های مذکور برآورده می گردد.

وی افزود: خدمات صدور روادید، تصدیق امضاء، تأیید مدارک دانشجویی، تأیید انواع وکالتنامه ها، ترجمه شناسنامه و... به صورت روزانه در أین نمایندگی انجام می پذیرد. ضمنا با توجه به بسته بودن بخش صدور ویزا در سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، در کلیه روزهای کنسولی تعداد قابل توجهی از اتباع انگلیس و سایر کشورها با پرواز به دوبلین از خدمات صدور ویزای فوری و یک روزه أین نمایندگی بهره مند می شوند.

سفیر ایران اضافه کرد: کلیه خدمات صدور گذرنامه برای اتباع إیرانی و صدور شناسنامه برای افراد زیر 15 سال در این نمایندگی در اسرع وقت و بر اساس جدول زمانی انجام می گیرد. ضمنا کلیه درخواست های صدور شناسنامه افراد بالآی 15 سال و صدور کارت ملی اتباع إیرانی با انجام مکاتبه با مرکز در این نمایندگی انجام می پذیرد.

وی گفت : رسیدگی به کلیه امور اربعه ایرانیان مقیم شامل مسائل سجلی ،ازدواج، طلاق و فوت آنها نیز در این نمایندگی مورد بررسی، پیگیری و اقدام قرار می گیرد. لذا ثبت ازدواج و صدور گواهی پروانه زناشوئی، ثبت طلاق و صدور گواهی طلاق و.... از دیگر اقدامات بسیار وسیع و متنوع امور کنسولی در این نمایندگی می باشد.

جواد کچوئیان اضافه کرد: برگزاری جلسات دوره ای با دانشجویان و ایرانیان مقیم به صورت گروهی و فردی و بررسی مسائل و مشکلات آنان نیز از أهداف و برنامه های بخش کنسولی بوده و به طور مرتب انجام می پذیرد.

وی گفت: ضمنا با توجه به جمعیت قابل توجه ایرانیان مقیم ایرلند، این نمایندگی از چند ماه پیش با همکاری با انجمن ایرانیان مقیم ایرلند و انجمن دوستی ایران و ایرلند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تلاشی را به منظور برگزاری یک جشن بزرگ به مناسبت سال نو و عید باستانی نوروز آغاز کرد.

جواد کچوئیان افزود: لذا در روز اول سال نو در محل هتل' تارا تاورز' دوبلین جشن بزرگی از ساعت 17 لغایت 20 با حضور مجریان برنامه کودک شبکه 2 صدا و سیما و همچنین با اجرای موسیقی إیرانی و موسیقی سنتی ایرلندی برگزاری خواهد شد و با توجه به استقبال و اشتیاق فراوان ایرانیان مقیم به این گونه برنامه ها، انتظار می رود این مراسم با استقبال و مشارکت تعداد زیادی از هموطنان عزیز در روز اول فروردین ماه 1394 روبرو گردد.

جواد کچوئیان پیش از انتصاب به عنوان سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور سیاسی و فرهنگی بود وی همچنین در گذشته به عنوان مشاور وزیر امور خارجه و رئیس کمیته علمی، رئیس مرکز مطالعات اروپا و امریکا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند و استونی، رئیس اداره اروپای غربی وزارت امور خارجه، کاردار کشورمان در نروژ و دانمارک و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند خدمت کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.