یک ماهواره 20 ساله نیروی هوایی آمریکا در مدار زمین منفجر شده و 43 تکه زباله فضایی آن به زباله‌های قبلی موجود در فضا افزوده شدند.

انفجار پیرترین ماهواره کاربردی آمریکا در مدار

به گزارش ایسنا، این انفجار در روز سوم فوریه (14 بهمن) در اثر افزایش ناگهانی دما رخ داد، اما خبر آن به تازگی منتشر شده است. به گفته سازمان‌ فضایی اروپا و ناسا، این رویداد مخرب هیچ خطر چشمگیری برای ماهواره‌های اطراف زمین ایجاد نکرده است.

این رویداد توسط سایت Space News و پس از پرسش از فرماندهی فضایی نیروی هوایی آمریکا آشکار شد.

ماهواره هواشناسی برنامه پرواز ماهواره دفاعی 13 (DMSP-F13) در سال 1995 به فضا پرتاب شده و تاکنون عملیاتی باقی مانده بود. این امر، آن را به پیرترین ماهواره در این مجموعه خاص از ماهواره‌ها تبدیل کرده که بطور متمادی عملیاتی بوده است.

هنوز آنچه دقیقا باعث انفجار ماهواره شده، مشخص نیست و دلیل بالا رفتن ناگهانی دمای آن نیز به شکل معما باقی مانده است.

فرماندهی فضایی نیروی هوایی آمریکا اظهار کرد که سیستم فرعی نیرو با افزایش ناگهانی دما روبرو شده، پس از آن کنترل ارتفاع از دست رفته و منجر به انفجار ماهواره شده است.

شش ماهواره دیگر DMSP در فضا وجود دارند و هفتمین ماهواره قرار است در سال 2016 به فضا پرتاب شود.

نیروی هوایی آمریکا این انفجار را کم اهمیت شمرده و اظهار کرده که فقدان ماهواره DMSP-F13 هیچ گونه ضرری برای سایر ماموریت‌های آن‌ها ندارد.

با این‌حال، نگرانی اصلی از چنین رویدادی، افزایش میزان ضایعات فضایی در مدار زمین است. انفجارات پیشین در مدار که چشمگیرترین آنها برخورد ماهواره ایریدیوم آمریکا و یک ماهواره از بین رفته روسیه در سال 2009 بود، صدها قطعه ضایعات فضایی را در مدار زمین پخش کرده است.

رویداد قابل توجه دیگر، آزمایش موشک چینی ضد ماهواره در سال 2007 بود که باعث انفجار ماهواره این کشور شده و بشدت از سوی کشورهای دیگر محکوم شد.

این اتفاقات، خطر برخوردها در آینده را افزایش داده و گاهی اوقات حتی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را مجبور به انجام مانورهایی برای اجتناب از برخورد با این ضایعات می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.