۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 269184

رمان «فیل‌ها» در تازه‌ترین نشست نقد کتاب عصر جمعه نقد و بررسی می‌شود.

«فیل‌ها» در عصر جمعه نقد می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، رمان «فیل‌ها» نوشته‌ شاهرخ گیوا در سری جلسات «عصر جمعه»، روز جمعه ۱۵ اسفند، از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸، در کافه صور واقع در خیابان انقلاب، خیابان دانشگاه، مجتمع تجاری دانشگاه، طبقه زیرزمین، با حضور نویسنده کتاب و  منتقدان احمد ابوالفتحی و علی سطوتی‌قعله و جمعی از نویسندگان و منتقدان نقد و بررسی می‌شود.

داستان این رمان، درباره فردی منزوی است که در دنیای خودش زندگی می‌کند و یکی از دغدغه‌ها و علاقه‌مندی‌هایش این است که اسکناس‌هایی که مردم رویشان نوشته‌اند، جمع‌آوری کند.

نشست‌های «عصر جمعه» به همت یوسف انصاری، داستان‌نویس و منتقد برگزار می‌شود و این نشست ششمین  جلسه از این سری جلسه‌هاست.

در قسمتی از این رمان می‌خوانیم:

همه سرمست این فتح بودیم. حریف هم در ینگه دنیا آن سوی میز گرد نشسته بود و هارت و پورت می‌کرد. کارتر به عز و جز افتاده بود که گروگان‌ها را آزاد کنید، و ما هم با سرهای پرشور انقلابی به او و به استعمار شرق و غرب دهن‌کجی می‌کردیم. آن روز پاهام را که بالای در سفارت گذاشتم ناگهان تعادلم به هم خورد و هوار شدم روی سر و تن دانشجویی دیلاق که گمانم مچ دست یا الااقل انگشتی چیزی از او شکست. به مرور از صرافت نقل این‌ها افتاده‌ام. حق با ویل دورانت است، هر ارزشی روزگاری می‌تواند به ضد خود بدل شود، یا بالعکس.

این تعریف شامل همه مفاهیم و حتی اشیا می‌شود. همین امروز این فنجانی که با خودم آوردم‌ام توی بالکن، به نظرم زیباترین و مفیدترین شیئی است که می‌شود توی آن چند جرعه چای بنوشم؛ آیا چند سال بعد هم همین نظر را خواهم داشت؟ ‌ چه می‌دانم، اما بعید است!

آدم‌های مشهوری هم این اطراف آمد و شد داشته‌اند. گویا پاتوقشان هم کافه نادری روبروی سفارت انگلیس بوده. این‌جا چهارراه تاریخ معاصر ایران است. کاری ندارم که اغراق هم می‌کنم، اما هست و خیلی اتفاق‌ها این دور و بر افتاده!...

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.