قدس انلاین – سعید کوشافر:نتانیاهو بالاخره دوهفته قبل از انتخابات خود را آمریکا رساند تا بتواند سخنرانی پرحرف و حدیثش درکنگره را انجام دهد. این سخنرانی درشرایطی انجام شد که حتی هیات حاکمه بر کاخ سفید هم مخالفت خود را با ان اعلام کرده وا نرا رفتاری انتخاباتی قلمداد کرده و بخاطر همین هم از پذیرش و دیدار با او خودداری کردند.

حرفهای نتانیاهو درغرب هم خریدار نداشت/پاسخ ایرانی به اسراییلیات صهیونیستی/شوی سیاسی نخست وزیر با مصرف انتخاباتی

اما اظهارات نخست وزیر رژیم صهونیستی که دراستانه به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران وکشورهای مقابل انجام شد نه تنها نتوانست اهداف مذبوحانه او را براورده کند که مایه انتقادهای فراوان وتمسخر وی ، حتی درامریکا و اروپا شد.

***افتضاح جهانی

دراین حال سی بی اس نوشت: "باراک اوباما» در نخستين واکنش به اظهارات بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در کنگره، گفت که وی در سخنرانی اش هيچ پیشنهاد و راه حل عملی جایگزین برای مذاکره با ايران ارائه نکرد.

باراک اوباما در کاخ سفيد و به هنگام ديدار با وزير دفاع آمريکا تصريح کرد که سخنرانی نتايناهو را نديده، اما متن اين سخنرانی را خوانده است.

رئيس جمهوری آمريکا گفت: نکته تازه ای در سخنرانی بنيامين نتانياهو نبود. نخست وزير اسرائيل در خصوص توافق موقت ژنو نيز همين حرف ها را زد.

داین فینستاین' سناتور دمکرات و یهودی ایالت کالیفرنیا  هم از بی محتوا بودن اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درکنگره آمریکا انتقاد کرد.

فینستاین رییس کمیته اطلاعات سنای آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی یورونیوز در انتقاد از بی محتوا بودن سخنان نتانیاهو گفت: امیدوار بودم او دراین باره سخن بگوید که چگونه می توان به توافقی بهتر (در مذاکره با ایران) رسید.

یورونیوز افزود: نتانیاهو در حالی دوهفته مانده به انتخابات سراسری در سرزمین های اشغالی در کنگره آمریکا سخنرانی جنجال برانگیز خود را ایراد کرد که در داخل، با اختلافاتی دست به گریبان است و در عرصه بین الملل نیز انتقادهای بسیاری را برانگیخته بویژه آنکه روابط بین تل آویو و واشنگتن را هرچه بیشتر تنش زا کرده است.

دراین خصوص روزنامه فرانسوی زبان لوریان لو ژور لبنان، هم زمان با سخنرانی سه شنبه نتانیاهو در کنگره آمریکا، باراک اوباما رییس جمهوری این کشور در ویدیو کنفرانسی با حضور فرانسوآ اولاند رییس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، ماتئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا و دونالد توسک رییس شورای اروپا جهت مذاکره پیرامون مسائل مربوط به اوکراین و امنیت جهانی شرکت کرد.

در این گزارش آمده است: در اتفاقی جالب دو مقام مهم آمریکایی همزمان با سخنرانی نتانیاهو در آمریکا حضور نداشتند. جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا برای دیداری رسمی به گواتمالا رفته بود و جان کری وزیر امور خارجه این کشور نیز برای مذاکره با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در مونترو سوئیس بسر می برد.

این گزارش با اشاره به انتقادهای داخلی در رژیم صهیونیستی نسبت به سخنرانی نتانیاهو نوشت: میخائیل اورن سفیر سابق این رژیم در واشنگتن معتقد است بهتر بود سخنرانی نتانیاهو صورت نمی گرفت تا شکاف (میان رژیم صهیونیستی و) آمریکا تعمیق نمی شد.

روزنامه اسرائیلی 'هاآرتص' نیز دیروز طی گزارشی این احتمال را مطرح کرد که آیا سخنرانی نتانیاهو، خداحافظی او در واشنگتن است؟

به گزارش لوریان لو ژور، نانسی پلوسی رییس جناح دمکرات اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به سخنان نتانیاهو گفت: کم مانده بود از توهینی که او به شعور آمریکا کرد، گریه ام بگیرد.

دراین راستا شبکه المیادین گزارش داد: جنجال سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن، تاثیری بر پیگیری آرام مذاکرات هسته ای بین ایران و آمریکا در مونترو سوئیس نداشته است.

موسی عاصی خبرنگار المیادین در سوئیس گفت: در سایه آرامشی که شهر مونترو سوئیس به آن معروف است، مذاکرات پرونده هسته ای ایران ادامه دارد و به مرحله حساسی نزدیک می شود. این مذاکرات درباره آخرین جزئیات بندهای فنی توافقنامه است. دیدگاه های دو طرف به یکدیگر نزدیک شده است و بحث های فشرده و جدی درباره سازوکار لغو تحریم ها ادامه دارد. آمریکا تلاش می کند حداکثر فاصله زمانی را بین امضای توافقنامه و لغو تحریم ها در نظر بگیرد، اما تهران اصرار دارد لغو تحریم ها و امضای توافقنامه نهایی همزمان باشد.

سیمون بتیت روزنامه نگار در سوئیس به المیادین گفت:«به اعتقاد من اراده آمریکایی در رسیدن به توافق با ایران واقعی است. تاخیر در دستیابی به توافقنامه می تواند این مذاکرات را با حوادث غیرمنتظره ای روبرو کند که ممکن است بسیار منفی باشد. به ویژه که ما درباره یک منطقه پرتنش یعنی خاورمیانه سخن می گوییم. واشنگتن به این علت خواهان دستیابی به توافقنامه است که به همکاری ایران برای حل پرونده های بسیاری در این منطقه نیاز دارد.»

همچنین یک مورخ کانادایی ، سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در کنگره آمریکا خفت بار توصیف کرد.

پروفسور آنتونی هال استاد علوم سیاسی و مورخ گفت:« بنیامین نتانیاهو نخست اسرائیل سرانجام در کنگره آمریکا حاضر شد و سخنرانی خود را مطرح کرد. این اقدام نتانیاهو ناقض اصول قانون اساسی در آمریکا است مبنی بر اینکه قوه مجریه آمریکا در حوزه سیاست خارجی آمریکا، نقش آفرین اصلی است. این سخنرانی ، توهین به نظام سیاسی آمریکا است. این سخنرانی توهینی به تاریخ بود. وی در سخنانش به رویدادهای ایران در سال هزار و نهصدو هفتاد و نه (انقلاب) اشاره کرد و اینکه این تحول، گذر از عصر روشنگری در ایران به عصر استبداد بوده است. اما رژیم گذشته ایران که دیکتاتوری و دست نشانده آمریکا بود بیش از یکصد هزار نفر را شکنجه کرده بود. یکی از شکنجه گران معروف ایران در رژیم گذشته، پرویز ساواکی بود که پس از انقلاب به اسرائیل فرار کرد. وی درحال حاضر در شهر اورلاندو در ایالت فلوریدا زندگی می کند. او این جنایتها را با دستور شخص مقامات بالای رژیم گذشته ایران انجام می داد. بنیامین نتانیاهو چنین رژیمی را می ستاید. این سخنان او به معنای انداختن آب دهان به روی اعتبار نظام بین المللی است. او به گونه ای نفرت آمیز سخن می گوید. او سخنانی بیان می کند که برای جنگ افروزی است. او می خواهد دیگران را به جنگ تشویق کند. او می خواهد احساسات جنگی را تحریک کند تا جنگ شروع شود. من در طول زندگی خود هرگز سخنرانی را ندیده ام که به اندازه سخنرانی دیروز نتانیاهو برای نظام بین المللی، خفت بار بوده باشد.»

همچنین یک مفسر و روزنامه نگار در دنور آمریکا تصریح کرد نتانیاهو با اظهاراتی نمایشی در کنگره آمریکا، درباره ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران، به هوچیگری پرداخت.

یورام وییر مفسر سیاسی و روزنامه نگار گفت: «بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنانش در کنگره آمریکا، در واقع در مراسم نمایشی شرکت کرد که بسیار خوب هماهنگ و برنامه ریزی شده بود. یکی از نکاتی که نتانیاهو در سخنانش بر آن تاکید داشت این بود که سید علی خامنه ای، رهبر ایران گفته است ایران یکصد و نود هزار سانتریفیوژ خواهد ساخت. دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به روشنی بیان کرده است که منظور از این سخن چیست. منظور از این سخن، یکصد و نود هزار سو غنی سازی بوده است و نه یکصدو نود هزار سانتریفیوژ. سو واحدی برای اندازه گیری ظرفیت غنی سازی است. نتانیاهو می گفت این رقم بسیار زیاد است اما برای روشن شدن مسئله می توان این رقم را با میزان واحد کاری جداسازی اورانیوم (سو) در آلمان مقایسه کرد که حدود چهار میلیون و دویست هزار سو است. این رقم درباره فرانسه حدود هفت میلیون است. در آمریکا این رقم بیش از چهل میلیون است. بنابراین می بینیم یکصد و نود هزار سو در ایران درمقایسه با رقمهای بالا اصلا رقمی نیست. با چنین ظرفیت غنی سازی در ایران، یک قرن طول می کشد تا ایران به غنی سازی نود درصدی برسد. بنابراین ، سخنان نتانیاهو در این زمینه کاملا پوچ است.»

وی در ادامه افزود: «سخنرانی نتانیاهو در کنگره ، نمایش بود. شرکت کنندگان در مراسم سخنرانی نتانیاهو در کنگره که عملا اشغال شده بود، سی بار ایستاده برای نتانیاهو دست زدند. نکته جالب توجه از سخنرانی نتانیاهو، اشاره های مکرر او به ایران بود و می گفت اشتهای سیری ناپذیری برای تجاوز دارد. وقتی این صحبت را می شنیدم از خودم می پرسیدم او از چه تجاوز سخن می گوید زیرا ایران از سال 1738 هیچ تجاوزی علیه کشورهای همسایه خودش نداشته است. اما نتانیاهو می گوید ایران از تجاوز علیه کشورهای همسایه دست بکشد و دیگر از تروریسم حمایت نکند! او خواستار آن بود که ایران از تهدید کردن موجودیت صهیونیستی اسرائیل در منطقه دست بکشد. اعضای کنگره آمریکا که در محل سخنرانی بودند وقتی این صحبتها مطرح می شد از جای خودشان بلند می شدند برای این سخنان دست می زدند. این صحنه برای من تکان دهنده بود. این سخنرانی بیش از هرچیزی به فضای انتخابات داخلی اسرائیل مرتبط بود و نه اینکه به مذاکرات هسته ای ایران یا مسائل دیگر مرتبط باشد.»

***سخنانی بی منطق

درهیمن حال یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: حتی رسانه‌های صهیونیستی نیز سخنان نتانیاهو را بی‌ارزش، بی‌منطق، بی‌محتوا، تکراری و کهنه عنوان کردند، ضمن اینکه حتی رسانه‌های غربی نیز وقتی دیدند حرف‌های او چیز جدیدی ندارد، آن را به سخره گرفتند.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل خاورمیانه ، در واکنش به سخنان نتانیاهو در کنگره آمریکا و القاء ایران‌هراسی گفت: حرکت‌ها و صحبت‌های نتانیاهو را باید در کالبد دروغگو و کذاب خودش ارزیابی کرد و اگر در تاریخ زندگی وی نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که نتانیاهو فردی دروغگو بوده و حتی نزد صهیونیست‌ها هم اعتباری ندارد.

وی افزود: روز گذشته پروپاگاندای تبلیغاتی برای سخنرانی نتانیاهو انجام شده بود تا بهایی به سخنان وی داده شود تا تعداد بالای شنونده و بیننده را برای دیدن نمایش وی مهیا کنند که البته همه این اقدامات توسط عوامل نتانیاهو و کنگره تنها برای مطرح شدن هرچه بیشتر وی صورت گرفته بود.

وی افزود: اگر به ابتدا و انتهای سخنان نتانیاهو نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که حرف‌های وی سراسر کذب بوده و هیچ ربطی به هم ندارد. در حالی که رژیم صهیونیستی دارای 300 کلاهک هسته‌ای است هیچ جایگاهی برای حرف زدن در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد زیرا خود قانون‌گریز است و زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار ندارد. ضمن اینکه این رژیم ساختگی نمی‌تواند درباره حضور جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌الملل حرفی بزند زیرا خود رژیمی کودک‌کش، ساخته شده و جعلی است و هیچ مشروعیتی ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: نتانیاهو در سخنان خود سعی کرده که ایران را کشوری آسیب‌رسان و تهدید‌آمیز برای همسایگانش نشان دهد در حالی که این رژیم زنان و کودکان فلسطینی و لبنانی را می‌کشد و همواره جنگ‌طلب و آغاز‌گر جنگ بوده است در حالی که ایران تعامل بسیار بالایی را با همسایگان خود داشته است.

دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: 70 سال است که تجاوزگری‌های اسرائیل خواب را از چشم جهان ربوده آن وقت نتانیاهو صحبت از صلح جهانی می‌کند.

پیروز مجتهدزاده با اشاره به صحبت‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا گفت: نتانیاهو در تفکرات کودکانه خود چون احساس می‌کند ایالات متحده آمریکا قرار است با ایران به توافق‌هایی دست یابد برای تخریب زمینه‌های هرگونه تفاهمی تلاش می‌کند گزینه جنگ را قوی‌تر از گذشته به نمایش بگذارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مطالب نتانیاهو در درجه اول اهانت به استقلال سیاسی آمریکا برای تصمیم‌گیری در روابط خارجی و درجه دوم اهانت به فهم و شعور ملت آمریکا بود. در تمام صحبت‌های نتانیاهو مشخص بود که از احتمال توافق بین ایالات متحده آمریکا با ایران که مغایر خواسته‌های آنها باشد واهمه دارد.

او با بیان اینکه ادعای نخواستن انرژی هسته‌ای در داخل ایران نوعی همسویی با گفته‌های نتانیاهو است، گفت: نباید فراموش کنیم که روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران تحت فشارهای تبلیغات اسرائیل و در آن زمان آمریکا انجام شد و پس از آن مدتی سکوت برقرار می‌شود و طرف غربی که ایالات متحده هم در راس آنها بود به سمت حل پرونده هسته‌ای ایران به صورت مسالمت‌آمیز رفتند و برای رسیدن به اهداف خود با ایران وارد مذاکره شدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اسرائیل و شخص نتانیاهو در تمام مراحل مذاکره هسته‌ای ایران با 1+5 تلاش می‌کردند کارشکنی و ایجاد اختلال کنند و تحریکاتی را انجام می‌دادند که مذاکرات به سمت شکست برود و در این مسیر حتی از عربستان سعودی و وزیر خارجه این کشور هم به عنوان اهرم فشاری علیه ما استفاده می‌کنند و امروز هم صحبت از نخواستن انرژی هسته‌ای در ایران در راستای همان اهدافی است که روز گذشته در کنگره آمریکا مطرح شد.

دراین خصوص سید حسین موسویان، عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته ای و سفیر پیشین کشورمان در آلمان می گوید: طی سه روز گذشته فضای رسانه ای آمریکا انعکاس اختلافات بر سر توافق هسته ای بوده است.

عضو تیم سابق هسته ای ایران می گوید: نتانیاهو و جمهوریخواهان تندرو با تمام ظرفیت وارد کارزار تازه ای شده و روی 2 محور تمرکز کرده اند: ادامه تحریمها و حمله نظامی برای توقف برنامه هسته ای ایران.

***پاسخ ایرانی به دروغهای صهیونیستی

اما دراین راستا و در پاسخ به اظهارات سخیف وسراسر کذب نتانیاهو سفیر ایران در سازمان ملل گفت: طنز تلخ روزگار این است که رژیمی که به انباشت سلاح هسته‌ای مبادرت کرده و همسایگان را مورد تجاوز نظامی قرار می‌دهد، منتقد کشوری شده که از زمان تشکیل آمریکا هیچ سرزمینی را مورد حمله قرار نداده است.

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در پاسخ به فرافکنی‌های نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد. 

در این مقاله آمده است با سخنرانی روز سه شنبه نتانیاهو بار دیگر ما شاهد اوج گیری تبلیغات تحریک آمیز پیرامون برنامه هسته‌ای ایران که مدتهای مدید در جریان می‌باشد، بودیم. این تبلیغات همچون همیشه نشان داد که کلیه پیش بینی‌هایی که تا به حال در مورد نزدیک بودن دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مطرح شده، بی اساس و مغرضانه بوده است. نتانیاهو که مبدع اصلی این گونه ادعاها بوده، در تابستان سال 1996 در صحن کنگره آمریکا با شور و حرارت از سایر ملل دنیا خواست تا برای جلوگیری از رسیدن ایران به توانایی هسته‌ای به وی بپیوندند و بر این نکته تاکید داشت که «فرصت از دست می‌رود» و «لازم است همگی مسئولانه و در یک جبهه متحد عمل کنیم». در سال 1992 وی به عنوان نماینده مجلس این رژیم همچنین پیش بینی کرده بود که «ایران در مدت 3 تا 5 سال قادر به تولید سلاح هسته‌ای است» و از آن زمان تاکنون وی همواره این ادعای بی اساس خود را تکرار کرده است. نتانیاهو در مصاحبه‌ای که اواخر سال 1997 با بی بی سی انجام داد ایران را متهم به «انباشت مخفیانه موشک‌های هسته‌ای و بالستیک» و پیش بینی کرد که «موشک‌های ایران بزودی مرکز شهر نیویورک را هدف قرار می‌دهند» و  فهرست بلند بالای مورد ادعای وی همچنان پابرجا است.

در ادامه این مقاله آمده است: نتانیاهو بار دیگر در تابستان 2012 طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حضور رهبران جهان با طرح ادعاهای بی اساس دیگری اظهار داشت که ایران ظرف یکسال و یا کمتر از آن تمام مراحل لازم برای ساخت بمب هسته‌ای را پشت سر گذاشته و آن را تولید می‌کند و این در حالی است که وی حتی به گزارشات دستگاه جاسوسی این رژیم نیز اعتنایی نمی‌کند. طبق اسناد فوق محرمانه موساد که اخیراً توسط روزنامه گاردین و تلویزیون الجزیره منتشر شد، دستگاه اطلاعاتی این رژیم در آن زمان به این نتیجه رسیده بود که ایران به «فعالیت لازم برای تولید سلاح‌های هسته‌ای مشغول نیست». نکته قابل توجه اینکه جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز قبلاً به نتیجه مشابهی رسیده بود.

خوشرو در این مقاله همچنین آورده است: علیرغم بازرسی‌های گسترده صورت گرفته توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات ایران، هیچگونه شواهدی دال بر اقدامی مغایر با تعهدات روشن مسئولین ایران در همه سطوح، مبنی بر عدم فعالیت در ساخت، انباشت و کاربرد سلاح هسته‌ای بدست نیامده است. تا کنون تنها در مورد کشور ژاپن که ده‌ها برابر ایران تاسیسات هسته‌ای دارد، این حجم از گزارش و انجام بازرسی صورت گرفته است.

نتانیاهو طی یک سخنرانی در هفته جاری نتیجه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را عمیقاً تحریف و ادعا کرد که از نظر آژانس ایران «برنامه هسته‌ای نظامی» دارد، در صورتیکه این دروغی کاملاً آشکار است. از سوی دیگر موضوع باصطلاح «ابعاد احتمالی نظامی» که همواره نتانیاهو از آن سخن به زبان می‌آورد، ادعاهایی است نه بر اساس اسناد آژانس بلکه بر اساس اشارات برخی کشورها با اهداف و انگیزه سیاسی خاص. این ادعاها قبلاً توسط مدیر کل سابق آژانس بخاطر فقدان منابع معتبر و قابل استناد، مغایرت‌های زیاد و اشکالات بی شمار در تاریخ صدور اسناد ادعایی رد شده‌اند. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران آژانس را از اشکالات بیشمار اسناد مطلع ساخت و نظرات دقیق ایران در این خصوص از سوی کارشناسان مستقل عدم اشاعه مورد تائید قرار گرفت. علیرغم این، ما همچنان به همکاری با آژانس برای حل و فصل موضوع ادامه می‌دهیم. از سوی دیگر این داستان یادآور اسناد جعلی مربوط به «کیک زرد نیجر» است که باعث شد شورای امنیت سازمان ملل حمله به عراق در سال 2003 را مجاز اعلام کند.

در این مقاله همچنین ذکر شده که ایران بعنوان یک طرف مذاکرات جاری در ژنو هجمه تبلیغاتی نتانیاهو را تلاشی برای گمراه کردن مردم جهان در مورد جزئیات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با استفاده از انتشار اخبار نادرست می‌داند. همزمان با نهایی شدن طرح اقدام مشترک در آذر ماه 1392، نتانیاهو مدعی شده بود که با تخفیف تحریم‌ها 50 میلیارد دلار نصیب ایران خواهد شد. در صورتی که رقم واقعی 7 میلیارد دلار بوده است. از طرف دیگر وی پیش بینی کرده بود که ایران به هیچ وجه مفاد طرح اقدام مشترک را اجرا نخواهد کرد، در حالیکه ایران به تمام تعهدات خود در طرح اقدام مشترک طبق تائید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پایبند بوده است. از نظر ما بکارگیری شگرد دروغ افکنی از سوی نتانیاهو با هدف بهره برداری سیاسی داخلی و مهمتر از آن به حاشیه کشاندن مساله فلسطین صورت می‌پذیرد. ما همواره شاهد بوده‌ایم که رجز خوانی‌های وی به تناسب افزایش فشارهای بین‌المللی بر این رژیم برای توقف شهرک سازی‌ها و پایان دادن به اشغال اراضی فلسطین شدت می‌گیرد.

طنز تلخ روزگار این است که رژیمی که به انباشت سلاح هسته‌ای مبادرت کرده، درخواست‌ها برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه را رد می‌کند، همسایگان را مورد تجاوز نظامی قرار می‌دهد و با تحت اشغال نگه داشتن سرزمین سایر کشورها به نقض حقوق بین‌الملل مبادرت می‌کند، هم اکنون منتقد کشوری همچون ایران است که از زمان تشکیل ایالات متحده آمریکا به عنوان یک کشور مستقل هیچ سرزمینی را مورد حمله قرار نداده است.

نتانیاهو از اقدامات ایران برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل و حل موضوع جاری پیرامون فعالیت‌های هسته ای ایران دچار وحشت شده و از اینکه ابزار لازم برای حمله به ایران را از دست رفته می‌بیند، بشدت نگران است. تلاش‌های ایران در چارچوب طرح اقدام مشترک سال گذشته با کشورهای 1+5 با هدف یافتن راه حلی برای این مساله بوده است. از آنجاییکه نتانیاهو شخصی است که همواره از شیوه ایجاد مناقشه و هرج و مرج بهره جسته است، لذا ما نسبت به نیات و طرح‌های آینده وی برای مسموم ساختن فضا و کاشتن بذر اختلاف بین طرف‌های این تلاش تاریخی هشدار می‌دهیم.

 ما در حال حاضر مبتلابه مسائل عمده دیگری در خاورمیانه هستیم. برای مقابله موثر با افراطی گری خشنی که امروز در سوریه و عراق شاهد آن هستیم لازم است از تنش‌های بین‌المللی کاسته شود. همه کشورها باید زمینه‌هایی را که باعث جذب افراد به اردوگاه تروریست‌ها می‌شوند را از بین ببرند. تجاوزگری صهیونیستی و اشغال اراضی فلسطینی همیشه عاملی برای جذب و استخدام افراط گرایان بوده است.

طی 25 سالی که نتانیاهو و همفکرانش تلاش کرده‌اند برنامه هسته‌ای ایران را در صدر دستور کار جهانی قرار دهند، آنها توانسته‌اند تعداد ساکنین شهرک سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری و بیت المقدس را از 300 هزار نفر به 800 هزار نفر برسانند و همزمان فلسطینیان را از خانه و کاشانه خود آواره کردند. این اشتباه تاریخی بعلاوه محاصره غزه، بمب هسته‌ای حقیقی در خاورمیانه است و لازم است تمام کشورهای جهان از تمام توان خود استفاده کنند تا با غلبه بر سیاست بازی‌ها و ممانعت از لابی گروه‌های فشار، این بمب را خنثی کنند

همچنین سخنگوی وزارت خارجه اظهارات نتانیاهو در کنگره را تکرار دروغ پردازی‌ها خواند و با بیان اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باید به شعور جامعه بین‌المللی احترام بگذارد، گفت: با سخنرانی و سفر نمی‌توان جامعه جهانی را در خصوص جنایات در غزه به فراموشی کشاند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: خصومت‌های این رژیم با ملت ایران روشن است و دروغ‌های این رژیم در صحنه بین‌المللی کاملا افشا شده است.

افخم اضافه کرد: رژیم صهیونیستی به خاطر جنایات مکرر علیه فلسطینی‌ها، ترویج تروریسم دولتی و نقض حقوق بشر، بیشتر از هر زمانی در انزواست. این تلاش‌ها برای اینکه ملت‌های جهان جنایات علیه مردم غزه را فراموش کنند، اشتباه است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به جنایات این رژیم علیه مردم غزه خاطرنشان کرد: با سخنرانی و سفر نمی‌توانند جامعه جهانی را در خصوص جنایات در غزه به فراموشی بکشاند.

وی با بیان اینکه این اظهارات نشان داد که این رژیم حرف تازه‌ای ندارد، عنوان کرد: این رژیم در گرداب اشتباهات و افراطی گری و ترویج ناامنی گرفتار شده و بهتر است نتانیاهو به شعور جامعه بین‌المللی احترام بگذارد و از تکرار این حرف‌ها دست بردارد.

افخم در پاسخ به سؤال دیگری در این باره تصریح کرد: اظهارات نتانیاهو اصلا مهم نیست. جمهوری اسلامی ایران براساس منافع ملت مذاکرات را پیش می‌برد.

***مجلس و شوی سیاسی نتانیاهو

دراین خصوص همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا را یک شوی سیاسی خواند.

وی اظهار داشت: در روزهای اخیر پیرامون مساله هسته ای ایران برخی شعبده بازی های سیاسی در صحنه بین المللی رخ داده است که لازم است بدان توجه شود. مخصوصا سفر نتانیاهو به آمریکا و سخنرانی در آی پک و کنگره.

وی در تشریح نکات سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا اظهار داشت: کل این ماجرا به صورت یک شوی سیاسی در کنگره اجرا شد که نشانگر استخدام کنگره کشور بزرگی که داعیه مدیریت جهانی دارد در دست یک رژیم پوشالی است. این همه سروصدا و تبلیغات و حرف و نقل زیاد، چه حرف مهمی در سخنرانی نتانیاهو بود جز یک ساعت شعار تکراری و کف زدن نمایندگان وابسته کنگره؟ واقعا تعجب آور بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته دیگر اضطرابی است که بر این رژیم دروغین به وجود آمده است. کل استدلال نتانیاهو این بود که ایران در شرایط فعلی که تحریم ها را نیز تحمل می کند کشور تاثیرگذار در خاورمیانه است و کشورهایی را نام می برد که تحت تاثیر ایران هستند و اگر توافق هسته ای رخ دهد قدرت اقتصادی ایران نیز زیاد می شود و دیگر همه خاورمیانه را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

لاریجانی ادامه داد: کاری به شیطنت گفتاری او نداریم که ایران هیچگاه دنبال امپراطوری سازی نبوده و نیست.وی ادامه داد: آرمان های انقلاب اسلامی ضد سلطه قدرت های بزرگ و اسرائیل غاصب دل های مسلمانان را بیدار کردند اما همین گفته نتانیاهو عجز و نگرانی این رژیم را نشان می دهد و باید نگران باشند چراکه در ۳ دهه اخیر هر روز قدرت این رژیم کاهش یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: چنین استدلالی از این رژیم پوسیده نشان می دهد که مساله او موضوع هسته ای ایران و هراس نمودن پیرامون آن نیست، مساله اصلی او نفوذ تفکر انقلاب اسلامی در منطقه است.

لاریجانی هدف دیگر نتانیاهو را ایجاد هراس در کنگره آمریکا خواند و اظهار داشت: نتانیاهو تلاش داشت این عقیده را در کنگره آمریکا القا کند که ایران در صورت توافق با همین تعداد سانتریفیوژ موجود هم می تواند به بمب هسته ای دست یابد، که برای رژیم پوشالی آنها و منطقه خطرناک است.

وی تاکید کرد: جالب است کسی این نگرانی را مطرح می کند که سال ها است که بر روی بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته ای تکیه زده است اما می گوید چون ایران بالقوه این توانمندی را در اختیار دارد قبل از عمل از حالا باید علیه ایران موضع گرفت. این فضاحت زورگویی صحنه بین المللی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از حرف های رئیس جمهور مضحک این رژیم این بود که مکررا ایران را به دلیل حمایت از حزب الله و حماس طرفدار تروریسم معرفی می کرد. این حرف را رژیمی می زند که شهره به ترور در دنیا است. صدها ترور در دهه های اخیر نظیر ترور شهید فتحی شقاقی، شهید عماد مغنیه، شهادت رهبران حماس، فتح، یاسر عرفات، دانشمندان هسته ای، شکنجه هزاران فلسطینی در کارنامه او است، حرف های نخست وزیر این رژیم پوشالی مثال آن زن بدکاره ای است که وارد شهری شد و دامن خود را بر سر کشید وقتی از او سوال کردند چرا اینگونه در شهر راه می روی گفت چون در این شهر یک آدم عفیف پیدا نمی شود.

لاریجانی با اشاره به تناقض اظهارات نتانیاهو در آی پک و کنگره گفت: این تناقض عجیب است. در این سخنرانی ضمن اینکه ایران را کشوری قدرتمند در منطقه معرفی می کند که باعث ایجاد خطر در موجودیت اسرائیل شده است بعد از پمپاژ این نگرانی در هر دو جا گردن کلفتی هم می کند و اعلام می کند که چنانچه توافق هسته ای انجام شود اسرائیل حتی به تنهایی علیه ایران اقدام نظامی می کند.

وی تصریح کرد: حالا یاغی منطقه خوب خود را معرفی کرد که اگر ۱+۵ که همیشه خود را نماینده جامعه جهانی معرفی می کند (به درستی و غلطی این حرف کاری نداریم) با ایران به توافق برسد اسرائیل آن را نمی پذیرد و حاضر است به تنهایی با ایران حمله کند. این مطلب درستی سخن امام را روشن می کند که اسرائیل را غده سرطانی منطقه معرفی نمود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر اسرائیل اینقدر قدرت دارد که می تواند علی رغم توافق بین المللی به ایران حمله کند، نخست وزیر این رژیم چرا اینقدر دستپاچه به کنگره رفته و نگران قدرت ایران است؟ گرچه سخن او نظیر سایر دروغ های این فرد که آقای اوباما نیز در مصاحبه خود به آن اشاره کرد بی ارزش تر از آن است که بدان توجه شود اما اگر اسرائیل مایل است و یا کنگره آمریکا علاقمند است فرزند ناخلف خود اسرائیل را روی ویلچر تحویل بگیرد اقدام نظامی بکند تا پاسخ کوبنده نیروهای مسلح ایران را لمس کند.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم دراین خصوص گفت: محکومیت سخنان نتانیاهو از سوی رجال سیاسی آمریکا و ترک جلسه از سوی نمایندگان کنگره نشانگر فصلی جدید و آگاهی تدریجی ملت آمریکا از هزینه سنگین تحمیل‌شده توسط رژیم صهیونیستی بر آنهاست.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: شرایطی که اخیراً با آن روبه‌رو هستیم، نشان‌دهنده انزوای تدریجی این رژیم در جامعه جهانی است.

وی محکوم شدن سخنان نتانیاهو از سوی بسیاری از رجال سیاسی و دولتمردان آمریکا را فصلی جدید خواند و خاطرنشان کرد: اینکه تعدادی از نمایندگان کنگره، جلسه را هنگام سخنرانی وی ترک می‌کنند علامت مثبتی بر آگاهی تدریجی ملت آمریکا و نمایندگان‌شان از هزینه سنگین تحمیل‌شده از طرف رژیم نامشروع صهیونیست بر آنهاست.

ابوترابی‌فرد علت زیاده‌گویی و گستاخی نتانیاهو در مورد جمهوری اسلامی ایران را عملیات حزب‌الله در سرزمین‌های اشتغالی برشمرد و با اشاره به اینکه این عملیات بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای برای حزب‌الله خسارات سنگینی به نیروهای صهیونیستی وارد کرد، افزود: این رژیم از کمترین ظرفیت برای پاسخگویی برخوردار نبود، از این رو موازنه قوا به نفع مقاومت تغییر کرده است.

وی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی نه تنها دیگر جایگاه نظامی سابق خود را ندارد، بلکه مورد تهدید نیز واقع می‌شود، بیان داشت: صهیونیست‌ها توان دفاع از منافع نامشروع خود را از دست داده‌اند، بنابراین جامعه جهانی با ظرفیت‌های رو به کاهش قدرت صهیونیست‌ها آشنا شده و زیاده‌گویی‌های نتانیاهو از ارزش و وزنی برخوردار نیست.

دراین حال رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تهدید نتانیاهو به حمله نظامی علیه ایران را یک رجزخوانی مضحک دانست و تصریح کرد: اگر آنها تصور خودشان را عملی کنند با یک شکست تاریخی مواجه خواهند شد.

علاءالدین بروجردی در واکنش به اظهارات نتانیاهو در کنگره امریکا گفت: سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره امریکا آنقدر فاقد ارزش بود که حتی بیش از 50 نفر از نمایندگان جلسه را ترک کردند و علیرغم آنکه کنگره امریکا مهمترین جایگاه را در حمایت از رژیم صهیونیستی دارد لذا خروج تعدادی از نمایندگان از این جلسه، پیام روشنی مبنی بر بی توجهی نسبت به سخنان نتانیاهو داشت.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: فضا هم در کنگره و هم در محافل مططبوعاتی امریکا تغییر کرده؛ لذا تلاش‌های نتانیاهو آب در هاون کوبیدن است و آنها امروز دیگر در شرایطی نیستند که بتوانند با دروغ پردازی فضایی ایجاد کنند و در افکار عمومی مردم تاثیرگذار باشند.

بروجردی شاهد این سخنان را نظرسنجی‌ها و وضعیت داخلی امریکا دانست و درباره تهدید نتانیاهو به حمله نظامی علیه ایران تصریح کرد: این رجزخوانی‌ها آنقدر بی‌ارزش است که گروه‌های مقاومت در کنار مرزهای رژیم صهیونیستی هم بر این عبارات می‌خندند چه برسد به بقیه جهان.

وی گفت: رژیم صهیونیستی که در 5 جنگ اخیر از مقاومت شکست خورده و ناتوانی او به اثبات رسیده، ادعای تقابل نظامی با جمهوری اسلامی ایران دارد که این کار، یک رجزخوانی مضحک و فاقد هر گونه ارزشی است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانند اگر خطایی مرتکب شوند، همان اتفاقی خواهد افتاد که صریحا فرمانده معظم کل قوا در مقطعی اشاره کردند با خاک یکسان خواهند شد؛ اگر آنها تصور خودشان را عملی کنند با یک شکست تاریخی مواجه خواهند شد.

دراین راستا نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،‌ تهدید رژیم صهیونیستی به توان حمله نظامی علیه ایران را پوچ خواند و تصریح کرد: صهیونیست‌ها با موشک‌های دست‌ساز به درون پناهگاه‌هایشان رانده می‌شوند، چه رسد به اینکه موشک‌های ویران‌کننده ایران بخواهد روی سرشان خراب شود.

منصور حقیقت‌پور در واکنش به اظهارات روز گذشته نتانیاهو در کنگره امریکا گفت: تهدید رژیم صهیونیستی به توان حمله نظامی علیه ایران، پوچ است و اگر این اشتباه فاحش را انجام دهند، اولین اشتباه او آخرین اشتباهش خواهد بود و چنین اقدامی باعث خواهد شد این رژیم از روی نقشه برداشته شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر،‌ نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: تا دورترین نقطه اسرائیل در تیررس سلاح‌های ایران است و تهران به آن دسترسی دارد؛ اگر رژیم غاصب قدس نسبت به ایران اقدام نظامی داشته باشد، برنامه اسقاط او از سوی جمهوری اسلامی اجرا و این کشور نابود خواهد شد.

وی در خصوص هراس نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و استفاده از آن به منظور نابودی این رژیم، توضیح داد: اولا تسلیحات هسته‌ای در برنامه‌های جمهوری اسلامی نیست و ثانیا نابودی رژیم صهیونیستی اصلا نیاز به سلاح هسته‌ای ندارد؛ این رژیم نامشروع با سنگ‌های انتفاضه فلسطینیان از بین خواهد رفت و نیاز ندارد بمب اتمی خرج آن شود.

حقیقت‌پور بیان کرد: نیروهای حماس و جهاد اسلامی فلسطینی با موشک‌های دست‌ساز خود صهیونیست‌ها را به درون محله‌های پنهان و پناهگاه‌هایشان راندند، چه رسد به اینکه موشک‌های ویران‌کننده ایران بخواهد روی سرشان خراب شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس پاشنه استقامت صهیونیست‌ها را ضعیف دانست و گفت: شیشه عمر رژیم صهیونیستی ترک خورده و امیدواریم به زودی شاهد شکسته شدن کامل آن باشیم.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره تاثیر سخنان نتانیاهو بر روند مذاکرات ایران با 1+5 افزود: سخنان نتانیاهو در این مرحله تاثیری بر روند مذاکرات ندارد؛ ضمن آنکه امریکایی‌ها باید بین منافع خود و نوکران تصمیم گرفته و یکی را انتخاب کنند.

دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم  با اشاره به اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای پر سروصدای خود در کنگره امریکا، لشکرکشی رسانه‌ای آماده کرده تصریح کرد: مذاکره گذشته سودمند بود ولی اکنون دوره فرود است.

جواد جهانگیرزاده درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 گفت: مذاکرات همیشه فراز و فرود داشته؛ دوره گذشته گفتگوها سودمند بود و اکنون دوره فرود است و امیدواریم مذاکره جاری نیز به دوره فرود تبدیل نشود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحرکات رژیم صهیونیستی برای اثرگذاری در مذاکرات توضیح داد: رژیم صهیونیستی پیش از این با فشار افکار عمومی از طریق نظام رسانه‌ای و لابی‌های مختلف تحرک داشت و اکنون که رییس آن، تمام این فاکتورها را بربادرفته می‌بیند به دنبال آن است با حضور پر سروصدای خود در کنگره امریکا حضور یاید.

وی ادامه داد: نخست وزیر رژیم صهیونیستی لشکرکشی رسانه‌ای را آماده کرده ولی اکنون دوره زورآزمایی غرب به ویژه امریکایی‌هاست که نشان دهند در تصمیم‌گیری‌های خود استقلال دارند یا تحت تاثیر یک حکومت غاصب هستند.

همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر این‌که صحبت‌های نتانیاهو در مورد مذاکرات اهانتی به کشورهای مذاکره کننده است، گفت: اظهارنظر نتانیاهو در مورد مسأله هسته‌ای ایران یک توهین به تمامی کشورهایی است که در حال مذاکره می‌باشند.

سیدحسین نقوی حسینی در واکنش به اظهارنظر اخیر ضدایرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد مسأله هسته‌ای ایران، گفت: اظهار نظر نتانیاهو به معنای نادیده گرفتن تمامی بازرسی‌ها، گفت‌وگوهای فنی و تبادل اطلاعات میان ایران و گروه 1+5 است و مصداق اهانت به کل مذاکرات و کشورهای مذاکره کننده می‌باشد.

وی ادامه داد: هدف مذاکرات اثبات صلح آمیز بودن فناوری هسته‌ای جمهوری اسلامی است و ایران در این جهت تلاش خود را انجام داده. بنابراین این نوع اظهارنظرها توهین به کشورهایی است که در حال مذاکره می‌باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در واکنش به بخشی ازصحبت‌های نتانیاهو در خصوص همکاری آمریکا و اسرائیل و جدا نبودن آن دو از یکدیگر، گفت: رژیم صهیونیستی در پناه خصومت غرب به ویژه آمریکا علیه ایران در طول 35 سال گذشته بهره‌های زیادی برده و همچنان تلاش می‌کند سایه سنگین خصومت بین ایران و غرب وجود داشته باشد.

وی افزود: از آنجا که از خصومت غرب با ایران منافع سرشاری نصیب صهیونیست‌ها می‌شود،‌ اسرائیل دنبال تحقق دو هدف است اول این‌که اتحاد خود با آمریکا را همچنان به رخ بکشاند و نشان دهد و از قبل آن آمریکایی‌ها را در کنار خود نگه دارد و دوم این‌که از این اتحاد علیه ایران استفاه کند.

نقوی حسینی تأکید کرد: اظهارنظر نتانیاهو در مورد اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی و به دنبال آن استمرار دوستی‌شان با آمریکا، آبروی آمریکا را برد و سیاست‌های این کشور را به شدت زیر سوال برد. اکنون این سوال به صورت واضح مطرح است که آمریکایی‌ها یک گروه تروریستی جانی متجاوزاند یا این‌که بر اساس ادعایشان کشوری دموکراتیک و طرفدار دموکراسی هستند.

به گفته وی، این آزمونی برای آمریکایی‌ها است که باید به این اظهارنظرها پاسخ دهند تا علامت سوال از روی آنها برداشته شود. در اذهان عمومی این موضوع وجود دارد که سیاستمداران آمریکا در چنگ اسرائیل هستند و رژیم صهیونیستی برای آمریکا تصمیم می‌گیرد. آمریکا باید نشان دهد که چقدر کشوری مستقل می‌باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی با دیدن فروریختن کاخ امنیتی‌اش که در سایه خصومت غرب علیه ایران درست کرده بود، تلاش می‌کند تا به هر وسیله‌ای جلوی این رخداد را بگیرد و همچنان این خصومت را حفظ می‌کند، به همین دلیل نخست وزیر رژیم صهیونیستی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید از شهر ری IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم با عنایت و الطاف الهی اکنون ایران اسلامی عزیزمان در نقطه ای قرار گرفته که از تمامییت فرامین قرآنی تبعییت نموده و پیام جاءالحق و ذهق الباطل یگانه مقتدر عالم را به گوش عالم هستی رسانیده است و این را به وضوح میتوان در سخنرانی نتانیاهو که پر از ترس و دلهره بود آشکارا دید ، امروز حقیقت روشن شد و چهره خیالی و پوشالی دشمن آشکار گردید ، امروز ایران به دنیا اثبات نمود ، کسانیکه در صف احزاب خدا قرار گیرند و دستورات الهی را دقیق اجرا نمایند اینان احزاب غالب خواهند بود ، امروز چراغ و نور رحمانی جلوه ای نو دارد در دل تاریخ گذشته های دور ، امروز حقیقتا روز است حتی کسانیکه کور دل باشند هم این تشعشع عظیم نور را درک خواهند نمود و هرگز نتوانند کتمانش کنند ، حقیقت همین است و بس >> جاءالحق و ذهق الباطل ان الباطل کان ذهوقا .