قدس انلاین – سعید کوشافر: بنیامین نتانیاهو درشرایطی درکنگره امریکا حضور یافته و سخنرانی سراسر کذب خود را ایراد کرد که درهمان زمان مذاکره کنندگان ایرانی وامریکایی درسویس مشغول گفتگوهای کاملا جدی درباره مسایل هسته ای ایران برای دستیابی به یک توافق بودند که منافع و مصالح دو طرف دران رعایت شده ویک توافق خوب برای ایران وکشورهایی باشد که از این بابت احساس نگرانی میکنند.

شاخصهای رسیدن به یک توافق خوب درمذاکرات/ برداشتن تحریمها وحفظ دستاوردهای هسته ای با منطق وعزت/ توافق خوب یک مرحله ای؛ همه جانبه وواضح است

این درحالی است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به مذاکرات دو طرف وبیان مفاد احتمالی درنظر گرفته شده میان دوطرف مذاکره ؛ توافق احتمالی را توافقی بد برای خود ذکر میکندو به ذکر دروغ پردازیهای خود بر همین اساس ادامه میدهد.

درعین حال هر دو طرف مذاکره برای توافق خوب بر اساس منافع ومصالح خود شرایط و ضوابطی را قایل هستند که هرچه این دو دیدگاه به هم نزدیکتر شود احتمال رسیدن به نتیجه رسیدن مذاکرات بیشتر میشود ،این درحالی است که باید هر دو طرف مذاکره درنهایت واقع بینی و فارغ از جوسازیها ودروغ پردازیها گفتگو کنندو به تفاهم برسند و دراین میان تنها باید منافع ومصالح ملت ایران و نگرانیهای طرفهای مقابل درنظر گرفته شود نه منافع ومصالح رژیمهایی که دستشان تا مرفق به خون بیگناهان الوده است.

*** الزامات یک توافق خوب هسته ای ازدیدگاه رهبری

رهبر معظم انقلاب، نوزدهم بهمن ماه در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی، افق گفت وگوهای هسته ای 14ماهه میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1 را ترسیم کردند.ایشان با تبیین علت و هدف اصلی دشمنی 36 ساله و ادامه دار دولت آمریکا و خطای محاسباتی آن ها برای به زانو درآوردن و تحقیر ملت ایران، به رفتار و عملکرد منطقی و مستدل ایران در مذاکرات هسته ای و رفتار غیرمنطقی و باج خواهانه طرف مقابل اشاره کردند.

رهبر انقلاب اسلامی به مذاکرات هسته ای و تلاش بدخواهان و معاندان برای القای درماندگی ایران در این موضوع اشاره کردند و چند نکته مهم را درباره مذاکرات هسته ای متذکر شدند.

اولین نکته ای که حضرت آیت الله خامنه ای به آن اشاره کردند موافقت با اصل توافق بود که گفتند: من با توافقی که بتواند انجام شود موافقم اما با توافق «بد» موافق نیستم.

ایشان با اشاره به اظهارات مکرر امریکاییها که می گویند «توافق نکردن بهتر از توافق بد است» افزودند: ما هم همین عقیده را داریم! و معتقدیم توافق نکردن بهتر از توافقی است که به ضرر منافع ملی و زمینه ساز تحقیر ملت بزرگ ایران شود.

تلاش بی وقفه مسئولین و هیأت مذاکره کننده برای خارج کردن حربه تحریم از دست دشمن، دومین نکته ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: اگر این اتفاق رخ دهد و با توافق، حربه تحریم از دست دشمن خارج شود، بسیار خوب است اما اگر این اتفاق نیفتاد، همه بدانند که راهکارهای فروانی در داخل کشور برای کُند کردن حربه تحریم وجود دارد.

نکته سوم رهبر انقلاب اسلامی، در خصوص رفتار منطقی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای و رفتار غیر منطقی و زورگویانه طرف مقابل بود.

ایشان تأکید کردند: ملت ایران زیر بار زورگویی و زیاده خواهی و رفتارهای غیر منطقی نخواهد رفت.

رهبر انقلاب اسلامی یک بار دیگر افزودند: من با ادامه و پیشرفت مذاکرات و رسیدن به توافق خوب موافقم و قطعاً ملت ایران هم با هر توافقی که در بر دارنده عزت و احترام او باشد، مخالفتی ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: باید در مذاکرات، تکریم، حرمت و پیشرفت ملت ایران محفوظ بماند زیرا این ملت عادت به پذیرش زورگوییِ طرف مقابل اعم از امریکا و دیگران، ندارد.

ایشان همچنین با اشاره به برخی مباحث مطرح شده درخصوص توافق دو مرحله ای که ابتدا توافق بر اصول کلی و بعد از مدتی توافق بر جزئیات باشد، خاطرنشان کردند: چنین توافقی  پسندیده نیست زیرا با تجربه ای که از رفتار طرف مقابل داریم، توافقِ صِرف در کلیات، وسیله ای خواهد شد برای بهانه گیری های پی در پی در جزئیات.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند:اگر توافقی انجام شود، باید در یک مرحله و در بردارنده کلیات و جزئیات، با یکدیگر باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: مفاد این قرار داد نیز باید روشن، واضح و غیرقابل تفسیر و تأویل باشد و مفاد توافق نباید به گونه ای باشد که طرف مقابل که عادت به چانه زنی دارد، در قضایای مختلف بهانه جویی کند.

*** توافق خوب در دسترس است

رییس‌جمهوری هم  با تاکید بر اینکه در مذاکرات به دنبال توافقی هستیم که به نفع ایران، منطقه و همه جهان باشد، تصریح کرد: امیدواریم که با آینده‌نگری و در نظرگرفتن منافع ملت‌ها و ثبات منطقه بسیار حساس خاورمیانه، شاهد رویکرد منطقی از طرف ۱+۵ در مذاکرات باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی گفت: دنیا از پیشرفت در مذاکرات میان ایران و ۱+۵ خرسند است چرا که ثمره این پیشرفت و توافق به نفع منطقه ، جهان و به نفع توسعه ، تجارت ، اقتصاد و فرهنگ و حل و فصل معضلات و تهدیداتی است که امروز افراطی‌گری در منطقه و جهان بوجود آورده است .

رییس جمهوری اظهارداشت: اما در این میان تنها یک رژیم متجاوز و اشغالگر که بقای خود را در سایه جنگ و تجاوز می بیند، از این مذاکرات عصبانی و ناراحت است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ما دنبال یک توافق برد – برد، متوازن و پایدار هستیم و این را دنبال خواهیم کرد، گفت: چنین توافقی با این ویژگی‌ها به نفع منطقه و جهان است.

روحانی با اشاره به اینکه ۱+۵ به خوبی می‌داند دو گزینه پیش‌رو دارد، گفت: ۱+۵ یا باید با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب منطق و مقررات بین‌المللی به توافق و تفاهم برسد که این کار هر چه سریع‌تر انجام بگیرد به نفع همه خواهد بود؛ یا اینکه دنبال انکار واقعیت باشد که در آن شرایط نیز ناگزیر باید پیشرفت سریع‌تر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را شاهد باشد.

رییس جمهوری افزود:گزینه دوم، گزینه‌ای است که دیده‌اند تحریم و فشار طی سال‌های گذشته، تأثیری نداشته و ما راه خودمان را به خوبی ادامه داده ایم. اگر مبنای این مذاکرات شفافیت بیشتر باشد ما شفافیت بیشتر را می‌پذیریم اما اگر مذاکرات به دنبال آن باشد که ملت ایران را از حق مسلم خود یعنی پیشرفت در علم و فناوری باز دارد، خیلی طبیعی است که ایران زیر بار چنین تفاهم و توافقی نخواهد رفت.

همچنین وزیر امورخارجه کشورمان گفت: زمینه برای رسیدن به راه حل جامع در آینده نزدیک فراهم است.

محمد جواد ظریف گفت: همیشه گفته ام که هدف مذاکرات هسته ای در توافق ژنو کاملا مشخص شده است. اینکه برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز باقی بماند و همزمان تحریم هایی که به ناحق بر علیه مردم ایران اعمال شده، رفع شود.

ظریف گفت: ما هیچ مشکلی نداریم که نشان دهیم برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند و آمادگی نشان دادن انعطاف لازم برای اینکه این اطمینان در بین اعضای ۱+۵ ایجاد شود را داشته ایم.

وزیر امور خارجه گفت: نکته مهم این است که کشورهای غربی عضو ۱+۵ به این نتیجه برسند که دوران تحریم به پایان رسیده است و تحریم ها هیچ نفعی برای هیچکس نداشته و در آینده نیز نفعی نخواهد داشت.

او با اشاره به اینکه باید وابستگی احساسی به تحریم را کنار گذاشت، گفت: به نظر من با چنین اراده سیاسی، رسیدن به توافق کاملا در دسترس است.

همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در صورت صداقت وجدیت طرف های مذاکره کننده، امکان شکل گیری توافق خوب با احترام به حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ان. پی .تی قابل تحقق خواهد بود.

علی شمخانی با تشریح ابعاد توافق خوب هسته ای به گونه ای که برای طرفین مطلوب باشد، افزود: لغو تمام تحریم های غیرقانونی و انجام رفتارهای اعتمادساز در مقابل حسن نیت و همکاری های ایران الزامی است.

***توافق خوب بروایت آمریکایی‌ها

دراین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد، یک مقام آمریکایی آنچه را که « اصول » خود برای دستیابی به یک توافق با ایران به منظور محدود کردن برنامه هسته ای این کشور خواند، ارائه کرد.

این مقام بلندپایه دولت آمریکا گفت، واشنگتن بر سر این حرف خود که خواستار یک «توافق خوب» است، مانده و با چند مرتبه تمدید مذاکرات موافقت کرده است زیرا ما بر اصولی مشخص تاکید داریم.

وی افزود :« ما تنها توافقی را خواهیم پذیرفت که راه های مختلف دستیابی به ماده شکافت پذیر را که ایران برای ساخت یک سلاح هسته ای به آن نیاز دارد ، قطع کند.»

این مقام آمریکایی بدون اشاره به جزئیات ، به رئوس کلی یک موافقتنامه که مد نظر واشنگتن است اشاره کرد : ایران نباید اجازه پیدا کند در رآکتور اراک پلوتونیوم تسلیحاتی تولید کند.هرگونه موافقتنامه باید تضمین کند که ایران برای دستیابی به ماده شکافت پذیر کافی به منظور ساخت یک بمب ، یک سال زمان نیاز خواهد داشت.

ایران باید با بازرسی های سرزده از تاسیسات هسته ای و تولید و همچنین معادن و کارخانجات اورانیوم و همچنین سایت های مشکوک خود موافقت کند.

آمریکا به دنبال موافقتنامه ای با ایران است که براساس آن کاهش تحریم های بین المللی علیه تهران به طور تدریجی و طی یک دوره زمانی صورت گیرد.

این مقام آمریکایی تصریح کرد :« ما همچنین بر این اصل تاکید داریم که اگر ایران موافقتنامه را نقض کرد، تحریم ها علیه این کشور به حالت اول بازگردانده شود.»

درهمین حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که دستیابی به یک توافق جامع در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به‌نفع همه طرفهای مذاکره کننده خواهد بود.

موگرینی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم فرصت را از دست بدهیم و اگر طرفین همچنان به همکاری‌های خود ادامه دهند و اراده سیاسی برای دستیابی به این توافق داشته باشند، یک توافق خوب در دسترس ماست.

رئیس کمیته فرعی ضدتروریسم مجلس نمایندگان آمریکا هم  گفت: در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران توافق خوبی نباشد، کنگره راهی برای جلوگیری از اجرایی شدن آن می‌یابد.

ریچارد کینگ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران، از دید کنگره خوب نباشد، قانونگذاران آمریکایی راهی می‌یابند تا از اجرایی شدن آن جلوگیری کنند.

وی همچنین در توضیح اینکه چه توافقی «خوب» است، گفت توافق با ایران باید به طور کامل به برنامه هسته ای ایران پایان دهد، چراکه تنها در این صورت است که می توان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای اطمینان حاصل کرد.

***شروط لازم برای تحقق توافق خوب

همچنین رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه توافق خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: توافق خوب از نظر ما دو وجه دارد که در صورت تحقق آنها می‌توان گفت به توافقی مناسب دست یافته‌ایم.

نماینده مردم همدان با اشاره به شرط اول گفت: اول اینکه این توافق، حقوق هسته‌ای ما را حفظ کند؛ به گونه‌ای که بتوانیم سوخت مورد نیاز خودمان را در عرصه‌های مختلف نیروگاهی، پزشکی، صنعتی و عرصه‌های کاربردی تهیه کنیم.

کارخانه‌ای با اشاره به وجهه دوم که باید در توافق خوب لحاظ شود، گفت: بخش دوم مربوط به لغو تحریم‌هاست.

 وی توضیح داد: آنچه که خواست همه ملت ایران است، لغو تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا به عنوان شرط آغاز اجرای توافق هسته‌ای است.

 دراین راستا سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که غربی‌ها به دنبال دستیابی به توافق در مساله هسته‌ای هستند و باید چارچوب‌های ایران برای دستیابی به توافق را رعایت کنند.

سیدحسین نقوی‌حسینی با بیان اینکه جمهوری اسلامی هم به دنبال دستیابی به توافق خوب است، افزود: مقام معظم رهبری برای توافق خوب پنج شاخص را به صورت شفاف و روشن بیان کردند و گفتند توافق خوب باید حقوق ملت ایران را حفظ کند، عزت ملی را مدنظر داشته باشد، در یک مرحله در کلیات و جزئیات توافق شود و تحریم‌ها یکجا لغو شود و حربه تحریم از غرب گرفته شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اینها شاخص‌هایی است که رهبری برای توافق خوب اعلام کردند و ما این چارچوب‌ها را در دستیابی به توافق مدنظر خواهیم داشت. غربی‌ها هم اگر به دنبال دستیابی به توافق هستند باید این چارچوب را رعایت کنند.

 وی اضافه کرد: ایران آنقدری که باید در مذاکرات نرمش نشان داده است. ما گام‌هایی که برای نرمش لازم بود را برداشتیم و حالا نوبت غربی‌هاست که گام‌های مهم و بلندی را برای رسیدن به توافق بردارند.

همچنین نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس اظهار کرد: قطعا یک توافق خوب با غربی ها توافقی است که تامین کننده‌ی حداکثر منافع ملی برای جمهوری اسلامی باشد.

اسماعیل جلیلی اظهارکرد: مقام معظم رهبری همواره پشتیبانی جدی از تیم مذاکره کننده داشته و جهت دهی به تیم مذاکره کننده را در جهت دستیابی به حداکثر منافع برای نظام جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار داده‌اند.

جلیلی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند توافق هسته‌ای باید یک مرحله‌ای باشد این بدان معناست که بازیگران اصی مذاکرات نباید بتوانند از فاصله‌ی مرحله اول و مرحله دوم برای فشار به جمهوری اسلامی استفاده کنند، در واقع تدبیر مقام معظم رهبری یک دوراندیشی و پیشگیری از بازیهای سیاسی گروه 1+5 بخصوص آمریکایی‌ها در عرصه‌ی بین‌المللی بوده است.

درهمین حال یک عضو فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی معتقد است که یک توافق خوب مستلزم اجرای بند به بند جزئیات توافق حاصله است.

ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم  در مورد شرایط و ویژگی‌های یک توافق خوب بین ایران و گروه 1+5 گفت: توافق خوب بی‌شک به معنای پیروزی طرفین در مذکرات است.

وی افزود: پیش از آنکه طرفین خود را پیروز مذاکرات بدانند مهم این است که بدانند برنده چه چیزی شده‌اند و در مذاکرات چه چیزی را کسب کرده‌اند.

نکو متذکر شد: آنچه که ملت و نظام در روند مذاکرات به انتظار آن نشسته‌اند حقوق تضعیف شده‌شان به دست کشورهای غربی است که این امر خواسته زیادی نبوده و نخواهد بود. 

 نماینده مردم رباط کریم در ادامه تأکید کرد: بی‌شک پیروزی کشورهای غربی در روند مذاکرات با ایران هم منتج به یقین حاصله از عدم ساخت سلاح هسته‌ای در برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقش و دفع یکجا تحریم‌ها در روند یک توافق خوب اظهار داشت: دفع تحریم‌ها بخشی از موضوعات معطوف به یک توافق خوب است اما بخشی از موضوع معطوف به این امر است که ببنیم آیا وقتی که توافقی بدست می‌آید قرار است با چه شیوه‌ای تحریم‌ها برطرف شود. 

 نکو تصریح کرد: توافق خوب بیش از پیش معطوف به این است که تحریم‌ها به کلی برداشته شده و حساب‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کشورهای اروپایی آزاد شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: این امر ضروری است که درصورت توافق خوب باید تمامی جزئیات توافق بند به بند به اجرا گذاشته شوند و کاملا موارد مورد توافق رعایت شود. 

*** توافق خوب یعنی رعایت عزت و منافع ملی

درهمین حال  رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری گفت: توافقی قابل قبول است که بتواند در چارچوب عزت ملی پاسخگوی منافع ملت ایران باشد.

حجتالاسلام سیدرضا اکرمی عنوان کرد: چون بنا داریم با 1+5 مذاکره کنیم به طور حتم در این مسیر باید توافقات مشترکی بین دو طرف صورت گیرد از این رو شاهد بودیم که جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات نظارت بر فعالیتهای هسته ای و توقف راکتور آب سنگین اراک را پذیرفت تا حسن نیت خود را اثبات کند اما متاسفانه تا به امروز کشورهای غربی در زمینه مذاکرات و لغو تحریمها اقدامات مثمرثمری را انجام ندادند.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه امیدواریم مذاکرات به نقطه مطلوب خود برسد اظهار کرد: عدم انجام مذاکرات در 2 مرحله و تاکیدات مقام معظم رهبری در این باره به طور حتم بدین منظور صورت گرفته است که مذاکرات بیش از این طولانی نشود و ما بتوانیم به یک توافق خوب و جامع که عزت و منافع ملی ما را پاسخگو است دست پیدا کنیم.

همچنین علی خرم یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به این‌که هرگاه اطلاعاتی علیه کشوری به آژانس ارائه شود ‌آنها متعهد به بررسی هستند ما شاهد بررسی‌های آژانس در مورد اتهامات مطرح شده در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران هستیم.

وی با اشاره به دور جدید مذاکرات یک توافق خوب گفت: از دیدگاه حقوقی و ببن‌المللی یک توافق خوب، باید سه خصوصیت داشته باشد یک توافق خوب باید منطبق بر منافع ملی و امنیت ملی آن کشور باشد و مسأله مطرح شده در توافق تضادی با امنیت آن کشور نداشته باشد. همچنین در وهله سوم نباید برخورنده باشد و شأن ملت در آن رعایت شود.

خرم با بیان این‌که توافق‌هایی که در طول تاریخ بین کشورها و سازمان‌ها صورت گرفته است تنها با رعایت منافع و امنیت ملی و این‌که برخورنده نباشند مثبت بوده‌اند، گفت: این‌که منافع ملی ما شامل چه چیزهایی است باید توسط کارشناسان امر بررسی شود و قطعاً در مذاکرات انجام شده تا امروز هم همین مسائل مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.