این مواد که اصلاً اعتیاد آور نیست، این فقط علفه (!) اسمشم «گل» هست. بیا بابا، ترسو نباش! یک باره اونم برا تفریح. اصلا می‌دونی چی حالی بهت دست می‌ده؟ تا حالا توی فضا بودن رو حس کردی؟ خب حس نکردی دیگه! برای همینم می‌گی معتاد می‌شم. اگه منو به عنوان دوست صمیمی می‌خوای امشب فقط به حرف من گوش کن همه چی حله!

 این «گل»، زندگی را پرپر می کند

 تسلیم شدن در برابر دیو اعتیاد

دیگر روزگار مخدرهای سنتی سپری شده و هر روز پای سوغات تازه‌ای از تمدن غرب به زندگی جوانانمان باز می‌شود. متأسفانه برخی جوانان روزگارشان را با شیشه، حشیش، کروکودیل و ماری‌جوانا سیاه می‌کنند. مخدرهایی که یک جمله مشترک درباره بیشتر آنها تکرار می‌شود: «این اعتیادآور نیست.» و درست همین جمله، این روز‌ها بیشتر از همه درباره ماده «گل» گفته می‌شود. مخدر وحشتناک و اعتیادآور «گل»، گرچه نام زیبایی دارد، اما یکی از خطرناکترین مواد مخدری است که این روز‌ها در دست جوانهای معتاد رد و بدل می‌شود و به عنوان یک داروی روانگردان- با منشأ طبیعی -خرید و فروش می‌گردد. مخدری که ضربان قلب را بالا می‌برد، احساس بی‌قراری می‌دهد، موجب توهم می‌شود و با یک بار مصرف، طوری عملکرد مغز را مختل می‌کند که زندگی بدون آن غیرممکن می‌شود.

 

 سیگار منشأ روی آوری به مواد مخدر

دکتر رضا آیین فر، استاد دانشگاه علوم پزشکی و متخصص داروهای مخدر و روانگردان در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: هر روز ۹ ایرانی به خاطر مصرف مواد مخدر می‌میرند و در اصل سیگار منشأ روی آوری به مواد مخدر است.

وی با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی درباره معتادان ایرانی می‌گوید: به گواه آمارهای« w. h. o» و نیز بیانیه جمعیت مبارزه با دخانیات کشور، هم اکنون در ایران برخی نوجوانان از ۱۰ سالگی سیگار کشیدن را آغاز و از ۱۷ سالگی مواد مخدر را تجربه می‌کنند. متأسفانه در این میان، گروهی از نوجوانان هم هستند که از ۱۲ سالگی به بعد پای مخدر‌های صنعتی، روانگردانها و داروهای توهم زا قربانی می‌شوند.

این روان‌شناس و کار‌شناس ترک اعتیاد یادآور می‌شود: علف، قارچ، اشک، تسبیح و حالا گُل جوانان و نوجوانان ساده دل ما را در میدان محاصره شده‌ای از افیونهای نوپدید قرار داده‌اند که فقط خوشایند استکبار برای بی‌خاصیت کردن و از غیرت تهی کردن جوانان است.

 

  فاجعه مخرب حشیش مصنوعی!

به گفته این استاد دانشگاه، اگر شنیدن این نامهای جدید از مخدرهای عجیب و غریب برای افراد عادی مهم نباشد، اما متاسفانه برای معتادان و جوانان فریب خورده این نامها با نشئگی و سرخوشی یا خماری و بدن درد و بیقراری تداعی می‌شود و در ‌‌نهایت ورود این مخدرها به دلیل اجرای طرح جدید استکبار و فاجعه مخرب حشیش مصنوعی عملیاتی شده است.

دکتر آیین فر می‌افزاید: گیاه شاهدانه‌ای که به آن «کوش افغان» هم گفته می‌شد، از افغانستان به آمریکا برده شده و این شروع پیدایش «گل» محسوب می‌شود. گیاهی که از تولیدش زمان زیادی نمی‌گذرد، اما به خاطر تأثیرات درمانی‌اش در پزشکی جای خود را باز کرده است.

وی تصریح می‌کند: با استفاده از «کوش افغان»، ماری‌جوانای جدیدی کشت شد که خواصی متفاوت از ماری‌جوانای سنتی داشت و به آن مدیکال ماری‌جوانا گفته می‌شود. البته ماری‌جوانا گیاهی است که هم نوع نر آن وجود دارد و هم نوع ماده. نوع نر سه درصد و نوع ماده هشت درصد مخدر دارد. ولی «گل» برخلاف ماری‌جوانای طبیعی که گلهای کمی دارد، بسیار پر گل است و در این گلها هفت برابر بیشتر از ماری‌جوانا ماده مخدر وجود دارد، به نوعی که اگر فردی از کنار آن هم عبور کند دچار توهم می‌شود.

 

  ضرورت آشناسازی مردم با مضرات «گل»

این استاد دانشگاه علوم پزشکی و متخصص داروهای مخدر و روانگردان می‌افزاید: ماری‌جوانایی که این روز‌ها در دست جوانها وجود دارد، گل همین ماری‌جوانای تغییر ژنتیکی یافته است که نام «گل» گرفته و حتی پزشکان هم برای تجویز آن مردد هستند و فقط در شرایط خاصی، برای بیماران خاص با دوز بسیار پایین آن را توصیه می‌کنند و باید در این زمینه خانواده‌ها با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی آگاه شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: نظام سلامت تاکید کرده فقط بیمار رو به مرگ و محتضر می‌تواند حداکثر یک ماه با دوز خیلی پایین از ماری‌جوانا استفاده کند که معمولا بیمار‌ان عصبی شدید یا بیمارانی که در مراحل پایانی عمرشان قرار دارند مشتری این ماده هستند و پزشک کمک می‌کند روزهای پایانی زندگیشان بدون درد بگذرد.

به باور دکتر آیین فر، متاسفانه به مخدر گل در دنیا به چشم دارو نگاه می‌شود، اما از 9 - 8 سال پیش که به ایران آورده شده و اکنون در حوالی شیراز کشت می‌شود نه تنها کم‌خطر‌تر از حشیش و ماری‌جوانا و علف نیست، بلکه می‌تواند آن قدر خطرناک باشد که با یک بار مصرف، برای همیشه موجب اعتیاد و حتی مرگ فرد شود. چون به طور مستقیم بخشهای مسؤول آرامش‌بخشی را در مغز فلج کرده و خودش جایگزین آن می‌شود.

 

 کنترل گل بسیار سخت است

دکتر علیرضا عابدی، روان‌شناس و مدیر یکی از سمن‌های ترک اعتیاد بهزیستی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: نشانه‌های ترک مواد افیونی و مخدر‌های قدیمی که شامل دردهای شدید و عمیق و بی‌قراری و ناراحتی‌های جسمی است کاملا با داروهای در دسترس کاهش می‌یابد، ولی وابستگی روانی به حشیش و مخدر «گل» که به صورت یک وسواس شدید فکری خودش را نشان می‌دهد در کوتاه مدت تمامی ابعاد زندگی فرد مصرف کننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تقریباً با دارو هم قابل کنترل نیست.

وی با اشاره به ذهنیت غلطی که در بین جوانان متاثر از تبلیغات سوء سوداگران مواد مخدر مبنی بر اعتیادآور نبودن گل، علف و حشیش مطرح است، یادآور می‌شود: تمامی موادی که تحت عنوان مواد گیاهی و طبیعی و یا وابسته از آنها یاد می‌شود اعتیادآور هستند، اما برخی مواد مانند الکل و یا مواد افیونی وابستگی‌های جسمی ایجاد می‌کنند و موادی مانند حشیش و یا ترکیبات مشابه مثل ماری‌جوانا وابستگی‌های شدید‌تر روحی و روانی ایجاد می‌کنند.

 

 پیامدهای انکارناپذیر

دکتر عابدی تاکید می‌کند: حشیش و تمام ترکیبات مشابه آن نه تنها اعتیاد آور هستند، بلکه در دراز مدت آثار جدی و غیر قابل بازگشت آن بر روی مغز و بخصوص حافظه انکارناپذیر است که در ‌‌نهایت به مرگ فرد معتاد منجر می‌شود.

دکتر سید سعید عرفانی، پژوهشگر اعتیاد و عضو سمن «راه آسمان آبی امید» نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: طبق پژوهشهای جدید مصرف گل موجب ابتلا به اضطراب شدید، ترسهای بیمارگونه، آسیب شدید به ریه و مغز و ناتوانی در تمرکز و به خاطر سپاری، ابتلا به سرطانهایی مانند سرطان بیضه، به هم زدن تعادل هورمونهای جنسی و بروز روان‌پریشی، کاهش تعادل و آلزایمر در مصرف‌کننده می‌شود. همچنین برونشیت مزمن، سرطان ریه، بیماری‌های دستگاه تنفسی و کاهش قدرت ایمنی بدن و آسیب شدید به مغز و بیماری‌های روانی از پیامدهای این ماده است که در ‌‌نهایت به مرگ فرد منجر می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید می‌کند: مسؤولان انتظامی در مورد هرگونه ترکیبی به نام گیاهان معطر و یا گیاهان خوشبوکننده همراه مسافران باید حساسیت لازم را داشته باشند. همچنین عطاری‌ها، که بهترین مکان برای عرضه انواع ترکیبات حشیشی در قالب معطر کننده‌ها هستند باید مراقب توزیع این مواد باشند و حتما دستگاه‌های نظارتی در این زمینه کاملاً هوشیار باشند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.