مراسم باشکوه نکوداشت استاد حسین ماستیانی با حضور جمعی از میهمانان کشوری و استانی از جمله معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي،  ...

گزارشی از نکوداشت خالق تندیس مادر و سربداران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي، هنرمندان برجسته نقاشی و خطاطی کشور از تهران و مشهد و در میان استقبال گسترده سبزواری‌های دوستدار هنر در تالار کاشفی این شهر برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر بهترین شیوه برای انتقال ارزشهای فرهنگی و اسلامی به مخاطبان است.

«علی اصغر کاراندیش» در مراسم نکوداشت استاد «حسین ماستیانی» در سبزوار افزود: اگر بخواهیم در جامعه به اهداف والایی که نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت یازدهم به آن پایبند است، برسیم، باید به مقام شامخ اصحاب فرهنگ و هنر ارج نهیم.

وی اظهار کرد: امروز یک موسیقی فاخر، یک تابلو نقاشی، فیلم ارزشمند، شعر فاخر و کتاب می‌تواند بهترین انتقال دهنده پیامی باشد که ما را به جامعه ارزشی رهنمون می‌سازد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي با بیان اینکه دین و انقلاب ما فرهنگی است، افزود: رسالت اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقواست.

وی گفت: هنر با شاخه‌های وسیع خود بهترین پیام و پیام رسان به مخاطبان بوده و هست و ارج نهادن به مقام شامخ هنرمندان به همین خاطر است.

کاراندیش همچنین به شخصیت برجسته استاد ماستیانی به عنوان هنرمند ارزشی و فرهیخته اشاره کرد و افزود: این مفاخر بزرگترین سرمایه کشور هستند.

وی با اشاره به سوابق فرهنگی و تاریخی سبزوار اظهار کرد: این شهرستان با سابقه تاریخی و بیش از هزار اثر تاریخی و قدمت و سابقه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری جایگاه برجسته‌ای دارد.

وی ادامه داد: به رغم موقعیت برجسته سبزوار به عنوان شهر علمی، دانشگاهی، تاریخی و فرهنگی، این شهرستان آن چنان که باید شناسانده نشده است.

وی خواستار توجه و پیگیری مسؤولان اجرایی و نمایندگان مردم این شهرستان در مجلس شوراي اسلامي برای شناساندن شهرستان سبزوار شد و گفت: سعی کنیم سبزوار را از مظلومیت درآوریم.

فرماندار ویژه سبزوار نیز در این مراسم گفت: تکریم هنرمندان و برگزاری این گونه مراسم و نکوداشتها از مهمترین مراتب و خاستگاه‌های علم و هنر است که زمینه تعالی و رشد شخصیتها را فراهم می‌نماید.

«احمد برادران»، همچنین با اشاره به قدمت و تاریخ کهن این خطه افزود: این دیار از دیرباز بزرگانی در حوزه‌های علم و فرهنگ تقدیم جامعه بشری نموده است.

وی مفاخری چون حکیم حاج ملاهادی سبزواری، بیهقی و دکتر شریعتی را از جمله این بزرگان دانست.

رئیس شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران نیز گفت: جوانان مشتاق ما محتاج هستند در عرصه‌های مختلف شاگردی کرده و با الگوبرداری از شخصیتهای فرزانه در رسیدن به معرفت و اخلاق مراتب کمال را طی کنند.

غلامحسین امیرخانی با تأکید بر ضرورت برگزاری این گونه همایشها و نکوداشتها افزود: الگوبرداری از شخصیتهای برجسته موجب می‌شود جوانان با اخلاق، عرفان و رفتار با ارزش هنرمندان آشنا شوند.

وی با اشاره به جایگاه والای هنر و فرهنگ اظهار کرد: هنر و فرهنگ و مفاخر بالاترین سرمایه کشور هستند.

وی ادامه داد: اگر این شخصیتهای فرزانه و فرهیخته را از ما بگیرند، چیزی از ما باقی نمی‌ماند و اینها سرمایه‌ای هستند که باید نسبت به آنها احساس افتخار و عزت کنیم.

وی همچنین با اشاره به خصوصیات استاد ماستیانی به عنوان هنرمند ارزشی گفت: این استاد هر آنچه را که داشت، خالصانه به دیگران انتقال داد.

لازم به ذکر است، استاد «حسین ماستیانی» در سال 1323 در سبزوار دیده به جهان گشود. وی که هم اکنون مدرس دانشکده فنی و حرفه ای دخترانه بقیه ا...الاعظم(عج) است، از چهره‌های شاخص هنری با کارنامه‌ای درخشان در مجسمه سازی، نقاشی و خوشنویسی است.

پیکره‌های ساخت این هنرمند نقاش و مجسمه ساز برجسته سبزواری علاوه بر شهر زادگاهش، در شهرهای مشهد و گرگان و دانشگاه‌های شهید بهشتی تهران، چمران اهواز و محقق اردبیلی نصب شده‌اند.

استاد ماستیانی سالها پیش با خلق «تندیس هفت پیکر سربداران» در سبزوار، یکی از زیباترین و ماندگارترین آثار هنری خود را خلق کرد که هم اینک به یکی از نمادهای این شهر تبدیل شده است.

تندیس هفت پیکر سربداران، یکی از آثار هنری و جاذبه‌های گردشگری در خراسان رضوي است که در شهرستان سبزوار نصب شده است. این تندیس نمادی از قیام پرافتخار و حماسه ساز سربداران در شرق ایران است که پایتخت این قیام دارالمؤمنین سبزوار بود.

تندیس هفت پیکر سربداران در سالهای میانی دهه 1370 توسط آقای حسین ماستیانی، هنرمند برجسته خراسانی در زمینه هنر مجسمه سازی طراحی و اجرا شده است.

استاد حسین ماستیانی که در سبزوار سکونت دارد، تاکنون به جز طراحی و ساخت تندیس سربداران، چندین مجسمه و نماد حجمی دیگر را نیز در نقاط مختلف کشور طراحی و اجرا کرده است که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد، مجسمه مادر به ارتفاع هفت متر در مشهد مقدس، سهراب سوار بر اسب در شهر تاریخی ششتمد، تندیس شهید مفتح در شهر گرگان، مجسمه حکیم حاج ملاهادی سبزواری در شهر سبزوار و سردیس حدود 11 تن از دانشمندان برجسته و بزرگان علمی و فرهنگی کشور که در دانشگاه‌های مختلف ایران نصب شد و... .

تندیس سربداران که یکی از آثار شاخص استاد ماستیانی و در واقع شاهکار هنری این مجسمه ساز معروف سبزواری محسوب می‌شود، با الهام از شکل گیری نخستین حکومت شیعه دوازده امامی ایران در سبزوار ساخته شده است.

در این تندیس پیکرهای نمادین از 6 مرد و یک زن مبارز سربداری مشاهده می‌شود که همگی این افراد دوشادوش یکدیگر ایستاده و یک پرچم و یک قرآن را با احترام بالای دست گرفته‌اند و حالات چهره و اندام آنها نشان می‌دهد که هرگز تصمیم ندارند در مقابل دشمن متجاوز تسلیم شده و عقب نشینی کنند.

این تندیس زیبا هم اکنون در میدانی به نام سربداران، در ورودی غربی شهر سبزوار از سمت جاده تهران و در تقاطع جاده فرودگاه سبزوار نصب شده است و به همین دلیل همه ساله در معرض دید شمار زیادی از زائران و مسافرانی قرار می‌گیرد که در جاده بین‌‌المللی تهران- سبزوار- مشهد مسافرت می‌کنند و دقایقی را در پای این تندیس توقف کرده و عکس یادگاری می‌گیرند.

اگر شما نیز تاکنون از نزدیک از این تندیس بازدید نکرده و یا در کنار آن عکسی نگرفته‌اید، توصیه می‌شود، بازدید از تندیس زیبای سربداران و عکس گرفتن در کنار آن را در اولویت برنامه‌های گردشگریتان قرار دهید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.