معتمدی: قدس ویژه خراسان - تماس تلفنی یک شهروند مشهدی که پسرش بیمار و بستری است ما را به بیمارستان قائم(عج) می‌کشاند تا حضوری از مسایلی که همراه بیماران را افزون بر تحمل بیماری و درد عزیزانشان رنج می‌دهد گزارشی تهیه شود تا بلکه با طرح آن در روزنامه این بخش از موارد نیز حل شود و شیرینی توجه مسؤولان بویژه دولت یازدهم به حوزه سلامت که انصافا مورد اقبال مردم نیز قرار گرفته است ...

 گلایه، شلوغی و ساختمانی که نفسهای آخر را می‌کشد

 و گواه آن نیز ازدحام بیماران برای دریافت خدمات درمانی از بیمارستانهای دولتی است، تکمیل شود.

با قرار قبلی و در یک روز بارانی ساعت یازده همراه با این شهروند وارد بخش درمانی  بیمارستان قائم (عج)  می‌شویم. نخستین موردی که به چشم می‌خورد جمعیت زیادی است که بین اورژانس و بخشهای مختلف درمانی در حال تردد هستند .

  استقرار بیماران در راهروها

شلوغی به حدی است که در بخشهایی مانند داخلی، اعصاب و قلب و اورژانس داخلی علاوه بر تکمیل ظرفیت تختهای موجود، بیماران در دو طرف راهروها روی تختها خوابیده‌اند و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

وی که فرزندش در این بیمارستان بستری است، می‌گوید: شلوغی بخشها سبب شده است تفکیک بیماران بر اساس نوع بیماری در اتاقهای بستری شکل نگیرد، به طوری‌که بیمار سرطانی با دیابت و اعصاب و روان و ریوی در یک اتاق بستری هستند.

وی که پسرش به دلیل بیماری دیابت بیش از هفت روز است که در بخش داخلی مردان بستری است، می‌افزاید: با وجود شلوغی اورژانس کادر درمانی خیلی سریع اقدام و رسیدگی خوبی شد لذا قدردان زحمات پزشکان و کادردرمانی این بخش هستیم، اما از تغذیه و بهداشت بیمارستان راضی نیستیم و برخورد برخی از پرستاران و کادر خدماتی  نیز با همراهان بیمار  خوب نیست.

  بیدار باش پادگانی

وی اضافه می‌کند: معلوم نیست چرا هر روز صبح زود همانند پادگانها بیدار باش می‌زنند و همراه بیمار را بیرون  و صندلی را از آنان می‌گیرند و بعضاً تا چهار عصر راه نمی‌دهند، این درحالی است که همراه بیمار باید  برای رسیدگی به کارهای ضروری او  حضور داشته باشد و البته این کمکی به پرستاران و کادردرمانی نیزاست که به خاطر ازدیاد بیماران نمی‌توانند با فواصل کمتری به بیماران سر بزنند و وضعیت آنان را بررسی کنند.

وی با انتقاد از وضعیت بهداشتی بیمارستان مانند سرویس‌های بهداشتی، دستشویی و اتاق بیماران می‌گوید: نظافت تنها  به یک تمیز کردن کف اتاقها خلاصه می‌شود، در حالی‌که لبه تختها و دیوارهای اتاقها مملو از گردو خاک است که برای  بیمارانی مانند سرطانی و ریوی مضر است و می‌تواند منشأ انتقال آلودگی باشد.

وی می‌افزاید: در حالی بیماران در راهروها بستری هستند که دو طبقه از بیمارستان خالی است و معلوم نیست چرا از بستری بیماران در اتاقهای این طبقات خودداری می‌شود.

وی ضمن تقدیر از اقدام خوب بیمارستان در اختصاص مکانی برای استقرار همراهان بیماران یادآورشد: با توجه به اینکه بیشتر بیماران بستری در این بیمارستان از شهرها و استانهای دیگر هستند ایجاد این مکان کمک بزرگی به همراهان بیماران است.

وی ادامه می‌دهد: بیان این مشکلات به مفهوم نادیده گرفتن تلاشهای مسؤولان و کادر درمانی بیمارستان نیست، اما وجود مسایلی ذکر شده بویژه برخورد نامناسب برخی کادر درمانی بخصوص پرستاران رنج همراه بیماران را که بیماری عزیزانشان آنان را به بیمارستان کشانده مضاعف کرده است.

   انتظار طولانی برای پذیرش بیمار

یک همراه بیمار دیگر نیز که برای درمان برادرش از استان گلستان به بیمارستان قائم(عج) مراجعه کرده است با انتقاد از طولانی بودن زمان پذیرش بیمار می‌گوید: از هفت صبح تا ساعت 13طول کشید تا برادرم برای عمل حلق و بینی بستری شود که البته آن‌هم با تلاشها و پیگیری و صد البته التماس همراهان بیمارانجام شد.

وی با اشاره به خرابی آسانسورها و در اتاق عمل و خرابی پله ها می‌افزاید: در بیمارستانهای تهران به همراه بیمار شماره می‌دهند و با این شماره افراد می‌توانند جا به جا شوند، اما در بیمارستان قائم (عج) از این مساله خبری نیست و اگر همراه بیمار بخواهد بخش را ترک کند بار دوم راه نمی‌دهند، در حالی‌که  نیاز است همراه بیماران جایگزین شوند.

 بستری کردن کودکان دراتاق بزرگسالان!

زنی هم که ازشهرستان جوین برای درمان پسر 10 ساله اش به این بیمارستان مراجعه کرده از بستری کودک خود در بخش مردان انتقاد می‌کند و با گریه می‌گوید: تخت فرزندم را در بخش اعصاب مردان و در اتاقی که  بیمارانی با سن های مختلف  و با انواع  و خیم و معمولی  بیماری اعصاب در آن  بستری هستند،قرار داده‌اند. و پسرم روحیه خود را از دست داده و چهار روز است که  حاضر به عمل نیست.

وی می‌افزاید: بارها با التماس خواسته‌ام فرزندم را در اتاقی و با بیماران همسن و سال خودش بستری کنند، اما تاثیر نداشته است.

همراه بیمار دیگر نیز از نبود خطوط مشخص کننده بخشهای مختلف مانند آزمایشگاه، پذیرش و اتاق عمل انتقاد می‌کند و می‌گوید: این مسأله حتی برای افراد باسواد مشکلاتی را ایجاد می‌کند و خود افراد باید پرسان پرسان به قسمت های مختلف و مورد نیاز مراجعه کنند چه رسد به افراد سالخورده و بی‌سواد که البته کسی هم پاسخگوی آنان نیست.

وی نیز با بیان اینکه البته رسیدگی درمانی و پزشکی مناسب و خوب است،اضافه می‌کند: اما حواشی یادشده بخصوص برخورد نامناسب برخی از کادر درمانی شیرینی رسیدگی به موقع را تحت تاثیر قرار داده است و رنج و همراهان بیماررا دو چندان می‌کند.

وی اضافه می‌کند: ظرفیت بیمارستان قائم (عج)مشهد به هیچ عنوان با شمار مراجعان همخوانی و تناسبی ندارد بویژه اینکه با اقدام دولت در کاهش هزینه های بستری و درمان این حضور و مراجعه افزایش یافته است، بنابراین مسؤولان بیمارستان و استان برای این مورد چاره اندیشی کنند تا بیماران و همراه آنان به خاطر این خلأها بیش از این رنج نبرند.

   افزایش 100 درصدی پذیرش بیمار

رئیس بیمارستان قائم(عج) نیز در خصوص شلوغی بخشها و بستری بیماران در راهروها می‌گوید: با اجرای طرح تحول سلامت،مراجعه مردم برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستانهای دولتی افزایش قابل توجهی یافته است که از این حیث بیمارستان قائم(عج) مشهد هم مستثنا نیست.

دکتر داستانی در گفت‌وگو با خبرنگارما با اشاره به افزایش 100 درصدی پذیرش در بخش اعصاب این بیمارستان می‌افزاید:این در حالی است که متناسب با این حجم پذیرش تخت و فضای مورد نیاز افزایش نیافته است.

وی شمار تختهای اورژانس بیمارستان قائم(عج) را 25 مورد اعلام می‌کند و اظهار می‌دارد: با این حال تا بیش از 100 بیمار برای دریافت خدمات درمانی به این بخش مراجعه می‌کنند، بنابراین بناچاربیماران بر روی تختهای فوق العاده در سالن های عمومی و راهروها پذیرش و تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بخش داخلی نیز بشدت با این مشکل مواجه است،اضافه می‌کند: با توجه به افزایش قابل توجه شمار مراجعه کنندگان از همه ظرفیت حتی سالن‌های عمومی بیمارستان برای پذیرش و ارائه خدمات درمانی به بیماران استفاده می‌شود و هرگز بیماری به خاطر نبود جا و تخت برگردانده نمی‌شود.

  کمبود جا مشکل اصلی بیمارستان

وی در خصوص گلایه مردم از بستری شدن بیماردیابتی،اعصاب ،سرطانی و ریوی در یک اتاق درحالی که هر کدام شرایط خاص خود را دارند، تصریح می‌کند: این انتقاد مردم و همراهان بیمار بجا و قابل قبول است، اما بیمارستان به خاطر کمبود جا چاره ای ندارد به محض خالی شدن تختهای اتاقها بیماران داخل سالن و راهروها بدان منتقل می‌شوند، بنابراین به دلیل کمبود و نداشتن جا نمی‌توان بیماران را بر حسب نوع بیماری در اتاقها بستری کرد.

وی خاطر نشان می‌کند: بستری شدن با بیماری های مختلف در یک اتاق کار پزشکان ،پرستاران و کادر درمانی را سخت می‌کند با این همه تلاش بر این است که مشکلی برای بیماران ایجاد نشود و خدمات درمانی بخوبی به بیماران ارایه گردد.

رئیس بیمارستان قائم (عج) در خصوص برنامه های بیمارستان برای افزایش ظرفیت و فضا می‌گوید: بیمارستان با جدیت به دنبال گسترش فضاهای درمانی است کمبود جا به مسولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، استانداری، نمایندگان مجلس و نیز خیرین اعلام و اطلاع داده شده و برنامه‌هایی نیز برای رفع این مشکل توسط بیمارستان و هم از طریق مراجع اعلام شده در حال پیگیری است.

داستانی ادامه می‌دهد: یکی از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد فضاهای درمانی در حاشیه شهر مشهد است تا هم دسترسی مردم به خدمات درمانی در این بخش از شهر تسهیل شود و هم به دنبال آن از حجم مراجعه به بیمارستانهایی مانند قائم کم شود.

وی در این خصوص که چه میزان به ظرفیت بیمارستان قائم(عج) اضافه خواهد شد، اظهار می‌دارد: این موضوع به میزان اعتبارات و منابع مالی بستگی دارد که در اختیار بیمارستان قرار می‌گیرد برای دستیابی به این مهم استفاده از ظرفیت خیرین، استانداری، نمایندگان مجلس و دانشگاه  در دستور کار قرار گرفته است تا در کمترین زمان ممکن بتوان ظرفیت بیمارستان را افزایش داد تا سرویس دهی و ارایه خدمات درمانی به بیماران روانتر شود.

   راز بی مزه بودن غذا

داستانی درباره گلایه همراهان بیماران از وضعیت تغذیه از جمله غذایی همراه با سیب زمینی و هویج برای بیمار مبتلا به دیابت گفت:چنین چیزی صحت ندارد، تغذیه در بیمارستان بر مبنای رژیمهای متفاوت و طبق اعلام و نظر پزشک پخت و داده می‌شود.

وی در این خصوص که ممکن است اشتباهی در اعلام نوع رژیم غذایی برای بیماران رخ داده باشد،افزود:این احتمال وجود دارد فردی که در ابتدا به واسطه  بیماری دیگری پذیرش شده است کسی نداند که به دیابت مبتلا است، اما چنین اشتباهی برای  بیماری که به گفته شما از هفت روز پیش به خاطر دیابت بستری است، ممکن نیست.

 درخواست های غیر معمول

وی در خصوص سختگیری بیش از حد بیمارستان در خصوص حضور همراهان در کنار بیماران بستری می‌گوید: مسأله همراهان بیمار یکی از معضلات بیمارستان است معمولا با هر بیمار بیش از یک همراه است که بسیاری از آنان درخواستهای غیر معمول دارند، از جمله اینکه تمایل دارند 24 ساعته کنار بیمار باشند.

وی با تأکید بر اینکه همراه بیمار نیازمند امکاناتی مانند سرویس های بهداشتی و تغذیه است، می‌گوید: هر چند تحمل بار اضافی برای بیمارستان زیاد است، اما تلاش بیمارستان معطوف بر این است در ساعت غیر ویزیت بیمار این امکانات و تقاضای حضور در کنار بیمار مهیا شو، اما از 7 تا 12 ساعتی است که زمان ویزیت بیمار توسط پزشکان و نیز حضور دانشجویان پزشکی همراه با استادان است که در این زمان همراهان بیمار حاضر به خروج از بخش نیستند .

وی دراین باره که چرا همانند برخی  بیمارستان های تهران از دادن شماره برای کنترل رفت و آمد همراهان که امکانی نیز برای جابه جایی آنان فراهم می‌شود استفاده نمی‌شود، می‌گوید: مدتی از این روش استفاده شد، اما متأسفانه شماری از همراهان شماره یا همان کارت را پس از ترخیص بیمار تحویل نمی‌دادند.

داستانی با اشاره به اقدامهای انجام شده در بخش زیرساختها از جمله تعویض تأسیسات اظهار می‌دارد: بیمارستان 50 ساله قائم(عج) گرچه از استانداردهای قوی بین‌المللی برخوردار است، اما نیازمند بازسازی است که در حال پیگیری است و بزودی آسانسورهای بیمارستان تعویض می‌شود.

وی درباره ادعای خالی بودن دو طبقه از بیمارستان و عدم استقرار بیماران در این طبقات به جای سالن‌ها، می‌گوید: هیچ طبقه ای از بیمارستان جز بخشهای خراب خالی نیست، به طوری‌که حتی در بخش پشتیبان نیز بیمار بستری است.دو بخش به طور کامل در حال تغییر است و بخش دیگری هم به لحاظ لوله دارای مشکل است که با اقدامهای انجام شده تا پیش از پایان سال جاری به چرخه خدمات دهی بر می‌گردد.

وی درباره گلایه‌های مطرح شده از برخورد بد برخی پرستاران و خدمه اذعان می‌دارد: اولویت بیمارستان بر پایه بیمار مداری است و در این خصوص تمامی کارکنان و پرسنل به رعایت حقوق بیماران ملزم هستند و در صورت مشاهده رفتار ناشایست با بیماران، با فرد خاطی برخورد می‌شود. با این حال باید گفت برخی اوقات گلایه ها ناشی از سوء تفاهم است از جمله الزام به بیرون رفتن همراه از بخش در زمان ویزیت بیماران که این موضوع از سوی همراهان برخورد نامناسب و بد پرسنل تلقی می‌شود.

   بیمارستانهای دولتی نیازمند نگاه خیرین

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه بیمارستانهای دولتی مانند  قائم(عج) با اجرای طرح تحول نظام سلامت بار عظیمی را به دوش می‌کشند که با امکانات و زیرساختهای موجود همخوانی ندارد، می‌گوید: از این رو کسانی که تمایل به انجام کار خیر دارند می‌توانند بیمارستانهای دولتی مانند قائم(عج) را که از اقشار مختلف بدان مراجعه و از خدمات آن استفاده می‌کنند یاری برسانند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.