قدس آنلاین: معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در حال حاضر از سوی شهرداری در حال انجام است و بعضا از سال ها پیش آغاز شده، احداث نمازخانه در مدارس شهر به ویژه در مناطق محروم می باشد که شهرداری ردیفی ثابت در بودجه سالیانه به این مهم اختصاص می دهد که در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون تومان در سال پیش بینی شده است.

شهرداری برای احداث نمازخانه در مناطق محروم ردیفی ثابت در بودجه تعیین کرده است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، علی قاسم زاده در نشست خبری ششمین دوره نمایشگاه یار مهربان در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با اعلام این مطلب اظهار داشت: یکی از رویکردهای مدیریت شهری از دیرباز، تعامل با دستگاه های مختلف اعم از دستگاه دولتی، نهادهای عمومی و تشکل های خودجوش مردمی بوده است و اعتقاد بر این است که اگر دستگاه ها در کنار یکدیگر قرار گیرند ظرفیت ها مضاعف شده و با هم افزایی می توان به راحتی مشکلات شهر را حل کرده و شاخص های رشدی شهر را ارتقاء داد.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان از طرح یار مهربان سخن گفت و تصریح کرد: هرساله نمایشگاه کتاب و اقلام ورزشی در اصفهان تشکیل می شود که همه مدارس در همه مقاطع از این نمایشگاه استفاده می کنند و از طریق این نمایشگاه کتابخانه های مدارس و امکانات ورزشی مدارس تقویت می شود.
قاسم زاده عنوان کرد: نمایشگاه یار مهربان امسال به دو طرح یار مهربان یک و دو تقسیم شد که طرح یار مهربان یک همان نمایشگاه هر ساله است که در محل دائمی نمایشگاه ها چندسالی است برگزار می شود که امسال به حدود یک هزار و ۵۰۰ مدرسه کارت هدیه خرید کتاب ارائه شد.
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال نسبت به سال های گذشته امتیازاتی داشت گفت: سال گذشته ۶۰۰ عنوان کتاب در این نمایشگاه عرضه می شد که مدارس می توانستند انتخاب کنند در حالی که در سال جاری این ظرفیت دو برابر افزایش داشته و حدود یک هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه عرضه شد.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر اساس قرار داد منعقد شده با نشر شهر، مقرر شد کتاب های قابل عرضه در نمایشگاه طی سه سال گذشته چاپ شده باشد و کتاب های قدیمی در نمایشگاه عرضه نشود زیرا قصد ما بروز کردن کتابخانه های مدارس است و کتاب هایی که در نمایشگاه امسال ارائه می شود در سه سال گذشته منتشر شده اند.
قاسم زاده بیان داشت: نشر شهر انتشاراتی وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری تهران می باشد که متولی برگزاری نمایشگاه یار مهربان است که کار این موسسه انتخاب کتاب های مناسب از بین کتاب های سال می باشد به طوریکه با ناشرین ارتباط داشته و محصولات آن را جمع آوری می کند.
وی افزود: امتیازی که نشر شهر نسبت به دیگر انتشارات دارد این است که این انتشارات با آموزش و پرورش تفاهم نامه داشته و کتبی که به نمایشگاه ها ارائه می شود به تایید وزارت آموزش و پرورش رسیده است.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره به حضور ناشران اصفهانی در نمایشگاه یار مهربان اضافه کرد: در مدارس حساسیت هایی وجود دارد و اگر کتابی از مسیر نمایشگاه یار مهربان وارد مدارس شود که مورد اعتراض معلمین، خانواده ها یا دانش آموزان قرار گیرد پاسخگویی آن برای ما دشوار است لذا استفاده از منبعی که آموزش پرورش با آن تفاهم نامه امضا نموده و ۱۸ هزار عنوان کتاب برای توزیع دارد کار ما را راحت تر می کند.
قاسم زاده عنوان کرد: اقدامی که از سال گذشته آغاز شده و امسال نیز تقویت شد، کاهش هزینه های جاری و افزایش قدرت خرید مدارس بود به طوریکه طی دو سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیون تومان در هزینه ها صرفه جویی شد که این مهم در جهت افزایش قدرت خرید مدارس صورت گرفت که اقدام بسیار خوبی بود.
وی با اشاره به طرح ۲ یار مهربان اظهار داشت: طرح دوم یار مهربان برای اولین بار امسال در اصفهان اجرا شد که در این طرح شهرداری در ۲۵ مدرسه از مناطق محروم کتابخانه احداث نمود به طوریکه طراحان سازمان فرهنگی تفریحی در مدارس حضور یافته و متناسب با محیط طراحی لازم را انجام دادند و کتابخانه هایی متفاوت با کتابخانه های عادی مدارس طراحی و نصب شده است و محیطی شاداب و زنده در مدارس ایجاد شده که میل به مطالعه را در دانش آموزان تشدید می کند که از صفر تا ۱۰۰ آن را شهرداری انجام داد.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تاکید کرد: برای اجرای این طرح ۴۸۰ میلیون تومان هزینه شد همچنین طرح یار مهربان یک با هزینه ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان اجرا شد به طوریکه می توان گفت در سال جاری بالغ بر یک میلیارد تومان در حوزه تجهیز کتاب و کتابخانه مدارس از سوی شهرداری اصفهان کمک شده است.
قاسم زاده در ادامه ضمن گلایه از آموزش پرورش به دلیل عدم در اختیار گذاشتن فضاهای آموزشی در غیر از ساعات آموزشی به ورزش نوجوانان اذعان داشت: اگر همکاران آموزش و پرورش وجه متقابل این همکاری را تعریف کنند به نفع شهر خواهد بود به طوریکه در این راستا بارها جلسات مختلف با مدیریت های مختلف آموزش و پرورش برگزار شده است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش ظرفیت هایی همچون زمین های ورزشی مدارس دارد که حدود ۸ ساعت در روز در اختیار دانش آموزان است و بعد معمولا درب مدارس بسته می شود به طوري که در برخی ایام به خصوص در فصل تابستان و ایام تعطیل به شدت به محیط های امن برای حضور و ورزش نوجوانان نیاز داریم.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: بارها این درخواست به آموزش و پرورش ارائه شده و حتی شهرداری نیز آمادگی خود را جهت تجهیز این زمین ها از هرجهت اعلام نموده تا درب مدرسه در ساعاتی از روز باز شده و بچه های برخی محلات که جایی برای بازی ندارند از این فضاها استفاده نمایند.
قاسم زاده اظهار داشت: جهت ورزش صبحگاهی به ویژه ورزش بانوان نیز نیاز به فضاهایی داریم که می توان از فضای مدارس در این جهت استفاده نمود به طوریکه شهروندان از ساعت ۶ تا ۷ صبح و قبل از شروع رسمی فعالیت مدارس استفاده نمایند که اگر این مهم محقق شود، در یک تصمیم مدیریتی میزان قابل توجهی به فضاهای ورزشی به خصوص ورزش صبحگاهی شهر اضافه می شود لذا اگر مدارس در این چرخه قرار گیرند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد که متاسفانه تا الان این مهم عملیاتی نشده است.
وی با اشاره به ظرفیت های بسیار خوب بسیاری از کتابخانه های مدارس گفت: دبیرستان های ادب، بهشت آئین، هراتی، صائب، صارمیه و ... دارای کتابخانه های بسیار خوبی می باشند که با یک برنامه ریزی هدفمند می توان ظرفیت این کتابخانه ها را به ظرفیت کتابخانه های شهر اضافه کرد به طوریکه این کتابخانه ها بعدازظهرها به خصوص در ایام کنکور به ظرفیت سالن های مطالعه شهر اضافه شود که شهرداری نیز حاضر است هزینه های اجرایی و اداری این طرح را بپردازد.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تاکید کرد: اگر بتوان از این ظرفیت ها استفاده نمود می توان شاخص های فرهنگی شهر را ارتقا داده و مشکلات موجود در برخی از حوزه ها را مرتفع نمود که امیدواریم با تعامل با آموزش و پرورش رفته رفته برخی از مشکلات شهر در حوزه اوقات فراغت و مسائل فرهنگی ورزشی مرتفع نماییم.
قاسم زاده تاکید کرد: به علت نگاه اقتصادی، حفاظتی و ... کتابخانه های ما به سمت کتابخانه های بسته رفته و دیگر همانند گذشته تورق در کتابخانه ها صورت نمی گیرد لذا رویکرد جدید شهرداری این است که همه کتابخانه ها از حالت ایستایی به سمت کتابخانه های پویا رفته و مخزن کتاب ها باز شود تا اشتیاق خواندن در بین دانش آموزان ایجاد شود و سرویس های ویژه ای به اهل پژوهش و به کتابخانه مهدهای کودک داده شود که در این راستا مجموعه برنامه ای پیش بینی شده است.
وی در رابطه با شاخص سازی مولفه های فرهنگی سخن گفت و افزود: در رابطه با شاخص سازی مولفه های فرهنگی هنوز به عدد سرانه مطالعه دست نیافته ایم زیرا تعریف های متعددی از سرانه مطالعه مطرح است و اختلاف نظرهایی در این رابطه وجود دارد ولی زمانی احساس موفقیت خواهیم کرد که شاخص مطالعه در اصفهان افزایش یابد.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حوزه نشر مشکلات بسیار زیادی داریم گفت: چرخه نشر نیاز به آچارکشی دارد به طوریکه قدم اول برای ایجاد تحول در این بخش ایجاد انگیزه برای نوشتن است که در حال حاضر ناشران این انگیزه را نداشته و این مهم باید در نگارش تقویت شود.
قاسم زاده بیان داشت: پژوهش از موارد دیگری است که باید در حوزه نشر مورد توجه قرار گیرد زیرا اکثر کتاب ها بر پایه پژوهش نیست و ارزش علمی و استانداردهای علمی و پژوهشی ندارد.
وی تصریح کرد: بعد نگارش نیز از دیگر موارد است که در این زمینه مشکلات بسیار زیادی وجود دارد و در حال حاضر مشکل اساسی این است که زبان مولفان ما زبان امروزی نیست و نسل امروز به ادبیات امروز نیاز دارد.
برای اجرای طرح یار مهربان حدود ۱۱ میلیارد ريال هزینه شد
مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در ادامه این نشست خبري بیان داشت: طرح یار مهربان امسال نسبت به سال های گذشته ویژگی های بارزی داشت به طوریکه جهت اجرای طرح یار مهربان در سال جاری حدود ۱۱ میلیارد ريال هزینه شد همچنین یکی از ویژگی های مهم این طرح تشکیل شورای سیاست گذاری و رویکرد محرومیت زدایی به خصوص در طرح یار مهربان ۲ بود.
مسعود مهدویان فرد بیان داشت: در طرح یار مهربان، ۲۵ مدرسه به خصوص در مناطق محروم و مناطق حاشیه ای که بعضا نیز شرایط خاصی دارند انتخاب شدند که یکی از ویژگی های مهم این طرح بود و استفاده از این فرصت یک رخداد فرهنگی است به طوریکه اقداماتی که کمک می کند تا این طرح به عنوان یک رخداد فرهنگی موثر باشد.
وی با اشاره به ارائه محصولات فرهنگی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی در نمایشگاه یار مهربان افزود: تنوع کتاب در موضوعات به خصوص موضوعات تربیتی و فرهنگی، سلامت، مذهبی، تفریحی و ... از اولویت های ما در ارائه کتاب بوده و خط قرمز ما ارائه کتب کمک درسی بود که در نمایشگاه به هیچ وجه عرضه نمی شود.
مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان بیان داشت: تعداد مدارسی که در طرح یار مهربان پوشش داده شد ۱۵۰۰ مدرسه بود که سرانه فرهنگی هر مدرسه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای خرید کتاب و لوازم ورزشی می باشد.
مهدویان فرد عنوان کرد: در طرح یار مهربان ۲ به بحث محرومیت زدایی مناطق محروم توجه شده لذا اگر مدارس به سه سطح برخوردار، نیمه برخوردار و کم برخوردار تقسمیم بندی شوند به طور حتم می توان کمک های بیشتری به مدارس محروم نمود که امید است این سطح بندی در سال آینده توسط آموزش پرورش عملیاتی شود.
وی با تاکید بر انتخاب کتاب و اقلام ورزشی از سوی خود دانش آموزان در نمایشگاه یار مهربان خاطرنشان ساخت: معلمان و مدیران به نیابت از دانش آموزان از این نمایشگاه خرید می کنند لذا امکان اعمال نظر سلیقه ای وجود دارد و ممکن است برخی معلمان نیازهای واقعی دانش آموزان را ندانند لذا پیشنهاد دادیم تیمی که برای خرید کتاب و لوازم ورزشی به نمایشگاه مراجعه می کنند حتما دو تا سه دانش آموزش را نیز به همراه خود بیاورند که این اقدام می تواند در انتخاب محصولات متناسب با ذائقه دانش آموزان کمک خوبی باشد.
مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان اذعان داشت: ۵۰ انتشاراتی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارند در این نمایشگاه شرکت کرده اند که طرح یار مهربان ۲ برای اولین سال اجرا شد.
مهدویان فرد با اشاره به کمک به دانش آموزان بی بضاعت گفت: در سال جاری شورای شهر تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری اختیار داد که باتوجه به وضعیت مالی شهرداری و تفاهم با بهزیستی، کمیته امداد و ... و بر اساس جمع بندی های انجام شده مقرر شد به ۲۰ هزار دانش آموز بی بضاعت بن ۲۰ هزار تومانی پرداخت شود که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.