قدس آنلاین: دبیر انجمن صنفی کارفرمایان نساجی استان اصفهان گفت: بالا بودن قیمت مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولیدی و واردات بی‌رویه انواع محصولات تولیدی نساجی از دیگر کشورها در حال حاضر از عمده‌ترین مشکلات موجود در این بخش است.

دارایی و بانک ها شلاق بر پیکره نساجی می زنند

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان،مظفر چلمغانی در نشست تشکل فراگیر تولید و تجارت با اعضای انجمن صنفی کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان، افزود: با افزایش واردات بی‌رویه منسوجات خارجی صنعت 12 هزار ساله نساجی  رو به زوال رفته است.

وی  با بیان اینکه 2300 واحد صنعتی از مجموع 8 هزار واحد صنعتی استان اصفهان مربوط به صنعت نساجی می باشد ، تصریح کرد: در استان اصفهان 6145 واحد کارگاهی کوچک نساجی نیز وجود دارد و در مجموع 130 هزار نفر در صنعت نساجی استان اصفهان مشغول به کار هستند و با احتساب خانواده هایشان 900 هزار نفر از صنعت نساجی ارتزاق می شوند.

وی تاکید کرد: متاسفانه اداره دارایی با دریافت مالیات های سنگین و بانک ها با سنگ اندازی های خود شلاق بر پیکره نساجی می زنند.

اظهار داشت: بالا بودن قیمت مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولیدی و واردات بی‌رویه انواع محصولات تولیدی نساجی از دیگر کشورها در حال حاضر از عمده‌ترین مشکلات موجود در این بخش است.

وی ادامه داد: در بخش صنعت نساجی مواد اولیه مورد نیاز این صنایع مانند اکریل و پلی استر هم از طریق واردات و هم با تولید داخلی برای استفاده در کارخانجات نساجی تامین می‌شود اما باوجود تامین بخشی از نیاز واحدهای تولیدی با مواد اولیه داخلی هنوز ۷۰ درصد از مواد اولیه با واردات تامین می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان نساجی استان اصفهان با بیان اینکه علاوه بر واردات مواد اولیه خارجی به کشور، محصولات نساجی مانند نخ و پارچه نیز با واردات از دیگر کشورها وضعیت فعلی بازار منسوجات در داخل را آشفته کرده است، افزود: کشورهای چین، ترکیه، پاکستان و کره از عمده کشورهای وارد کننده محصولات نساجی به کشور هستند.

وی تصریح کرد: در میان کشورهای واردکننده محصولات نساجی، چین رتبه نخست میزان واردات به کشور را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که محصولات چینی در مقایسه با منسوجات داخلی با وجود پایین بودن قیمت کیفیت قابل رقابتی با تولیدات داخلی ندارند.

چلمغانی با بیان اینکه قیمت بالای انرژی و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای نساجی در داخل سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات داخلی شده، ادامه داد: واحدهای تولیدی داخلی با مدنظر قرار دادن کیفیت بالا در تولیدات خود در مقایسه با اجناس وارداتی، بازار فروش محصولات خود در داخل را در مقایسه با تولیدات بی‌کیفیت خارجی از دست داده‌اند.

وی اظهار داشت: با توجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مسئولان باید با در نظر گرفتن مشکلات صنعت نساجی، وضعیت ویژه‌ای را برای این صنعت قائل شوند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان نساجی استان اصفهان افزود: در صورتی قیمت تمام شده محصولات داخلی در این بخش به تعادل می‌رسد که مالیات بر ارزش افزوده برای این واحدهای تولیدی کاهش و از واردات بی‌رویه محصولات خارجی جلوگیری شود.

وی  گفت: صنعت نساجی یک صنعت سودآور و استراتژیک در استان اصفهان است که در صورت تامین نیازهای این بخش می‌توان به افزایش اشتغال‌زایی در استان کمک کرد.

چلمغانی با بیان اینکه صنعت نساجی علاوه بر واردات بی‌رویه از وجود پدیده قاچاق در این بخش هم رنج می‌برد، ادامه داد: یکی از دروازه‌های ورود جنس قاچاق به کشور زاهدان است که روزانه میزان زیادی پارچه و منسوجات قاچاق از این طریق به دیگر استان‌ها وارد می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان نساجی استان اصفهان افزود: از نمایندگان منتخب برای این دوره از تصدی گری اتاق بازرگانی انتظار می رود به مشکلاتن صنعتگران به خوبی رسیدگی کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.