قدس آنلاین- بی تقصیر:در حالی که آخرین هفته های سال را پشت سر می گذاریم با بسته ای دیگر از مطالب خواندنی و متنوع در خدمت شماییم

درمان چاقی با برخی سلولهای بدن/شیوع مخدرهای شنیدنی در بین جوانان
تفسیر کلمه فاطمه(س) چیست؟
از امام صادق(ع) نقل شده که سؤال فرمود: آیا می‌دانید تفسیر کلمه «فاطمه» چیست؟ راوی گوید: «خیر! مولایم مرا به تفسیر آن آگاه فرمایید، فرمود: یعنی که شرّ و بدی در وجود او راهی ندارد و اگر برای همسری این بزرگوار علی نبود تا قیامت کسی همشأن ایشان نمی‌شد.»مقام علمی آن حضرت نیز چونان علی(ع) بعد از پیامبر(ص) سرآمد تمام بشریت است، اگر چه عرصه را به آن حضرت به قدری تنگ نمودند که اندکی پس از پدر مهربانش دنیا را ترک کرد و با پهلوی شکسته به حضور پدرش شتافت. علی(ع)  می‌فرمود: بپرسید از من از هر چیزی که نمی‌دانید و از هر چیزی که می‌خواهید زیرا که در این سینه من علومی انباشته شده که از پیامبر فراگرفته‌ام و همواره دنبال مردمی هستم که لیاقت داشته باشد تا آن را به آن‌ها بیاموزم، فاطمه نیز از این مقام رفیع علمی برخوردار بود، چون هم‌شأن با علی در تمام فضایل معنوی و علمی بود، اگر ما به خطبه آن حضرت که درباره دفاع از ولایت که در مسجد ایراد فرمود خوب تأمل کنیم، خطبه‌اش را همسنگ خطبه‌های امیرمؤمنان(ع) خواهیم یافت.
آرزوی عجیب حضرت سلمان (ع(
هنگامى كه اين آيه«و إ نّ جهنّم لمَوْعِدُهُمْ اءجْمَعين، لَها سَبْعَةُ اءبْوابٍ لِكُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ » يعنى ؛ همانا جهنّم وعده گاه تمامى افراد مى باشد، كه خداوند برايش هفت درب قرار داده و از هر درى افرادى وارد خواهند شد بر پيامبر اسلام صلّلى اللّه عليه و آله نازل شد.آن حضرت بسيار گريست و اصحاب آن حضرت نيز همه گريان شدند و كسى توان صحبت و سخن گفتن با حضرت را نداشت.چون هرگاه پيغمبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله دخترش حضرت فاطمه سلام اللّه عليها را مى ديد، شادمان و خوشحال مى گرديد، به همين علّت سلمان به سوى منزل آن مخدّره آمد تا ايشان را نزد پدر بزرگوارش آورد و موجب شادى و آرامش رسول خدا گردد.
وقتى سلمان به منزل حضرت فاطمه زهراء سلام اللّه عليها وارد شد، ديد حضرت مشغول آسياب نمودن مقدارى جو مى باشد و با خود اين آيه قرآن را زمزمه مى نمايد:«وَ ما عِنْدَاللّهِ خَيْرٌ و اءبْقى؛ آنچه نزد خداى متعال و خواست او است بهتر و با دوام مى باشد.»پس سلمان فارسى بر حضرت زهرا سلام كرد و بعد از آن، جريان ناراحتى و گريه حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله را براى آن بزرگوار بيان نمود.فاطمه زهرا سلام اللّه عليها با شنيدن اين خبر از جاى خود برخاست و چادر خود را كه حدود دوازده جاى آن پاره شده و درز گرفته بود بر سرافكند.سلمان فارسى با ديدن چنين زندگى و لباسى به گريه افتاد و گفت: «چقدر سخت و غير قابل تحمّل است كه دختران روسا و پادشاهان لباس هاى سُندس و ابريشم بپوشند، و در آن همه تجمّلات و آسايش باشند؛ ولى دختر محمّد، پيغمبر خدا صلى اللّه عليه و آله چادر پشمينِ وصله دار بپوشد و اين همه سختى ها و مشقّت ها را تحمّل نمايد.»هنگامى كه حضرت فاطمه سلام اللّه عليها به حضور پدر خود، حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله وارد شد، اظهار نمود: « يا رسول الله! سلمان از زندگى و لباس هاى من تعجّب كرده و در گريه و اندوه، فرو رفته است.»حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم به سلمان فرمود: «دخترم، فاطمه محبوب خدا است و از سابقين در ورود به بهشت خواهد بود.»پس از آن، حضرت زهرا سلام اللّه عليها اظهار داشت: «پدر جان ! دخترت فداى تو گردد، چرا گريان بوده اى؟»حضرت رسول فرمود: «دخترم! جبرئيل امين دو آيه قرآن پيرامون جهنّم بر من نازل نمود، كه بسيار دردآور و وحشتناك بود و سپس آن دو آيه شريفه را خواند. »حضرت زهرا سلام اللّه عليها با شنيدن آن دو آيه قرآن گريست و به صورت بر زمين افتاد و گفت: «واى به حال گناه كارانى كه اهل آتش ‍ جهنّم گردند. »سلمان چون اين صحنه دلخراش را ديد، گفت: «اى كاش من گوسفندى بودم تا مرا مى‌كشتند و قطعه قطعه مى‌كردند و مى‌خوردند و نامى از آتش سوزان جهنّم را نمى شنيدم!! »و ابوذر گفت: «اى كاش مادرم عقيم بود و مرا نزاییده بود و اين گونه وصف آتش دوزخ را نمى شنيدم!! »و سپس مقداد گفت: «و اى كاش من پرنده‌اى در منقار پرندگان مى بودم و نامى از آتش سوزان جهنّم را نمى شنيدم.»
امام علی (ع) در کلام بانو فاطمه(س)
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در تعریف امام على علیه‌السلام فرمودند: او پیشوایی الهى و ربّانى است، تجسّم نور و روشنائى است، مرکز توجّه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاک از خانواده پاکان مى باشد، گوینده‌اى حقّگو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبریّت است.
ایام فاطمیه چه روزهایی است؟
این احتمال وجود دارد که ماه‌های قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س) ۲۹ روز بوده باشد، حال آنکه در صورت کامل بودن ماه‌های قبل، روز شهادت سیزدهم جمادی‌الاول و یا سوم جمادی‌الثانی خواهد بود، زیرا طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر چهار ماه قمری ۳۰ روزه می‌توانند پشت سر هم قرار گیرند.از آنجایی که در منابع روایی شهادت حضرت فاطمه(س) را ۷۵ روز یا ۹۵ روز بعد از رحلت پیغمبر(ص) بیان کرده‌‌اند و به رحلت پیامبر اکرم(ص) در بیست و هشتم صفر است، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، روزهای سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ایام فاطمیه اوّل و بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) را روزهای سوم تا پنجم جمادی‌الثانی ایام فاطمیه دوم در نظر گرفته می‌شود.با این وجود در عرف از دهم تا بیستم جمادی‌الاول بنابر قول ۷۵ روز دهه فاطمیه اول و از یکم تا دهم جمادی‌الثانی طبق قول ۹۵ روز دهه فاطمیه دوم گفته می‌شود، بنابراین اصل ایام فاطمیه جمعاً شش روز، سه روز در ماه جمادی الاول (۱۳ تا ۱۵ اسفند ماه جاری) و سه روز در ماه جمادی الثانی(۴ تا ۶ فروردین ماه آتی) می‌شود.
علت مخفی بودن قبر حضرت فاطمه(س)
ایرج یارمحمدی کارشناس ارشد الهیات در رابطه با علت مخفی بودن قبر حضرت فاطمه زهرا (س) ‌گفت: در مورد اینکه قبر تنها یادگار پیامبر(ص) مخفی ماند دو علت می‌توان بیان کرد که یکی از علل آن عداوت و دشمنی حکام با اهل بیت(ع) بوده است.این موضوع در طول تاریخ سابقه‌ای طولانی دارد از جمله اینکه در سال 236 هجری متوکل دستور داد قبر امام حسین(ع) محو و با خاک یکسان شود و قبل از آن هم در قرن اول هجری به دستور بنی‌امیه، خانه حضرت فاطمه زهرا (س) تخریب شد.علت دیگر مخفی بودن قبر ایشان، وصیت و تأکید حضرت فاطمه زهرا (س)بوده است مبنی بر اینکه پیکر پاکش شبانه دفن و قبر مطهرش پنهان و مخفی شود.فلسفه اصلی مخفی بودن قبر حضرت زهرا(س) مربوط می‌شود به وقایع و جسارت‌هایی که از طرف خلفای وقت و اطرافیان خلفا، به آن بزرگوار وارد شده بود.یقیناً حضرت زهرا(س) با این کارشان می‌خواستند بار دیگر همانند جریان "فدک" مبارزه جدیدی را با وصیت‌نامه سیاسی خویش شروع کنند که ضربه سهمگینی به حکومت وقت وارد سازند.فاطمه اطهر(س) با وصیت خویش افکار خفته مردم مدینه را بیدار می‌ساختند و توجه افکار عمومی را نسبت به پایمال کردن حق خویش جلب می‌کردند.بدین ترتیب روشن می‏‌شود که زهرا(س) حتی مرگ و تشییع جنازه‏‌اش را وسیله جهاد و مبارزه در راه خدا و برای خدا و دین و در راه توضیح حقایق برای نسل‌ها قرار داد و نتایج این مبارزه از همان لحظه‏‌های اوّل آشکار شد.مخفی ماندن قبر ایشان به این علت است که مظلومیت حضرت زهرا(س) در طول تاریخ منقوش بماند تا نسل‌های بعدی و امت اسلامی نیز همواره به دنبال یافتن پاسخی برای آن باشد چراکه انحرافی در اصل حاکمیت اداره جامعه اسلامی شکل گرفته بود که این انحراف، اعتراض عمیق حضرت زهرا(س) را رقم زد.
ذکرهای معجزه آسا
از آیت الله العظمی بهجت سؤال شد که برای حل مشکلات پیچیده چه کنیم؟ فرمودند: مداومت بر نماز جعفر طیار داشته باشد؛ خداوند شما را موفق می کند.حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمودند: اگر می خواهید روزی شما فراوان شود این دعا را زیاد بخوانید.مثلاً اگر می خواهید ۱۱۰ مرتبه بخوانید. اول دعا و آخر آن هم صلوات بفرستید: «اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک» حب و قرب الهی حضرت آیت الله العظمی بهجت در خصوص ازدیاد حب الهی و بالا رفتن مرتبه فرموده اند: کار آسان و کوچک و مفید، بعد از ملاحظه واجبات و محرمات، صلوات فرستادن است؛ صلوات محبت آور است و محبت انسان را بالا می کشد.از آیت الله العظمی بهجت سؤال شد که برای دوری از ریا چه باید کرد؟ فرمودند: با عقیده کامل اکثار حوقله: بسیار «لا حول و لا قوه الا بالله» بگویید.از آیت الله العظمی بهجت سؤال شد که برای حل مشکلات پیچیده چه کنیم؟ فرمودند: مداومت بر نماز جعفر طیار داشته باشد؛ خداوند شما را موفق می کند. ذکرهای معجزه آسا از آیت الله بهجت رفع پستی های درون و بیرون شخصی از آیت الله بهجت سؤال کرد: ما آلوده به پستی های درونی و بیرونی هستیم در رفع آنها ما را یاری کنید. آقا فرمودند: زیاد بگویید «استغفرالله» و خسته نشوید و خاطر جمع باشد این علاج است. (دائکم الذنوب و دوائکم الاستغفار).از آیت الله بهجت سؤال شد: ازدواج دختری سر نمی گیرد و به اصطلاح بختش باز نمی شود و از شما راهنمایی می خواهد.؟ فرمودند: نماز جعفر طیار بخواند و پس از آن دعائی که در کتاب زاد المعاد مجلسی آمده که در این هنگام خوانده شود، بخواند و در پی آن به سجده رود و تلاش کند که حتما گریه کند، گر چه به مقدار کم و همین که چشمش را اشک گرفت حاجتش را از خدا بخواهد.همچنین حضرت استاد بار دیگر در پاسخ به چنین سوالی فرمودند: ایه «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا؛ پروردگارا به ما از همسران و فرزندانمان آن ده که مایه روشنى چشمان [ما] باشد و ما را پیشواى پرهیزگاران گردان» (سوره فرقان ایه ۷۴) را فراوان بخوانید.
شیوع مخدرهای شنیدنی در بین جوانان
والدین باید اعتیاد فرزندانشان به مخدرهای شنیداری را کنترل کنند.مخدرهای شنیداری فایل‎های صوتی هستند که با ارسال فرکانس‎هایی به گوش و در نهایت مغز منجر به ترشح آنزیم‎ها و هورمون‎هایی می‌شوند که در صورت تکرار منجر به اعتیاد شده و علائمی شبیه به مخدرهای صنعتی و سنتی از خود به‌جا می‎گذارند.این فایل‎ها توهم‎زا و شادی‎آور است، در واقع این نوع اعتیاد فاجعه جدیدی میان جوانان اینترنتی است که مغز را تحت تأثیر قرار داده و شنونده را دچار سرخوشی، توهم، تشنج و حالات غیرطبیعی می‎کند.  در این راستا و برای تحت کنترل گرفتن چنین موضوعی بهتر است محیط‎های مجازی مانند وایبر از حالت خصوصی خارج‌شده و تا حدودی از جانب والدین مورد محدودیت و کنترل قرار گیرد. این در حالی است که کنترل فرزند رنج سنی خاصی ندارد و در واقع والدین باید در تمام سنین روابط مجازی و حقیقی فرزند خود را به شکل نامحسوس کنترل کنند.علاوه بر موارد عنوان‌شده، تخلیه هیجان افراد از طریق راه‎های هنجار زمینه‎ساز اصلی در سوق نیافتن به سمت مخدر محسوب می‌شود. در این خصوص می‎توان ورزش، پیاده‌روی، گردش، خرید و پر کردن اوقات فراغت با شرکت در مجامع عمومی و کلاس‏‌های آموزشی را نام برد.متأسفانه از روزی که بازی و تفریحات سنتی جای خود را با لب‌تاپ و تبلت عوض کردند پدیده‎های روانی جدید پا به جامعه معاصر و مدرن امروزی گذاشتند که مقابله با آن‎ها توجه و اهتمام بیشتر والدین و افزایش روزافزون سطح آگاهی آن‏ها را می‌طلبد.
بدهکارترین کشور جهان
بدهی های عمومی ایالات متحده در روز ۲۷ فوریه سال جاری به ۱۸۱۵۵.۸۵۴هزار میلیارد دلار رسید. با این حجم بدهی این کشور بزرگ ترین بدهکار در جهان محسوب می شود. به دلیل این حجم بالای بدهی های عمومی کاخ سفید، در حال حاضر هر شهروند آمریکایی بیش از ۵۷ هزار دلار بدهی دارد.از اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی بدهی های عمومی آمریکا به بیش از ۱۸ تریلیون دلار افزایش یافته اند.
لاغرکننده معجزه‏ گر
قهوه سبز، دانه قهوه پیش از بو دادن آن است. مهم‌ترین نوع قهوه سبز که حاوی اسید کلروژنیک است برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که پروسه بو دادن از مقدار این اسید موجود در دانه‌های قهوه تا ۷۰ درصد می‌کاهد، بنابراین قهوه سبز بیش از قهوه معمولی و بو داده، حاوی این اسید است.امروزه تصور می‌شود که این اسید در قهوه سبز برای مقابله با بیماری قلبی، دیابت، چاقی و برخی امراض دیگر مفید است اما در مورد عوارض جانبی مصرف مداوم این نوع قهوه و افزایش مقدار اسید کلروژنیک در بدن، مطالعات کافی صورت نگرفته و متخصصان سلامت در این زمینه به نتیجه قطعی نرسیده‌اند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۲ حاکی از مفید بودن قهوه سبز برای بیماران دیابتی است.
ورزش یا تمرین ریاضی؟
فعالیت فیزیکی از مغز محافظت می‌کند و باعث افزایش عملکرد مغز به خصوص در سنین بالا می‌شود.اثرات ورزش به غیر از تناسب اندام باعث بهبودی و عملکرد درست قلب می‌شود و باعث رسیدن اکسیژن به مغز می‌شود.یک تیم فرانسوی از دانشگاه مونپلیه آزمایشاتی بر روی یک گروه از زنان با سن 60 تا 77 سال انجام دادند؛ محققان ظرفیت و توانایی قلبی و مقدار اکسیژن که بدن قادر است فراهم کند و باعث می‌شود اکسیژن به مغز برسد را بررسی کردند.به گفته محققان تمرینات ریاضی باعث بهبود عملکرد اجرایی و انعطاف پذیری به خصوص روانی در دوران پیری می‌شود؛ به همین دلیل محققان، شرکت کنندگان را با یک سری تمرینات و کلاس‌های تست ریاضی مورد بررسی قرار دادند و درجه اکسیژن دهی به مغز شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند؛ در طول تمرینات ذهنی اکسیژن خون افزایش یافته بود اما تمرینات فیزیکی در اکسیژن دهی به مغز موثرتر از تست ریاضی بود.به عبارت دیگر انجام فعالیت بدنی به طور منظم از اهمیت بیشتری برخوردار است و بهتر می‌تواند از مغز به خصوص مغز افراد مسن محافظت کند.
زیست مسالمت آمیز قاتل و مقتول
اغلب خفاش‌ها به‌صورت گروهی در غارها زندگی می‌کنند؛ اما خفاش پشمالوی هاردویک لانه‌های مجلل‌تر و خصوصی‌تر را ترجیح می‌دهد، مانند یک گیاه گوشت‌خوار استوایی.خفاش ریزاندام استوایی با نام علمی Kerivoula hardwickii درون گیاهان کوزه‌ای استوایی لانه می‌کند. این گیاهان گوشت‌خوار معمولا حشرات را به خود جذب می‌کنند، اما نوعی از آنها با نام علمی Nepenthes hemsleyana فاقد آن بوی خاصی است که دیگر گیاهان هم خانواده‌اش برای جذب کردن حشرات منتشر می‌کنند و به همین دلیل حشرات اندکی طعمه این گیاه می‌شوند.اما مدفوع خفاش کوچک هاردویک که درون این گیاه لانه می‌کند، بیش از یک‌سوم نیتروژن مورد نیاز این گیاه را تامین می‌کند و همزیستی با این خفاش برای بقای گیاه حیاتی است.این خفاش‌ها که در سال 2009 / 1388 کشف شده‌اند، تنها گونه‌های خفاش شناخته‌شده‌ای هستند که درون گیاهان کوزه‌ای لانه می‌کنند.
تاثیر ریزگردها بر شش‏ها
ریزگردها در طولانی‌ مدت با ایجاد التهاب در کیسه‌های هوایی در نهایت موجب فیبروز ریه می‌شوند.در هر دقیقه پنج تا شش لیتر هوا وارد شش‌های هر فرد می‌شود، زمانی که هوای موجود محتوی ذرات گرد و غبار باشد، قطعا ورود این ریزگردها به دستگاه تنفسی اجتناب‌ناپذیر است.این ذرات طیف وسیعی از عوارض را برای دستگاه تنفسی به همراه خواهند داشت، کودکان، سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران قلبی و ریوی و نیز بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی را از جمله گروه‌های در معرض خطر این ذرات عنوان کرد.این ریزگردها می‌توانند در بلند مدت موجب ایجاد بیماری بینابینی ریه شده و با ایجاد التهاب کیسه‌های هوایی در نهایت موجب فیبروز ریه شوند.توصیه‌ای که می‌توان در جهت کاهش عوارض این ریزگردها بر دستگاه تنفسی داشت این است که افراد حتی‌المقدور در روزهای پر گرد و غبار در فضاهای سربسته بمانند.توصیه می‌شود افراد چنانچه مجبور به ماندن در فضای بیرون هستند، حتما از ماسک استفاده کنند.، ماسک‌های N95 بهترین نوع ماسک است. این ماسک‌ها تا حد زیادی بار میکروبی هوا را گرفته و تا 95 درصد هوا را فیلتر می‌کنند و انتقال عفونت از طریق این ذرات را به حداقل می‌رسانند.مصرف مایعات تولید خلط را بهبود بخشیده و با افزایش خلط مکانیسم دفاعی دستگاه تنفسی بهتر می‌تواند ذرات گرد و غبار را گرفته و از طریق سرفه دفع کند. 
کشف علائم حیات در مریخ
مریخ نورد کیوریاسیتی در بررسی خود، مقادیر زیادی گاز متان تغلیظ شده در سطح مریخ یافته است که ممکن است حاکی از وجود حیات در این کره باشد. این مریخ نورد در طول بررسی خود که ۶۰۵ روز مریخی از آن می گذرد بررسی گسترده ای داشته که یکی از نتایج آن، کشف گاز متان است. این کشف به بحث طولانی علمی بر سر وجود گاز متان در سطح مریخ پایان می دهد که حدود یک دهه پیش و به دنبال یافته های تلسکوپ های روی زمین آغاز شد.این مریخ نورد با استفاده از طیف نمای لیزری خود موسوم به نمونه گیر تحلیل کننده مریخ یا اس ای ام، وجود گاز متان رو روی سیاره مریخ کشف کرد.
چقدر بخوابیم تا بیمار نشویم؟
معمولا گفته می شود که همه ما باید در طول شب هشت ساعت بخوابیم. اما آیا چنین عادتی ممکن است باعث مرگ زودرس شود؟ تحقیقات جدید نشان داده است که خوابیدن به مدتی طولانی تر و یا کوتاه تر از حد متوسط معمولا با افزایش خطر ابتلا به بیماری و حتی مرگ ارتباط دارد. پژوهش های ده سال اخیر نشان داده که هشت ساعت خواب ممکن است مضر باشد.۳۴ پژوهش در این زمینه انجام شده، پژوهش های گسترده ای که بیش از دو میلیون نفر را دربرمی گیرد و این ها نشان داده اند که ساعات خواب افراد با عوامل موثر در مرگ و میر ارتباط دارند. نگاهی به این تناسب نشان می دهد که با هفت ساعت خواب میزان خطر مرگ به حداقل رسیده و خوابیدن بیشتر و یا کمتر از هفت ساعت خطر مرگ را افزایش می دهد. نکته دیگر این است که در میان کسانی که بیشتر از هفت ساعت می خوابند به نسبت کسانی که ساعات کمتری می خوابند ضریب مرگ و میر افزایش می یابد. حالت مطلوب هفت ساعت خواب است. خواب کمتر از هفت ساعت باعث مرگ زودتر می شود و بیشتر از هفت ساعت این خطر را بیشتر می کند.پژوهشگران پرونده پزشکی و سلامت افراد مورد پژوهش را چند سال بعد دوباره بررسی کردند، متوجه شدند که میزان فوت در میان افراد کم خواب به نسبت افرادی که ۶ تا ۸ ساعت می خوابند، ۱۲ درصد بیشتر بوده است. و در مقایسه با افرادی که ۶ تا ۸ ساعت می خوابند میزان مرگ افراد پرخواب حدود ۳۰ درصد بیشتر بود.بنیاد ملی بررسی خواب در آمریکا هر سال در فصل بهار عادت خواب هزاران فرد بالغ را در یک نظرسنجی موردی جمع آوری می کند که نتایج آن گاه بسیار جالب است. این یافته ها نشان می دهند که اکثریت افراد بالغ امروزه هفت ساعت می خوابند و به نظر می رسد که این در سراسر جهان یک الگوی عمومی است.
درمان چاقی با برخی سلولهای بدن
محققان علوم پزشکی در دانشگاه کلمبیا اعلام کردند : موفق شده اند سلول های پوست انسان را به سلول های عصبی تبدیل کنند که این سلول های جدید، قادرند اشتها را کنترل کنند. دانشمندان امیدوارند این کشف به تولید روشی برای درمان چاقی منجر شود.دکتر کیون اگان و همکارانش در مقاله ای در شماره اخیر نشریه تحقیقات بالینی اعلام کردند با بررسی بر روی موش آزمایشگاهی و نیز انسان های چاق دریافتند می توان با تبدیل این سلول های پوستی، نورون هایی تولید کرد که قادرند اشتها را کنترل کنند.دکتر اگان می گوید این تحقیق آنها را امیدوار کرده بتوانند راه حلی مناسب برای چاقی بیابند.عوامل موثر در ایجاد چاقی شامل عوامل ارثی، پرخوری، تغییر سوخت وساز بافت چربی، کاهش تولید گرما ، کاهش فعالیت جسمی بدون کاهش مقدار غذای دریافتی و برخی از داروهاست. افزایش چربی شکم نیز که به چاقی شکم موسوم است با افزایش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی همراه است.محققان بر این باورند که ذخیره اصلی انرژی بدن، چربی است. کاهش پیشرونده توده عضلانی بدن که با افزایش سن روی می دهد، امری اجتناب ناپذیر است. در عین حال به دلیل کاهش توانایی بدن در سوزاندن چربی ها، وزن افزایش می یابد.
معجزه سلامتی در عصاره قلم
عصاره قلم گاو ، گوسفند و مرغ مملو از آمینو اسید، کلسیم و کلاژن است که برای سلامتی بدن، کاهش درد مفاصل، جوان سازی پوست، ناخن و مو بسیار موثر است. این عصاره حاوی مواد مغذی، معدنی و ویتامین ها است و با مصرف آن فوایدی بیش از گوشت این حیوانات نصیب انسان می شود.یک فنجان عصاره قلم حاوی ۸۶ کالری است و در نتیجه می تواند یک وعده نهار لاغر کننده نیز محسوب شود.این عصاره همچنین مواد مغذی مورد نیاز بدن را برای سوخت و ساز تامین می کند که بیشتر این مواد مغذی در غذاهای آماده وجود ندارد.آب قلم بطور سنتی برای سرماخوردگی، آنفلوانزا و سلامت دستگاه گوارش تجویز می شد؛ اما اکنون بیشتر پزشکان مصرف این عصاره را به بیماران خود توصیه می کنند.پروتیین اصلی در عصاره قلم، ژلاتین است که مکمل های ژلاتین سبب بهبود درد و سفتی مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز می شود.همچنین این عصاره سرشار از ماده مغذی است که به تقویت استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و غضروف ها کمک می کند.ماده مغذی موجود در عصاره استخوان می تواند کیفیت مو، پوست و ناخن را به طور چشمگیری بهبود دهد. همچنین از آن جا که دندان غنی از کلسیم است، این عصاره دندان ها را تقویت و مانع از پوسیدگی آنها می شود.
رزق چیست؟
علامه حسن زاده آملی در این باره می‏گوید:رزق کلمه ای است بسیار فراتر از آنچه مردم می دانند.آیا می دانی نمازت ، رزقی است از سوی خداوند؟چه بسا خیلی از انسان ها نماز نمی خوانند !اذکاری که صبح و شام می خوانی رزق است.یا زمانی که خواب هستی سپس ناگهان بیدار می شوی ، به تنهایی و بدون زنگ زدن ساعت بیدار می شوی و نماز می خوانی رزق است چون بعضی ها بیدار نمی شوند . زمانی که با مشکلی رو به رو می شوی ، خداوند صبری به تو می دهد که چشمانت را از آن بپوشی . این صبر ، رزق است.زمانی که در خانه لیوانی آب به دست پدرت می دهی. این فرصت نیکی کردن ، رزق است.گاهی اتفاق می افتد که در نماز حواست نباشد ، ناگهان به خود می آیی و نمازت را با خشوع می خوانی. این تلنگر ، رزق است.یکباره یاد امام زمانت می افتی و سلامی به ایشان هدیه می کنی و دلت حسابی تنگ می شود ...رزق واقعی این است !!!رزق خوبی ها ؛ نه ماشین ، نه درآمد .اینها رزق مال است که خداوند به همه ی بندگانش می دهد.اما رزق خوبی ها را فقط به دوستدارانش می دهد.الهیرویم را نیکو کردی ،خویم را هم نیکو گردان...آمین
دوستی های عجیب در دنیای باکتری‌ ها
زیست شناسان در کمال حیرت متوجه شده اند گونه ای از باکتری ها در زمان گرسنگی از یکدیگر درخواست غذا می کنند!زیست شناسان دریافته اند باکتری E.coli در زمان گرسنگی از باکتری های مجاور خود طلب غذا می کند. این کار از طریق فرستادن ریزلوله ای به سوی باکتری های همسایه صورت می گیرد.این مطالعات نشان می دهد سایر باکتری های E.coli و حتی گونه های دیگری از باکتری ها به این درخواست واکنش نشان داده و مواد غذایی مورد درخواست را به درون لوله دراز شده تزریق می کنند.این کشف جدید درحالی صورت گرفته که تا پیش از این زیست شناسان از این موضوع آگاه بودند که میکروب های مختلف تبادلات جالب غذایی با یکدیگر دارند. در این روش اینگونه تصور می شود که باکتری A مقادیری غذا در محیط آبی اطراف خود ریخته تا باکتری B از آن استفاده کند اما در این میان امکان استفاده باکتری C نیز از این مواد غذایی وجود دارد. درحقیقت زیست شناسان دریافته اند باکتری C می تواند غذای باکتری B را به سرقت ببرد!اما در استراتژی حیرت انگیز باکتری E.coli خبری از به سرقت رفتن مواد غذایی نیست.
ثروتمندترین فرد جهان

بیل گیتس با دارایی ۷۹.۲ میلیارد دلاری بزرگترین ثروتمند جهان شناخته شد.به رغم سقوط قیمت نفت و تضعیف ارزش یورو، رتبه ها در فهرست امسال ثروتمندترین افراد جهان هیچ اثری از پریشانی اقتصاد جهانی را نشان نمی دهد.مجله فوربس در بیست و نهمین فهرست سالیانه خود از ثروتمندترین افراد جهان، هزار و 826 میلیاردر را شناسایی کرده که مجموع دارایی آنها به 7.05 تریلیون دلار می رسد، در حالی که این رقم در سال گذشته 6.4 تریلیون دلار بود. امسال به فهرست میلیاردرهای مجله فوربس 290 نفر اضافه شده اند که 71 نفر از آنها چینی هستند. تعداد جوانان نیز رو به افزایش است: 46 نفر از افراد حاضر در این فهرست را افراد زیر 40 سال تشکیل می دهند.به رغم کمک 1.5 میلیارد دلاری شرکت مایکروسافت به موسسه بیل اند ملیندا گیتس، (بزرگترین انستیتوی خیریه جهان) ارزش دارایی وی در سال گذشته 3.2 میلیارد دلار افزایش یافته و به 79.2 میلیارد دلار رسیده است.کارلوس اسلیم مکزیکی مجددا رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. وارن بافت، سرمایه گذار آمریکایی نیز مجددا رتبه سوم را از آمانسیو اورتگای اسپانیایی باز پس گرفته و او را به رتبه چهارم فرستاده است. در این فهرست، بیشترین رشد دارایی با 14.5 میلیارد دلار به بافت تعلق دارد. ارزش دارایی وی به لطف افزایش ارزش سهام شرکت برکشایر هاتاوی، اکنون به 72.7 میلیارد دلار رسیده است. مارک زاکربرگ، رئیس شرکت فیس بوک نیز با 5 پله صعود به رتبه شانزدهم جدول ثروتمندترین ها رسیده است. این اولین باری است که زاکربرگ جوان در فهرست 20 فرد ثروتمند جهان قرار می گیرد.جوان ترین میلیاردر جهان، اوان اشپیگل 24 ساله، یکی از بنیانگذاران اپلیکیشن  ارسال عکس اسنپ چت است. بزرگترین متضرر دنیا به دلار، آلیکو دانگوته نیجریه ای است که ارزش دارایی وی از 25 میلیارد دلار در سال گذشته، امسال به 14.7 میلیارد دلار رسیده است. این زیان عظیم ناشی از افت ارزش پول ملی نیجریه و کاهش تقاضا برای سیمان بوده است. با این حال، وی همچنان عنوان ثروتمندترین فرد آفریقا را به خود اختصاص داده است.کشوری که بیشترین زیان را از سال گذشته تاکنون متحمل شده، روسیه بوده است. روسیه سال گذشته 111 میلیاردر در فهرست فوربس داشت، اما اکنون این تعداد به 88 نفر رسیده است. این تعداد نه تنها کمتر از تعداد میلیاردر های آمریکا و  چین است، بلکه از تعداد ثروتمندان آلمانی و هندی حاضر در فهرست فوربس نیز پایین تر است.یکصد و سی و هشت نفر از میلیاردرهایی که در سال 2014 در فهرست فوربس قرار داشتند، امسال دیگر در این فهرست جایی ندارند. از میان این افراد می توان به میشائیل کورس، طراح مد، پترو پروشکنو، رئیس جمهور اوکراین، مارک وادون، مالک شرکت زولیلی و بسیاری دیگر از ثروتمندان روس اشاره کرد. کشور آمریکایی گواتمالا برای اولین بار در این فهرست صاحب یک نماینده شده است. ایسلند نیز پس از 5 سال غیبت، مجددا در این فهرست حضور دارد. تور بجورگولفسون، تنها میلیاردر تاریخ ایسلند است.1191نفر از افراد حاضر در فهرست فوربس، میلیاردرهایی هستند که خود به این مرتبه رسیده اند، در حالی که 240 نفر به خاطر ارثی که به آنها رسیده، میلیاردر شده اند. 405 نفر دیگر حداقل بخشی از دارایی شان را مدیون ارثی هستند که به آنها رسیده، اما همچنان برای افزایش ثروتشان در تلاش هستند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.