قدس انلاین:تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) امضا و تندیس جشنواره‌های دانشگاهی رضوی رونمایی شد.

15 دانشگاه کشور به جشنواره بین المللی امام رضا(ع) پیوستند

سیدجواد جعفری دبیر سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) در این جلسه ضمن قدردانی از فعالیت‌های خلاقانه و نوآورانه سیدضیاء هاشمی در دانشگاه‌های کشور گفت: یکی از ابتکارات ایشان، تعمیق بخشیدن و اثربخشی فعالیت‌های دانشگاهی و جلب مشارکت دانشجویان است.

وی درباره بخش دانشگاهیان جشنواره امام رضا(ع) گفت: جشنواره یک خلأ جدی داشت و آن هم حضور نسبتاً کمرنگ دانشجویان بود. البته در دوره‌های قبلی، فعالیت‌هایی صورت گرفت اما هنوز این مطالبه در جامعه وجود داشت که چنین کاری در سطح ملی انجام گیرد. به همین منطور امسال دانشگاه‌های بیشتری در جشنواره عضویت پیدا می‌کنند.

جعفری اظهار امیدواری کرد در ادامه فعالیتهای جشنواره، بتوان از توان و ظرفیت موجود در دانشگاه‌ها برای تعمیق بخشیدن به حوزه معارف رضوی در جامعه بهره گرفت.

در ادامه این جلسه، سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از اقدامات بنیاد امام رضا(ع) در گسترش و ترویج سیره رضوی به نیکی یاد کرد و گفت: از شهریور ماه امسال مقدمات برگزاری جشنواره‌های مختلف رضوی در 15 دانشگاه کشور فراهم آمد، یعنی در هر دانشگاه 16 نوع اقدام مرتبط با فرهنگ رضوی اعم از هنری، علمی، معرفتی و ... انجام می‌گیرد.

وی افزود: سه فعایت عمده در وزارت علوم آغاز شده است؛ یکی از آن‌ها برگزاری جشنواره امام رضا(ع) در دانشگاه‌هاست. فعالیت دوم، توسعه کانون‌های فرهنگی دینی رضوی در دانشگاه‌ها و توسعه علمی‌معرفتی در راستای سیره رضوی است. فعالیت سوم، «طریق رضوی» نام دارد که طی آن کاروان‌ها و اردوهای زیارتی دانشجویان از اقصی نقاط کشور به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) راه‌اندازی می‌شود.

هاشمی افزود: در این جلسه تمرکزمان بر جشنواره‌های رضوی است و تأکید داریم این طرح به دانشگاه‌های تهران و مشهد خلاصه نشود و دانشگاه‌های سراسر کشور درگیر آن شوند.

وی در پایان سخنان خود وعده داد در ماه‌های آینده جهشی چشمگیر را در فرهنگ معرفتی علمی دانشگاه‌های کشور شاهد باشیم.

در پایان این جلسه، تفاهم‌نامه همکاری میان طرفین به امضا رسید و تندیس جشنواره‌های دانشگاهی نیز رونمایی شد.

به موجب این تفاهم‌نامه، 15 دانشگاه کشور در 12 استان، 16 جشنواره رضوی را برگزار می‌کنند. بدین صورت که جشنواره «خانواده و سبک زندگی رضوی» در دانشگاه رازی کرمانشاه، «جوان، فضای مجازی، رویکرد رضوی» در دانشگاه هرمزگان، «شعر و مشاعره رضوی» در دانشگاه بیرجند، «کتابخوانی رضوی» در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، «نمایش رضوی» در دانشگاه شهید چمران اهواز، «کرسی‌های آزاداندیشی و مناظره‌های رضوی» در دانشگاه گیلان، «اهل بیت و تولید علم» در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز و «از حریم فاطمی تا حریم رضوی» در دانشگاه صنعتی قم برگزار می‌شود.

همچنین دانشگاه تهران و هنر مجری همایش‌های «نقش امام رضا(ع) در اعتلای فرهنگ ایرانی» و «نگاه رضوی» هستند و همایش‌های «سفرنامه و ادبیات داستانی رضوی» و «پوستر رضوی» در دانشگاه‌های حکیم سبزواری و نیشابور خراسان رضوی برگزار می‌شود.

اجرای همایش‌های «هنرهای تجسمی و صنایع دستی رضوی» و «اهل بیت و بنیانهای فرهنگی عصر حاضر» بر عهده دو دانشگاه هنر و اصفهان است. استان قزوین نیز میزبانی دو جشنواره «همدلی و همگرایی پیروان ادیان و مذاهب در آموزه های رضوی» و «نوای رضوی» را در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بر عهده دارد.

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.