قد س آنلاین یزد - مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد گفت : سال گذشته، 100 هكتار ازطرح كمربند سبز شهر يزد نهالکاری شده ا ست و امسال با برگزاري جشن درختكاري در محل اين طرح، 70 هكتار ديگر از اين طرح نهالكاري مي‏‏شود.

70 هكتار از كمربند سبز يزد نهالكاري می شود

به گزارش قد س آنلاین از یزد ، "سيد ابوالفضل وكيلي"  به مناسبت  هفته گراميداشت منابع طبيعي و روز درختكاري در جمع اصحاب رسانه استان اظهار داشت: وسعت عرصه‌‎‎هاي طبيعي استان هفت ميليون و 300 هزار هكتار معادل 98 درصد از مساحت استان می باشد که شامل 38 درصد عرصه‎‎ها بياباني، 60 درصد مراتع و 1.5 درصد نيز جنگل‎‎هاي طبيعي می باشد

وي با بیان اینکه  13 كانون فرسايش بادي در استان و تمام شهرستان‎‎هاي يزد را تحت تاثير قرار داده است، افزود: استان يزد به دليل برخوداري از پوشش گياهي ضعيف، در معرض فرسايش آبي نيز قرار دارد به نحوي كه 70 درصد از هفت ميليون و 800 هزار مترمعكب نزولات جوي در استان به صورت سيلاب و هرزآب به هدر مي‎‎رود و اين امر اهميت مقوله آبخيزداري را نشان مي‎‎دهد.

 

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد با بیان اینکه  منطقه گود گوار  شهرستان بافق يكي از مهمترين مناطق تحت فرسايش بادي استان می باشد اظهار داشت : در اين طرح كه در هفته منابع طبيعي امسال مورد بازديد مسئدولان استان براي بهره‏‏برداري از استخر و چاه طرح و انشعاب برق با اعتبار 17 ميليون ريال قرار خواهد گرفت، 2800 هكتار اقدامات بيولوژيكي انجام مي‏‏شود.

وي در اين باره افزود: در سال گذشته 200 هكتار از اين طرح عملياتي شده و امسال نيز 700 هكتار از ان با پيشرفت حدود 90 درصد در حال اجراست.

وكيلي به  اجراي كمربند سبز به ويژه براي شهرهاي يزد، زارچ و اشكذر كه در معرض طوفان‎‎هاي گرد و غبار و ريزگردها هستند، اشاره  كرد و تصريح كرد: هر هكتار جنگل معادل 168 تن غبار را جذب مي‎‎كند.

وي به اجراي كمربند سبز شهر يزد در محدوده‎‎اي به مساحت 3600 هكتار اشاره كرد و گفت: تا قبل از سال 1391 در مجموع 190 هكتار از اين طرح اجرا شده بود ولي در سال گذشته 100 هكتار ديگر از آن اجرا شده و امسال نيز به مناسبت هفته درختكاري 70 هكتار ديگر از اين طرح با اعتباري معادل دو ميليارد و 500 ميليون ريال با حضور مسئولان و آحاد مردم و دوستداران طبيعت در روز جمعه 15 اسفندماه نهالكاري خواهد شد.

این مسئول  افزود: امسال 50 هكتار ديگر از كمربند سبز شهرهاي زارچ و اشكذر نيز از محل پساب آب يزد اجرا خواهد شد و اين در حالي است كه در سال گذشته 70 هكتار از اين طرح نهالكاري اجرايي شد.

وكيلي همچنين از آغاز عمليات جنگل كاري طرح 20 هكتاري منطقه كنج كوه شهرستان مهريز با اعتباري بالغ بر 220 ميليون ريال با همكاري بسيج خبر داد.

وکیلی  به  توسعه و احياي جنگل در مناطق مستعد استان  اشاره کرد و اظهار داشت : در همين راستا نيز در هفته منابع طبيعي امسال افتتاح عمليات احيايي طرح توسعه جنگل در قالب طرح صيانت از جنگل‎‎هاي زاگرس، جنوب و مناطق مركزي كشور در شهرستان خاتم به وسعت 1500 هكتار و با اعتباري معادل 22 ميليارد ريال مورد بهره‏‏برداري قرار خواهد گرفت. که  مشاركت تشكل‎‎هاي مردم محلي و تعاوني‎‎هاي بخش منابع طبيعي  در این قابل چشمگیر اشت .

 

مدير كل منابع طبيعي استان يكي ديگر از اقدامات اين اداره كل كه در اين هفته مورد بهره برداري قرار مي‎‎گيرد را افتتاح عمليات نهالكاري و توسعه فضاي سبز تفرجگاه تامهر شهرستان تفت به وسعت 50 هكتار با عمليات انتقال آب به اين مجموعه با اعتبار شش ميليارد ريال عنوان كرد.

وي در ادامه به موضوع آبخيزداري و اهميت ان اشاره و خاطرنشان ساخت : هدف از اجرای طرح آبخیزداری جلوگیری از فرسایش آبی و تغذیه سفره های زیر زمینی برشمرد  واین طرح های حکم سدسازی را ندارند بلکه به منزله اجرای طرح های کوچک در زمینه استحصال بهینه منابع آب است.

 

وي در خصوص پروژه های آبخیزداری نیز گفت :  : بازديد از طرح آبخيزداري منطقه تنگ چنار شهرستان مهريز با حضور معاون عمراني استاندار و بهره برداري از چهار عمليات احيايي و بيولوژيكي در مناطق تنگ چنار مهريز، خوانساز شهرستان خاتم، رباط پشت بادام در اردكان و شهرستان بهاباد به وسعت 1200 هكتار در قالب عمليات بذر كاري و كپه كاري با اعتبار 980 ميليون ريال از برنامه‎‎هاي هفته منابع طبيعي در يزد است

وكيلي همچنين افتتاح سه طرح آبخيزداري در حوزه عقدا، خوانسار هرات و رباط پشت بادام با اعبار هشت ميليارد و 780 ميليون ريال را از برنامه‏‏هاي هفته آتي استان خواند.
میروکیلی عوامل بیانزایی را طبیعی و انسانی عنوان کرد و گفت: عوامل انسانی با مشارکت یکدیگر قابل کنترل است.
میروکیلی از واگذاری پارک های جنگلی استان به بخش خصوصی خبر داد و تاکید کرد: با حفظ مالکیت دولت، 11 مورد از این جنگل ها به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

وی تصریح کرد : تاکنون نیز بخش قابل توجهی از جنگل های دست کاشت استان یزد با مشارکت مردم و واگذاری امور به آنها ایجاد شده است.
 

مدير كل منابع طبيعي استان از ديگر اقدامات اين اداره كل را بهره‏‏برداري چند منظوره از عرصه‎‎هاي منابع طبيعي از جمله در جذب اكوتوريسم و توسعه كشت‎‎ گياهان داروي در استان ذكر كرد.

وکیلی تصریح کرد : استان يزد در حوزه حفاظت از اراضي ملي به عنوان پايلوت طرح كاداستر كشور در حال نقشه برداري از 500 هزار هكتار از اين عرصهها با اعباري معادل 1.5 ميليارد تومان است كه تاكنون 30 درصد از اين طرح اجرايي شده است.

وي با اشاره به تعداد 11 نفر نيروي حفاظت از عرصه‎‎ها اين ميزان را كمتر از حد استاندارد خواند و گفت: در حال حاضر با جلب مشاركت‎‎هاي مردمي حدود 200 هميار طبيعت با اين اداره كل در رابطه با حفاظت از منابع طبيعي استان همكاري مي‎‎كنند.

میر وکیلی در ادامه وسعت مراتع استان یزد را چهارمیلیون و 499 هزار هکتار اعلام و خاطرنشان ساخت : بیش از 60 درصد این مراتع از نوع متوسط و ضعیف است.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد افزود: خشکسالی های پی درپی طی 10 سال گذشته بر روی مراتع استان تاثیر گذشته و بسیاری از مراتع ضعیف به بیابان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مراتع استان دارای نقش مهمی در حفظ خاک و ارزشهای اکولوژیکی است، ادامه داد: مهمترین گونه های موجود در مراتع استان درمنه دشتی، قیچ، گون و علف که بعضا دارای خواص دارویی و صنعتی است.


میروکیلی به طرح بین المللی منارید بهاباد اشاره کرد و گفت: این طرح با مشارکت مردم در این شهرستان در چهار پایلوت روستاهای آسفیج، بنستان، کمکوئیه و کریم آباد در حال اجرا است.

وی در مورد پدیده زمین خواری در استان اظهار داشت :  در این استان بیشتر در مناطق ییلاقی و نزدیک مراکز شهری پدیده زمین خواری صورت می گیرد.

 

میر وکیلی افزود: زمین خواران در گذشته بطور مشخص اراضی دولتی را تصرف می کردند اما امروز این افرادسوء جو و فرصت طلب راه های دور زدن قانون را پیدا کرده اند و روی آگهی های منابع طبیعی اعتراض وارد می کنند.

این مسئول  تعداد پرونده های حقوقی و کیفری تشکیل شده در این زمینه طی سالجاری را 685 مورد به وسعت 820 هکتار اعلام و تصریح کرد: از این تعداد 88 مورد خلع ید شد و باقیمانده آنها نیز در دست بررسی است و در این زمینه نشست های با دستگاههای قضایی استان برگزار و تمهیداتی اندیشیده شده است.


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.