قدس آنلاین: معاون طرح و برنامه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: طرح آمایش کانون‌ها در کشور اجرایی می‌شود و مشهد را به عنوان نخستین مکان و شهر پایلوت این طرح انتخاب می‌کنیم.

مشهد به عنوان شهر پایلوت طرح آمایش کانون‌ها انتخاب می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، سعید سعادتی معاون طرح و برنامه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در مراسم بزرگداشت بیست و دومین سالگرد تأسیس این ستاد در سخنانی اظهار داشت: همه ساله برنامه‌های بزرگداشت 18 اسفند با 2 هدف تبیین عملکرد سیاست‌ها و تکریم خادمان فرهنگی مساجد برگزار می‌شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی فتوحات ارزشمندی همچون سرنگونی رژیم، پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و ده‌ها افتخار دیگر را به ارمغان آورد.

معاون طرح و برنامه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور بیان کرد: به فرموده امام خمینی(ره) فتح الفتوح انقلاب اسلامی تربیت فرزندانی انقلابی و دینی بوده و مسجد محل تربیت انسان‌های عالم و مؤمن است و باید در مساجد کادرسازی کنیم و از ظرفیت‌های مسجد و بچه‌های مسجد به خوبی استفاده کنیم.

سعادتی تصریح کرد: تربیت مسجدی تربیتی همراه با تقوی، حماسه، جهاد، مجاهدپ پرور، انسان ساز و به معنای واقعی تربیت فاطمی و حسینی بوده و خوشا به حال کسانی که در این راه ارزشمند گام نهادند.

وی تأکید کرد: از طرح آمایش کانون‌ها استقابل می‌کنیم و این طرح را از مشهد آغاز کرده و آن را در سایر نقاط کشور هم اجرایی می‌کنیم و مشهد را به عنوان پایلوت طرح آمایش کانون‌ها انتخاب می‌کنیم.

محمدحسن واحدی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت بیست و دومین سالگرد تأسیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور که در هتل ثامن مشهد برگزار شد، در سخنانی اظهار دمعاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی هم در سخنانی گفت: پیامبر اکرم(ص) توجه ویژه‌ای به مسجد داشتند و مساجد بزرگترین پایگاه‌های فرهنگی هستند.

وی افزود: انقلاب اسلامی به دنبال تحقق تثبیت فرهنگ اسلامی بوده و هدف از پیروزی انقلاب هم همین موضوع بود و استراتژی فرهنگی را به فرمان امام خمینی(ره) در تمامی جوانب رقم زده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در شعار سال مقام معظم رهبری یک کلمه خودنمایی می‌کند و آن توجه به مدیریت بود و این کلمه را در سال 1393 به اوج رساندند و مدیریت جهادی را برگزیدند.

واحدی تصریح کرد: پس از جنگ تحمیلی جهاد سازندگی داتشیم و اکنون باید جهاد فرهنگی داشته باشیم و به فرموده مقام معظم رهبری مدیریت فرهنگی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: در بحث مدیریت فرهنگی دچار ضعف‌ها و کم و کاستی‌هایی هستیم و کادر مدیریتی و سیستماتیکی در تمامی جوانب و به خصوص حوزه فرهنگ نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر محتوای کلمه فرهنگ را با عملکردی بالا ارائه کنیم هیچ مشکلی نداریم و فرهنگ را در مناسبت‌های خاص ماننند تاسوعا و عاشورای حسینی به خوبی نشان داده‌ایم و باید کلمه فرهنگ را بارویکردی اسلامی تعریف کنیم و مدیران کانون‌ها از واژه‌های کلیشه‌ای خارج شوند و تنوع و خلاقیت و نوآوری در مباحث فرهنگی را که بسیار کارساز هم هست جایگزین آن کنند.

واحدی گفت: 15 هزار نفر در بخش‌های دولتی و خصوصی در استان کار می‌کنند، اما بازهم زائران راضی نیستند و سرانه خدمت به زائر ایرانی 80 هزار تومان و زائر خارجی 2 هزار دلار است و بار آن هم بر دوش استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد است.

وی افزود: دولت بودجه زیارت را به استان‌های خراسان رضوی، قم و فارس اختصاص داد، اما متأسفانه مجلس شورای اسلامی آن را در سراسر کشور تقسیم کرد و به طور مثال مشهد دربحث زباله در ایام نوروز افزایشی 6 برابری دارد که در سایر شهرها اینگونه نیست و این تصمیم نمایندگان شهرهای مذهبی را با سایر شهرها یکسان کرده که یک ضعف بوده و عادلانه هم نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در سال 1394 یک جاده مخصوص زائران پیاده در محور نیشابور به مشهد احداث می‌شود و 206 هزار زائر پیاده در دهه آخر صفر داشتیم و امیدواریم که حرکتی جهادی انجام شود تا در بحث دهه آخر صفر سال آینده اجتماعی عظیم در مشهد و همچون اربیعین حسینی در کربلای معلی داشته باشیم.

واحدی تصریح کرد: یک تیم کارشناسی مسئله‌های کانون‌ها را دسته‌بندی و اولویت‌بندی کنند و از تجربیات افراد نخبه و کارشناس هم بهره‌مند شوند و راهکارهای کلیدی‌ای را ارائه کنند تا اعتبارات موردنیاز دربیاید و شورای فرهنگی استان آن را اجرایی و عملیاتی کند و به فرموده مقام معظم رهبری باید درکشورمان مهندسان فرهنگی ایده‌آلی داشته باشیم.

سیدسعید سرابی ظهر ار بزمروز درگداشت بیست و دومین سالگرد تأسیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور که در هتل ثامن مشهد برگزار شد، در سخنانی اظهار دمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز بیان داشت: مراسم نهادهای متولی امر فرهنگ در مساجد همانند پایگاه‌های مقاومت بسیج و کانون‌های فرهنگی و هنری تعامل خوبی با ائمه جماعات و اعضای هیئات امناء مساجد داشته باشند.

وی افزود: فرهنگ زیارت یکی از موضوعات مهم بوده تا در ایم نوروز میزبانی شایسته‌ای از میهمانان امام رضا(ع) داشته باشیم و ستادی برای از استقبال از زائران تشکیل شده و در حوزه فرهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجدنقشی کلیدی ایفا می‌کنند که بخش‌های ویژه آن در ایام نوروز و دهه آخر صفر بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری باید مدیران کانون‌ها توجه ویژه به نیاز نوجوانان و جوانان داشته باشند و هرچه قدر که حضورمان پررنگ‌تر باشد این دو گروه سنی ایمن‌تر هستند.

سرابی تصریح کرد: در عرصه جنگ نرم نوجوان و جوان ما مورد هدف دشمن قرار گرفته و بستر فرهنگ، ادب و هنر را انتخاب کرده و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باید سلاح فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و رسانه‌ای قوی‌ای داشته باشند تا بتوانند مکر و حیله دشمنان را خنثی کنند.

وی تأکید کرد: از 22 سال پیش بستر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کانون‌های فرهنگی و هنری بوده و درخواستی که داریم ایمن است که کانون‌ها عرصه فرهنگ و هنر را خالی نگذارند و عرصه هنر هم مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و معظم له تمام شکوه هنری را به صورت ویژه دنبال می‌کنند و خادمان فرهنگی مساجد که ولایت‌مداری سرلوحه کارشان است به این مهم به طور ویژه توجه کنند و سلاح فرهنگ و هنر خود تقویت و مجهز کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کانون‌هایی که در مناطق مرزی و دوگانگی مذهبی هستند توجه ویژه‌تری به تأکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با وحدت اسلامی و در حول محور قرآن داشته باشند تا دچار افراط و تفریط نشوند و اصل وحدت مورد تأکید خاص ایشان بوده است.

سرابی گفت: حاشیه شهر مشهد هم مورد تأکید مقام معظم رهبری و استاندار خراسان رضوی بوده و از کانون‌هایی که در حاشیه شهر قرار دارند درخواست دارم که مجاهدت جدی‌تری داشته باشند.

وی افزود: کانون‌های روستایی هم مورد تأکید دولت تدبیر و امید بوده و تنها حضور روستاها همین کانون‌هاست و کانون‌های روستاها نمایندگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روستای خود هستند و در همین رابطه تعاملات خوبی با استانداری خراسان رضوی داشتیم تا خدمتی اثربخش‌تر در روستاها داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: ظرفیت‌های مناسبی برای استان داریم و در آستانه سال 2017 هستیم که مشهد مقدس می‌خواهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود و باید شهر امام رضا(ع) را آماده این واقعه عظیم و تاریخی کنیم.

سرابی تصریح کرد: در سال 1394 هم در بحث عمران و آبادی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گام برمی‌داریم تا استانمان به لحاظ کمی و کیفی در این حوزه پیشرفت کند و کم و کاستی‌های موجود کاهش یافته و به مرور زمان برطرف شود.

محمدحسین عبداللهی مدیر دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی هم گفت: به فضل الهی پیروزی‌های زیادی در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور حاصل شده که این پیروزی‌ها در خراسان رضوی چشمگیرتر بوده و این مهم به واسطه خدمت صادقانه و دلهای پاک خادمان فرهنگی مساجد بوده است.

وی افزود: براساس تکلیف باید تا پایان برنامه پنجم توسعه در 25 درصد از مساجد کشور کانون فرهنگی و هنری ایجاد شود و خوشبختانه در این رابطه خراسان رضوی گامی فراتر از این چشم‌انداز داشته و توانسته در 27 درصد مساجد استان کانون فرهنگی و هنری تأسیس کند.

مدیر دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی بیان کرد: در سطح کشور 19604 کانون فرهنگی و هنری مساجد داریم که 1670 کانون آن در خراسان رضوی واقع شده و این استان پس از اصفهان در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

عبداللهی تصریح کرد: اعتماد دو طرفه میان دبیرخانه و کانون‌ها سبب موفقیت‌های کنونی شده و توجه به روستاها هم از دیگر برنامه‌هاست و از مجموع کانون‌هایی که در استان داریم 60 درصد در روستاها و 40 درصد در شهرها هستندو سعی کردیم که کانون‌های فرهنگی و هنری را در مصلی‌های نمازجمعه و دانشگاه‌های استان دایر کنیم که در اکثر مصلی‌ها و دانشگاه‌ها کانون فرهنگی و هنری داریم.

وی تأکید کرد: سعی کردیم که ساماندهی، پاالایش و رتبه بندی مناسب و دقیقی در کانون‌ها داشته باشیم و موضوع رتبه بندی یکی از برنامه‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در سال 1394 بوده و به صورت جدی به دنبال آن هستیم که از کانون‌های فعال و بابرنامه حمایت کنیم.

مدیر دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: قرآن و عترت باید در رأس برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باشند و یکی از برنامه‌های سال آینده توجه به نماز و مسجد بوده تا شاهد حضور اعضای کانون در هنگام نماز جماعت در مسجد باشیم.

عبداللهی گفت: در ارزیابی عملکردها تنها 25 درصد از ظرفیت‌ها استفاده شده و این مورد خوشایند نیست و باید عملکردی بهتر در بحث برنامه‌ها و اعتبارات داشته باشیم و امیدواریم که در سال 1394 این حضور و نقش‌آفرینی‌ها پررنگ‌تر باشد.

وی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری خانواده در حجمه خیانت‌های دشمنان قرار دارد و باید نهاد خانواده را مستحکم‌تر کنیم تا موجب سودجویی دشمنان نشویم.

مدیر دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی بیان کرد: در مساجد باید تعامل برقرار باشد و هیئت امنا و اعضای پایگاه مقاومت بسیج و کانون فرهنگی و هنری در کنار هم باشند و این درکنار هم بودن به معنای تداخل نباشد و همفکری در جهت رشد کمی و کیفی مسجد داشته باشید و نعامل را جایگزین تداخل کنید.

عبداللهی تصریح کرد: در جشنواره کشوری محراب خراسان رضوی میزبان و ایده دهنده بوده اما متأسفانه شاهدیم که در میان استقبال پرشور استانها از این جشنواره نقش استانمان کمرنگ بوده است، همچنین استقبال بهتری نیز از جشنواره بچه‌های مسجد داشته باشید و آثر خود را به جشنواره محراب ارسال کنید.

وی تأکید کرد: به شهرستانها هم سهمیه ویژه‌ای دادیم، زیرا عملکرد بسیار خوبی در سطح استان و کشور داشتند و سه شهرستان نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه برترین‌های استان در این حوزه بودند.

در پایان این برنامه از 27 نفر از مدیران برتر کانون‌های فرهنگی و هنری استان تقدیر به عمل آمد و به مناسبت بیست و دومین سالگرد تأسیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد 22 کمک هزینه سفر زیارتی عتبات عالیات به قید قرعه به حاضران اهدا شد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.