دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: لازمه تحقق اقتصاد مقامتی بازگشت مدیریت کشور به ریل مدیریت جهادی است که در انقلاب و دفاع مقدس شاهد آن بودیم.

مدیریت کشور به ریل جهادی بازگردد/ مدیریت جهادی الگوی عملی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضایی پیش از ظهر پنج شنبه در همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین که در سالن همایش شهرداری قم برگزار شد با اشاره به رابطه میان مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مدیریت جهادی یکی از محصولات مکتب اسلام است که در دامن اسلام متولد شده است.

وی با اشاره به نظریه مدیریت جهادی ادامه داد: مدیریت جهادی فقط بحث‌های نظریه‌ای نیست و الگوی عملی هم دارد که نمونه برجسته آن نبردهای حضرت امیر(ع) در غزوات صدر اسلام است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اسناد و مدارک دقیقی از گذشته‌ها و تاریخ اسلام برای استخراج این الگوی عملی در دست نیست گفت: باید علما اسناد متقنی در این موضوع به دست بیاورند که بشود مدیریت جهادی را تبیین کرد.

وی ادامه داد: در تاریخ انقلاب اما در سه مرحله این مدیریت جهادی اعمال شد و اسناد و مدارک بسیاری در آن وجود دارد.

رضایی با اشاره به اینکه ایده‌های اقتصاد مقاومتی تنها با مدیریت جهادی قابل تحقق است اضافه کرد: مدیریت جهادی هم در حادثه انقلاب که یک مسئله سیاسی بود و هم در امنیت ملی از سال ۵۸ تا ۶۴ و هم در دوران دفاع مقدس دستاوردهای بسیار بزرگ و فوق العاده داشته است.

وی با اشاره به شرایط پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یک رژیم قدرتمند و ظالم به دست کسانی که چیزی در دست نداشتند ساقط شد و این جز با مدیریت جهادی امکان پذیر نبود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حملات سنگین امنیتی در ابتدای پیروزی انقلاب افزود: مخصوصا تیرماه سال ۶۰ که حزب جمهوری اسلامی ترور شد، مجلس از اکثریت افتاد، رئیس جمهور فرار کرده بود و رئیس قوه قضاییه هم ترور شده بود که امام راحل این حادثه را مدیریت کرد.

شهدا جنگ را جهادی مدیریت کردند

وی افزود: حادثه سوم هشت سال دفاع مقدس بود که از دو حادثه قبلی بسیار وخیم‌تر بود و به دست جوانان گمنامی مانند شهید زین‌الدین حل شد.

رضایی با طرح این سئوال که با توجه به گذراندن مشکلات به این بزرگی چرا نمی‌توانیم تورم را حل کنیم اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی همین که از این تجربه‌ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه ریل جهاد اقتصادی متروکه شده و کشور روی ریل دیگری حرکت می‌کند، گفت: اگر روی ریل جهاد اقتصادی حرکت می کردیم حتما مشکلات اقتصادی قابل حل بود.

پیشرفت سریع با مدیریت جهادی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مدیریت جهادی چهار دستاورد دارد افزود: نخستین خاصیت مدیریت جهادی پیشرفت‌های سریع و پرشتاب است. مسئله دوم فرهنگ‌سازی است یعنی در عین پیشرفت مادی فرهنگ هم ساخته می‌شود.

وی کادرسازی را از دیگر دستاوردهای مدیریت جهادی دانست و گفت: مدیریت جهادی نهادسازی را هم انجام می‌دهد.

رضایی با اشاره به مسیرهای اقتصادی متفاوت در دولت های مختلف ادامه داد: در اقتصاد کشور تمام راه‌ها طی شده و الان حتی گاهی مدل‌های شکست خورده تکرار می‌شود و باید به دنبال بازگشت به ریل مدیریت جهادی باشیم.

مدیران جهادی پر سر و صدا نیستند

وی با اشاره به مولفه‌های مدیریت جهادی اظهار داشت: انگیزه در مدیریت جهادی، فقط کار برای رضای خدا است . بیشتر مدیران جهادی گمنام و صبور بوده و اهل سر و صدا نیستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: مسئله دوم مردمی سازی انقلاب، امنیت و دفاع مقدس است که الان هم باید اقتصاد را مردمی کرد.

وی مسئله سوم را ابتکار و خلاقیت دانست و افزود: مدیر جهادی پشت هیچ مانعی متوقف نشده و با ابتکار و خلاقیت مانع را پشت سر می‌گذارد.

رضایی مولفه دیگر مدیریت جهادی را تعامل دانست و گفت: مسئله آخر در مدیریت جهادی یکپارچگی است یعنی در هر فعالیت آدم‌های متفرق با دیدگاه‌های مختلف در نهایت باید یکپارچه شوند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.