رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از استخدام رسمی ۳۸۶۷۵ نفر خبر داد. نوبخت برای توجیه اعلام تورم صفر درصدی، «تورم ماهانه» را هم وارد ادبیات علم اقتصاد کرد؛ این در حالی است که اقتصاددانان حتی تورم نقطه ای را هم جعل سیاسیون می دانند.

۳۸۶۷۵ نفر در آستانه استخدام

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور که در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره موضوع  استخدام به خصوص استخدام در استان‌داری‌ها چه خبر جدید دارید، اظهار کرد: همانطور که در جلسه پیشین گفت و گوی ویژه خبری قول دادم  برای  آن دسته از فرزندان ملت  ایران که مراحل استخدامی را طی کرده‌اند و بدلیل عدم تامین منابع مالی استخدام نشده بودند لایحه‌ای تقدیم مجلس شد. برای 38 هزارو 675 نفر ردیف بودجه‌ای گذاشتیم که بتوانند استخدام شوند.

وی افزود:  استانداری‌ها از همین الان می توانند مراحل استخدامی را شروع کنند  که چند روز پایان سال کارهایشان انجام شود و از فروردین ماه در قانون بودجه برای آنها اعتبار پرداخت در نظر گرفته شده است. 

رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کل کشور با بیان اینکه به دلیل محدودیتهای موجود سیاست ما گسترش در تشکیلات دولتی و اداری نیست ادامه داد:  سیاست ما بیشتر سرمایه گذاری در بخش خصوصی است تا بدین طریق بتوانیم فرصت شغلی ایجاد کنیم ولی به خاطره وعده ای که به فرزندان این ملت داده بودیم بنا را بر این گذاشتیم تا فرزندان ملت ایران که مراحل استخدام را طی کرده اند استخدام و مشغول به کار شوند.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد تورم صفر درصدی اعلام شده از سوی دولت در بهمن ماه تصریح کرد: سه شاخص برای تغییر قیمتها وجود دارد یک شاخص، شاخص تورم 12 ماه است که متوسط آنچه که در طول 12 ماه اتفاق می‌افتد را بیان می کند لذا از بهمن سال گذشته تا بهمن ماه امسال تغییر قیمتها در حد  15,2 درصد بوده یعنی قیمتها از  بهمن سال گذشته تا بهمن ماه امسال 15.2 درصد افزایش داشته و نسبت به 35 درصد سال گذشته بسیار کاهنده بوده است.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه  کاهش تورم به معنی کاهش قیمتها نیست بلکه به معنی کاهش شیب افزایش قیمتها است افزود: ما توانستیم رشد فزاینده قیمتها  را کاهش دهیم.

نوبخت خاطر نشان کرد: به شاخص دیگر تورم نقطه به نقطه گفته می شود لذا افزایش قیمتها در سال گذشته در همین ماه نسبت به همین ماهی که الان داریم حدود 14,6 درصد افزایش پیدا کرده است.

رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کل کشور با بیان اینکه شاخص دیگر تورم ماهانه است تصریح کرد: دلیل اینکه تورم بهمن ماه صفر است به این خاطر است که تورم بهمن ماه نسبت به دی ماه تغییری نکرده است به طوری که تورم ماهانه دی ماه نسبت به ماه قبل سه دهم درصد بود و اگر ما در بهمن ماه اعلام کردیم تورم بهمن صفر بوده است حرف غیر منطقی نیست.

نوبخت افزود: با توجه به اینکه در ماههای قبل تورم ماهانه حدود سه یا چهار دهم  درصد بوده است پس تورم صفر درصدی  بهمن ماه سخن نا متقارنی نیست.

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره آمار بانک مرکزی مبنی بر خارج شدن کشوراز رکود اقتصادی گفت: بله نرخ رشد مثبت بوده و در همه رشته ‌ها، گروه خدمات،صنعت و کشاورزی نسبت به 9 ماه امسال رشد داشته ایم.

وی ادامه داد: ما در سال 92 و 93 با رشدهای منفی مواجه بودیم و آنچه اتفاق افتاده است این است که  ارزش تولیدات ما 6 درصد  یا 7 درصد پایین تر نرفت بلکه ارزش تولیدات ما 3 درصد افزایش پیدا کرده است.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه با وجود کاهش تورم از تورم فعلی راضی نیستیم ادامه داد: تلاش می کنیم تورم را تک رقمی کنیم.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: ما با رییس جمهور  و تیم اقتصادی هر هفته جلسه ای داریم و مسایل را جز به جز مورد بررسی قرار می دهیم تا مبادا این روند که به سمت بهبود پیش رفته برگردد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه ما ادعا نمی کنیم همه چیز درست و اصلاح شده است اظهار داشت: ما راه بسیار طولانی در پیش داریم و حتی در این شرایط که نفت را با قیمت ارزان می فروشیم وبرای آوردن پول نفت به کشور مشکل داریم و کشور را در  شرایط بسیار سخت اداره می‌کنیم اما قرار نیست مشکلات را به رخ مردم بکشیم و مردم را نگران کنیم زیرا این وظیفه ما است.

وی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای سال 94 نقدینگی را افزایش می دهید گفت: هیچ وقت افزایش نقدینگی ضد ارزش نیست  اتفاقا در پاره ای از موارد که ما می خواهیم نرخ رشد را تعیین کنیم همیشه رشد نقدینگی عامل موثر برای رشد اقتصادی است.

نوبخت با بیان  اینکه  آنچه که اهمیت دارد اینست که رشد نقدینگی به سمت تقاضا رود یا به سمت عرضه  تصریح کرد:اگر نقدینگی به سمت تولید برود و نهایتا عرضه را افزایش دهد در این صورت افزایش نقدینگی به کنترل تورم کمک می کند ولی  اگر تقاضا نسبت به عرضه افزایش داشته باشد شاهد تورم خواهیم بود لذا ما نقدینگی را متناسب با رشدی که می خواهیم در نظر خواهیم گرفت.

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند انظباط مالی دولت در سال 94 به چه نحوی خواهد بود گفت: ما همانند سال 93 در سال94 نیز به مسایل اقتصادی حساس خواهیم بود حساسیت در مورد مسایل اقتصادی  به اندازه‌ای است که حتی رییس جمهور درباره افزایش چند دهم درصدی پایه پولی مرتب از رییس بانک مرکزی سوال می کند.

نوبخت در پایان تاکید کرد: حیثیت کاری، دانشگاهی و افتخار ما این است که برای مردم عزیز شرایطی ایجاد کنیم که مردم از ما راضی باشند و مصصم هستیم تورم را یک رقمی کنیم .

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.