وزیر نیرو با بیان اینکه دوره تولید انرژی از نفت و گاز رو به پایان است، گفت: اگر به مقررات بین‌المللی نسبت به کاهش تولید کربن و گازهای گلخانه‌ای اقدام نکنیم مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین می‌شویم.

احتمال پرداخت جرایم سنگین زیست محیطی توسط ایران

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، حمید چیت‌چیان در تشریح برنامه های در دست اجرای افزایش ظرفیت تولید برق پاک و تجدید پذیر در کشور، گفت: امروزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور یک انتخاب نیست بلکه یک الزام محسوب می‌شود.

وزیر نیرو با اعلام اینکه برخی‌ها معتقدند کشوری همچون ایران وقتی به منابع فسیلی دسترسی دارد، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر توجیه ندارد که این یک تفکر اشتباه است، تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک جهان به بیش از ۳۵۰ هزار مگاوات رسیده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اعلام اینکه پس از گذشت سال‌ها، ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در کشور به میزان ناچیز حدود ۲۵۰ مگاوات رسیده است، اظهار داشت: اگر به مقررات بین‌المللی نسبت به کاهش تولید کربن و گازهای گلخانه‌ای اقدام نکنیم، مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین می‌شویم.

وزیر نیرو با اشاره به سیاست‌های وزارت نیرو برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، بیان کرد: درحالی که متوسط قیمت فروش برق در کشور حدود ۵۰ تومان به‌ازای هر کیلووات‌‌ساعت است، اما هرکیلووات ساعت برق حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر را ۴۶۵ تومان به‌صورت تضمینی خریداری می‌کنیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش از تسهیلات صندوق توسعه ملی برخوردار می‌شود، تبیین کرد: اخیرا کارخانه‌های موردنیاز برای ساخت توربین‌های بادی ۲.۵ مگاواتی در کشور ایجاد شده ضمن آنکه دانشگاه فردوسی مشهد نیز موفق به ساخت توربین بادی ۱۰۰ کیلوواتی شده است.

چیت چیان همچنین از طراحی و ساخت توربین بادی دو مگاواتی در کشور خبر داد و افزود: منطقه خواف را یکی از مناطق نادر در جهان از لحاظ پتانسیل انرژی بادی بوده به طوری که ضریب تولید برق در این منطقه ۵۰ درصد است که از مناطق بسیار نادر در جهان محسوب می‌شود.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه ظرفیت تولید برق از انرژی باد در خواف پنج‌هزار مگاوات برآورد شده است که قابلیت افزایش تا ۱۰ هزار مگاوات را دارد، تاکید کرد: به‌منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های این منطقه، تاکنون قرارداد احداث ۵۷۵ مگاوات نیروگاه بادی با بخش خصوصی منعقد شده است.

وی درباره آب و مسایل مربوط به آن، اظهار داشت: مطالعه استفاده از آب‌های ژرف در اعماق یک‌هزار متری آغاز شده است.

چیت چیان با تاکید بر اینکه مدیریت آب در بخش کشاورزی ضروری است، خاطرنشان کرد: مطالعه طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس توسط وزارت نیرو آغاز شده است که درصورت اجرای آن، ۱۶ استان کشور واقع در فلات مرکزی با جمعیتی افزون‌بر ۴۷ میلیون نفر از آن منتفع می‌شوند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.