سفیر ایران در فرانسه اظهارات ضد ایرانی نتانیاهو را ناشی از نیازهای انتخاباتی وی و هم‌چنین انزوای سیاسی و شکنندگی و ضعف سیاسی‌اش خواند.

آهنی: اظهارات نتانیاهو ناشی از انزوای سیاسی‌اش است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن مصاحبه مستقیم رادیویی رادیو اروپا 1 (Europe 1) با دکتر علی آهنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه با عنوان "مصاحبه حقیقت" به این شرح است:

سوال: ظاهرا یک اراده واقعی از سوی آمریکا برای نیل به یک توافق درباره برنامه هسته‌ای شما وجود دارد. آیا به نظر شما، آمریکا به یک متحد ایران تبدیل می‌شود؟

پاسخ: در مورد این موضوع خیلی مهم و حساس، آمریکا از دیگران فعال‌تر بود ولی این به معنای آن نیست که دیگران بی‌تفاوت هستند. خوشبختانه مذاکرات و گفت‌وگوها با تمام اعضای 1+5 به طور گروهی و به طور دو جانبه ادامه دارد و ما جدی هستیم که بتوان به یک توافق عادلانه و منصفانه رسید.

سوال: آیا فکر می‌کنید بتوانید به یک توافق عادلانه و منصفانه برسید؟ گروه 1+5 یعنی آمریکا، فرانسه، چین، روسیه، انگلیس و از سوی دیگر ایران. ولی آیا آمریکا که شیطان بزرگ نامیده می‌شود و پرچم‌های آن در ایران آتش زده می‌شوند، متعلق به گذشته است؟

پاسخ: نگاه کنید، ما تاریخ روابط را پشت سر داریم.

سوال: که پیچیده است؟

پاسخ: خاطره مداخله‌های مستقیم و کاملا آشکار آمریکا در دوره شاه و رژیم پیشین ایران همواره در ذهنیت افکار عمومی ما باقی مانده و سنگینی می‌کند و در نتیجه آن‌ها هستند که باید سعی کنند این خاطره تلخ را که هنوز باقی است پاک کنند.

سوال: آیا در این مسیر هستیم؟ آیا به ملت ایران می‌گویید دیگر پرچم‌های آمریکا را آتش نزنید، آن‌ها دیگرمثل زمان آیت الله خمینی دشمن نیستند؟

پاسخ: توجه کنید، واکنش‌های مردمی به دستور دولت نبوده است و از مکنونات قلبی ملت نشات می‌گیرد. زمانی که آن‌ها در قبال مردم خصومت را کنار بگذارند، جو می‌تواند تغییر کند.

سوال: اوباما خیلی روشن است و می‌گوید که یک توافق بهترین راه برای ممانعت از ایران برای دسترسی به سلاح هسته‌ای است. آیا قبول دارید که این محور اصلی مذاکرات است و به طور نهایی به سلاح هسته‌ای،" نه" بگویید؟

پاسخ: من همیشه به همکاران فرانسوی خودم گفته‌ام که در این خصوص ما یک موضع کاملا مشترک داریم زیرا اصلا به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. ما فقط به دنبال برنامه هسته‌ای غیرنظامی هستیم.

سوال: ولی شرکای شما، عملا این حرف را باور نکرده‌اند.

پاسخ: این تقصیرما نیست. اصولا بازرسی‌های دائمی آژانس، دوربین‌های 24 ساعته آن‌ها، بازرسی‌های معمولی و سرزده، این را نشان می‌دهد که هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ما نیست.

سوال: ولی جامعه بین‌المللی ذخیره سوخت 20 درصدی شما را که می‌توانست به سوی سلاح هسته‌ای برود را نابود کرد، چرا ایران اصلا سلاح هسته‌ای را نخواهد و از آن صرف نظر کند؟ چرا ایران حق بمب هسته‌ای را نداشته باشد؟

پاسخ: ما هرگز چنین تصمیمی را نداشته‌ایم. متاسفانه همیشه این تبلیغات در مورد برنامه هسته‌ای صلح آمیز ما وجود داشته است. ما یک کشور مسوول و عضو ان پی تی هستیم و بازرسی‌های دائمی و حتی سر زده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را داشته‌ایم که صداقت و شفافیت ما در این خصوص را اثبات می‌کند و هیچ نگرانی وجود ندارد.

سوال: شما می‌دانید که یک نفر اصلا حرف شما را باور نمی‌کند و آن فرد نتانیاهو است. نخست‌وزیر اسراییل و همان کسی که به وضوح در واشنگتن در مقابل کنگره آمریکا سخنرانی کرد.

پاسخ: توجه کنید سخنرانی وی منطق نداشت و مورد استقبال افکار عمومی جهان و حتی شخصیت‌های مستقل و آزاد آمریکا نیز قرار نگرفت و به این دلیل است که وی عصبانی است. به نظر من سخنرانی وی از 2 نکته نشأت گرفته بود: نیازهای انتخاباتی وی و هم‌چنین انزوای سیاسی و شکنندگی و ضعف سیاسی او. کسی در جهان سخنرانی او را تحویل نگرفت.

سوال: آیا اختلاف میان نتانیاهو و اوباما موجب مسرت شما نمی‌شود؟

پاسخ: ما اصول سیاسی خود راداریم و تصمیم‌گیری آمریکایی‌ها به عهده ما نیست.

سوال: ولی نظر که دارید؟

پاسخ: بله، سخنان اوباما در مقایسه با سخنان نتانیاهو که جهان از آن استقبال نکرد منطقی و واقع‌بینانه بود.

سوال: آیا نابودی کشور اسراییل هنوز برای ایران یک هدف است؟ آیا این تعصب شما برقرار است؟

پاسخ: هیچ کس نگفته است که ایران برای نابودی اسراییل نیرو می‌فرستد.

سوال: آیا ایران یک جهان بدون اسراییل را ترجیح می‌دهد؟

پاسخ: نگاه کنید، ما می‌گوییم که ملت فلسطین براساس روندی دمکراتیک حق مشروع خود را برای تصمیم گیری دارد و این جزء اصول ما است.

سوال: سخنان آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در 9 نوامبر اخیر را که می‌دانید.. ایشان گفته‌اند تنها راه ممانعت از جنایات اسراییل، حذف کردن رژیم صهیونیستی است. این به معنای نابودی کشور اسراییل است.

پاسخ: این در راستای این تحلیل است که ادامه سیاست‌های جنایت‌آمیز و غیرانسانی رژیم اسراییل به این نتیجه منتهی می‌شود.

سوال: پس شما با توجه به وضعیت و ارزیابی خود از این تعصب صرف نظر نکرده‌اید؟

پاسخ: به نظر ما ملت فلسطین است که باید تصمیم بگیرد.

سوال: قطعا پیشرفت داعش، ایران را در قلب تحولات دیپلماتیک منطقه‌یی قرار داده است. یک پاسخ بله یا خیر می خواهم که البته برای یک سفیر دشوار است. آیا هواپیماهای ایران اهداف داعش در عراق را بمباران کرده‌اند؟

پاسخ: اقدامات ما در عراق با هماهنگی دولت و ارتش عراق بوده است.

سوال: پس بمباران کرده‌اید مواضع داعش در عراق را !

پاسخ: من جزییات را ندارم.

سوال: ولی بله بمباران بوده است؟

پاسخ: همه ما از خبرها شنیده‌ایم ولی اقدامات ما همیشه با هماهنگی دولت عراق است و هدف مبارزه با تروریسم است. این هدف و مسوولیت ماست.

سوال:اگر لازم باشد حملات ایران علیه داعش در عراق، در سوریه هم خواهد بود؟

پاسخ: مشاوران نظامی ما در آن‌جا حضور دارند و رایزنی نزدیکی داریم و با جدیت علیه تروریسم و در هر شکل آن با هماهنگی دولت‌های عراق و سوریه مبارزه می‌کنیم.

سوال: در مورد رژیم بشار اسد، آیا حامی آن هستید؟

پاسخ: تا وقتی که وی مورد حمایت مردم سوریه باشد.

سوال: ولی الان این‌طور نیست و ملت سوریه در اختلاف و جنگ داخلی است.

پاسخ: هیچ کس نمی‌تواند در مسند قدرت باشد مگر آن که ملت پذیرای او باشد.

سوال: از دید شما، امروز بشار اسد مورد حمایت ملت خود است و حق دارد مورد حمایت ایران باشد؟

پاسخ: به نظر ما بله، بر طبق اطلاعات موثق ما وی حمایت مردمی دارد و رای ملت را دارد و اگر آمار رای در کمپ‌های پناهندگان سوری در لبنان را نگاه کنید، 64 درصد به نفع وی رای داده‌اند.

سوال: می‌شود روی روند مردم سالاری تردید داشت با توجه به ماهیت رژیم وی.

پاسخ: ولی در اردوگاه پناهندگان سوری در لبنان که فشاری وجود ندارد و وقتی 64 درصد به بشار رای دادند، این معنادار است.

سوال: از دید شما وی مشروع است، اما آقای والس هفته قبل وی را به یک قصاب تشبیه کرد. به وی چه پاسخی می دهید؟

پاسخ: ما امیدواریم که موضع فرانسه واقع بینانه ‌ر و بر مبنای اطلاعات واقعی باشد اما الان این گونه نیست...

سوال: فرانسه اشتباه می‌کند؟ در رابطه با بشار اسد؟

پاسخ: خب،...

سوال: پس وقتی"خب" می‌گویید، یعنی"بله"؟

پاسخ: من نیستم که بخواهم در مورد صحت یا صحت نداشتن مواضع فرانسه نظر بدهم. موضع فرانسه حتی در داخل فرانسه توسط شخصیت‌های مختلف مورد انتقاد بوده و گفته‌اند که باید در قبال سوریه موضع واقع بینانه‌تر باشد. باید به فکر مردم سوریه بود و نباید این کشور را به سمت تجزیه سوق دارد.

سوال: بشار در مبارزه با داعش در کنار آمریکا و فرانسه و ایران باید یک متحد باشد؟

پاسخ: ما عضو ائتلاف نیستیم زیرا نسبت به اهداف برخی از اعضای آن که جدی و صادق نیستند سوء ظن داریم.

سوال: چه کشورهایی؟

پاسخ: اجازه دهید نام نبرم ولی می‌توانید خودتان حدس بزنید.

سوال: قطر؟

پاسخ: خودتان حدس بزنید و اجازه بدهید نام نبرم. واضح است اگر کشورهای منطقه و اعضای ائتلاف اراده جدی داشته باشند، می‌توان خیلی راحت‌تر و به طور موثرتر با گروه تروریستی داعش که هیچ ارتباطی با اسلام ندارد، جنگید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.