گروه هنر- لیلا کردبچه - اکران نوروزیِ سینماهای ایران در نوروز 1394، به فیلم‌های «رخ دیوانه»، «استراحت مطلق»، « ایران برگر»، «طعم شیرین خیال» و «روباه» تعلق گرفت ...

 همه سلیقه‌ها در نوروز 94 فیلم دارند

 تا شاید بخت و اقبالی‌که با فروش‌های بالا، در اکرانِ نوروزیِ سال‌های پیش نصیبِ فیلم‌های «قلاده‌های طلا»، «رسوایی» و «طبقه حساس» شد، در نوروز 94، نصیبِ این فیلم‌ها گردد.

در محدوده زمانیِ یک‌سال در سینمای ایران، همواره به‌دلیل وجود ایام تعطیلی به مناسبت‌های گوناگون مانند اعیاد ملی و مذهبی و یا تعطیلات تابستانی، زمان‌هایی برای اکران فیلم‌های سینمایی مناسب‌تر تشخیص‌ داده می‌شوند، مانند اکران اول نوروز، اکران دوم نوروز، اکران تابستان و اکران عید فطر، که البته در چندسال اخیر، تقارنِ تابستان و ماه مبارک رمضان، عملاً اکران تابستانی را تا حدّ زیادی تحت‌ تأثیر قرار داده و اکران عید فطر که در فصل تابستان قرار گرفته، جای هر دو اکرانِ تابستانی و عید فطر را گرفته     است.

یقیناً یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین موقعیّت‌های زمانی برای اکران‌ فیلم‌های سینمایی، ایام تعطیلات نوروز است که عملاً بسیاری از فیلم‌های هرسال را به‌ لقبِ «پرفروش‌» می‌رساند، چنانکه «قلاده‌های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، «رسوایی» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی جدای از کیفیّتِ خود، تا حدّ زیادی فروشِ میلیاردیِ خود را مرهونِ قرار گرفتن در نوبت اکران‌های نوروزیِ سال‌های 91، 92 و 93 بودند.

 البته در این میان، فیلم‌های دیگری هم بوده‌اند که در نوبت‌های دیگرِ اکران، از فروش خوبی برخوردار بوده‌اند، امّا باید پذیرفت که اکران نوروزی، رکورددارِ فروش در میان تمامیِ نوبت‌های دیگرِ اکران است.

 تنوع برنامه اکران نوروزیِ 94

امسال نیز مانند تمامیِ سال‌های گذشته، بسیاری از فیلمهای حاضر و غایب در جشنواره فیلمِ فجر که تقریباً یک ماه و نیم پیش از اکران نوروزی هرسال برگزار می‌شود، تقاضای حضور در اکرانِ نوروزی را داشتند، امّا از میانِ تمامیِ فیلم‌های متقاضی، این قرعه به نام «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی، «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی، «ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی، «طعم شیرین خیال» کمال تبریزی و «روباه» بهروز افخمی افتاد.

«رخ دیوانه» به کارگردانیِ ابوالحسن داوودی که در برنامه اکران نوروزی 94 قرار گرفته، برنده سیمرغ مردمی در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر بوده که این مسأله، در کنار حضور بازیگری چون طناز طباطبایی، و نیز تقارنِ اکرانِ آن در بهترین فصلِ اکرانِ فیلم‌های سینمایی، فرجام خوبی برای این فیلم رقم خواهد زد. امّا « استراحت مطلق» به کارگردانیِ عبدالرضا کاهانی، و با بازیِ ترانه علیدوستی، بابک حمیدیان، رضا عطاران، مجید صالحی و... فیلمی است که در فهرست فیلم‌های اکران‌شونده در نوروز 94 قرار گرفته و حال آنکه بنا به‌ دلایلی به سی و سومین دوره  جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکرد و پس از آن، اعتراضات شدید عبدالرضا کاهانی را در نشست‌های خبری در پی داشت؛ اعتراضهایی که به نظر می‌رسد در راه یافتنِ این فیلم به فهرست اکران‌شونده‌های نوروزی، بی‌تأثیر نبوده است.

«روباه» به کارگردانی بهروز افخمی و با بازی مرجان شیرمحمدی، آرش مجیدی، حمید گودرزی، بابک حمیدیان و جلال فاطمی، از دیگر راه‌یافته‌ها به این موقعیّت برتر اکران در سینمای ایران است که فیلمی است با موضوع سیاسی، و با موضوع جاسوسی در حوزه انرژی هسته‌ای.

امّا «ایران برگر» به کارگردانیِ مسعود جعفری‌جوزانی و با بازیِ علی نصیریان، محسن تنابنده، احمد مهرانفر، سحر جعفری‌جوزانی، حمید گودرزی، شهره لرستانی، گوهر خیراندیش، فریبا متخصص، فتح‌ا... جعفری‌جوزانی، هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی، میرطاهر مظلومی و... که مثل اغلبِ کارهای جعفری‌جوزانی، شلوغ و پربازیگر است، دیگر فیلمِ اکران‌ برنامه نوروزیِ 94 است که یک کمدیِ شلوغ است و با بارِ طنزِ خود، در میانِ دیگر فیلم‌های اغلب اجتماعیِ نوروزی، تنوّعی قابل توجه و چشمگیر به شمار می‌رود. این فیلم که درباره حرص و طمع و تمایلِ افراد برای کسب قدرت در شرایطِ ویژه است، با به تصویر کشیدنِ انسان‌هایی که در شرایطِ پس از کسب قدرت، درونیّاتِ خود را به‌راحتی نشان می‌دهند، موقعیّتی طنزآمیز ایجاد کرده که از سویی به‌خاطرِ بارِ طنزِ خود، از سویی دیگر با در کنار هم قرار گرفتنِ تنابنده و مهرانفر، و از دیگر سو با اکران در بهترین موقعیّتِ زمانیِ سال، یقیناً با توفیق همراه خواهد شد.

امّا «طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی و با بازیِ شهاب حسینی، نازنین بیاتی و...، دیگرِ فیلمِ اکران‌شونده در نوروز 94 است. در برنامه اکران نوروزی 94، حضور «طعم شیرین خیال» نیز به اندازه حضور «استراحت مطلق» کاهانی که از جشنواره کنار گذاشته شده بود، عجیب است؛ چراکه در اکران نوروزیِ سالِ گذشته نیز از کمال تبریزی، فیلم «طبقه حساس» حضور داشت که با فروش میلیاردیِ خود توانست به توفیقی مثالزدنی در گیشه‌ها دست یابد.فیلم جدید کمال تبریزی در جشنواره امسال به نمایش درآمد و منتقدان و اهالی رسانه از آن استقبال نکردند.

قرارگرفتن فیلم محیط زیستی کمال تبریزی درحالی است که فیلم «عصر یخبندان» نیز از متقاضیانِ اکران نوروزیِ 94 بود، امّا به نظر می‌رسد به دلیل اکران فیلم «خط ویژه» از کارگردان همین فیلم در برنامه اکران نوروزی 93، امسال نتوانسته در این فهرست قرار بگیرد. به‌نظر می‌رسد دادنِ گیشه نوروزی در دو سالِ پیاپی به یک کارگردان، عملاً گرفتنِ یک حق طبیعی از کارگردانی دیگر و فیلمی دیگر است که برای پاگرفتن در زمین سینمای ایران، نیاز به دیده شدن در موقعیّتِ زمانیِ اینچنینی دارد، نظیر فیلم‌ اولی‌های سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر که اغلب جزو فیلم‌های خوب جشنواره امسال بودند، امّا هیچ‌کدام در برنامه اکران نوروزی 94 قرار نگرفتند.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.