گروه جامعه / محمد رضایی - خانواده‌ها باید ضمن همراهی دانش آموزان در فضای مجازی برای اثربخشی آموزه‌های تربیتی و فرهنگی اسلامی گام اول را بردارند و فقط منتظر نظام آموزشی نباشند.

شبکه اجتماعی دانش آموزان، فضای هم اندیشی خانه و مدرسه است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری همایش پاسداشت اخلاق و تربیت اسلامی در مشهد با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: حضور دانش آموزان و حتی نوجوانان در فضای مجازی یک واقعیت انکار ناپذیر است، برای همین قرار است سال آینده شبکه اجتماعی دانش آموزان راه اندازی شود.

 

  شبکه‌ای بر اساس نیاز دانش آموزان

حمید رضا کفاش تصریح کرد: شبکه مجازی تحت عنوان شبکه اجتماعی ویژه دانش آموزان در دست راه اندازی است که از مهرماه آینده شروع به کار می‌کند و در فاز نخست دانش آموزان نخبه در رشته‌های مختلف فرهنگی، هنری و قرآنی می‌توانند وارد این شبکه شده و داشته‌ها و مطالب درسی و آموزشی و فرهنگی، علمی خود را عرضه کرده و از مطالب دیگران هم استفاده کنند و در فازهای بعدی همه دانش آموزان عضو این شبکه می‌شوند.

وی با اشاره به تعاملی بودن و ویژگی پویای این شبکه اجتماعی ویژه دانش آموزان، تصریح کرد: این شبکه در آغاز یک میلیون دانش آموز نخبه را با هم مرتبط می‌کند، به گونه‌ای که هرکدام از دانش آموزان با کد مخصوص خود وارد شبکه شده و اندیشه و ایده‌شان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

کفاش تصریح کرد: راه اندازی شبکه اجتماعی ویژه دانش آموزان در فضای مجازی در صورتی می‌تواند تأثیرگذار و مثبت تلقی شود که دانش آموزان هر کدام با هویت و شناسنامه خود وارد این شبکه شوند و حریمها حفظ شود و مربیان، والدین و معاونان و دبیران نیز عضو این شبکه شوند و با ایجاد فضایی صمیمانه و دوستانه برای تبادل نظر با تولید محتوای فرهنگی، علمی و مذهبی شاهد شکوفایی فرهنگی و علمی و تعامل و هم اندیشی بین خانه و مدرسه باشیم.

 

  لزوم حضور مشاور در همه مدارس

وی در خصوص لزوم حضور مشاور در نظام آموزشی برای پاسخگویی به مشکلات دانش آموزان و روانسازی تعامل والدین با مدارس یادآورشد: بر اساس اسناد بالادستی در مقاطع مختلف مشاور دیده شده و باید در همه دوره‌ها توسعه پیدا کند. در حال حاضر به دلیل کمبود معلم در مقطع ابتدایی فقط در مدارس خاص مانند شاهد و مدارس ویژه مشاور داریم که در صورت رفع مشکل نیرو در دوره ابتدایی این طرح توسعه پیدا می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب برای اهمیت بخشی به آینده سازان جامعه گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند تربیت است و رهنمودهای رهبری، برای بالا بردن سطح آموزه‌های تربیتی و فرهنگی و لزوم حمایت همه سازمانها از آموزش و پرورش، ایجاب می‌کند همه نهاد‌ها به مسائل تربیتی و پرورشی حساس باشند، زیرا انجام این رسالت مهم تنها از عهده ۴۰ هزار مربی پرورشی برنمی‌آید.

 

  احیای۶00 دارالقرآن

کفاش در ادامه در باره فعالیتهای قرآنی در مدارس گفت: برای توسعه دارالقرآن‌ها خوشبختانه دستورالعمل بازگشایی توسط وزیر ابلاغ شده و در سال تحصیلی جاری احیای ۶۰۰ دارالقرآن در دستور کار قرار گرفته است که مورد استفاده دانش آموزان نخبه قرآنی قرار گرفته و باید این فضا‌ها افزایش یابند.

وی افزود: فضاهای پرورش ما شامل کانونهای فرهنگی و هنری، اردوگاه‌ها، دارالقرآن، مراکز مشاوره و نمازخانه است که در طرح توسعه در ردیف فضای مجازی قرار می‌گیرند و مورد توجه مدارس و آموزشگاه‌های دولتی و غیردولتی برای استفاده اعضای جامعه هدف هستند.

 

 حضور یک سوم دانش آموزان در اینترنت

کفاش با یادآوری نتایج یک پژوهش میدانی در جامعه دانش آموزی تهران گفت: کمتر از یک درصد دانش آموزان در معرض خطر، مشکلات خود را با خانواده مطرح می‌کنند؛ ۳۳ درصد دانش آموزان اوقات فراغت خود را با استفاده از اینترنت، ۲۹ درصد استفاده از رایانه و موبایل، ۱۷ درصد تلویزیون و ۳۵ درصد گوش دادن به موسیقی پر می‌کنند. همچنین بر اساس نظرسنجی یاد شده بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان در پاسخ به انجام فعالیتهای ورزشی گزینه «کم»، «اصلاً» یا «خیلی کم» را انتخاب کردند که اینها همگی هشدارهایی برای نبود تحرک، به خطر افتادن سلامت دانش آموزان، وابستگی به فضای مجازی و منزوی شدن آنهاست و باید برای رفع مشکلات آنان تلاش کرد.

 

 پیگیری مطالبات صنفی فرهنگیان

وی درباره برخی اعتراضهای فرهنگیان افزود: معلمان از فرهیخته‌ترین اقشار جامعه هستند که بدون هیچ‌گونه چشمداشتی و با حداقل امکانات و در دور افتاده‌ترین مراکز به خدمت مشغولند و مردم نیز قدردان تلاش‌های این قشر فرهیخته هستند. گرچه مشکلات اعتباری در نظام آموزشی محدودیتهایی ایجاد کرده، ولی به عنوان خدمتگزار آنان در دولت حتما مطالبات صنفی را پیگیری می‌کنیم.

کفاش با بیان اینکه رسالت معلم، تعلیم و تربیت دینی و اسلامی است، اظهار داشت: البته اعتراضها قابل پیگیری است و دولت هم برای رفع آن تلاش دارد، اما باید اعتراض را از ژاپنی‌ها یاد گرفت، زیرا آنها به عنوان اعتراض بازوبندی به دست خود می‌بندند ولی دست از کار نمی‌کشند.

گفتنی است، در این همایش از شخصیت فرهنگی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محمد طاهریان معاون پرورشی پیشین آموزش و پرورش خراسان رضوی در چهلمین روز درگذشت این نویسنده فرهیخته فرهنگی، تجلیل شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.