خجسته نیا:  قدس ویژه خراسان - نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی از بزرگنمایی بیش از اندازه برخی مسایل در خراسان رضوی بشدت انتقاد کرد و گفت: این ساده انگاری است که بروز این مشکلات را نیز سر مردم خالی کنیم.

 گویا اعضای شورای شهر حساب و کتاب نمی دانند !

قاضی زاده که برای ارایه گزارش عملکرد یکساله در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر چگونگی برخورد مجمع نمایندگان استان با موضوع شرکت «پدیده»گفت: مجمع نمایندگان استان در زمینه «پدیده» چهار جلسه با مسؤولان استانی داشته‌ و شورای عالی امنیت ملی نیز روی این موضوع کار کرده و ستادی با ریاست استاندار تشکیل داده و قرار است اقدامهای لازم در این ستاد به دور از سر و صدا و بزرگنمایی‌های بی‌دلیل انجام شود.

وی مهمترین عامل بروز این مسایل در استان را عملکرد نامطلوب دستگاه های اجرایی در جهت پیشگیری و کنترل مشکلات دانست و افزود: به نظر من خطا از دستگاه‌های اجرایی بوده که به وظایف خود درست عمل نکرده‌اند، زیرا اگر خطایی در ساخت و ساز بوده باید یقه کسانی را گرفت که مجوز داده‌اند و نظارت نکرده‌اند، اینکه بگذاریم اتفاقی بیفتد و بعد پیگیر آن شویم خوب نیست و مقام قضایی باید با کسانی که به وظیفه خود عمل نکرده‌اند برخورد کند.

وی با اظهار تأسف از اینکه هم اکنون در خراسان رضوی بیش از اندازه با این موضوعات مواجه هستیم، گفت: ضرورت ایجاب می کند استاندار و مقامهای قضایی در کنار رسیدگی به پرونده این مشکلات، با افرادی که برخورد و نظارت صحیح نداشته‌اند، نیز برخورد کنند.

  طلاق در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی

قاضی زاده در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درخصوص برنامه های مجمع نمایندگان استان در واکنش با رتبه اول مشهد در آمار طلاق کشور نیز گفت: موضوع طلاق در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی با بیان اینکه در این راستا گروه مطالعات علوم اجتماعی پپیشنهاداتی را به این شورا ارایه کرده، افزود: باید منتظر مصوبات آن باشیم.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی، ایجاد مراکز مشاوره در کنار دادگاه خانواده، پلیس خاص خانواده، الزام مشاوره های پیش از ازدواج و تستهای روان‌شناسی را از جمله راهکارهای در حال مطالعه ذکر کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه و در پاسخ به پرسش دیگری یکی از مهمترین مشکلات در مبارزه با فساد را عدم قاطعیت در برخورد و اجرای قوانین بازدارنده در کشور اعلام کرد و گفت:  در ارتباط با پرونده فسادی که بتازگی مطرح شده است نمایندگان مجلس طی مکاتبه ای از ریاست قوه قضاییه درخواست کردند بدون هراس از فشارهای بیرونی و با نگاهی متمرکز بر وظیفه شرعی و قانونی خود نسبت به این موضوع اقدام کند.

وی در خصوص رفع مشکلات و آسیبهای اجتماعی در سطح کشور نیز اظهار داشت: دو مشکل اساسی در ارتباط با این موضوع مطرح است، یکی نبود ساختار، سیستم و برنامه های منظم و دیگری کم بودن منابع و اعتبارات در مقابل میزان و گستردگی مشکلات و آسیبهای اجتماعی است.

  کاهش ۱۷ هزار میلیارد تومانی درآمدهای نفتی در بودجه 94

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درخصوص چگونگی وابستگی بودجه سال 94 به نفت نیز گفت: به منظور کاهش وابستگی درآمدهای دولت به صنعت نفت در بودجه سال آینده ۱۷ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی دولت کاهش یافته است.

قاضی زاده افزود: در بودجه سال ۹۴ از مجموع ۲۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد دولت تنها ۵۲ هزار میلیارد تومان آن مربوط به نفت است.

وی با بیان اینکه یکی از موفقیتهای دولت در حوزه اقتصادی کنترل رشد تورم و کاهش کسر بودجه در منابع مالی بوده است، گفت: در حوزه عمرانی نیز شاهد تحقق ۹۷ درصدی درآمدهای مالیاتی هستیم که در راستای خروج از اقتصاد نفتی بسیار مؤثر و کارآمد بوده است.

وی از کاهش اعتبار پروژه های عمرانی خبر داد و افزود: در سال 94 تنها به پروژه هایی که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند بودجه اختصاص پیدا می کند.

 حاشیه نشینی نقطه عطف بودجه سال آینده

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت بحث حاشیه نشینی در مشهد نیز تصریح کرد: همان طور که در سال ۸۸ موضوع زیارت نقطه عطف بودجه خراسان رضوی بود، در بودجه استانی سال ۹۴خراسان رضوی نیز موضوع حاشیه نشینی مشهد در کانون توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات کلانشهر مشهد مهاجر پذیری و جمعیت نامتقارن و تنوع فرهنگی است، افزود: متاسفانه در مورد حاشیه شهر مشهد مشکلات زیادی مطرح است که در همین راستا طرح جامع این شهر به تصویب رسید و ۴۰ روستا به مشهد اضافه شدند.

قاضی زاده ادامه داد: در راستای اضافه شدن روستاها، مشکل مالکیت زمین های روستایی مطرح است، زیرا بیشتر زمینهای روستایی موقوفه و استیجاری است.

وی با اظهار تأسف از وجود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار ملک و زمین با مشکل مالکیت و سند در حاشیه شهر مشهد گفت: هم اکنون ستاد راهبری حاشیه شهر مشهد به منظور رفع مشکلات و آسیبهای آن تشکیل شده و اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان برای آن اختصاص داده شده است.

  فقط فرماندار می تواند افزایش نرخ بلیت اتوبوس را رد کند

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر افزایش نرخ بلیت اتوبوس و قطار شهری مشهد گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس جایگاه حقوقی در این موضوع ندارند و کاری نمی‌توانند انجام دهند.

وی با اشاره به بهره مندی بخش عظیمی از اقشار کم برخوردار شهر از ناوگان اتوبوسرانی افزود: تصمیم گیرندگان این موضوع ما و اقشار کم برخوردار جامعه را نمی بینند و کار خودشان را می‌کنند و به توصیه‌ها و مکاتبات ما نیز توجهی ندارند.

قاضی‌زاده با بیان اینکه اوایل سال جاری نیز در مورد افزایش قیمت بلیت‌ با شورای شهر و شهرداری مکاتبات زیادی کرده ایم، اما هیچ فایده‌ای نداشته، اظهار داشت: فقط فرماندار می تواند این مصوبه را رد کند، چون فیلتر مصوبات شورای شهر، فرمانداری است همان طور که فیلتر مصوبات مجلس، شورای نگهبان است.

به گفته وی فرماندار می‌تواند چیزی که به صلاح مردم نیست را نپذیرد و لغو کند.

نماینده مردم مشهد با انتقاد از بی تفاوتی اعضای شورای شهر به توصیه نمایندگان استان گفت: گویا دوستان ما در شورای شهر حساب و کتاب نمی‌دانند!

وی درآمد سال گذشته از محل افزایش قیمت بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی را کمتر از 10 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: این در حالی است که میزان تخفیف شهرداری در صدور مجوز پروژه‌های سطح شهر بیش از این رقم است و چنانچه شهرداری به جای افزایش قیمت بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی به یکی از این پروژه‌ها تخفیف ندهد همان میزان درآمد حاصل خواهد شد.

وی افزود: من نمی دانم این منطق با وجود افراد با سابقه چطور در شورا و شهرداری حاکم است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: اعضای شورای شهر به حرف ما توجهی نمی‌کنند و امیدوارم خدا این دوستان را به راه راست هدایت کند.

  ادغام قطار مشهد- گلبهار در پروژه قطار مشهد- گرگان

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت خطوط ریلی خراسان رضوی نیز گفت: پروژه قطار برقی مشهد- تهران با اعتبار  دو میلیارد دلار به جای قطار سریع السیر اجرایی خواهد شد و حجم ورود زائر به مشهد را به ۳۵ میلیون نفر در سال می رساند.

وی با بیان اینکه در این راستا باید ۱۲۰ کیلومتر از مسیر ریل قطار برقی اصلاح شود، افزود: مدت زمان کل پروژه ۴۲ ماه اعلام شده است.

قاضی زاده در ارتباط با قطار مشهد - گرگان نیز گفت: طرح قطار مشهد- گرگان با طرح مشهد- گلبهار ادغام و منطقه چناران به عنوان نقطه بارانداز طرح انتخاب شده است.

وی با اشاره به طرح آزاد راه حرم تا حرم اذعان کرد: خوشبختانه آزاد راه قم- گرمسار راه اندازی و افتتاح شده و قطعه مشهد- سبزوار نیز توافقهای اولیه اش صورت گرفته است.

  خبرهای یک خطی

- قاضی زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور و کاندیداتوری اش در مجلس دهم گفت: هنوز صحبت در این مورد زود است.امیدوارم با  حضور چهره‌های اصلح، برجسته و خوب برای کاندیداتوری نیاز به حضور بنده فراهم نشود، زیرا فعالیت در این حوزه واجب کفایی است و عینی نبوده و وقتی پنج گزینه خوب و اصلح در حوزه مشهد باشد، دلیلی بر آمدن نیست.

- وی در ارزیابی وضعیت کنونی بخش بهداشت و درمان مشهد با توجه به مهاجرپذیری این شهر گفت: متاسفانه شبکه‌های بهداشتی و درمانی در این کلانشهر فرسوده و بسیاری از مراکز نیز استیجاری هستند، همچنین با کمبود تخت بیمارستانی مواجهیم و دسترسی‌ها در بخش بهداشتی و درمانی کامل نیست.

- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این جلسه از قول وزیر بهداشت در سفرهفته قبل به مشهد خبر داد و گفت: در 6 ماهه نخست سال 94  سطح اول خدمات بهداشتی و درمانی که شامل خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشت و پزشک خانواده است کامل می شود.

- قاضی‌زاده در خصوص طرح تغییر کاربری بیمارستان قائم(عج) نیز گفت: طرح وزارتخانه این است که بر روی بیمارستان قائم(عج) یک برنامه ریزی اقتصادی داشته باشد و به ازای این برنامه و منابعی که از محل آن آزاد می‌شود در دو منطقه زکریا و شهرک شهید رجایی بیمارستان ساخته شود که البته وحدت نظر همچنان میان مسؤولان شهر وجود ندارند و برخی مخالفان این تغییر کاربری اعضای کمیسیون ماده پنج هستند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.