پس از گذشت یک‌سال از انتخاب علیرضا رشیدیان به عنوان استاندار خراسان رضوی، عملکرد و نقاط ضعف و قوت وی مورد ارزیابی قرار گرفت.

از "الف" تا "ی" عملکرد استاندار خراسان در یک‌سال

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایسنا، سال گذشته و بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم پروسه انتخاب استاندار خراسان رضوی آنقدر طولانی شد که صدای همه را درآورده بود، اوایل، صحبت از اهمیت و حساسیت استان به میان می‌آمد؛ همه می‌گفتند خراسان رضوی استانی مهم و استراتژیک است، به همین جهت تعیین تکلیف آن کمی بیش از سایر استانها نیاز به تامل دارد.

اما این اهمیت و سخت‌گیری در انتخاب مدیر ارشد استان آنقدر با خودش بلاتکلیفی و دردسر به همراه آورد که پس از 7 ماه عده‌ای در اظهار نظرهایشان می‌گفتند دولت به وظایف قانونی خود در خراسان رضوی عمل نکرده است، رییس مجمع نمایندگان وقت استان نیز در اظهار نظری به ایسنا گفت: دلیلی نمی‌بینم با خراسان رضوی اینگونه برخورد شود، ما در ابتدا از دولت می‌خواستیم که در معرفی مدیر این استان دقت و نگاه ویژه‌ای را صرف کند، اما حالا این نگاه را هم نمی‌خواهیم، فقط هر چه سریعتر تکلیف استان به این عظمت مشخص شود.

روزها می‌گذشت و هربار با جدی شدن یک گزینه، اظهار نظرها هم بیشتر می‌شد، اصول‌گرایان از یک طرف و اصلاح‌طلبان هم از طرف دیگر هر کدام به دولت مشورت می‌دادند و گزینه‌های مورد نظرشان را اعلام می‌کردند، لیست‌های زیادی در این مدت از سوی دو جناح برای استانداری خراسان رضوی منتشر می‌شد، اصلاح‌طلبان خواهان معرفی گزینه‌ای همسو با خودشان، اصولگرایان هم با تکیه بر شعار اعتدال و فراجناحی بودن رییس جمهور خواهان مدیری معتدل که مش مشخصی از اصلاحات نداشته باشد.

علی‌رغم تمام گزینه‌هایی که در این 7 ماه آمدند و رفتند، بعد از آنکه گمان می‌شد این بلاتکلیفی به درازا خواهد کشید سرانجام صبح چهارشنبه، 14 اسفند 92 در جلسه هیات دولت نام "علیرضا رشیدیان" به عنوان استاندار خراسان رضوی اعلام شد و این انتخاب خیلی‌ها را شگفت زده کرد. نامش در هیچ موتور جستجوگری یافت نمی‌شد و عده‌ای بر این عقیده بودند که انتخاب او از سوی دولت انتخابی هوشمندانه برای خراسان رضوی بود.

او در اولین اظهار نظرش گفت، آمده‌ام تا از توانمندی خراسانی‌ها به دور از جناح‌بندی‌ها استفاده کنم، روز معارفه‌اش هم آب پاکی را روی دست خیلی‌ها ریخت و گفت "افراد به جای لیست به من برنامه بدهند".

حالا یک سال از مدیریت علیرضا رشیدیان در استان وسیع، با اهمیت و استراتژیک خراسان رضوی می‌گذرد و عملکرد او در این مدت زمان نه چندان طولانی دست خوش اظهار نظرهای زیادی بوده، عده زیادی، رشیدیان را مدیری معتدل می‌دانند که بدون درنظرگفتن جناح‌بندی‌های سیاسی و سیاسی بازی به فعالیتش ادامه می‌دهد اما در انتقادات وارد به او نیز همواره استفاده از مدیران و معاونان دولت گذشته، کندی تغییرات در استان به ویژه در حوزه فرمانداران، عدم برخورد و واکنش مناسب با برخی حرکت‌های افراطی و خودسرانه و بعضا بی‌برنامگی در مسائل اقتصادی و توسعه‌ای استان به گوش می‌خورد.

فرصت اندک گفت‌وگوی مرد یک ساله خیابان بهار با ایسنا مجال پاسخگویی به همه سوالات و انتقادات در حوزه‌های گوناگون را فراهم نکرد اما او در همین زمان کوتاه نیز به مرور یک سال گذشته و دغدغه‌هایش پرداخت.

علیرضا رشیدیان، با بیان اینکه من به دنبال این نبودم که استاندار شوم، به پیشنهادات متعدد وزیر کشور اشاره، و اظهار کرد: من به هر کدام از این پیشنهادها جواب منفی می‌دادم و خودم را راحت می‌کردم اما وقتی نام خراسان رضوی مطرح شد به وزیر گفتم نمی‌توانم به شما نه بگویم اما می‌توانم کسی را به شما معرفی کنم که از نظر خودم بهتر است.

وی ادامه داد: من هم یکی از کسانی را که سابقه استانداری در چند استان و معاونت وزارت کشور را در کارنامه‌اش داشت و احساسم این بود که از لحاظ توانمندی در اداره استان از من خیلی بهتر است معرفی کردم، او را راضی کردیم و تا جلسه هیات دولت هم بردیم، اما وقتی ایشان به هیات دولت رفت، انتخاب نشد.

نماینده ارشد دولت در خراسان رضوی با بیان اینکه وقتی این اتفاق افتاد وزیر کشور از من خواست تا خودم این مسئولیت را قبول کنم، تصریح کرد: آن زمان مشکلاتی برای این انتخاب بود و چند نفر را کاندیدا کرده بودند، اما نهایتا قرعه به نام من افتاد و این توفیق را داشتم تا خادم مردم خراسان رضوی باشم.

رشیدیان خاطرنشان کرد: به خاطر مدت طولانی که در دوران استانداران مختلف از جمله آقایان مفیدی،‌ کوه‌پایی و مهرعلیزاده در خراسان رضوی بودم تقریبا شناخت کاملی از استان داشتم. بعد از اینکه از خراسان رضوی هم رفتم چه در دولت اصلاحات و چه در دوره اول آقای احمدی‌نژاد در سمت معاون وزیری مسئولیت کشوری داشتم و پس از آن هم که در حوزه دفتر مقام معظم رهبری کار می‌کردم، به نوعی با مسائل کشور در ارتباط بودم.

وی اضافه کرد: وقتی که بحث خراسان رضوی مطرح شد کار ویژه‌ای برای رفع مشکلات و دغدغه‌هایی که در استان وجود داشت انجام دادیم، اما مسلما آن چیزی که در واقع و عمل با آن مواجه شدیم این بود که مقداری از این راهکارها با تصورات ما برای حل مسائل استان قابل انجام نیست.

برخی ایده‌آل‌ها با قوانین موجود قابل پیاده شدن نیست

استاندار خراسان رضوی با بیان مثالی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود: در بعضی از کارگروه‌های اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم. بعد از آنکه سیاست‌ها با اصلاحات ابلاغ شد برای اینکه از قبل روی این موضوع کار کرده بودم برایم یک راهکار اساسی بود که باید آن را پیگیری می‌کردم. با کمک بخش‌های برنامه‌ریزی استانداری و همچنین اداره‌ها و سازمان‌ها، این را در حوزه تمامی اداره‌ها به عنوان فعالیت‌ برای سال 93- 94 و هدف‌گذاری برای برنامه ششم انجام دادیم و شاخص‌ها‌ی آن، واحدهای عملیات و اقدامات مربوطه را مشخص کردیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تصور من این بود که بتوانیم به هدف‌هایی که در برنامه سال 93 پیش‌بینی کرده بودیم برسیم، اما وقتی این مساله در اجرا آمد، دیدیم بعضی قوانین و دستورالعمل‌ها انطباقی با این مطلب ندارد. یعنی وقتی شما به یک سازمانی می‌گویید منطبق با این که اقتصادی درون‌زاست، دانش بنیان است و تولید ثروت می‌کند، برای اقدام اولیه باید قیمت شما طوری باشد که بتوانید بازار را منطقه‌ای در دست بگیرید، برای اینکه قیمت‌ها را کاهش دهیم باید در بعضی از ارقام تغییراتی را ایجاد کنید. وقتی در عوارض مالیات‌ها و نرخ تسهیلات وارد می‌شویم چنین اجازه‌ای نخواهید داشت، چون قبلا قوانین و آئین‌نامه‌هایی برای آنها تهیه شده که شما به عنوان یک مدیر منطقه‌ای نمی‌توانید راجع به آنها تصمیم بگیرید. در چنین شرایطی خواسته و هدف ما منطبق با آن ایده آل‌ها و سیاست‌ها قابل پیاده شدن نیست، اما این بدین معنا نیست که ما در این راستا حرکت نکنیم، این یک ضرورت و الزام بود اما شاید آن نمره‌ای که باید می‌گرفتیم نگرفتیم، در بقیه کارها و حوزه‌ها هم همین طور بود مثل ایجاد اشتغال.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اساسی ما افزایش اشتغال بود، خاطرنشان کرد: ما در ابتدا به دوستان معاونت برنامه‌ریزی گفتیم اولین کاری که باید در این حوزه انجام شود تثبیت مشاغل موجود است و بعد از آن، افزایش فرصت‌های اشتغالزایی. در این حوزه ما با مطالبی مواجه می‌شدیم که برای حفظ مشاغل موجود آیتم‌هایی باید در نظر گرفته می‌شد که در نظر گرفتن آنها دست ما نبود.

نماینده ارشد دولت در خراسان رضوی به مطالبات انباشته شده در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: مطالبه یک بانک از یک واحد تولیدی که ناگهان فشار می‌آورد، مطالبات انباشته شده در خدمات زیربنایی مثل آب و برق و گاز یا بحث قطع گاز در فصل سرما، ما هرچه تلاش کردیم باز هم کمتر از سال قبل شد. امسال کاهش قطع گاز نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ نسبت به سنوات قبل کاهش پیدا کرد اما به هر حال این در اراده و تصمیم اجرایی ما نبود.

استان از مدیریت‌های فردی عبور کرده است

رشیدیان به شناخت خود از خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: من از استان و از ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه آن از قبل شناخت داشتم، بحثی که امروز در مدیریت‌های نوین جهانی وجود دارد عبور از مدیریت‌های فردی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و مدیریتی است که در استان ما این امر تحقق پیدا کرد. از فرهیختگان و ظرفیت‌های علمی استان استفاده کردیم.

وی با اشاره به تاثیر مثبت حضور مردم در صحنه اظهار کرد: اگر ما در کاهش نرخ تورم نسبت به کشور و همچنین در کاهش نرخ بیکاری موفق بودیم یا اگر در بحث صادرات نسبت سال گذشته موفق‌تر عمل کردیم این مربوط به مدیریت فردی نبوده است. در واقع اتخاذ سیاست‌های کلان دولت یازدهم بود که در نتیجه آن در حوزه سیاست‌های خارجی ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شد و توانمندی‌های بالقوه‌ای در استان وجود داشت که با همراهی مردم به بالفعل تبدیل شد.

رشیدیان تصریح کرد: همان طور که رئیس جمهور در جلسه اخیر استانداران و سفرای کشورهای مجاور و روسای اتاق‌های بازرگانی به آن اشاره کردند و گفتند کاهش تورم از حدود 42 درصد به کمتر از 16 درصد رسیده، همه می‌گویند شبیه یک معجزه بود اما این معجزه را مردم ایران انجام دادند که متاسفانه در رسانه‌ها فقط قسمت اول آن که ایشان فرمودند معجزه بود مطرح شد و به قسمت دوم که تکمیل کننده آن بود توجهی نشد. این ظرفیت و توانایی در مردم ما وجود دارد که اگر فضا را برایشان فراهم کنیم کارهای بزرگی انجام می‌دهند و برای توسعه کشور قدم‌های بزرگی بر می‌دارند. اگر مسئولین دولتی نقش خود را یعنی تسهیل حرکت مردم و واگذاری بخش‌هایی که قابل واگذاری به مردم است به خوبی ایفا کنند خیلی از مشکلات اجرایی ما در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حل خواهد شد.

استاندار با اشاره به اینکه ما به خودمان چه نمره‌ای بدهیم با اینکه مردم به ما چه نمره‌ای بدهند متفاوت است، خاطرنشان کرد: مسلما بعد از قضاوت و رضایت خداوند بر رضایت مردم تاکیدات بسیاری شده است. چیزی که ما به دنبال آن هستیم رضایت‌مندی مردم نه به معنای پوپولیستی آن که در بعضی از دوره‌ها مطرح شده، است. قطعا خواسته‌های جزئی مردم را هیچ نظام و حکومتی نمی‌تواند تامین کند اما چیزی که مطرح است خواسته‌های کلان آنان همچون اشتغالزایی و کاهش تورم است و همچنین مسئله آب استان که یکی از بحران‌های جدی ما بود. در بحث صنایع و کشاورزی مطالباتی مطرح است که اگر بخواهیم آنها را فهرست کنیم بسیار طولانی خواهد شد.

حرکت برنامه‌محور را به طور جدی پیگیری می‌کنیم

نماینده ارشد دولت در خراسان رضوی گفت: یکی از کارهایی که الان به صورت جدی توسط معاونت برنامه‌ریزی استانداری استان دنبال می‌شود حرکت برنامه محور است. برای چنین حرکتی مهمترین مسئله تکالیفی بود که باید برای برنامه پنجم توسعه انجام می‌دادیم، یکی از اشکالاتی که به عملکرد ما چه در این دوره و چه در دوره‌های قبل وارد است این بود که ما با برنامه تدوین شده و شاخص‌های آن فاصله زیادی داریم. تصورم این است که به خیلی از شاخص‌هایی که در برنامه پنجم مشخص شده نرسیده‌ایم. مثلا اهداف چشم‌انداز 1404 با این نرخ رشدی که در سال93 داشتیم، عملی نشد، لذا ما در استان به این تاکید داشتیم که در هدف‌هایمان اولویت‌ها را مشخص کنیم.

وی با طرح این پرسش که در در پایان کار از من نخواهند پرسید که چند کیلو کارتابل امضاء کردی؟، تصریح کرد: در پایان کار از من می‌پرسند چقدر اقدامات زیربنایی ماندگار و اساسی در حوزه‌های مختلف انجام داده‌ام، به همین جهت ما علاوه بر اینکه از علما و دانشمندان حوزوی و دانشگاهی در رابطه با مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کردیم پروژه‌های زیربنایی را که می‌توانند در استان مطرح باشد، جمع بندی کرده و در استانداری، دفتر پروژه‌های راهبردی را برای این منظور ایجاد کردیم.

نماینده ارشد دولت در خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از بلایای ما روزمرگی است، ادامه داد: به همکارانمان در این دفتر گفتیم جدای از این که معاونت‌های ذیربط وظایف روزمره دارند، شما کارتان این است که بر ارتباط بین استان، مرکز و سازمانی که مسئول پروژه‌های راهبردی است متمرکز شوید.

رشیدیان با اشاره به اینکه ما در این 9 ماه چهار یا پنج جلسه راهبردی برای موضوع آب داشتیم، اضافه کرد: یک یا دو جلسه با حضور خود وزیر نیرو بود که با ایشان راجع به مشکلات استان صحبت‌هایی داشتیم. از جلسات اولیه که در دبیرخانه بحران آب که با حضور دانشگاهیان برگزار شد دقیقا همین نکته را مراعات کردیم و در آنجا تمام تئوری‌هایی که می‌شد بحران آب استان را مدیریت کرد، گرفتیم. آن ایده‌ها باعث شد برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را برای حل معضل آب پیگیری کنیم و از آنها این نتیجه حاصل شد که با توجه به اینکه تنش‌های آبی استان بلندمدت است مدیریت بحران آبی ما در استان در کوتاه مدت میسر نیست. به همین جهت به دنبال تامین آب از راه دور رفتیم و به این نتیجه رسیدیم که تامین آب از داخل کشور برای ما اولویت دارد.

وی با اشاره به حوزه‌های مختلفی همچون راه آهن و صنایع فولاد استان افزود: اگر راه آهنی که از قزاقستان، ترکمنستان به اینچه‌برون گلستان آمده از طریق بجنورد به خط آهن مشهد، سرخس و از طریق مشهد به خط آهن بافق، بندرعباس و در آینده از طریق خط آهنی که از گناباد جدا می‌شود به مسیر بیرجند، زابل، زاهدان و چابهار وصل شود، در واقع راهکاری ایجاد می‌شود که به جای اینکه توسعه را در یک استان ببینیم در یک منطقه شاهد آن باشیم.

نماینده ارشد دولت در خراسان رضوی با اشاره به توسعه راهکارهای توسعه شرق کشور اظهار کرد: ما در خراسان رضوی به عنوان دبیر استان‌های شرق کشور راهکارهای توسعه‌ای را در حوزه شرق مطرح کردیم تا در آینده نزدیک بتوانیم راه‌آهن‌مان را از طریق خواف به غوریان و از آنجا به عمق داخل افغانستان وصل کنیم، این راه آهن از این مسیرها کلافی ایجاد می‌کند که منطقه شرق توسعه پیدا می‌کند. در جلسه رئیس جمهور با سفرای کشورهای همسایه و استاندار نیز این موضوع مطرح شد که باید یک منطقه توسعه یافته و امن داشته باشیم چرا که تا وقتی افغانستان یک کشور توسعه یافته و با امنیت پایدار نباشد، خراسان رضوی امنیت نخواهد داشت.

وی با اشاره به نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی استان در کابل بیان کرد: در نمایشگاهی که در کابل برگزار کردیم شرکت‌های ما بیش از 25 میلیون دلار قرارداد بستند و در سفری که به عراق داشتیم ظرفیت‌های جدیدی برای صدور خدمات فنی و مهندسی با توجه به توانمندی‌های بالای مهندسی در استان ایجاد شد و توانستیم دفتر نمایندگی خدمات مهندسی خود را در آنجا ایجاد کنیم و امیدواریم در حوزه‌های مختلف از این امکان استفاده کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.