عربستان سعودی قصد دارد آغوش خود را به روی تمام گروه‌های اهل سنت و مسیحی لبنانی همسو با خود، باز کند، در این راستا دیگر «سعد حریری» و جریان «المستقبل» نقش مرکزی را در رهبریت اهل سنت لبنان نخواهد داشت.

آیا عربستان،«سعد حریری» را دور می‌زند؟
فارس: فوت ملک عبدالله پادشاه سعودی و جایگزینی «ملک سلمان» در مسند پادشاهی سعودی‌ها، ناظران را چشم انتظار تغییراتی در سیاست‌های خارجی عربستان کرده است، هر چند برخی از این تغییرات از آخرین ماه‌های عمر ملک عبدالله شروع شده بود. یکی از این تغییرات، آغوش باز سعودی‌ها به گروه‌های سنی لبنانی، جدای از جریان المستقبل است.

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، عربستان سعودی به سمت نوعی توازن در داخل لبنان پیش می‌رود، لبنانی‌ها اعتقاد دارند که عربستان قصد دارد برای تمام گروه‌های هم‌راستای خود آغوش باز کند و حمایت انحصاری خود از جریان المستقبل و شخص «سعد الحریری» را بردارد.

آن چه برخی از رهبران جریان المستقبل می‌گویند این است که عربستان سعی دارد یک توازن جدید در منطقه بدون درگیری بیش از این برقرار کند، در لبنان عربستان خواهان این است تا گروه‌های کوچک و پراکنده خارج  از جریان المستقبل را با چشم پوشی از میزان تأثیر آن‌ها بپذیرد، گروه‌هایی که در سال‌های غیبت «الحریری» در لبنان توانستند قدرت یابند و برخی از آن‌ها حتی با گروه‌های تکفیری در ارتباط هستند.

در این میان، گزارش‌ها از نزدیک شدن «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر سابق لبنان به عربستان حکایت دارند و اینکه عربستان سعی دارد، به بازچینی گروه‌های اهل سنت در لبنان مبادرت ورزد.

همراه با مصالحه قطر با عربستان و سفر «تمیم بن حمد» به ریاض و سپس سفر ولی‌عهد عربستان به قطر، همچنین دیدار «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه و «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان از ریاض، عربستان تصمیم گرفته است تا با اخوان‌المسلمین از در تسامح وارد شود، همچنین در طول سال‌های گذشته جریان المستقبل لبنان، عقب‌گرد بسیاری داشته و در مقابل رقبای این جریان توانسته‌اند خود را بالا بکشند، تمامی این‌ها به این موضوع اشاره دارد که «نجیب میقاتی» و «عبدالرحیم المراد» از وزرای سابق لبنان، که نیروهای اهل سنت این کشور را تحت جریان «دیدار ملی» گرد هم آورده‌اند، سعی دارند به عربستان خود را نزدیک کنند و سعودی‌ها نیز می‌خواهند انحصار حمایت از سعد حریری را بشکنند.

سعد حریری در مرداد سال جاری پس از 3 سال غیبت، به لبنان بازگشت؛ الاخبار در این مورد می‌نویسد: این اتفاق توجه همه را به خود جلب کرد، وضعیت امنیتی لبنان در این مدت بسیار خطرناک‌تر از پیش بوده است، آیا بازگشت حریری به لبنان با این هدف نبوده که حریری خواسته به سعودی‌ها بگوید که من در لبنان حضور دارم و کماکان رهبری اهل سنت باید در دست من باشد؟

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.