در مان با هایفو جدیدترین تکنولوژی‌ست که اخیرا به رشته‌ی پوست معرفی شده است. هم کار سفت کردن و هم کشیدن پوست را با قدرت قابل قبولی ارایه می‌کند. هایفوتراپی، با ارسال امواج فراصوتی قوی که در لایه‌های زیرین پوست متمرکز می‌شوند، بافت پوست را مجبور می‌کند که کلاژن‌سازی (جهت سفت شدن) و کشیدن بافت‌های زیرین (جهت لیفتینگ) را انجام دهد.

هایفو، نوین‌ترین روش درمان شلی و افتادگی پوست

روزنه: چند روز پیش با یک روش درمانی برای مشکل افتادگی و شلی پوست آشنا شدم. در واقع توصیه این روش رو یکی از دوستان مادرم بهش داده بود که بنده هم مامور شدم تحقیق کنم در مورد این درمان و عوارض احتمالیش؛ با جستجو در مقالات انگلیسی و فارسی، یک‌سری اطلاعات جمع کردم که در ادامه می‌تونید مطالعه کنید.

اول، در مورد مشکل شلی و افتادگی پوست، و روش‌های پیشگیری و درمان آن، بد نیست اطلاعاتی داشته باشید؛ و بعد از آن هم «هایفوتراپی».

شلی و افتادگی پوست چیست؟

پوست مانند خیمه‌ایست که بر روی داربستی از کلاژن و الاستین سوار است و این داربست کلاژنی‌ست که قوام و محکمی پوست را ایجاد می‌کند. با تخریب این داربست، به تدریج چین و چروک و سپس شلی پوست و نهایتا افتادگی پوست ایجاد می‌شوند. از آنجا که پوست نقش اساسی در زیبایی و اعتماد به نفس ما دارد، پس پوست سالم، بدون چین و چروک، محکم و بدون شلی و افتادگی عاملی مهم برای جوان دیده شدن، میباشد و برعکس چین و چروک و شلی و افتادگی پوست نشانه افزایش سن خواهد بود.


عوامل مخربی که می‌توان آنهارا کنترل کرد: عوامل مخرب داربست کلاژنی پوست شامل عوامل خارجی و داخلی بدن هستند.

  1. عوامل داخلی شامل ژنتیک، جنس، نژاد و... هستند که به سختی می‌توان آنها را کنترل کرد.
     

2. عوامل خارجی شامل نحوه‌ی نگهداری از پوست و عادات روزمره، پرتوهای مضر خورشیدی، کم آبی پوست، تغذیه نامناسب، آلودگی هوا، دخانیات، و از همه موثرتر سن هستند.
 

با کنترل کردن هرکدام از عوامل آسیب‌رسان می‌توان سرعت افت پوست را کاهش داد. اما بالاخره بالا رفتن سن کار خود را می‌کند و چین و چروک، شلی و افتادگی پوست منتظر ما هستند.


درمانهای شلی و افتادگی پوست

عوارض ناشی از سن، درمان‌های مختلفی دارند که در این مقوله اختصارا با این درمانها و مزایا و معایب هرکدامشان آشنا خواهیم شد. این درمان‌ها به دودسته کلی تقسیم می‌شوند: سفت کردن پوست (Tightening) و کشیدن پوست (Lifting). همانطور که از نامشان پیداست، درمانهای سفت‌‌کننده برای رفع شل‌شدگی پوست و ایجاد احساس سفتی در پوست بکار می‌روند و کشیدن پوست که درمان قوی‌تری‌ست، برای رفع افتادگی‌های پوست کاربرد دارند.
 

  1. درمانهای سفت کننده‌ی پوست
    درمان‌های سفت‌کننده شامل این موارد هستند:

لیزر: با مکانیسم تحریک کلاژن‌سازی، درمانی نسبتا قوی، تهاجمی، دارای عوارض احتمالی زیاد و دوران نقاهت نسبتا طولانی، قیمت نسبتا بالا

  • مزوتراپی: تزریق داروهای آب‌رسان و تحریک‌کننده‌های تولید کلاژن، درمانی نسبتا قوی، تعداد زیاد تزریق، نسبتا تهاجمی، عوارض احتمالی وابسته به مواد تزریقی و روش تزریق، دوران نقاهت کوتاه مدت، قیمت متوسط
     
  • رادیوفرکانسی سفت کننده یا Tightening RF: تحریک کلاژن‌سازی با امواج رادیوفرکانسی، زیاد قوی نیست، کمتر تهاجمی‌ست، عوارض احتمالی کم، دوران نقاهت کوتاه؛ بیشتر به‌عنوان درمان مکمل توصیه می‌شود نه درمان اصلی، قیمت متوسط
     
  • کاشت نخ‌های سفت‌کننده: نخ‌های قابل جذب آغشته به موادی که کلاژن‌سازی را تحریک می‌کنند، نسبتا قوی، عوارض احتمالی کم، دوران نقاهت نسبتا کوتاه، قیمت متوسط.
     
  1. درمانهایی برای کشیدن پوست
    درمانهایی که پوست را می‌کشند شامل این موارد هستند:
  • جراحی باز: کشیدن و برداشتن قسمت اضافه پوست تحت بیهوشی، بسیار قوی، بسیار تهاجمی، دوران نقاهت طولانی، احتمال عوارض نسبتا زیاد، احتمال تغییر نامطلوب چهره، بدون اثر روی کیفیت پوست، ماندگاری بین 2 تا 8 سال، قیمت بالا.
     
  • کاشت نخ‌های کشنده: نخ‌هایی با قلاب‌های ظریف هستند که با یک برش کوچک در بین موها زیر پوست کار گذاشته می‌شوند و چون با قلاب به پوست می‌چسبند با کشیده شدن توسط جراح، پوست را به بالا می‌کشند. درمان نسبتا قوی، بدون بیهوشی، نسبتا تهاجمی، عوارض احتمالی نسبتا زیاد، دوران نقاهت در صورت عدم عوارض کوتاه است، بدون اثر برروی کیفیت پوست، ممکن است بعد از چند سال، این نخها دوباره نیاز به کشیده شدن توسط جراح داشته باشند.قیمت نسبتا بالا


هایفوتراپی: نوین ترین درمان

در مان با هایفو جدیدترین تکنولوژی‌ست که اخیرا به رشته‌ی پوست معرفی شده است. هم کار سفت کردن و هم کشیدن پوست را با قدرت قابل قبولی ارایه می‌کند. هایفوتراپی، با ارسال امواج فراصوتی قوی که در لایه‌های زیرین پوست متمرکز می‌شوند، بافت پوست را مجبور می‌کند که کلاژن‌سازی (جهت سفت شدن) و کشیدن بافت‌های زیرین (جهت لیفتینگ) را انجام دهد. این امواج در زمان ورود به پوست و بر روی لایه‌های سطحی پوست، باعث قرمزی، التهاب، جراحت و درد نمی‌شود و با تخلیه انرژی در عمق درمانی مورد نظر پزشک، موجب انعقاد نقطه‌ای می‌شود و پوست شل شده و افتاده را به لایه‌های زیرینش (دوباره) می‌چسباند. نتیجه این اتفاق لیفتینگ فوری (در اثر انعقاد نقطه‌ای) در همان جلسه و نیز لیفتینگ طولانی مدت در اثر کلاژنسازی تحریک شده، خوهد بود.


مزایای هایفوتراپی
از مزایای این تکنولوژی این است که انجام کار طی یک جلسه خواهد بود و بدون درد و تزریق و جراحت بوده و بعد از انجام آن نیز کار خاصی لازم نیست و دوران نقاهتی نیز ندارد، هر چند بخش بزرگی از اثر درمانی را نیز بلافاصله بعد از انجام کار میتوان دید. هایفوتراپی در جوانی، پیشگیری بسیار قوی از شل‌شدگی و افتادگی پوست به دست م‌یدهد و در سنین بالاتر نیز روش درمانی بسیار قوی و کم عارضه‌ایست. نقاطی که می‌توان از هایفو برای درمان آنها استفاده کرد شامل این موارد هستند:

  • چین و چروک کلی صورت
  • چروک پشت لب
  • خط خنده
  • واضح کردن زاویه فک
  • افتادگی‌های زیر فک و لپ
  • بالابردن نسبی ابرو
  • کاهش نسبی پف پشت پلک

انجام کار روی صورت بیمار حدود یک تا دو ساعت طول می‌کشد و می‌توان به صورت منطقه‌ای نیز درمان را انجام داد. درمان با هایفوتراپی اگر به درستی انجام پذیرد، حالات غیرطبیعی در چهره ایجاد نمی‌کند و قیمت آن نیز در مقایسه با روش‌های دیگر جوان‌سازی (سفت کردن و کشیدن پوست) مناسب به نظر می‌رسد.

فقط ۱ نکته مهم وجود داره که در منابع فارسی متاسفانه به اون‌ها اشاره نشده بود؛ و اون اینکه به‌دلیل ظرافت‌های آناتومیک اعصاب، عضلات و عروق مختلف پوست، هایفوتراپی حتما باید توسط پزشک انجام بشه. قدرت و شدت امواج استفاده شده در نواحی مختلف، متفاوته. و نکته مهم دیگه اینکه، انتخاب روش درمانی مناسب برای هر فردی، قطعا به‌عهده پزشک درمانگر است و ممکن است پزشک معالج شما، روش دیگه‌ای رو بهتون پیشنهاد کنه.

هفته گذشته مادرم برای رفع چین و چروک صورت،‌به توصیه دوستشون، به کلینیک مراجعه کردند  و انصافا هم نتیجه باورنکردنی بود.

البته فارغ از توصیه در مورد انتخاب پزشک معالج، یادتون باشه که انتخاب روش درمانی مناسب برای هر فردی، قطعا برعهده پزشکه.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آزاده شهریور IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    3 2
    با سلام امکان انجام هایفو در صورتیکه پلاک ارتودنسی ثابت دارم، وجود دارد؟