قدس انلاین – سعید کوشافر: علی مطهری که برای سخنرانی به شیراز رفته بود مورد ضرب وشتم برخی افراد قرار گرفت و پس از مدتی توقف دریکی از کلانتریهای شیراز زمانی که گروه تعقیب کننده او متفرق شدند ترجیح داد به تهران بازگردد.

واکنش مجلس به ماجرای حمله علی مطهری درشیراز

این کل خبری بود که امروز بر روی خروجی برخی خبرگزاریها قرار گرفت وبرخی نیز از کنار ان گذشتند اما ماجرا چه بود؟

 

 ***اصل ماجرا به روایت علی مطهری

علی مطهری نماینده مردم تهران توضیحاتی را درباره حمله "اوباش" به وی در شیراز ارائه کرد.

علی مطهری نماینده تهران شرح حمله روز گذشته اوباش به او در شیراز را  در متنی در اختیار خانه ملت گذاشت:

حدود بیست روز بود که انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز با ارسال دعوتنامه اصرار بر ایراد سخنرانی بنده در آن دانشگاه داشت.

با وجود مشغله زیاد و کارهای عقب‌مانده سرانجام دعوت آنها را برای هفته‌ای که مجلس جلسه علنی نداشت پذیرفتم. آنها مجوز این سخنرانی را هم برای من فکس کردند. موضوع سخنرانی «اسلام و آزادی» بود و بنا داشتم وضعیت افتخارآمیز آزادی تفکر و آزادی بیان در طول تاریخ اسلام و نیز تفاوت نگاه اسلامی و نگاه غربی به مسئله آزادی را تشریح کنم.

ساعت 4.5 بعدازظهر روز دوشنبه 18 اسفند وارد فرودگاه شیراز شدم. طبق معمول چند تن از دانشجویان دعوت‌کننده به استقبال آمدند و از سالن فرودگاه خارج شدیم. دیدم آنها اصرار دارند که با یک تاکسی زردرنگ برویم. ظاهراً متوجه شده بودند که عده‌ای می‌خواهند آسیب برسانند، می‌خواستند خودروی ما شناسایی نشود.

من متوجه ماجرا نبودم و در فکر مطالب سخنرانی بودم. حدود صد متر که جلو آمدیم دیدم عده‌ای بین سی تا چهل نفر روبروی ما هستند و یک نفر خود را روی کاپوت خودرو انداخت. راننده به هر زحمتی بود او را رد کرد ولی کمی جلوتر سنگ و آجر و گوجه‌فرنگی بود که به سمت ما می‌‌آمد. شیشه عقب و شیشه‌های دو طرف خودرو کاملا خرد و پودر شد و ذرات آن به سر و صورت و دست ما پاشید و برخی فرو رفت. گاز فلفل هم سلاح دیگر آنها بود که از نزدیک استفاده کردند و حدود یک دقیقه نفسم بند آمده بود.

اگر یکی از آن ضربات آجر و سنگ به من اصابت کرده بود معلوم نبود که اکنون زنده بودم. ظاهرا به قصد کشتن یا ناقص کردن آمده بودند. راننده به هر ترتیب بود از میان آنها گریخت اما آنها با موتورهای سنگین و یک وانت ما را تعقیب می‌کردند و باز سنگ و اشیاء دیگر و دشنام های ناموسی و کلماتی مانند «حرامزاده» بود که به سمت ما می‌آمد.

راننده ناچار وارد کلانتری 20 گل‌سرخ شیراز شد. ما خیال می‌کردیم الان نیروهای کلانتری این افراد را بازداشت می‌کنند ولی دیدیم هیچ عکس‌العملی نشان ندادند و فقط از ورود آنها به کلانتری جلوگیری کردند.

ظاهراً یک اصل پذیرفته شده بود که این افراد که از تجهیزاتشان مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل معلوم بود از چه نهادی دستور گرفته‌اند در این گونه کارها آزادند و کسی حق مزاحمت برای آنها ندارد مگر این که فرد مورد تهاجم از شدت ضربات از دنیا برود.

جالب است که یکی از مقامات ارشد آن کلانتری می‌گفت با وجود فناوری جدید که از داخل خانه هم می‌شود به صورت ویدئو کنفرانس برای دانشجویان صحبت کرد چه اصراری به برگزاری این گونه جلسات است. گفتم من که عشق سخنرانی ندارم، آنها به اصرار دعوت کردند من هم پذیرفتم و اکنون باید به وعده خود وفا کنم.

به رئیس کلانتری گفتم شما به جای تلاش برای لغو سخنرانی، الان که اینها در دسترس شما هستند بازداشتشان کنید تا مجازات شوند. اگر یک بار این کار را بکنید دیگر این رذالت ها تکرار نمی‌شود. گفت ما اطلاعات و عکس همه آنها را داریم، ‌بعدا همه‌شان را بازداشت می‌کنیم؛ و من منتظر بازداشت آنها هستم!

این در حالی بود که می‌گفتند حدود هزار دانشجوی انجمن فرهنگ و سیاست و بسیج دانشجویی و غیره در سالن سخنرانی منتظر ورود من هستند.

یکی از مسئولان امنیتی گفت ما احتمال این وضع را می‌دادیم. گفتم پس چرا تمهیدات لازم را برای حفظ امنیت فراهم نکردید یا لااقل زمانی که در تهران بودم به من اطلاع ندادید؟ امیدم از نیروی انتظامی ناامید شد. به امید مسئولان اجرایی استان بودم که آنها با دستور مناسب، آن اراذل را بازداشت و راه برگزاری مراسم را هموار و اینجانب را تحت‌الحفظ به دانشگاه ببرند.

اما از تماسهایی که گرفته می‌شد فهمیدم که آنها درست برعکس عمل می‌کنند یعنی اولا همت و تصمیم اصلی آنها این است که به هر ترتیب شده آن جلسه سخنرانی دارای مجوز برگزار نشود و ثانیا هیچ کاری به کار مهاجمان نداشتند و آنها برای هر اقدامی آزاد بودند. اینجا بود که شمه‌ای از تدبیر دولت یازدهم را درک کردم.

خلاصه مقامات دولتی و انتظامی همه تلاش می‌کردند که سخنرانی انجام نشود و از آن سو غبار ناراحتی و کدورتی بر دل مهاجمانی که برخی از آنها در اطراف کلانتری بودند ننشیند. سرانجام از طرف استانداری در سالن سخنرانی به دروغ اعلام شد که آقای مطهری به تهران بازگشتند تا جمعیت متفرق شود.

به هرحال بعد از حدود 3 ساعت چون لباسم پر از خاک و گل و غیره شده بود یک دست کت و شلوار آوردند تا لباسم را عوض کنم - و البته آن کت و شلوار را پس خواهم فرستاد - و آنگاه راهی فرودگاه برای بازگشت به تهران شدیم.

در راه بازگشت بی‌اختیار به یاد سخن امام(ره) بودم که فرمود در جمهوری اسلامی حتی کمونیست‌ها آزادند که حرف خود را بزنند، و سخن شهید مطهری که فرمود در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی می‌توانند فعالیت داشته باشند مشروط به این که با تابلوی خودشان فعالیت کنند، و یاد تأکید دلسوزانه رهبر انقلاب بر کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها افتادم و از جهالت آن افراد و منافقان زیرکی که این جاهلان را ابزار نیل به اهداف خود قرار می‌دهند تأسف خوردم.

به مسئولان استانی و انتظامی شیراز گفتم اگر قرار بر زورآزمایی اجتماعی است بفرمایید تا من هم هوادارانم را به خیابانها فرا بخوانم، در آن صورت این اراذل یک لقمه آنها خواهند بود.

به رئیس جمهور محترم عرض می‌کنم فکری به حال استان فارس بکنند و البته نتیجه بده و بستان در معرفی وزیر کشور به مجلس بهتر از این نمی‌شود و این حوادث نتیجه آن تصمیم غلط است. از دانشجویان محترم دانشگاه شیراز نیز به جای استانداری و نیروی انتظامی فارس عذرخواهی می‌کنم و بدانند که آفتاب پشت ابر نخواهد ماند.

 

***وزیر کشور باید پاسخگوی حمله افراد خودسر به "مطهری" باشد

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصول‌‌گرایان رهروان ولایت گفت: وزیر کشور باید در مورد آزار و زخمی شدن مطهری ضمن برخورد قاطع با مسببان خودسر شیراز و آسیب دیدگی مطهری پاسخگو باشند.

کمال‌الدین پیرموذن عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصول‌‌گرایان رهروان ولایت خواستار رسیدگی به حمله اخیر برخی افراد به «علی مطهری» شد.

وی افزود: ما از امام راحل بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران آموخته‌ایم که مصالح نظام را برهمه چیز ترجیح داده و اجازه ندهیم چهره نورانی اسلام ناب با برداشت‌های متحجرانه و واپس‌گرایانه برافکارهای خود سرانه و خشن افراطی ولو به نام اسلام مشوه شود. 

عضو هیئت رئیسه اصول‌گرایان رهروان ولایت تصریح کرد: افراطی‌های خشونت طلب در چهره انقلاب و اسلام خدشه وارد کرده و به سرمایه ارزشمند کشور آسیب می‌رسانند.

وی ادامه داد: ظاهرا گام گستر‌ی‌های اشخاص خودحق پندار و افراطی جریان‌های رادیکالی در حق نمایندگان آزاده و برخی دولتی‌ها پایانی ندارد.

 نماینده مردم اردبیل،سرعین، نمین و نیر اظهارداشت:حاکمیت قانون، خواست ملت ایران است لذا عموم صاحب منصبان مرتبط به ویژه وزیر کشور باید در مورد آزار و زخمی شدن مطهری ضمن برخورد قاطع با مسببان خودسر شیراز و آسیب دیدگی مطهری پاسخگو باشند.

 

***قوه قضاییه با خودسرها برخورد کند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اگر با رفتارهای خودسرانه برخورد می‌شد شاهد تداوم آن نبودیم، تصریح کرد: نهادهای مسئول باید با این نوع رفتارها برخورد کنند.

منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت درباره حمله عده‌ای به مطهری در شیراز گفت: در کشور باید اجازه داد هر کسی در چارچوب رعایت موازین جمهوری اسلامی، حرف خود را بزند؛ البته سخنرانان هم نباید هر حرفی را مطرح کنند ولی لازم است سخن منطقی شنیده شود و مخالفان او نیز اگر ایراد و اشکالی دیدند، انتقاد کنند.

نماینده مردم اردبیل، ‌نیر، ‌نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: اجازه دادن به افراد برای طرح موضوعات مختلف و رفتن به فضای نقد و انتقاد سالم، زیبنده جمهوری اسلامی ایران است نه اینکه عده‌ای با سنگ و چوب بریزند و بزنند.

وی با بیان اینکه اگر با چنین رفتارهای خودسرانه‌ای پیش از این برخورد می‌شد، تداوم پیدا نمی‌کرد، تصریح کرد: نهادهای مسئول باید با این نوع رفتارها برخورد کنند؛ قوه قضاییه مسئول این نوع کارهاست و نباید اجازه دهد برخی با چنین اقداماتی فضای جامعه را چنان سخت کنند که نشود در آن حرف زد.

حقیقت‌پور با تاکید بر اینکه حرف را باید با حرف جواب داد، تاثیرگذاری آن را در چنین حالتی بیشتر دانست و افزود: ما در همان غائله 22 بهمن قم، خاطیان را مشخص و معین کردیم؛ اگر با این نوع هجمه‌ها برخورد اصولی صورت می‌گرفت، کار به اینجا کشیده نمی‌شد.

این نماینده مجلس چنین هجمه‌ها و اقداماتی را موجب تاثیر منفی در تصویر بین المللی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: چنین برخوردهایی هزینه کشور و حکومتداری را بالا می‌برد؛ در حالیکه لازم است مملکت راحت و ارزان اداره شود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از رفتار صورت‌گرفته با علی مطهری در شیراز بیان کرد: آقای مطهری دیدگاهها و نظراتی دارد که باید آنها را با رعایت شئونات خانوادگی و نمایندگی مطرح کند؛ افرادی هم که منتقد ایشان هستند، انتقاد و سوال کنند چراکه این فضا برای کشور مناسب‌تر است.

 

*** کمیسیون امنیت ملی جدی برخورد می‌کند

مقامات استان فارس اعم از فرماندار ، استاندار و مسئولان در بین رخ دادن این اتفاق دلخراش کجا بودند که نتوانستند چنین کار خودسرانه‌ای را مدیریت کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ابراز تاسف از حمله نیروهای خودسر به علی مطهری٬ تاکید کرد: مقام‌های استان فارس اعم از فرماندار شیراز، استاندار فارس و دیگر مسئولان هنگام رخ دادن این اتفاق دلخراش کجا بودند که نتوانستند چنین کار خودسرانه‌ای را مدیریت کنند.

احمد شوهانی ٬ در خصوص حمله نیروهای خودسر به نماینده تهران و آ‌سیب دیدن وی از ناحیه صورت و اینکه به علت مصونیت داشتن نمایندگان٬ از لحاظ قضایی مجلس و سایر دستگاه‌ها چه وظایفی را بر عهده دارند٬ گفت: قطعا اگر این مساله را خود آقای مطهری دنبال کنند٬ می‌توانند از طریق نامه‌ای که به کمیسیون امنیت ملی تحویل می‌دهند٬ این اختیار را به این کمیسیون بدهند تا به صورت جدی به این مساله ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: این اتفاق باید از طریق فرماندهان ناجا و وزیر کشور بررسی شود و نگذاریم تبدیل به یک اپیدمی در سایر استان‌های کشور شود چراکه بسیار خطرناک است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: مقام‌های استان فارس اعم از فرماندار شیراز، استاندار فارس و دیگر مسئولان هنگام رخ دادن این اتفاق دلخراش کجا بودند که نتوانستند چنین کار خودسرانه‌ای را مدیریت کنند.

شوهانی ادامه داد: حفظ نظم و امنیت این شهر از موارد بسیار مهمی است که باعث می‌شود حداقل چنین اتفاقاتی که جلوی چشم مردم پیش آمد٬ تکرار نشود. موضوعی که برای آقای مطهری اتفاق افتاد٬ نشان می‌دهد نیروی انتظامی و مسئولان حفظ امنیت٬ درست به وظیفه خود عمل نکردند.

نماینده ایلام با بیان اینکه مسئولان استان فارس باید پاسخگوی این باشند که چرا نتوانستند با چنین حمله‌ای مقابله کنند٬ خاطرنشان کرد: موضوع بدتری که پیش آمده این است که آقای مطهری پس از رفتن به کلانتری ساعت‌ها به علت تجمع نیروهای خودسر در جلوی درب کلانتری نتوانستند از آنجا خارج شوند. یعنی مشخص است نیروی انتظامی هم نتوانسته کاری کند.

وی با اشاره به اینکه چنین اتفاقی نشان از یک نوع آنارشیسم است٬ اذعان داشت: این نیروهای خودسر مگر تعدادشان چقدر بوده که نیروی انتظامی و کلانتری نتوانسته‌ با آن‌ها برخورد کنند؟ به نظر می‌آید اگر جلوی این جور کار‌ها همین‌جا گرفته نشود٬ ممکن است از سایر استان‌های دیگر سر در بیاورد لذا جلوی چنین افراد و گروه‌هایی  شائبه تشکیلاتی دارند٬ باید گرفته شود.

شوهانی گفت: مسئولان آنجا پاسخگو باشند٬ وزیر کشور نیز در این قضیه به مجلس و افکار عمومی پاسخگو است. هر کدام از نمایندگان بالاخص نماینده‌های فارس می‌توانند طرح سوال کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه برای حیثیت کل نظام و استان فرهنگی فارس چنین برخوردهایی پسندیده نیست٬ بیان داشت: آقای مطهری نماینده مجلس است و مصونیت دارد و تنها برای سخنرانی به استان شیراز رفته بود٬ بنابراین قطعا وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی باید پاسخگو باشد.

 

***برخورد با عوامل حادثه شیراز شاخصه حقوق شهروندی است

یک نماینده سابق مجلس شواری اسلامی درباره حادثه شیراز گفت: برخورد و پیگری با این مسئله نامبارک٬ می‌تواند شاخصی از آزادی بیان و حقوق شهروندی باشد که دولت بارها مطرح کرده است.

علی اکبر اولیاء ، درباره اتفاقات رخ داده شب گذشته شیراز و تعرض گروه‌های خودسر به علی مطهری گفت: این نوع اتفاق‌ها، رخدادهای بسیار نامبارکی است که بررسی، پیگیری و برخورد با‌ آنها همچون آزمونی در جهت قانونمداری برای نظام است.

وی ادامه داد: دفاع از جایگاه حقوقی و شخصی یک نماینده٬ اولین مرحله در راستای انجام وظیفه و مسئولیت نمایندگی است، بنابراین همه دستگاه‌‌های مسئول در استان فارس٬ باید نسبت به این مورد از تعرض پاسخگو باشند.

این نماینده سابق مجلس شواری اسلامی تصریح کرد: برخورد و پیگری با این مسئله نامبارک در این دولت می‌تواند شاخصی از آزادی بیان و حقوق شهروندی باشد  که دولت بارها مطرح کرده است.

اولیاء گفت: بررسی و پاسخگویی نهادهای کشوری و استانی به این موضوع می‌تواند معیاری برای اداره کشور در چارچوب قانون مطرح شود٬ علاوه بر آن مجلس شواری اسلامی و هئیت رئیسه باید نسبت به این رخداد٬ واکنش مناسبت و سریعی را نشان دهند.

وی افزود: یک نماینده باید در اجرای انجام وظیفه نمایندگی خود باید  بتواند در چارچوب قانون عمل و حرکت کند و اگر قرار باشد، با یک نماینده بخاطر یک تذکر قانون اساسی این گونه رفتار شود، صحیح و قانونی نیست.

این نماینده مجلس هشتم شواری اسلامی بیان کرد: دولت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی امروز در یک امتحان قرار دارند؛ که در بررسی و  برخورد مناسبت با این قضیه است که می تواند سربلند شوند.

وی گفت:اگر با این چنین موضاعاتی برخورد نشود ما شاهد خواهیم بود که برخی از جریان ها و نیروهای سیاسی برای دستبابی اهداف و نظرات خود از آن به صورت یک  رویه رفتاری در همه عرصه های استفاده کنند.

اولیاء با اشاره به حادثه قم و تعارض به رئیس مجلس٬ خاطرنشان کرد: در آن سال ها ما بارها به آقای لاریجانی مراجعه می‌کردیم و از چنین رفتارهای شکایت و درخواست داشتیم قوه مقننه اقدامی صورت دهد٬ که سکوت تنها جواب ما بود، اما اتفاق روزگار این بود که خود آقای لاریجانی هم در نهایت قربانی این سبک رفتاری شد که البته از این بابت متاسفیم.

وی تاکید کرد:اگر شرایط و امنیت در یک کشور برای نماینده مجلس در راستای وظایف و تضمین مسئولیت نمایندگی محیا نباشد  به هیچ عنوان نمی توانیم از حقوق شهروندی و... صحبت کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    4 0
    کار همان هایی است که دوربین کار گذاشتند
  • امید IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 2
    به نظر من این قبیل کارهای افراطی چه در داخل وچه در خارج از کشور به وجهه جمهوری اسلامی ضربه خواهد زد و ازادی بیان را زیر سوال میزند
  • راستگو IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    مسئولینمحترم باید بدانند که هرچیز را که برایدیگران نمیپسندیبرای خود همنپسند وقتی که دیگران را در کوچه وخیابان بهفحش وناسازا میگیرند وهمین اقای مطهری سکوت میکنند حال دیگران هم میگویند سماهم ببین چه مزه ای دارد انزمان که بهدختر هاشمی درخیابان توست یک ولگرد خحش ناموسی داده میشودحتی ههبر اعتراض میکند ولی گویا این افراد واقعا خودسرند
  • راستگو IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    2 1
    تازمانیکه عناصر خودسر در این مملکت جولانمیدهند نهنیروی انتظامی برای مردم اعتماد اور است نه مقامات دیگر چون این لباس شخصی ها حیچ مدرک قابلقبول ندارند فقط در صورت اعتراض میگویند بروهرجا دوست داری شکایت کن از چه کسی مشخص نیست وپلیس هم در یکقدمی ایستاده ولی دخالت نمیکنداین کار فقت بدست رهبر قابل حل است
  • احمد IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    2 1
    نووووش جونت علی جان به هر حال کسی که یاد گرفته گاهی وقتا منطقتو با کف گرگی تبیین کنه. باید آمادۀ پذیرش جواب منطقی هم باشه دیگه.
  • فرزاد IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    2 2
    سوال اساسی اینجاست که به فرض مثال اگر یکی از نمایندگان جبهه پایداری با چنین رفتارهایی مواجه میشدند مسئولین چه اقدامی علیه چماغ دارها میکردند؟
  • حبيب IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    هزار ان شهيد داديم كه نقلاب شود واين گونه خود سر ها و گردن كلفت ها بروند تا ازادي باشد ازدي اسلامي نه لختي و برهنگي ؟و كلام وعرض حال كردن جامعه و...كه گناه نيست اينا چه كسي هستند دعاش ايراني در قانون ماموران و مسولان با نام و نشان و سمت و پست كارتي دارند و لباسي مشخصه اي اينا چي .چه اعتباري دارند اين قوم كه مثل سواك فردا به جان مردم نيفتند رهبر عزيزم ما خون دايم براي اين انقلاب خون مي دهيم براي نگهداريش كه اين تنه درخت شكوهمند تشنه نماند اگر فرمان دهي هيچ كدام از اين داعشي ها رو خاك نمي مانند با اسم اسلامي مطهري بده باباش كه شهيد خونش داده اينا چي داند .
  • محمد بهروزی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    سلام آقای مطهری نماینده مجلسه بهتر تو مجلس بنشینه مثل بقیه به وظیفه اش عمل کنه نه اینکه راه بیفته این دانشگاه اون دانشگاه واسه آزادی بیان حرف بزنه اگه قرار باشه بقیه نماینده ها مثل ایشون عمل کنند و بخواهند عقیده هاشون بیارن تو دانشگاه و هر روز بلند شوند بروند این استان اون استان خوب حداقل مجلس رو تعطیل کنند ، بهروزی
  • عظیم پاکزاد IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    برادران محترم تازه متوجه شده اند چنین گروههایی دراین کشوروجودارند احتمالاجای تعجب بسیار دارد که گروههایی هستند که حتی نیروی قوی ونیرومندمان ازپس ان برنمیایند!!!!!!!!!!!