قذس انلاین - سعید کوشافر: بازهم شنبه شد وبادستی پر از خبرهای خواندنی خدمت شما رسیدیم،این هفته نامه 47سناتور امریکایی و واکنشها به ان درصدر اخبار جهانی قرار داشت و البته پاسخهایی که دیپلماتهای ایرانی به این نامه دادند اما درمنطقه نیز داعش با شکست دیگری درتکریت مواجه شدو البته درداخل کشور نیز میتوان انتخاب رییس مجلس خبرگان را مهترین موضوع خبری تلقی کرد، درعین حال دنیای ورزش و اقتصاد و جامعه نیز مملو از خبرهایی است که خوانندگان بسیاری را جذب خود میکند ؛ باهم مرور میکنیم خبرهای این هفته را...

از نظر سنجی درباره محبوبیت روحانی وحقوق سالانه احمدی نژاد تا پیام عربی سردار سلیمانی و مردی که مربی تیم ملی بانوان بود

***دیدار مریم رجوی با یکی از سران داعش

مترجم سابق سرکرده منافقین فاش کرد که سرکرده های این گروهک و در رأس آنها مریم رجوی روابط خوب و نزدیکی با سران گروهک تروریستی تکفیری داعش در عراق و سوریه دارند.

به گزارش پایگاه خبری عراقی المسله، قربانعلی حسین نژاد مترجم سابق مسعود رجوی که که خود نیز از سرکردگان این گروهک تروریستی بوده است، گفت: سران منافقین از گذشته تا کنون روابط خوب و مستحکمی با داعش داشته اند و شخص مریم رجوی حدود یک سال پیش با رییس یکی از گروه های هم پیمان با داعش در سوریه در پاریس دیدار کرد و طرفین این مطلب را در سایت های خود رسانه ای و عکس ها سخنان در و بدل شده میان خود را منتشر کردند.

حسین نژاد در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت سران منافقین از همان ابتدا حمایت خود را از داعش اعلام کردند و به اشغال در آمدن موصل توسط داعش را انقلاب مردمی عشایر عراقی دانستند و ابراز امیدواری کردند داعش همه عراق و از جمله بغداد را تصر ف کند.

مترجم سابق رجوی افزود سازمان تروریستی منافقین امیدوار بود داعش بتواند کنترل همه مناطق عراق را در دست گیرد تا اینگونه راه را برای حمله منافقین به ایران باز کنند و از سوی دیگر سعی می کند آمریکا را تشویق به حمله به ایران کند و اخیرا نیز ادعا کرد به اسراری در مورد برنامه هسته ای ایران و تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای دست یافته است.

***بازیگرمعروف سینما درلباس روحانیت

مهران رجبی در فیلم پارادایش نقش یک روحانی را به عهده دارد. «پاردایس» داستان ۲ طلبه جوان است که می خواهند برای شرکت در سمیناری دانشگاهی پیرامون ادیان به آلمان بروند

مهران رجبی در فیلم پارادایش نقش یک روحانی را به عهده دارد. «پاردایس» داستان ۲ طلبه جوان است که می خواهند برای شرکت در سمیناری دانشگاهی پیرامون ادیان به آلمان بروند اما رییس حوزه علمیه آن ها که حاج آقا فراستی نام دارد، راه سفر را بر آن ها سد می کند. طلبه های جوان با اغفال حاج آقا فراستی، ویزایی هم برای او می گیرند و وی را با خود به آلمان می برند و...

***داعش قاضی خود رابه جرم تندروی اعدام کرد

داعش قاضی تونسی خود که مسئول صدور احکام اعدام بود را نیز به جرم تندروی و صدور احکام سختگیرانه اعدام کرد!

اعضای گروه تروریستی داعش در شبکه‌های اجتماعی از اعدام ابوجعفر الحطاب، قاضی تونسی این گروه که به صدور احکام افراطی مشهور بود، خبر دادند.

داعش علت اعدام الحطاب را "صدور احکام بسیار سختگیرانه و گسترش دایره تکفیر" از جانب وی اعلام کرده که بسیاری از تروریست‌های داعش را نیز در بر می‌گرفت. قضات داعش برخی اقدامات را کفر می‌دانند و کسانی که به این اقدامات دست بزنند اصطلاحا تکفیر می‌کنند و آنها را مستحق مرگ می‌دانند.

 

***پیام سردار سلیمانی به زبان عربی

سردار سلیمانی در این فیلم به درخواست یکی از نیروهای بسیج مردمی در تکریت با فرزندان وی به عربی سخن می‌گوید، و به آنها توصیه می‌کند که احترام پدر و مادر خود را نگه دارند و درس بخوانند.

از پیامها و نظرات فعالان عراقی در شبکه‌های اجتماعی به خوبی می‌توان دریافت که سردار سلیمانی از محبوبیت و احترام بسیار بالایی نزد مردم این کشور برخوردار است.

سردار سلیمانی در این پیام، خطاب به فرزندان این بسیجی عراقی می‌گوید:

محمد علی/ ابالفضل/علی، سلام علیکم

حال شما خوب است؟

خوب هستید؟

خدا شما را حفظ کند انشاء الله

شما باید قدر پدرتان را بدانید و همچنین مادرتان

زیرا آنان حق بسیار بزرگی بر گردن شما دارند

هر پدر و مادری بر گردن فرزندان خود حق بزرگی دارد؛ اما شما فرق می کنید چون پدرتان یک مجاهد است و زمان زیادی را در راه جهاد و در انتظار شهادت سپری کرده است

وی همیشه منتظر شهادت بوده، و همیشه در حال فعالیت است، و بنظرم اگر میخواهید آنها را خوشحال کنید، بهترین کار این است که از آنها اطاعت کنید و از هرچیزی که جسم و روح و روان آنها را تحت تاثیر قرار دهد بپرهیزید، و از هر کاری که انها راضی نیستند پرهیز کنید

بعد از رضایت خداوند، مهمترین چیز رضایت پدر و مادر است

و این حق بزرگی است، و دلیل آن هم این است که خداوند در قرآن کریم بعد از اسم مبارکشان بر پدر و مادر تاکید می کند

این مسئله اول و اساسی است

اما مسئله دوم این است که شما باید حلال خدا را حلال بدانید و حرام او را حرام

به راه حرام نروید

راه حلال را بطور جدی بپیمایید و ان شالله خدا شمارا کمک خواهد کرد

همچنین میخواهم که بحث درس خود را بطور جدی پیگیری کنید، و علی الخصوص در این زمانی که ما هستیم، نیازمند افراد متخصص در زمینه های مختلف هستیم

عراق و شیعه ها نیازمند متخصصان هستند

و به ویژه متخصصان مجاهد

اگر شما در زمینه های مختلف تخصص بگیرید، در آینده می توانید بیشتر به این ملت مظلوم و عزیز عراق کمک کنید

خدا همیشه شما را حفظ کند

 

**افزایش خطر خودکشی مردان با آلودگی هوا!

نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران آمریکایی حاکی از آن است که حتی قرار گرفتن کوتاه‌مدت در معرض آلاینده‌هایی مانند دی‌اکسید نیتروژن و ریزگرد ممکن است خطر خودکشی بویژه در میان مردان 36 تا 64 ساله را افزایش دهد.

دانشمندان دانشگاه یوتا بر این باورند که سطوح بالاتر آلاینده‌ها در تعامل با سایر عوامل ممکن است منجر به افزایش خطر خودکشی شود.

محققان هنوز دقیقا دلیل بالا بودن خطر خودکشی در این دو گروه را نمی‌دانند؛ به گمان آن‌ها، ممکن است این دو گروه یا در معرض سطوح بالای آلاینده‌های هوا قرار داشته یا عوامل دیگری باعث حساس شدن آنها به اثرات آلاینده‌ها شده باشد.

این محققان به بررسی سوابق بیش از 1500 نفر پرداختند که بین اول ژانویه 2000 تا 31 دسامبر 2010 در اثر خودکشی درگذشته بودند. احتمال ارتکاب خودکشی برای افرادی که دو تا سه روز قبل از مرگشان در معرض سطوح افزایش‌یافته دی‌اکسید نیتروژن قرار داشتند، 20 درصد بالاتر بود.

همچنین افرادی که دو تا سه روز پیش از تجربه خودکشی، در معرض غلظت‌های بالای ریزگردها قرار داشتند، پنج درصد بیشتر احتمال داشت خودکشی کنند.

مردان پس از مواجهه کوتاه‌مدت با دی‌اکسید کربن، 25 درصد احتمال خودکشی بیشتر را تجربه کرده بودند که این احتمال در مردانی که زمان کوتاهی را در معرض ریزگردها قرار داشتند، شش درصد بیشتر بود.

علاوه بر آن، احتمال خودکشی در افراد بین 36 تا 64 ساله که مدت کوتاهی را در معرض دی‌اکسید نیتروژن قرار داشتند، 20 درصد بیشتر بوده که این میزان در مواجهه کوتاه‌مدت با ریزگردها، هفت درصد گزارش شد.

***«داعشی سفید» به هلاکت رسید

 تروریست نوجوانی که با نام "داعشی سفید پوست" شناخته می شد، در عراق از پا درآمد.

داعش عکسی را از این تروریست که "ابوعبدالله الاسترالی" نام داشت، قبل از انجام عملیات انتحاری در شهر رمادی عراق، منتشر کرد.

این تروریست استرالیایی "جیک بیلاردی" نام داشت و 18 ساله بود.

پیشتر گمان می رفت که این تروریست تبعه انگلیس باشد.

وزیر خارجه استرالیا نیز اعلام کرد که در حال تحقیق برای اطمینان یافتن از هلاکت این تبعه استرالیایی در عراق است.

مسؤولان عراقی اعلام کردند که ارتش این کشور مانع از حمله تروریستی 13 خودروی بمبگذاری داعش در رمادی شده است.

سازمانهای امنیتی استرالیا اعلام کرده اند که 90 تبعه این کشور برای عضویت در گروه‌های تروریستی به سوریه رفته‌اند، و احتمالا 20 نفر از آنان به هلاکت رسیده‌اند.

***عربستان در اعدام رکورد زد

عفو بین الملل اعلام کرد که با اعدام ۳ مرد دیگر در عربستان شمار اعدامی‌ها در این کشور از آغاز سال ۲۰۱۵ به ۴۴ نفر رسید، که این رقم در مقایسه با همین مدت در سال گذشته ۴ برابر بیشتر است.

این سازمان خاطرنشان کرد که در عربستان سالانه ده ها نفر اعدام می شوند و برخی از این اعدامی ها مقابل مردم گردن زده می شوند.

عفو بین الملل خاطرنشان کرد که بیش از نیمی از اعدامها در عربستان به دلیل مواد مخدر بوده، که این امر بیانگر آن است که ادعاهای این کشور در خصوص محدود بودن صدور حکم اعدام برای جرمهای بسیار خطرناک، دروغ است.

در این گزارش همچنین به سرکوب فعالان عربستانی، جلوگیری از ابراز نظر مخالفان، شکنجه مستمر بازداشت شدگان، و بازداشت گسترده افراد، تبعیض مذهبی و دینی، و اخراج گروهی کارگران خارجی از این کشور، اشاره شده است.

این سازمان همچنین به ادامه مخالفت مسؤولان عربستانی با ورود نمایندگان سازمانهای حقوقی مانند عفو بین الملل اشاره کرد.

***کیک تولد سردار سلیمانی

۲۰ اسفندماه، سالروز تولد سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس است. این عکس در صفحه منعکس کننده اخبار عراق در فیسبوک منتشر و اعلام شده است، کیک را عراقی ها برای سردار سلیمانی طراحی کرده اند.

 

***وسیله نقلیه "حاج قاسم" در مناطق جنگی عراق

در جدیدترین تصویر از فرماندهان جبهه مبارزه با تکفیری ها در عراق، نحوه تردد آنها در مناطق درگیری دیده می شود.در این تصویر، سردار قاسم سلیمانی سوار بر موتورسیکلت، در مناطق مختلف جبهه تردد می کند.

 

 

 

***کار احمقانه‌ای بود؛ خودمان را لو دادیم

اوایل این هفته، ۴۷ سناتور جمهوریخواه نامه‌ای را امضاء کردند که به دولت ایران هشدار می‌داد، توافق احتمالی باراک اوباما با رهبران این کشور می‌تواند توسط رئیس‌جمهور بعدی آمریکا لغو شود. اما حالا با خود می‌اندیشند که شاید انتشار این نامه سرگشاده به رهبران ایران، فکر چندان مناسبی نبوده است.

طبق گزارش پایگاه آمریکایی "دیلی بیست"  معاون یکی از سناتورهای امضاء‌کننده نامه می‌گوید: "پیش از نامه، حرف‌ها درباره سخنرانی نتانیاهو و پیشروی مذاکرات اوباما با ایران به سمت یک توافق بد بود که در نهایت به امنیت ملی آمریکا آسیب می‌رساند. حالا، دولت اوباما و دموکرات‌های کنگره سعی دارند حرف‌ها را از سیاست خود دور و به سمت نبرد عمیقا سیاسی بر سر برتری ریاست‌جمهوری و کنگره منتقل کنند."

با این‌که برخی از جمهوریخواهان مناسب بودن انتشار نامه را مورد بازاندیشی قرار داده‌ اما هیچکدام از امضاءکنندگان حمایت خود از نیت‌ اولیه‌‌شان را پس نگرفته‌اند.»

سناتور باب کارکر جمهوریخواه، رئیس کمیته روابط خارجی سنا این نامه را امضاء نکرده است. کارکر به دیلی بیست گفت: "به نظرم نرسید که (این نامه) می‌تواند تلاش‌های ما برای ایفای نقش کنگره در مورد ایران را جلو ببرد. فکر نمی‌کنم این نامه ما را در پیشبرد اهدافمان، که ایفای نقش درست کنگره است، کمک کند."

این نامه سرگشاده که توسط سناتور تازه‌کار تام کاتن تنظیم شده، اوایل مارس در سنا دست به دست می چرخید. چهارشنبه گذشته، در حالی‌که تعدادی از سناتورها پیشایش حمایت خود را از آن اعلام کرده بودند، کاتن این مسئله را در یکی از جلسات ناهار هفتگی حزب جمهوریخواه مطرح کرد.

کارکر گفت: "بلافاصله فهمیدم این چیزی نیست که، حداقل برای من، با توجه به نقشم، سازنده باشد. تا آخر همین هفته نمی‌دانستم چنین نیرو و شتابی به خود گرفته باشد."

سناتور جف فلیک، از دیگر جمهوریخواهانی که نامه را امضاء نکرده است، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت، همین حالا هم "دشمنی زیادی بین کنگره و کاخ سفید وجود دارد و توافق هسته‌ای ایران آنقدر مهم است که ما را در خطوط حزبی از هم جدا کرده. احساس کردم در این موقعیت مناسب یا سازنده نیست. مذاکرات سختی در جریان است و فکر کردم ارائه این نامه نمی‌تواند سودمند باشد."

معاونین دو سناتور بصورت جداگانه، نامه‌شان را یک یادآوری "گستاخانه" در مورد برتری این جناح در کنگره توصیف کرده‌اند. معاون یکی از سناتورهای ارشد می‌گوید: "وقتی موضوع به ضعف در اداره مذاکرات می‌رسد، دولت اصلا حس طنز ندارد."

یکی از معاونین جمهوریخواه امنیت ملی می‌افزاید: "سنا باید ایفای نقش کند. این موضوع به هرگونه توافق نوعی دوام و پایداری فراتر از رئیس‌جمهور می‌بخشد. در حال حاضر فقط توافقی بین رئیس‌جمهور آمریکا و هر کس دیگری است که قرار است توافق را امضاء کند."

حامیان مذاکرات کاخ سفید با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور شدیدا نسبت به این نامه اعتراض و حتی برخی از آن‌ها به یک قانون قرن هجدهمی (که از سال ۱۸۰۳ اعمال نشده) اشاره کرده‌ و گفته‌اند، سناتورها با برقراری ارتباط با یک دولت خارجی برای تضعیف سیاست خارجی دولت آمریکا، یک عمل غیرقانونی مرتکب شده‌اند.

سناتور بیل نلسون دموکرات عنوان کرد، از این نامه سرگشاده "منزجر و ناراحت" شده است. وی گفت: "این نامه به دنیا این پیام را می‌رساند که ما با هم متحد نیستیم."

***تلاش برای آغاز جنگ با ایران

برخی رسانه‌ها و مطبوعات انگلیسی‌ زبان، جمعه، 22 اسفند 93 عناوین زیر را پوشش خبری داده اند:

پایگاه آمریکایی ریزن (Reason):

اگر یک چیز بتواند ایرانی ها را به هسته ای شدن ترغیب کند، آن چیزی نیست جز شهوت تندروهای آمریکایی برای جنگ. در این هفته، تندروها در سنای آمریکا گامی دیگر را به سمت ایجاد تنش برداشتند که توسط ارسال نامه ای به [آیت الله] خامنه ای، رهبر عالی ایران انجام شد مبنی بر اینکه در صورت ر سیدن به توافق اجرایی با اوباما درمورد برنامه هسته ای ایران که به تصویب کنگره نرسد، چنین توافقی برای رئیس جمهور و کنگره بعدی آمریکا الزام آور نخواهد بود.

این نامه پس از سخنرانی جنگ طلبانه نتانیاهو در کنگره ارسال شد. ارسال نامه سناتورها نیز مانند سخنرانی نتانیاهو با هدف تخریب مذاکرات رو به پیشرفت 1+5 با ایران صورت گرفته است. بنابراین جنگ طلبان و تندورهای آمریکایی به دنبال "توافق بهتر" با ایران نیستند. آنها مانند نتانیاهو و دیگر جنگ طلبان اسرائیلی فقط به دنبال راه انداختن جنگ بوده و به کمتر از تغییر حکومت ایران رضایت نمی دهند.

روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی (USAToday):

رهبر ایران که حرف آخر را در مذاکرات هسته ای می زند، در نخستین واکنش به نامه سناتورهای آمریکایی اظهار داشت: همه کشورهای جهان طبق مقررات پذیرفته شده بین المللی، پس از تغییر دولتهایشان نیز به تعهدات خود پایبندند اما سناتورهای امریکایی رسماً اعلام می کنند اگر این دولت برود تعهدات او کأن لم یکن تلقی می شود، آیا این نهایت فروپاشی اخلاق سیاسی و متلاشی شدن درونی نظام امریکا نیست؟ آیت الله خامنه ای افزود: مقامات جمهوری اسلامی کار خود را بلدند و می دانند اگر هم به توافقی برسیم چگونه عمل کنیم که دولت امریکا بعدها نتواند زیر آن بزند.

از سوی دیگر وزیر خارجه آلمان درباره نتایج نامه جمهوری خواهان در شرایطی که مذاکرات هسته ای با ایران وارد "مرحله حساس" خود شده است، هشدار داده و به شدت از آن انتقاد کرد.

خبرگزاری رویترز انگلیس (Reuters):

اعضای 1+5، گفتگوهایی را برای صدور قطع نامه رفع تحریم های ایران در سازمان ملل در صورت رسیدن به توافق هسته ای، آغاز کرده اند. این اقدام طرف های مذاکره کننده با ایران می توانند تلاش های کنگره آمریکا برای کارشکنی در مذاکرات را سخت تر کرده و ناکام گذارد.

یک مقام رسمی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفت: اگر توافق هسته ای صورت پذیرد -البته این یک اگر بزرگ است- ما قصد داریم که سریعا موضوع تحریم های سازمان ملل را بررسی کنیم.

پایگاه اطلاع رسانی شبکه یورونیوز (Euronews):

فرماندهان نیروهای ارتش و داوطلب مردمی عراق می گویند با کنترل شمال و غرب شهر تکریت حلقه محاصره نیروهای داعش را تنگ تر کرده اند. فرماندهان عراقی همچنین می گویند اکنون تنها یک منطقه تکریت در دست نیروهای داعش است و آنها در این منطقه در کاخ های صدام حسین پناه گرفته اند.

گزارش های رسیده در دو روز اخیر از پیشروی قابل توجه نیروهای عراقی و تصرف اغلب مناطق این شهر حکایت دارد. نظامیان عراقی که در تکریت وارد نبرد خیابانی با نیروهای داعش شده اند می گویند چند روز بیشتر به آزادسازی و کنترل کامل این شهر باقی نمانده است.

 ***طرح عربستان برای محاصره ایران

سایت خبری"البوابه"  گزارش داد: «عربستان در حال طرح نقشه ای است که از طریق آن ایران را از مرزهای پاکستان محاصره  خواهد کرد تا از نفوذ روزافزون این کشور ممانعت کند.»

این سایت خبری به نقل از روزنامه العرب عربستان خبر داد: «پاکستان در قلب این استراتژی خواهد بود و تشکیل ائتلافی میان ریاض و اسلام آباد که یکی از شرکای نظامی عربستان است و به سلاح اتمی دست یافته عاملی بازدارنده در برابر تنش‌های احتمالی با ایران خواهد بود.

در این راستا قرار است عربستان کمک‌های مالی فراوانی را به پاکستان  ارسال کند و در سفر "نواز شریف" نخست وزیر پاکستان به ریاض و دیدار با "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان این مسئله مطرح شده بود.»

این سایت مصری در ادامه به ادعای روزنامه العرب  پرداخت و گزارش داد: «در حالی که شواهد حاکی  از محقق شدن توافقی جامع میان ایران و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای هستند، حضور نظامی ایران در عراق در حالی که این اقدام قطعا با همکاری واشنگتن صورت گرفته، نگرانی‌های ریاض نیز از نزدیک شدن این دو کشور بیشتر شده است.

منابع آگاه عربستانی می گویند توافق احتمالی با ایران در مذاکرات هسته ای و نفوذ ایران در عراق ریاض را  نگران کرده است. این منابع معتقدند در صورت لغو تحریم‌ها بعد از توافق هسته‌ای قدرت رو به رشد ایران در منطقه با سرعت بیشتری تقویت خواهد شد.»

***ایرانوایر: اشتباه محاسباتی و شکست غافلگیرکننده هاشمیرفسنجانی

انتخاب آیت الله "محمد یزدی" بهعنوان رئیس مجلس خبرگان که در رقابت با آیت الله "هاشمی رفسنجانی" صورت پذیرفت، همچنان در رسانههای بیگانه مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.

رسانههای اپوزیسیون و ضدانقلاب نیز هریک به نوبه خویش میکوشند این واقعه را تحلیل و تفسیر کنند.

پایگاه ضدانقلاب "ایران وایر" (IranWire) هم طی دو یادداشت جداگانه کوشید از منظر خود به ابعاد این ماجرا بپردازد. فرازهای پایین، چکیده تحلیلهای این پایگاه در واکاوی علل ترجیح داده شدن آیتالله یزدی به آیتالله هاشمی رفسنجانی توسط خبرگان ملت است:

* شکست هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست خبرگان «غافلگیرکننده» بود. شاید تلاش تندروها برای جلوگیری از پیروزی او قابل پیشبینی بود، ولی گمان نمیرفت آنها روی یکی از تندروترین مخالفان هاشمی اجماع کنند و پیروز هم بشوند.

* شکست غافلگیرکننده هاشمی رفسنجانی -با توجه به فضاسازی رسانهای گسترده ماههای اخیر حامیان او- میتواند نشاندهنده یک "اشتباه محاسباتی" باشد؛ زیرا اظهارات خود او هم حاکی از این بود که «آگاهانه» و با «برنامهریزی قبلی» وارد گود شده است.

* پیروزی بافاصله و معنی‌دار آیت الله یزدی حاکی از آن است که وفاداران به آیت‌الله خامنه‌ای در مجلس خبرگان، کماکان از اقتدار کافی برخوردار هستند.

* پیروزی و اتحاد تندروها در مجلس خبرگان می‌تواند احیاگر پروژه وحدت اصولگرایان و نشانه‌ای روحیه‌بخش برای آن‌ها باشد که در انتخابات آینده مجالس شورا و خبرگان هم می‌توانند اجماع کنند.

* تأکید هاشمی رفسنجانی بر «امکان شورایی شدن رهبری» باعث ریزش آرای او در خبرگان شد.

* هاشمی رفسنجانی با وجود تحمل شکست غیرمنتظره در انتخابات ریاست خبرگان، آسان از میدان خارج نمی‏شود. او در سخنانش بعد از اعلام نتایج رأیگیری، اولا اطمینان داد که بعد از رهبر فعلی هم زنده است[!] و ثانیا مژده داد که در کشف ولی فقیه آینده نیز دخالت میکند.

***آیا دین اسلام به حیوانات ظلم کرده است!؟

این ساده انگاری است که ما رسانهای مثل "بی بی سی" را یک رسانه بی طرف و حقیقت جو بدانیم. کسانی که سیر حرکت این شبکه را دنبال کرده اند، اگر با وجدانی خالی از جهت، به آن بنگرند، چیزی بجز ضدیت با دین، خصوصا دین اسلام، مذهب شیعه، نظام جمهوری اسلامی و حرکت در راستای گسترش و تغییر فرهنگ اسلامی به فرهنگ غربی مردم ایران، در آن نمی بینند.

در برنامه های این شبکه منحوس، به صراحت به خداوند، انبیا، وحی و قرآن و هر مطلب معنوی و الهی توهین شده و با آن مبارزه می شود. در زمینه سیاسی هم که تمام هم و غم این شبکه در راستای دلسرد کردن و سست کردن مردم ایران نسبت به دین خود و انقلابی است که تشکیل داده اند.

اما این بار شبکه انگلیسی "بی بی سی فارسی BBCPersian" در برنامه "پرگار" به بررسی حقوق حیوانات و حیوان آزاری در ایران پرداخت.

لازم به ذکر است، در ابتدا، موضوع این برنامه حیوان آزاری رایج در ایران بود، و بعد تبدیل شد به سگ آزاری و بعد هم کمبود و ظلمی که دین اسلام به حیوانات روا داشته و سگ و خوک را نجس دانسته، و بعد هم اینکه باید فقه اسلامی را کنار گذاشته و برای حفظ حقوق حیوانات، قوانین جدیدی وضع کنیم. نتیجه ای هم که در آخر برنامه گرفته می شود اینکه اصلا اسلام دین درستی برای اداره جامعه نیست و باید قوانین آن کنار گذاشته شود.

اما مطالب مطرح شده در برنامه را بصورت منظم می توان در چند موضوع خلاصه کرد:

1- انسان خود را اشرف مخلوقات می داند و برای همین به خود اجازه تعدی به حقوق حیوانات را می دهد. البته در تمام موارد این برنامه، مراد از انسان، انسان مسلمان است.

2- دین اسلام و فقهی که از اهل بیت ( علیهم السلام) به ما رسیده است، بسیار عقب مانده و به دور از علوم جدید است وباید کنار گذاشته شود.

3- در ایران از همه جای دنیا، بیشتر به حیوانات ظلم می شود. و در ادامه هم فیلم حمله چند سگ به یک یوزپلنگ نشان داده می شود که صاحبان این سگ ها هم تماشاچی هستند.

4- ذبح اسلامی بد ترین نوع کشتن حیوانات است و در این روش حیوان بسیار رنج می کشد.

5- اسلام به سگ و خوک توهین کرده است و این حیوانات را نجس خوانده است و همین عنوان، باعث شده است که در ایران و کشورهای اسلامی به سگ نگاه منفی داشته باشند و با این حیوان رفتار بدی بکنند.

6- قوانین فقهی، باید بر طبق آخرین دستاورد های دنیای علم، در زمینه نجاست حیوان یا ذبح حیوان تغییر کرده و به روز شوند که این مطلب توسط آقای "اشکوری" مطرح می شود.

 

***مانور نظامی انصارالله در مرز عربستان

سایت اخبار الیمن اعلام کرد: «گروه انصارالله حوثی رزمایش نظامی در مرز یمن با عربستان  را آغاز کرده است.»

این سایت خبری در ادامه گزارش داد: «این مانور نظامی در منطقه "البقع" در مرز با منطقه "نجران" عربستان اجراء خواهد شد. این اولین تهدید جدی است که عربستان از زمان سیطره حوثی ها بر صنعا در نزدیکی مرزهای این کشور  با آن مواجه می شود.»

این سایت خبری در ادامه افزود: «قرار است حوثی ها در این مانور نظامی سلاح های راهبردی را که با سیطره بر انبارهای ارتش یمن به دست آوردند، بکارگیرند.»

 

***حكم نگاه به صورت استاد زن، در هنگام تدريس چيست؟

یکی از سوالات مطرح در خصوص نگاه به نامحرم اینکه حكم نگاه به صورت استاد زن، در هنگام تدريس چيست؟

همه مراجع (به جز آیت الله صافى ): اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد.

توضيح‏ المسائل مراجع م‏2433 ؛ العروةالوثقى ج‏2 النكاح، م‏31 ؛ نورى، توضيح ‏المسائل، م 2429 ؛ وحيد، توضيح ‏المسائل م‏2442 و خامنه ‏اى، استفتاء، س 509.

آيةاللَّه صافى: بنابر احتياط واجب بدون قصد لذت نيز جايز نيست ؛ ولى اگر نگاه اتفاقى باشد، اشكال ندارد.

صافى، توضيح‏ المسائل مراجع م‏2433، جامع‏ الاحكام، ج‏2، س‏1700 و هدايةالعباد، ج‏2 النكاح، م‏18 ؛ دفتر: خامنه ‏اى

 

***حقوق سالانه رهبران جهان؛ از اوباما تا احمدی‌نژاد

موضوع میزان دستمزد رهبران جهان، همواره یکی از مسائل مورد توجه مردم و رسانه ها بوده است.

بر اساس گزارش وب‌سایت شبکه "العربیه" (Alarabiya) "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، چندی پیش اعلام کرد به دلیل رکود اقتصادی کشورش، از ۱۰ درصد حقوق سالیانه‌اش صرف نظر می‌کند.

اما حقوق پوتین در مقایسه با دیگر رهبران جهان چقدر است؟ این سوالی است که شبکه خبری "سی ان ان" (CNN) در روز سه شنبه ۱۰ مارس به آن پاسخ داده است.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، حقوق سالانه نخست وزیران و رئیس جمهورهای کشورهای بزرگ جهان به دلار آمریکا و براساس نرخ‌های جاری به شرح زیر گزارش شده است.

"باراک اوباما" رئیس جمهور امریکا در سال ۴۰۰ هزار دلار حقوق می‌گیرد. حقوق رئیس جمهوری امریکا در سال ۲۰۰۱ و پس از انتخاب "جرج دبلیو بوش" دو برابر شد. اوباما علاوه بر حقوق خود، سالانه ۵۰ هزار دلار مزایا بدون مالیات دریافت می کند.

"استیفن هارپر" نخست وزیر کانادا با ۲۶۰ هزار دلار در سال در مقام دوم قرار دارد.

حقوق سالانه "آنگلا مرکل" نخست وزیر آلمان، ۲۳۴ هزار دلار است.

"جاکوب زوما" رئیس جمهور آفریقای جنوبی، ۲۲۳ هزار دلار در سال حقوق می‌گیرد، و بالاخره "دیوید کامرون" نخست وزیر بریتانیا، حقوقی معادل ۲۱۴ هزار دلار در سال دارد.

حقوق سالانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ۱۳۶ هزار دلار، "ناراندرا مودی" نخست وزیر هند ۳۰ هزار دلار، و "خی جینگ پینگ" نخست وزیر چین، هم معادل ۲۲ هزار دلار است.

العربیه بر اساس گزارش منابع داخلی در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۱، حقوق رسمی "محمود احمدی‌نژاد" رئیس جمهور سابق کشورمان را در آن سال معادل ۳۶ هزار دلار امریکا اعلام کرده است.

 

***روزنامه امریکایی: ایران به آرامی عراق را اشغال می‌کند

روزنامه امریکایی "وال استریت ژورنال" (WallStreetJournal) روز چهارشنبه 20 اسفند، در مقاله‌ای با عنوان «ایران، عراق را اشغال می‌کند» از اشغال عراق توسط نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خبر داد.

در این مقاله آمده است: «در حالی که امریکا مشغول مذاکرات اتمی با ایران است، این کشور به آرامی کشور همسایه خود عراق را اشغال و آن را به دولت دستنشانده خود تبدیل می‌کند.»[!]

وال استریت ژورنال افزود: «شواهد تسلط ایران بر عراق را باید در نقشی که شبه نظامیان تعلیم دیده ایران در جنگ تکریت ایفا می‌کنند دید. در حالی که ارتش عراق در حمله به شهر سنی نشین تکریت شرکت دارد، اما نقش اصلی در این حمله را شبه نظامیان شیعه مجهز شده و تعلیم دیده توسط ایران ایفا می‌کنند. لشکر بدر عراق که آمریکا در سال ۲۰۰۷ تلاش بسیار برای سرکوب آن کرد، اکنون به نیروی اصلی در عراق تبدیل شده است.»

به گزارش این نشریه امریکایی، «مسؤولیت شبه نظامیان شیعه در دولت عراق بر عهده "ابومهدی مهندس" است که رابطه نزدیکی با سردار "قاسم سلیمانی" رئیس نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران دارد. سلیمانی هم اکنون بر عملیات نظامی علیه داعش در شهر تکریت نظارت می‌کند.»

وال استریت ژورنال نوشت: «سلیمانی اخیرا اعلام کرد که کار داعش در تکریت را تمام می‌کند و در ادامه گفت که آزادی تکریت، موصل و تمام استان الانبار را در دستور کار خود دارد. افزایش حضور نظامی ایران در عراق، نتیجه خلأی است که در اثر عدم حضور نیروهای زمینی امریکا و یا ائتلافی از کشورهای سنی منطقه برای جنگ با داعش بوجود آمده است.»

وال استریت ژورنال می‌افزاید: «پیشروی ایران در عراق در خلال مذاکرات اتمی با امریکا صورت گرفته و به‏نظر می‌رسد که تأیید ضمنی امریکا را نیز داشته است. در همین ارتباط "ژنرال مارتین دمپسی" رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا هفته گذشته نقش ایران در مبارزه با داعش را "مثبت" ارزیابی کرد.»

این روزنامه امریکایی در پایان می‌نویسد: «در نتیجه این سیاست، دشمن امریکا، که دستانش به خون سربازان امریکایی در عراق آلوده است، در منطقه خاورمیانه قدرت می‌گیرد.»

به باور برخی تحلیلگران، انتشار گسترده این نوع گزارش‌ها در رسانه‌های غربی، به منظور تحریک کشورهای منطقه و همچنین باز کردن مسیر احتمالی اشغال مجدد نظامی عراق توسط دولت امریکا صورت میگیرد.

این در شرایطی است که دولت و مردم عراق با حمایت های سیاسی و حضور مستشاری نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توانسته‌اند بدون حمایت کشورهای غربی، موفقیت‌های چشمگیری در مبارزه با گروه‌های تروریستی در عراق به دست آورند.

 

***احتمال وقوع یک جنگ هسته‌ای

استفان لندمن، روزنامه‌نگار آمریکایی درباره احتمال وقوع یک جنگ هسته‌ای بر اثر سیاست‌های نظامی تحریک‌آمیز واشنگتن در نزدیکی مرز روسیه بر سر بحران اوکراین هشدار داد.

لندمن در گفتگو با پرس تی‌وی گفت: «واشنگتن اخیرا مانورهای نظامی در شرق اروپا برگزار کرده و هزاران نیرو، انواع تجهیزات، مهمات و سلاح را به کشورهای خط مقدم شامل لتونی، لیتوانی، استونی ارسال کرده و درصدد تدارک مانورهای جدید در لهستان و رومانی است؛ یعنی در کشورهایی که یا هم مرز و یا خیلی نزدیک به مرز روسیه هستند.»

وی افزود روسیه حق دارد که از این موضوع خشمگین باشد زیرا این امر کاملا «تحریک‌آمیز» است.

لندمن تصریح کرد آمریکا با استقرار هزاران نیرو در شرق اروپا علنا در حال نزدیک شدن به مرز روسیه است.

وی هشدار داد که این نسخه رویارویی شرق و غرب است که می‌تواند عملا به بروز یک جنگ هسته‌‌ای بیانجامد.

دولت آمریکا پیشتر از برنامه وزارت دفاع برای ارسال تجهیزات نظامی شامل پهپاد و خودروهای رزهی سنگین به اوکراین خبر داد.

یک مقام کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری آسوشییتد پرس گفت جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در یک تماس تلفنی با پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین وی را در جریان این کمک نظامی قرار داده است.

لندمن گفت وضعیت کنونی اوکراین طوری است که می‌توان آن را به انبار باروت تشبیه کرد. آمریکا مسئول کلیه تحولات جاری است، زیرا یک دولت دموکراتیک را سرنگون کرد.

***آزادسازی تکریت با کمترین خسارت و تلفات

رئیس کمیته امنیتی شورای استان صلاح الدین تأکید کرد که عملیات آزادسازی صلاح الدین با کمترین خسارت انجام شد.

"خالد الخزرجی"  به خبرگزاری "کل العراق" (kululiraq) گفت: نیروهای عراقی تکریت را کاملا تحت کنترل درآوردند و شماری از عناصر داعش در این عملیات به هلاکت رسیده و برخی نیز به خارج از این شهر گریختند.

الخزرجی خاطرنشان کرد: عملیات آزادسازی صلاح الدین با موفقیت و کمترین خسارتها انجام شد و بعضی از خودروها و بمبهایی که عناصر داعش در این شهر کار گذاشته اند خنثی خواهد شد.

نیروهای عراقی متشکل از ارتش ، داوطالبان و عشایر امروز پس از پاکسازی بیشتر مناطق تکریت (مرکز استان صلاح الدین)، وارد مرکز این شهر شدند.

العالم خاطرنشان کرد، شورای عشایر صلاح الدین امروز از آزاد سازی 90 درصد از شهر تکریت از دست عناصر داعش خبر داد و تأکید کرد که نیروهای عراقی در حال پیشروی به سوی کاخهای ریاست جمهوری در این شهر هستند.

***در جنگ با داعش هیچ مرز جغرافیایی را به رسمیت نمی شناسیم

وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد که برخی از گروه های تروریستی قصد حمله به این کشور را دارند.

به گزارش راشا تودی، "کری" در جلسه کنگره این کشور راجع به برنامه مبارزه امریکا با داعش مدعی شد که دولت امریکا یک برنامه جدید برای مبارزه با داعش پیشنهاد کرده است.

"کری" مدعی شد که دولت امریکا در انتظار پذیرش این پیشنهاد است که هرگونه مرز جغرافیایی برای جنگ با داعش برداشته شود و امریکایی ها بتوانند در هر کجای جهان، بدون مرز با داعش وارد جنگ شوند.

وزیر امور خارجه امریکا افزود: «حملات ائتلاف ضد داعش باعث قطع راه های کمک رسانی به تروریست ها در عراق و سوریه شده است.

در همین راستا وزیر دفاع امریکا، "اشتون کارتر" از پیشرفت حملات نظامی بر علیه داعش در 3 سال اخیر خبر داد و عنوان کرد که اجازه کنگره برای استخدام نیروهای نظامی بیشتر در جنگ با داعش آزادی عمل بیشتری به ائتلاف می دهد.

وزیر دفاع امریکا همچنین اعلام کرد: «استراتژی حکومت امریکا در حال حاضر به گونه ای نیست که بتوان در هر کجای جهان برای مبارزه با داعش نیرو اعزام کرد.»

***بازداشت یک داعشی با آرایش زنانه!

رسانه های عراقی از دستگیری«فاهم رباح التکریتی» یکی از عوامل اصلی کشتار «پایگاه هوایی اسپایکر» عراق (کشتار حدود ۱۷۰۰ دانشجوی نظامی) خبر دادند.

نیروهای امنیتی این جنایتکار را که با آرایش غلیظ زنانه قصد فرار از تکریت را داشت دستگیر کردند.

 

***بازگشت جوخه‌اعدام به آمریکا

دولت ایالات متحده آمریکا که ایران را به دلیل اعدام قاچاقچیان و قصاص قاتلان به نقض حقوق بشر متهم می‌کند در ایالت‌های خود همچنان به اعدام و شکنجه محکومان می‌پردازد.

در آخرین نمونه از خبرهای مربوط به اعدام، قانونگذاران ایالت یوتای آمریکا طرحی را برای از سرگیری کار جوخه های اعدام پیشنهاد کرده‌اند.

براساس این طرح برای اجرای احکام مرگ در صورت نبود داروهای تزریقی، پیشنهاد شده که از جوخه‌های اعدام استفاده شود.

به نوشته بی بی سی، بعضی ایالت های آمریکا مثل تگزاس برای به دست آوردن داروهای تزریقی کافی که برای اعدام به کار می رود با مشکلات جدی مواجه هستند.

در پی چند حادثه دلخراش و زجرکش شدن چند محکوم به اعدام به دلیل درست اثر نکردن داروهای تزریقی، بعضی ایالات می کوشند بدیل هایی برای این شیوه پیدا کنند.

معلوم نیست که گری هربرت فرماندار یوتا چنین مصوبه ای را امضا و قانونی کند.

این مصوبه که این هفته به تصویب سنای ایالتی رسید استفاده از جوخه اعدام را بیش از یک دهه پس از لغو آن مجاز می کند.

پال ری نماینده جمهوری خواه که این مصوبه را تنظیم کرد گفت که استفاده از جوخه اعدام سریع تر و انسانی تر از اعدام ها با تزریق هایی است که گاه محکوم را زجرکش می کند.

اما مخالفان جوخه اعدام آن را یک شیوه بی رحمانه که یادآور روزهای غرب وحشی این ایالت است می دانند. اگر این مصوبه به امضای فرماندار برسد، یوتا تنها ایالتی خواهد بود که یک زندانی را به این شکل اعدام می کند.

***اخراج 70 شیعه لبنانی از امارات

خبرگزاری فرانسه (AFP)  گزارش داد که مسئولان لبنانی روز جمعه اعلام کردند امارات عربی متحده 70 تبعه لبنان را که بیشتر آنها شیعه هستند اخراج می کند.

جبران باسیل وزیر خارجه لبنان گفت وزارت امور خارجه لبنان توسط سفارت این کشور در امارات اطلاع پیدا کرده است امارات هفتاد تبعه لبنان را ظرف 24 ساعت آینده اخراج می کند. وی با این حال گفت علت اخراج این افراد را نمی داند.

یک مسئول بلندپایه دیگر لبنانی که خواست نامش فاش نشود گفت شصت و سه نفر از این افراد شیعه هستند. با این حال یک مسئول اماراتی از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. گفتنی است بیش از یکصد هزار تبعه لبنان در امارات اقامت دارند.

در سال 2009 میلادی دهها شیعه لبنان که سالها در امارات اقامت داشتند به اتهام ارتباط با حزب الله لبنان از این کشور اخراج شدند. در سال 2013 میلادی قطر نیز 18 تبعه لبنان را پس از تصمیم شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر تحریم حزب الله به علت حضور نظامی در سوریه و حمایت از بشار اسد اخراج کرد.

***محکومیت اقدام «شنیع» و «مشمئزکننده» در آمریکا

"اریک هولدر" دادستان کل آمریکا تیراندازی اخیر به دو مامور پلیس شهر فرگوسن در ایالت میسوری را "حمله ای شنیع" توصیف کرد.

دو مامور پلیس فرگوسن در نخستین ساعات روز پنجشنبه با شلیک افراد ناشناس به شدت مجروح شدند.

به نوشته بی بی سی، تیراندازی به این دو مامور پلیس پس از آن صورت گرفت که رئیس پلیس فرگوسن با انتشار گزارشی که این اداره پلیس را به جانبداری نژادی متهم کرده بود از مقام خود استعفا کرد.

گزارش ها حاکی است که یک پلیس از ناحیه صورت و دیگری از ناحیه شانه هدف گلوله قرار گرفته اند.

دادستان کل آمریکا خشونت علیه نیروهای پلیس را "مشمئزکننده" دانسته است. آقای هولدر گفته است: «این خشونت بی‌معنا، تهدیدی برای همه تلاش‌ها و اعتراض‌های غیرخشونت‌آمیزی است که در ماه‌های اخیر برای اصلاح امور صورت گرفته اند.»

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز در واکنش به این تیراندازی در حساب توئیتر خود اعلام کرد که "خشونت علیه پلیس غیرقابل قبول است."

در تابستان ۲۰۱۴، شلیک مرگبار پلیس به یک جوان سیاه‌پوست غیرمسلح به نام مایکل براون در شهر فرگوسن، موجی از اعتراض عمومی به رفتار خشونت‌بار پلیس در شهرهای مختلف آمریکا به وجود آورد.

 

***نتیجه یک نظرسنجی درباره محبوبیت حسن روحانی

خبرگزاری "آریا" در گزارشی نوشت براساس نظرسنجی یک مؤسسه آمریکایی محبوبیت حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در آبان ماه امسال ۱۱ درصد کاهش یافته است. آریا در قسمت دیگری از گزارش خود این رقم را ۱۴ درصد عنوان کرد و نوشت: بی‌تردید این کاهش محبوبیت زنگ خطری برای رئیس دولت یازدهم است. کارشناسان عوامل متعددی را برای این کاهش احتمالی می‌شمارند. برخی می‌گویند نابسامانی‌های اقتصادی در کاهش محبوبیت روحانی نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

سیاسیون همچنین معتقدند توافق هسته‌ای چندان نمی‌تواند رضایتمندی مردم را از دولت به دنبال داشته باشد. در این میان البته کارشناسانی هم هستند که می‌گویند این کاهش محبوبیت را باور نداشته روحانی همچنان محبوب است و وضعیت اقتصادی نیز بهتر از قبل است. محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این رابطه گفت: آنطور که مردم از دولت انتظار داشتند شاید مطالباتشان تحقق پیدا نکرده است بنابراین لازم است دولت در بحث‌های اقتصادی اهتمام بیشتری داشته باشد.

وی افزود: در یک سال اخیر نه تنها برای افرادی که از نظر اقتصادی تحت فشار هستند کاری نشده بلکه سبد کالایی که برای نیازمندان در نظر گرفته شده بود نیز به دست افراد مستحق نرسیده است.

وی درباره نقش توافق هسته‌ای در افزایش محبوبیت دولت، گفت: شاید توافق هسته‌ای از نظر سیاسی بتواند رضایتمندی مردم از دولت را به دنبال داشته باشد اما از نظر اقتصادی من بعید می‌دانم توافق هسته‌ای روی مسائل اقتصادی تأثیری بگذارد. چرا که منشأ بیماری اقتصادی ما بیشتر درونی است لذا اگر ما به تولیدات داخلی توجه نداشته باشیم اقتصاد ما سالم نخواهد شد.

اما منصور حقیقت‌پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگرچه دولت آقای روحانی در حوزه سیاست خارجی و در زمینه هسته‌ای تلاش بسیاری می‌کند که جای تقدیر دارد اما دولت در بخش‌های دیگر کند است.

وی افزود: دولت در بخش فرهنگ و اقتصاد بسیار کند عمل می‌کند لذا باید در این دو حوزه تلاش بیشتری داشته باشد. در حال حاضر قضاوت درباره محبوبیت آقای روحانی زود است.

غلامعلی‌ جعفرزاده از نمایندگان حامی دولت نیز به آریا گفت: در دولت آقای روحانی دو ضعف وجود دارد اول اینکه ایشان تیم تبلیغاتی بسیار ضعیفی دارد و دوم اینکه در تیم آقای روحانی غضنفر زیاد است اصلاً توجیه نیستند که کدام کار به نفع دولت است و کدام کار به زیان دولت به این معنا آنها به خودی گل می‌زنند.

وی ادامه داد: بیان برخی از مطالب و موضوعات باعث کاهش محبوبیت ایشان شده است.

نماینده مردم رشت تأکید کرد: به جای اینکه آقای روحانی ابتکار عمل داشته باشد اما ایشان گم است و هر بار کسی یک حرفی می‌زند. به عبارت دیگر دولت در کارهایش قاطع نیست. وی با تأکید بر این مطلب که اگر دولت قاطع بود تا حالا بسیاری از مشکلات حل می‌شد، گفت: ترس برخی از عوامل دولت و مشاوره غلط برخی از دوستان به آقای روحانی دست به دست هم داده و روی افکار عمومی کار می‌کند.

در این میان صادق زیبا کلام معتقد است رأی روحانی ریزش نکرده اما اگر هم ریزش کرده باشد و فرض کنیم این نظرسنجی درست باشد، یک درصد از کاهش محبوبیت را باید به مسائل اقتصادی نسبت داد اما بیشترین علت این کاهش محبوبیت به مسئله حصر باز می‌گردد(!)

زیباکلام پیش از این گفته بود ۵۰ درصد رأی روحانی تصادفی و ۵۰ درصد دیگر به خاطر بد عمل کردن اصولگرایان بود؛ او برنامه‌ای نداشت.

***«چند متر مکعب عشق» در کانادا درخشید

فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» پس از حضور موفق در هفتمین دوره جشنواره فیلم جی پور در کشور هند با دریافت دو جایزه شتر طلایی برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری، اینبار موفق به دریافت دو جایزه اصلی جشنواره بین المللی فیلم ریل ورد از کشور کانادا شد.

 «چند متر مکعب عشق» جایزه بهترین فیلم خارجی برای تهیه کننده نوید محمودی و جایزه بهترین کارگردانی فیلم اول را برای جمشید محمودی کارگردان فیلم به همراه داشت.

 هیئت داوران فستیوال در تحسین این فیلم گفته‌اند که فیلم از داستان بی‌نظیری برخوردار است. کارگردان جوان این فیلم توانسته با اجزای دیگر مثل طراحی صحنه، فیلمبرداری و حضور بازیگران کارآمد، اثری خلق کند که به عنوان فیلم اول شگفت انگیز به حساب می‌آید.

 «چند مترمکعب عشق» پیش از این پدیده سی ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر نام گرفت، فیلمی که محصول مشترک ایران و افغانستان است.

***هالیوود چقدر منافع آمریکا را پیش می‌برد؟

حسن رحیم‌پور ازغدی با انتقاد از اینکه هنوز برخی از افراد، هنر و سینما را به چشم سینمای قبل از انقلاب نگاه می‌کنند، اظهار کرد: امام خمینی (ره) بیان کردند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم؛ اما متاسفانه هنوز ژن عقب‌ماندگی مقایسه هنر امروز با سینمای قبل از انقلاب در برخی افراد وجود دارد».

وی افزود: برخی خطاب به حوزویان می‌گویند ذات سینما همین است و شما بی‌خود ادعا دارید و این عرصه‌ها به شما مربوط نیست و بروید موعظه‌های خود را انجام دهید و از طرف دیگر برخی حوزویان با ادبیات اخباری گفتند که ذات هنر و سینما سکولار است و امکان ندارد دینی شود.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز تلفن‌های همراه بسیار راحت در اختیار تمام افراد حتی کودکان قرار گرفته که این وسیله سینما و دوربین و کتابخانه‌ای بزرگ است، عنوان کرد: با گسترش تکنولوژی امروز اطلاعات بسیار راحت در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

وی با طرح این سئوال که چه زمانی هنر باید با ادبیات حوزوی گره بخورد، بیان کرد: متاسفانه حوزه علمیه ما هنوز یک درس خارج فقه در مورد اصل هنر ندارد و من تا به امروز چنین موضوعی را ندیده‌ام.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخن امام (ره) اظهار کرد: امام خمینی (ره) زمانی فرمودند تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب، اسلام فقرای دردمند و اسلام پابرهنگان و تازیانه خوردگان باشد و هنری زیبا و پاک است که کوبنده و نابودکننده کمونیست خون‌ آشام و اسلام رفاه و تجمل، اسلام سازش و فرومایگی و در یک کلام اسلام آمریکایی باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی اسلام را در عزاداری و زیارت خلاصه کرده‌اند به طوری که هر چه دین را ورق می‌زنیم جز عزاداری و زیارت چیزی نمی‌بینیم.

رحیم‌پور ازغدی افزود: فقهی که به نظام‌سازی نینجامد و در عبادات خلاصه شود بهترین توجیه برای سکولاریسم است.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه سینمای هالیوود تاثیر مثبتی از کشیش و کلیسا در فیلم‌هایشان نشان می‌دهد، یادآور شد: بزرگترین درآمد آمریکا ابرقدرت اقتصادی بودن در جهان امروز از طریق سینما و هنر و همچنین اسلحه است که با نشان دادن فیلم‌های فاسد به اندازه ده‌ها کشور درآمد دارد.

****وقتی رسانه سلطنتی انگلیس بیش از اندازه زرد می شود

گاهی با ورود به تارنمای بی بی سی فارسی اولین چیزی که توجه را جلب می کند حجم اخبار زرد آن است.

تنها توجیه برای گرایش رسانه هایی در سطح بی بی سی برای درج اخبار زرد جلوگیری از ریزش مخاطب و کسادی است که سمی مهلک و رفتاری انتحاری محسوب می شود.

با این حال استفاده نامتعارف از اخبار به اصطلاح زرد و عامه پسند ظاهرا تنها چاره ای است که این روزها به ذهن هیئت تحریریه بی بی سی فارسی رسیده است.

***«پاییز» به دلیل توهین به ارزش ها توقیف شد

نمایش «پاییز» کاری از نادر برهانی مرند است که از 11 بهمن ماه امسال در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته بود، این نمایش به‌دلیل عدم توجه به موازین و ارزش‌های اسلامی با دستور مجید سرسنگی، مدیر عامل خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر توقیف شد.

 این نمایش که یک اثر بازتولیدی بود با بازی امیر جعفری، ناهید مسلمی، احمد کاوری، ستاره پسیانی و بهرام افشاری روی صحنه رفته بود.

 

 ***حرکت زیبای الهام حمیدی و پوریا پورسرخ

خیریه‌ای به نام «روشنای امید»، همزمان با فرا رسیدن سال نو و نوروز با حضور جمعی از اعضای هیئت‌ امناء و مدیران خود با برگزاری مراسم ویژه‌ای، رسماً آغاز به کار کرد.

 احکام دو هنرمند بازیگر که سفیر این خیریه شده‌اند، توسط خانم جهانگیری همسر معاون اول رئیس جمهور و خانم فریدون همسر دستیار ویژه رئیس جمهور اعطاء شد.

 الهام حمیدی پس از دریافت عنوان "سفیر مهربانی" گفت: خیلی خوشحالم که این عنوان پر معنی از سوی مدیران این خیریه نصیب من شده و امیدوارم بتوانم نماینده شایسته‌ای برای این عنوان و خیریه باشم.

پوریا پورسرخ نیز ضمن ابراز خرسندی از دریافت عنوان "سفیر مبارزه با استعمال دخانیات"، اظهار داشت: خوشحالم که این عنوان سخت برایم در نظر گرفته شده است و امیدوارم بتوانیم با کمک همه نهادها و ارگان‌های فرهنگی و نظارتی مربوطه شاهد ریشه‌کنی و مبارزه با این پدیده شوم اجتماعی باشیم.

 

***شاید مغزتان با خواندن این خبر سوت بکشد!

بعضی وقت ها خبرهایی به گوش می رسد که باورش مشکل است. عده ای چه راحت از نردبان حماقت برخی انسان ها بالا می روند و عجیب آنکه این اتفاقات غالبا در دنیای مدرن رخ داده و از کشورهای غربی آغاز می شود.

به گزارش رسانه ها در یک اقدام سودجویانه برنامه ریزان یک رپر آمریکایی با سوءاستفاده از احساسات هواداران، هوای این کنسرت را درون کیسه هایی کردند تا بلکه از این راه نیز پولی به جیب بزنند.

یکی از این کیسه‌ها که مدعی می شود با هوای کنسرت کانیه وست شریک زندگی کیم کارداشیان پر شده هم اکنون روی سایت حراج اینترنتی "ای‌بی" با قیمت اولیه ۵ دلار در معرض دید گذاشته شده اما گفته می شود خریداران قیمت را تا ۶۰ هزار دلار بالا برده اند.

 شرکت آدیداس هم با استفاده از فرصت پیش آمده و اسم کانیه وست رپ آمریکایی محصولاتی ساخته و روی سایت "ای‌بی" ارائه کرده که بین ۱۵۰۰ تا ۵ هزار دلار قیمت دارند.

 

*** دفاع حضرت علی (علیه السلام) از اسیر ایرانی

کارنامه تاریخ بشریت پر است از نقاط تاریک و روشن که مطالعه پیرامون آن‌ها، بیش از هر چیز، به گشت و گذار در اقیانوسی بی‌کران می‌ماند و هر چه پیش تر رویم، گنجینه‌هایی شگرف به کف می‌آوریم. این نیز بر خردمندان آشکار است که هر وجود گرانبهایی به سبب ارزش والایش، دشمنانی از قبیله‌ی کبر و خباثت دارد. علی بن ابیطالب (علیه السلام) که محمد (صلی الله علیه و آله) او را با حق و حق را به همراه وی خواند،[۱] گوهر تابناک اهل حقیقت است و روشن است که حق همواره دشمنانی از جنس باطل داشته‌ است.

اهالی جهل، از سر کینه‌ای که نسبت به مولا امیرالمؤمنین دارند، تلاش می‌کنند که ایشان را شریک جرمِ صحابه‌نمایان و نااهلان بخوانند و محبت عمیق ایرانیان به حضرت را، بی‌معنی می‌نامند. حال آنکه سابقاً روشن شد که ایشان از آنجا که مظهر اسماء الله هستند، به همگان محبت عام، و به دوستان محبتی ویژه داشتند. پیش تر، نمونه‌‌هایی چند از گفتارها و نوشتارهای ایشان پیرامون مردمان ایرانی بیان شده بود.[۲] اکنون برگی دیگر از کارنامه‌ی درخشان و نورانیت سیره‌ی عملی حضرت بیان خواهد شد.

هنگامی که فیروز ابولؤلؤ (که خود اهل نهاوند بود)، عمر بن خطاب را به قتل رساند، برخی از سران عرب، دست به انتقام جویی زده، و شکنجه و کشتن ایرانیان اسیر در مدینه (همان ایرانیانی که در جنگ‌ها به اسارت درآمده بودند) را آغاز کردند. از جمله عبیدالله بن عُمَر (فرزند خلیفه‌ی دوم)، یک اسیر ایرانی به نام هرمزان که غلام سعد بن ابی وقاص بود را کشت. هنگامی که عثمان به خلافت رسید، سعد بن ابی وقاص، عبیدالله بن عمر را نزد عثمان آورد و به او گفت که وی، غلامِ من (فیروزان) را کشت. حضرت علی (علیه السلام) در حضور عثمان، فرمودند که عبیدالله باید قصاص شود. چه اینکه هرمزان را کشت، در حالی که هرمزان بی گناه بود.

حضرت علی بر اعدام عبیدالله، اصرار ورزید اما عمروعاص بر عثمان وارد شد و عثمان را از قصاص "عبیدالله بن عمر" پشیمان کرد. عثمان هم عبیدالله را بخشید.[۳] بعدها وقتی امیرالمؤمنین علي (علیه السلام) به خلافت رسیدند، عبیدالله بن عُمَر دانست که حضرت علي (علیه السلام) او را در قبال خونِ هرمزان قصاص می‌کند، لذا به معاویه پناه برد و معاویه هم او را تحت حمایت خود قرار داد.[۴]

در منابع تاریخی آمده که نخستين بار كه عثمان در عصر خلافت خود به منبر رفت، درباره ی عبیدالله بن عمر سخن گفت و او را عفو كرد. على بن ابیطالب در آن مجلس خطاب به عثمان با اشاره به عبيد اللّه بن‏ عمر گفت «اين فاسق را به خونخواهى هرمزان بكش كه با كشتن مسلمانى بى‌‏گناه مرتكب خطايى عظيم شده» و آن ‏گاه به عبيد اللّه روى نمود و گفت: «اى فاسق اگر روزى بر تو دست يافتم تو را به خونخواهى هرمزان خواهم كشت‏».[۵]

جالب است بدانیم که بعدها عبیدالله بن عمر به یکی از سران نظامی لشکر معاویه تبدیل شد. در مقدمه‌ی جنگ صفین، هنگامی که او با حضرت علي (علیه السلام) روبرو گردید، حضرت باز هم به خون ریخته‌ شده‌ی هرمزانِ بی‌گناه اشاره کردند و فرمودند: «تو هرمزان‏ را كه به دست عمويم عباس مسلمان شده بود و پدرت هم براى او دو هزار درهم مقررى تعيين كرده بود، كشتى و اكنون اميدوارى كه از من به سلامت مانى‏؟»[۶]

علی ندای عدالت در تاریخ بشر، در راه دفاع از حق مظلوم (از این اسیر ایرانی گرفته تا دیگر مظلومین)، حمایت بسیاری از سران عرب را از دست داد و تنها ماند. تنها ماند و تنها از دنیا رفت. اما به راستی، چه باعث شده تا کوردلان، علي (علیه السلام) را شریک جرمِ اهل باطل بخوانند؟! به تعبیر قرآن، اینان خود اهل باطل و غرق در گناه اند، از همین روی، خدا بر دل‌های آنان مُهر شقاوت زده؛ آنان را در وادی طغیان‌گری رها نموده است.

 

***کشف جدید مفتی کویتی!

فعالان شبکه های اجتماعی ویدیویی از یک مفتی سلفی کویتی منتشر کردند که درآن می گوید ماه درآسمان نیست بلکه به آن چسبیده است و کفار نمی توانند به آسمان صعود کنند.

"عثمان الخمیس" در این نوار ویدیویی از معراج پیامبر(ص) به سوی آسمان سخن به میان آورده و می گوید: آسمان باب هایی دارد و جبرئیل نیز برای ورود پیامبر به آسمان اجازه گرفت و پس از آن باب ورود برای پیامبر (ص) گشوده شد.

این مفتی کویتی با بیان این که بسیاری از مردم از صعود به کره ماه سخن به میان می آورند گفت: کسی که صعود به کره ماه را انکار می کند، وجود آن را انکار می کند و وی معتقد است که ماه در آسمان نیست و به آن چسبیده است و به همین علت کفار نمی توانند از طریق کره ماه وارد آسمان شوند زیرا پیامبرهم برای ورود به آسمان اجازه گرفتند.

الخمیس در پایان می گوید: به نظر من ماه در آسمان نیست بلکه به آن چسبیده و به آن نزدیک بوده و در آن نیست؛ خلاصه کلام این که هر کس به ماه برسد، وارد آسمان نمی شود.

خاطرنشان می شود که این ویدیو قدیمی بوده و مربوط به چند سال پیش است اما اینک در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

 

***الان فدک دست کیست؟

فدك نام دهكده‌اي است كه در 60 كيلومتري شهر مدينة النبي واقع شده، اين منطقه سرسبز و پر از درخت يكي از مناطق خيبر است و يهوديان مدينه در آن سكني داشتند و به زراعت و باغداري مي‌پرداختند و از اين منطقه حاصلخيز درآمدهاي خوبي به دست مي‌آوردند.

بعد از اين كه قلعه خيبر به دست امير المومنين ـ عليه السلام ـ فتح شد، يهوديان فدك اقدام به صلح با پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ كردند كه مفاد صلح نامه بخشي از اين زمينها را در اختيار آن حضرت ـ صلّي الله عليه و آله ـ گذاشتند و حضرت ـ صلّي الله عليه و آله ـ در آن جا درختان نخلي با دست مبارك خويش كاشت و آن جا را به حكم آيه قرآن به زهرا ـ سلام الله عليها ـ داد.(1)

بعد از رحلت پيامبر، خليفه اول، آن را تصرف و خدمتكاران آن را اخراج و آن را تصرف نمود و زهرا ـ سلام الله عليها ـ نتوانست حق خويش را از او بگيرد، خليفه دوم آن را به يهوديان بازگرداند و بخشي از آن را از يهوديان خريد.

خليفه سوم آن را به مروان و ديگران بخشيد و تا زمان عمر بن عبدالعزيز از دست فرزندان زهرا خارج بود. با شروع حكومت عمر بن عبدالعزيز وي فدك را به فرزندان حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ بازگرداند، ولي يزيد بن عبدالملك مجدداً از آنها باز پس گرفت. سفاح خليفه عباسي به عبدالله محض بازگرداند، ولي منصور دوانيقي مجدداً فدك را غصب كرد، مهدي عباسي دوباره به فرزندان فاطمه برگرداند، ولي موسي بن مهدي آن را پس گرفت. مأمون آن را طي حكمي كتبي به فرزندان زهرا ـ سلام الله عليها ـ بازگرداند.

ولي بعد از مأمون متوكل اين ملك را از فرزندان فاطمه پس گرفته و آن را به عمر بازيار واگذار كرده و عبدالله بن عمر بازيار درختاني را كه پيامبر كاشته بود قطع نمود و به دنبال آن فلج شد.(3)

از محصول آن فزندان فاطمه به حجاج و زائرين اطعام مي‌نمودند، بعد از انقراض خلافت عباسي و تشكيل دولت و خلافت عثماني كه تمام عربستان زير حكومت عثمانيان در‌آمد، سرنوشت اين منطقه نامعلوم بوده ولي قطعاً از دوره متوكل از دست فرزندان فاطمه خارج شده و بيش از اين در منابع تاريخي به مسئله فدك پرداخته نشده است.

امروزه حره فدك را حره هتيم گويند، كه در شرق حره خيبر قرار دارد و مركز سرزمين يدرع در جنوب، حره فدك را اكنون الحويط مي‌خوانند. در صدر اسلام نيز فدك به عنوان يكي از قراء تابع خيبر محسوب مي‌شد كه به دست پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ به صلح رسيد. مولف كتاب مدينه شناسي مي‌نويسد در جستجوي سرزمين فدك (و موقعيت فعلي آن) تلاشهاي زيادي كردم تا اين كه پي بردم كه امروزه نامي از آن باقي نمانده و به جاي آن سرزمين حائط كه تابع امارات حائل و در مغرب الحليفه و جنوب ضرغد دقيقاً در حد مرز شرقي خيبر (محل خيبر) ايجاد شده است.

در آن ايامي كه به جستجوي سرزمين فدك مطرح در تاريخ بودم كه حائط امروز باشد، تا پايان سال 1975 م آن را منطقه‌اي شامل 21 روستا يافتم كه حدود 11000 نفر جمعيت داشت در حالي كه سكنه مركز الحائط تا آن سال بيش از 1400 نفر نبودند ـ اما ـ اين سرزمين هم چنان پوشيده از نخلستانها و برخوردار از امكانات كشاورزي و درعين حال مجاور سرزمين‌هاي خشك حره و تابش آفتاب بوده است.

با اين توصيف به نظر مي‌رسد اكنون آن منطقه در تصرف ساكنان آن منطقه بوده كه زير نظر دولت سعودي مي‌باشد و در آمد آن نيز در امرار معاش ساكنان مصرف مي‌گردد و جاي خاص و شخص خاصي مالك آن نيست.

وهابيون منطقه فدك را نيز مثل ساير آثار اسلامي درمعرض نابودي قرارداده ومي خواهند نام آن نيز از زبانها وسپس از افكار واذهان محو وحذف گردد.واين بزرگترين خيانت به تاريخ اسلام واهل بيت پيامبر(ص)وخدمت به دشمنان اسلام است . كه بسياري از مساجد صدراسلام وآثار ديگر را به نابودي مي كشانند.

 

***اقدام پسندیده خانواده کانادایی برای معرفی اسلام

یک خانواده کانادایی برای معرفی اسلام دست به یک ابتکار عمل پسندیده زد.

بر پایه این گزارش، چندی پیش جامعه مسلمانان کانادا به منظور مقابله با موج اسلام هراسی در این کشور از مسلمانان خواست که با غیر مسلمانان تعاملات بیشتری داشته باشند و در صورت امکان آنها را به منزل خود دعوت کنند.

خانواده "چودری" که خود از دعوت کنندگان اصلی این کمپین بودند، تنها در یک روز 14 غیر مسلمان را به منزل خود دعوت کرده و آنها را شریک در سفره ناهار خود کردند. به گفته آنها هدف اصلی این است که به غیر مسلمانان نشان دهیم که شباهت های ما و آنها بسیار بیشتر از تفاوت هایمان است.

آنها دلیل دیگر اقدام خود را جلب توجه غیرمسلمانان به فاصله معنادار بین آنچه رسانه ها سعی در ارائه آن به عنوان اسلام می کنند و بین اسلام واقعی و زندگی مسلمانان در شهرهای مختلف کانادا. به گفته آنها اکثر کسانی که به منزل آنها می آیند از مهمان نوازی مسلمانان شگفت زده می شوند.

"مریلین لافریت" از جمله غیر مسلمانانی است که در خانه این خانواده مسلمان حاضر شده است. او که به همراه شوهر و دخترش دعوت شده تجربه خود را اینگونه توصیف می کند: «هر اندازه که در ذهنتان میان مردم فاصله و تفاوت قائل باشید با یکبار حضور در بین خانواده های مسلمان نظرات شما به کلی متحول شده و فاصله های میان مردم از بین می رود.»

 

****پیش‌بینی شوک مسکن در سال 96

احمدرضا سرحدی اظهار کرد: تولید مسکن و سرانه تولید مسکن در سال‌های اخیر آنچنان افزایش یافته که هر خانواده نیازمند مسکن حداقل میتواند 1.5 واحد مسکونی را در اختیار داشته باشد.

این کارشناس با اشاره به کند شدن روند تشکیل خانواده در میان جوانان نیز تصریح کرد: این نیز باعث خالی ماندن بسیاری از واحدهای مسکونی نوساز شده است.

به گفته وی، در حال حاضر بازار مسکن با تنوع ساخت و ساز و افزایش تعداد واحدهای مسکونی خالی همراه شده است؛ به گونهای که پیش‌بینی میشود بازار رکودی مسکن تا دو سال آینده همین روال را داشته باشد و پس از آن با انفجار قیمتی همراه شود.

سرحدی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس اتحادیه املاک تهران مبنی بر اینکه بهار مسکن با بهار 94 همراه میشود و اردیبشهت ماه اوج رونق معاملات مسکن خواهد بود، افزود: این که رئیس اتحادیه املاک تهران سال آینده را با رونق مسکن و اوج گیری معاملات مسکن همراه میداند ، بسیار خوب است و حتی آرزوی هر یک از ما است. اما آنچه در واقعیت است، این که نشانههای بازار نوید بهبود اوضاع را نمیدهد.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه در دوسال اخیر بازار مسکن با رکود همراه بوده و این رکود تا دو سال دیگر هم ادامه دارد، افزود: آنچه مسلم است، این که با ادامه این روند، سال آینده شاهد رکود شدیدتری خواهیم بود.

***11 سرخپوش در آستانه جدایی از پرسپولیس

سران باشگاه پرسپولیس – بخوانید محمدحسین نژادفلاح – درصدد تمدید قرارداد بازیکنان خود هستند. دلیل آن هم به پايان رسيدن زمان قرارداد تعداد زيادي از پرسپوليسي‌هاست.

محمد نوري، هادي نوروزي، مهدي جعفرپور، محمدرضا خانزاده، گابريل، رضا خالقي‌فر، حميد علي‌عسگري، پيام صادقيان، اميد عاليشاه، افشين اسماعيل‌زاده و حميد علي‌عسگري بازيكناني هستند كه فقط تا انتهاي ليگ چهاردهم با سرخپوشان قرارداد دارند.

به عبارت دقيق‌تر 11 بازيكن پتانسيل جدايي از پرسپوليس را دارند كه چهار، پنج نفر از آنان فيكس اين تيم محسوب مي‌شوند البته بديهي است مديران باشگاه‌ در طول فصل و زمان نقل و انتقالات وعده‌هاي گوناگوني براي حفظ بازيكنان قديمي و خريد ستاره‌هاي جديد مي‌دهند كه معمولاً به سرانجام هم نمي‌رسد.

نژادفلاح نيز از اين قاعده مستثني نيست. قائم‌مقام تازه‌وارد و تام‌الاختيار پرسپوليس مي‌خواهد سكه محبوبيت ضرب كند و در حالي حرف از تمديد قرارداد بازيكنان مي‌زند كه بحث واگذاري سرخابي‌ها جدي است البته بحث ما چيز ديگري است و اين يك هشدار جدي است.

به اتمام رسيدن قرارداد 11 بازيكن اتفاق جالبي براي باشگاهي كه داعيه حرفه‌اي بودن(!) دارد، نمي‌تواند باشد و اين نقد به تمام مديران سابق پرسپوليس وارد است.

با توجه به شرايط كنوني پرسپوليس و مشكلات مالي بعيد است نژادفلاح يا هر كس ديگري بتواند قرارداد اين 11 بازيكن را تمديد كند اما معتقديم از همين حالا بايد جدي به فكر بود.

چنانچه قائم‌مقام پرسپوليس در اين راستا اقدام كند بعد از رفتن خود هم خاطره خوبي به جاي خواهد گذاشت هر چند كه تمديد قرارداد 5، 6 نفر از اين بازيكنان هيچ ضرورتي ندارد چون آنها در حد پرسپوليس نيستند.

شايد كنجكاو باشيد بدانيد چه بازيكناني هنوز با پرسپوليس قرارداد دارند؟ بايد بگوييم بابك حاتمي، سوشا مكاني، علي عليپور، محسن بنگر، محمد عباس‌زاده، مسعود همامي، مهدي دغاغله، مهدي طارمي، مهرداد كفشگري، احمد نوراللهي، مهدي فاطمي، مايكل اومانا، ميلاد كمنداني، علي آستاني، مبين ميردورقي و تادئو نمي‌توانند در پايان فصل جاري از جمع سرخپوشان جدا شوند.

اميدواريم با خبر ماندن تادئو در پرسپوليس خيلي خيلي ذوق‌زده نشده باشيد!

 

***مصاحبه شیطنت آمیز روس ها با سعید معروف

سعید معروف که تیم والیبال زنیت کازان روسیه پیوسته در گفتگو با سایت این باشگاه با سوالات مختلف پاسخ داد.

برخی از سوالاتی که از معروف پرسیده شده بسیار عجیب و تا حدی شیطنت آمیز به نظر می رسد. مثلا از وی پرسیده شده که آیا زنان می توانند در ایران والیبال بازی کنند و یا اینکه پس از انقلاب به مردم اجازه داده می شود که به کلاس زبان انگلیسی بروند؟!

همچنین از معروف پرسیده شده که چرا غنچه قوامی به 2 ماه زندان به خاطر حضور در مسابقه والیبال مردان محکوم شد که کاپیتان ایران در پاسخ گفت: «تا جایی که من می‌دانم او مقیم لندن است و مدت زیادی هم آنجا است. این جنجال‌ها به این دلیل به وجود آمد که او می‌خواست از روی سکوهای مردان بازی را تماشا کند که مخالف عرف ما است؛ مخصوصاً که هیچ یک از اعضای خانواده‌اش از جمله برادر، پدر، همسر یا فرد دیگری او را همراهی نمی‌کرد. این در حالی است که بخش مخصوص تماشاگران زن هم در ورزشگاه وجود دارد. با این همه ایران در والیبال واقعاً پیشرفت کرده است.»

 

***پشت پرده حذف بهترین بازیکن پرسپولیس از لیست کی روش

محمد نوری با وجود انجام بازی های خوب و گلزنی برای تیمش چند وقتی هست که به اردوهای تیم ملی دعوت نمی شود که این موضوع جای سوال زیادی را برای علاقمندان به فوتبال و حتی کارشناسان به وجود آورده است.

نوری که بهترین بازیکن پرسپولیس محسوب می شود، در حالی به تیم ملی دعوت نمی شود که یکی از بازیکنان نیمکت نشین پرسپولیس (خانزاده) در همه اردوهای تیم ملی حضوری ثابت دارد و کنار هم چیدن این پازل ها شرایط را عجیب می کند.

در خصوص عدم دعوت نوری به تیم ملی شایعات زیادی شنیده می شود؛ یکی از این شایعات نفوذ یکی از بازیکنان قدرتمند تیم ملی بر کی روش است تا با عدم دعوت از نوری، دوست صمیمی اش بتواند در تیم ملی بازی کند چون با حضور نوری قطعا جا برای این بازیکن تنگ خواهد شد.

در حالی این شایعه شنیده می شود که پیش از این درباره این باند بازی ها در تیم ملی در چند وقت اخیر حرف های زیادی شنیده شده و می شود و عده ای از بازیکنان معتقدند برای حضور در تیم ملی باید رابطه شان را با آقای ایکس خوب کنند و این در حالی است که نوری در این چند ماه بهترین و موثرترین بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس بوده است.

***سوتی های تمام نشدنی برنامه 90؛ اعتماد کنیم آقای عادل!؟

برنامه 90 طی ماه‌های اخیر تاکید بسیار ویژه‌ای روی ارایه آمار و ارقام داشته است. این در حالی است که در اطلاعات ارایه شده توسط همکاران عادل، اشتباهات پرشماری دیده می‌شود.

بعضی از این خطاها را خود فردوسی‌پور در حین اجرای برنامه یا در برنامه هفته بعد اصلاح می‌کند، مثل اتفاقی که برای کبه افتاد، یا حتی آماری که در خصوص میلاد نوری هافبک استقلال ارائه شد و پس از مصاحبه های تند این بازیکن فردوسی پور در برنامه بعدی اش آن را اصلاح کرد.

 اما بسیاری از اشتباهات از دید خود عادل هم پنهان می‌مانند. به عنوان نمونه در همین برنامه آخر 90، مجموع پاس گل‌های طارمی شش تا اعلام شد، در حالی که او پنج بار در لیگ، یک بار در حذفی و یک بار هم در آسیا پاس گل داده است.

همچنین در برنامه عادل ادعا شد تا به حال دو تیم در مسابقات این فصل لیگ قهرمانان دروازه خودشان را بسته نگه داشته‌اند، در حالی که این موفقیت از آن سه تیم است؛ پرسپولیس، السد و یک باشگاه چینی!

حالا معلوم نیست می‌توانیم به سایر آمار و ارقام برنامه 90 اعتماد کنیم یا نه؟ مثلا کسی حالش را دارد چک کند و ببیند احمد نوراللهی مقابل بنیادکار دقیقا 27 بار قطع توپ داشته؟ بعید است!

خدا کند این تعریف و تمجید از برخی بازیکنان و سرمربی ها در کنار ضعیف نشان دادن کارنامه برخی دیگر پشت پرده ای نداشته باشد.

***گاف بسیار وحشتناک قلعه نویی؛ چرا امیرخان؟

امیر قلعه‌نویی در پایان تمرین روز گذشته استقلالی‌ها در مورد جاسم کرار گفت: «ایشان شأن نزول کرده‌اند و سر تمرین تشریف آورده‌اند.»

حقیقتش تا وقتی فیلم تلویزیونی این مصاحبه را ندیده بودیم، باور نمی‌کردیم قلعه‌نویی از این عبارت استفاده کرده باشد، اما پخش گفتگوی او در اخبار ورزشی شبکه خبر ثابت کرد سرمربی آبی‌ها یک بار دیگر از کلماتی استفاده کرده که معنای آنها را نمی‌داند.

در حقیقت عبارت "شأن نزول" داستان کاملا متفاوتی دارد. در معنای این اصطلاح نوشته شده: «شأن نزول، دانستن موجبات نزول آیات قرآنی است.»

قلعه‌نویی احتمالا در زمان صحبت کردن در مورد کرار، قصد داشته از عبارتی مثل "نزول اجلال" استفاده کند، اما متوجه نشده است.

شاید وقتش رسیده دوستان امین و مشاوران قلعه‌نویی به او توصیه کنند از به کارگیری کلماتی که معنای آنها را نمی‌داند خودداری کند.

***غافلگیری علی دایی توسط دو بازیگر مشهور و فرار از سوپرمارکت

"بستنی زمستانی" نورا کار دست علی دایی داد و سرمربی سابق پرسپولیس در حالی که مدت‌هاست تلاش می‌کند تا مقابل دوربین‌های تلویزیونی و خبرنگاران حاضر نشود، به طور ناخواسته و عجیبی در یک سوپر مارکت به دام افتاد!

دایی که پس از جدایی‌اش از پرسپولیس حتی به شایعه حضورش در تیم‌ملی آذربایجان و پیشنهاد باشگاه‌های تراکتورسازی و پیکان پاسخی نداد، این روزها ترجیح می‌دهد تا بیشتر از هر چیزی وقتش را صرف نورا کند و با او خوش بگذراند.

دایی که همیشه در امر بیزنس موفق و حرفه‌ای رفتار کرده، حالا با توجه به اینکه روزهایش را با نورا سپری می‌کند، کارهای تولیدی و حتی رسیدگی به امور "نمایندگی‌های دایی" را نیز به برادرانش سپرده و ترجیح می‌دهد که او را به کلاس‌های مختلف ببرد و فقط پیگیر رستوران‌ لوکسی باشد که می‌خواهد در سعادت‌آباد افتتاح کند.

شهریار که حتی برای برنامه نوروزی یکی از شبکه‌های تلویزیونی دعوت شده بود در دعوت و پیغام‌های مجری چشم رنگی این شبکه تلویزیونی پاسخ منفی داد و اعلام کرد که فعلا نمی‌خواهد از محدوده خانوادگی و آرامشی که دارد خارج شود.

دایی در مورد سپری کردن روزهایش با نورا صحبت‌های جالبی می‌کند: «وقتی بهم می‌گه پدر، یه جوری می‌شم... از ته دل کیف می‌کنم... تمام خستگی‌هام در می‌ره و جون می‌گیرم.»

البته دایی می‌داند که نورا رگ خواب او را در دست دارد: «نورا خیلی خوب می‌دونه که چی کار کنه... می‌دونه که چه جوری حرف بزنه و رفتار کنه تا من اینجوری بهش علاقمند بشم. این درسته که بچه‌ها همیشه برای پدر و مادرها عزیزن ولی نورا سیاست خاصی داره و مثل خانم‌ها رفتار می‌کنه.»

دایی این روزها حتی دنبال فوتبال هم نیست و وقتی با او در مورد پرسپولیس صحبت می‌کنیم با همان تعصب خاص خودش فقط برای سرخ‌ها آرزوی موفقیت می‌کند ولی در عوض ناهار خوردن شهریار با دخترک خوش‌زبانی که روح آقای گل جهان را تسخیر کرده نکته‌های قابل توجه زیادی دارد.

نورا هر چه که می‌خواهد آرام به دایی می‌گوید... خیلی آرام و محترمانه: «پدر... لطفا گوجه... پدر... لطفا آب.»

اما نکته جالب در مورد گردش دایی و نورا جایی بود که پس از صرف ناهار، نورا هوس بستنی کرد: «حدود ساعت سه بعد از ظهر بود که توی کامرانیه بودم و پرنسس من هوس بستنی کرد!»

دایی که نورا را در ماشین تنها نمی‌گذارد، در شلوغی کامرانیه مقابل سوپر مارکت بزرگی ترمز زد و در حالی که ماشینش را جای مناسبی هم پارک نکرده بود، با سرعت و به همراه نورا وارد سوپر مارکت شد.

همین که نورا بستنی‌اش را انتخاب کرد و دایی قصد داشت پول آن را بپردازد، دوربین بفرمایید شام با کارگردانی سروش صحت به سراغ دایی رفت.

دایی که حسابی غافلگیر شده بود وقتی به سمت دیگری چرخید متوجه شد که یک دوربین دیگر هم در سمت دیگر سوپر مارکت مستقر شده است. احتمالا به همین دلیل بود که دایی از جایش تکان نخورد و به رغم اصرار عوامل، حاضر نشد با این دوربین‌ها صحبت کند.

هر چند که دایی در زمان حضورش در سوپر مارکت فقط با سروش صحت خوش‌وبش کرد و نکته جالب جایی بود که شنیدیم به غیر از سروش صحت، پوریا پورسرخ هم در سوپر مارکت بوده و در مقابل دوربین بفرمایید شام برای مهمانانش خرید می‌کرده است.

دایی که اتفاقا دوستی خوبی نیز با پوریا دارد وقتی متوجه این موضوع شد و فهمید که پورسرخ نیز در سوپر مارکت بوده، پس از خارج شدن از سوپرمارکت با پوریا تماس گرفت و با او به خوش و بش پرداخت...

می‌گویند پوریا هم از دایی خواسته تا بفرمایید شام را ببیند و به او نمره بدهد.

***تا جایی که توانستند فحاشی کردند

سوشا مکانی پس از تساوی 2 بر 2 تیمش مقابل پرسپولیس مقابل نفت مسجد سلیمان در مورد فحاشی‌هایی که صورت گرفت، گفت: شما خودتان همه چیز را دیدید انگار هیچ کس به غیر از خودشان ناموس ندارد مگر جنگ است که این شرایط را درست می‌کند مقابل پای بازیکن ما خمپاره زدند و کم مانده بود چشم او کور شود.

وی افزود: انگار جنگ جهانی سوم اتفاق افتاده بود در پایان مسابقه دیدید که خمپاره مقابل پای عالیشاه انداختند. می‌خواستند به هر طریقی که شده از ما مساوی بگیرند. البته مساوی برای آنها برد بود. 20 گل باید به آنها می‌زدیم تا این اندازه بازی را عقب و جلو کردند و در نهایت هم این عملکرد را ارائه دادند.

مکانی خاطرنشان کرد: با این شرایط هر فحاشی که خواستند به خانواده بازیکنان انجام دادند در نهایت هم فدراسیون اعلام می‌کند که دستتان درد نکند که اینقدر فحاشی کردید./فارس/

 

***گاف مضحک و بسیارعجیب ستاره سرشناس

در جریان دیدار تیم‌های چلسی و پاری‌سن‌ژرمن در دور برگشت از مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا که با تساوی 2 بر 2 خاتمه یافت و منجر به حذف آبی پوشان لندن به خاطر گل زده کمتر در خانه حریف شد، دومین گل PSG را تیاگو سیلوا از روی یک ضربه کرنر در حالی به ثمر رساند که ناهماهنگی دو بازیکن حریف موقعیت ایده‌آلی را برای او به وجود آورد.

هنگام ارسال این ضربه کرنر، جان‌تری مدافع میانی و کاپیتان چلسی به جای کنترل یکی از بازیکنان حریف به اشتباه هم تیمی خود گری‌ کیهیل را مهار کرده بود و این اتفاق تیاگو سیلوا را آزاد گذاشت تا با یک ضربه سر زیبا برای دومین بار کار را برای پاریسی‌ها به تساوی بکشاند.

تری زمانی متوجه اشتباه خود شد که دیر شده بود و سیلوا ضربه سر خودش را زد تا دروازه‌ چلسی برای دومین بار از روی ضربات کرنر باز شود.

 

***مربی تیم ملی بانوان مــرد بود!

فوتبال بانوان ایران به اندازه کافی دردسر و مشکل دارد و نمی‌خواهیم برای این رشته در حاشیه مانده، حاشیه جدیدی بسازیم اما شنیدن خبر همکاری یک مربی مرد با تیم ملی بانوان، خبری معمولی نیست که از کنارش ساده و بی‌تفاوت بگذریم.

در حالي كه مدت‌ها ميان مسئولان فدراسيون فوتبال بحث و اختلاف‌نظر وجود داشت كه آيا مدرس كلاس‌هاي مربيگري بانوان مي‌تواند مرد باشد يا حتماً بايد از بانوان براي برگزاري اين دوره‌ها استفاده كرد، حالا شنيده مي‌شود سال‌هاي 92 و 93 يكي از اعضاي كادر فني تيم ملي بانوان زير 19 سال فوتبال ايران «مرد» بوده و اين شخص كه البته اخيراً از كادر فني تيم جوانان بانوان كنار گذاشته شده، همزمان به عنوان مربي دروازه‌باني تيم ملي نونهالان پسر و مربي دروازه‌باني تيم ملي جوانان بانوان با فدراسيون فوتبال همكاري مي‌كرد! كوروش استخري كه با عقد قرارداد 30 ميليون توماني از اول تير 92 تا اول تير 93 مربي دروازه‌باني تيم ملي نونهالان زير 14 سال بوده، همزمان به عنوان مربي دروازه‌باني با تيم ملي بانوان زير 19 سال همكاري داشت. اينكه يك مربي مرد چطور و چگونه با تيم ملي بانوان همكاري داشت، سؤالي است كه بايد از فدراسيون فوتبال پرسيد.

***احتمال زندانی شدن دوباره مایلی کهن

نادر فریادشیران در رابطه با احضار دوباره مایلی کهن به دادگاه اظهار داشت: «من مدتی در سفر بودم اما از مایلی کهن که این ماجرا را جویا شدم، گفت که دهقان دوست ششدانگ آقای دایی از وی شکایت کرده است و او به دادگاه احضار شده است.»

 وی افزود: «این شکایت به خاطر مصاحبه ای است که قبلا مایلی کهن انجام داده و البته ارتباطی به شخص دایی ندارد. شاید فقط وکیل این 2 نفر یکی باشد اما این دوستان شکایت را باب کردند و حالا هم برخی این راه را ادامه می دهد.»

فریادشیران ادامه داد: «مایلی کهن نیز طبق عادتی که دارد،‌ وکیل نمی گیرد و خودش نیز به امور حقوقی آشنا نیست. ممکن است این ماجرا نیز به همین دلیل شبیه شکایت دایی شود و چنین سرنوشتی باز هم در انتظار مایلی کهن باشد.»

مربی سابق سایپا درباره صحبت های منوچهر صالحی مدیر سابق سایپا که اعلام کرده پاس در سال 83 با کمک "الف - الف" جادوگر معروف قهرمان شده، تصریح کرد: «صالحی این حرف را زده و از دوستان خوبم است. او شاید به این مسائل اعتقاد داشته باشد اما من هیچ اعتقادی به این مسائل ندارم. حتی مدیریت بعدی سایپا بعد از صالحی نیز با این فرد در ارتباط بود. هنوز هم یکسری هستند که به این فرد اعتقاد دارند، اگر چه خبر ندارم که به فعالیتش ادامه می دهد یا خیر. وقتی پای صحبت های برخی از این دوستان فوتبالی که با این فرد کار کرده اند،‌ می نشینی از ا به نیکی یاد می کنند.»

فریادشیران در پایان گفت: «"الف – الف" رفیق همین آقای معروف است. حتی وزنه برداران نیز از این آدم استفاده می کردند. او در همان سالی که می گویند پاس را کمک کرده و قهرمانش کرده، ده ها نفر دیگر هم خدمات می داد که در نهایت همه آنها ضرر کردند. یا در یک دوره دیگر که چنین مربیانی در سایپا بودند، از بازیکنان نام مادرشان را می پرسیدند که خیلی عجیب بود. از این اتفاقات زیاد است و همه اش هم برای در آوردن پول است. وزیر ورزش هم تایید کرده که در فوتبال تبانی است و باید به دنبالش باشیم.»

***مادربزرگ 52 ساله با اره، گلوی نوه‌اش را بُرید

پلیس شیکاگو ضمن اعلام خبر آغاز تحقیقاتش روی این پرونده جنایی گفت: مادربزرگِ این نوزاد دختر که تایید شد گلوی کودک بیچاره را با اره گرد بریده به قتل درجه یک محکوم شده است.

پلیس، جسد این کودک را در ساختمانی واقع در منطقه «وست ساید» شیکاگو پیدا کرد.

مقامات پلیس این شهر در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی تایید کردند که «مانوئلا رودریگوئز»، متهم 52 ساله این پرونده گلوی کودک بی‌گناه را به دلیل اینکه گریه‌اش متوقف نمی‌شده با اره بریده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، کالبدشکافی روز سه‌شنبه نشان داد که علت اولیه مرگ این نوزاد، وارد کردن ضربات شدید به سرش بوده است.

به گفته پلیس، متهم که قصد خودکشی داشته در حالی که به خود نیز آسیب زده بود، توسط یکی دیگر از بستگانش پیدا شد. خبر قتل این نوزاد روز دوشنبه به پلیس اعلام شد اما پس از مشخص شدن نتیجه کالبدشکافی جزئیات آن اخیرا منتشر شده است.

 

***این ماده خطرناک افیونی مغز را کوچک کرده و انگیزه قتل را بالا می برد!

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به مصرف مواد مخدر روانگردان هشدار داد و گفت: تحقیقات نشان داده است که شیشه مغز را کوچک می‌کند و علت ۲۵ درصد قتل‌ها در کشور مصرف شیشه است.

علیرضا جزینی افزود : ما باید آسیب های مواد مخدر صنعتی را در رسانه ها عنوان کرده و به گوش مردم برسانیم چرا که وقتی آسیب های کراک را مردم فهمیدند میزان مصرف آن در کشور بسیار کم شد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در مورد شیشه نیز باید گفت که وقتی فرد شیشه مصرف می کند رود را دریا و ارتفاع 20 متر را یک متر می بیند و ممکن است خود را از ارتفاع 20 متری به پایین بیندازد به گمان اینکه تنها از فاصله یک متری پریده است.

وی به مسائل زناشویی مصرف کنندگان شیشه نیز اشاره کرد و گفت: فرد مصرف کننده زنش را دیو می بیند و برای کشتن آن اقدام می کند، اخیراً موردی گزارش شده که فردی زن و دخترش را اشخاص دیگری دیده و آنها را کشته است.

جزینی یکی دیگر از اثرات مصرف شیشه و روانگردان ها را تجاوز به محارم از سوی مصرف کننده عنوان کرد و ادامه داد: این افراد بعد از مصرف شیشه فرق میان محارم خود و افراد دیگر را تشخیص نداده و به محارم خود تجاوز می کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مصرف شیشه تنها در دفعات اول و دوم لذت به همراه دارد، گفت: اینکه می گویند شیشه اعتیاد نمی آورد دروغ است و مصرف حتی یک بار آن فرد را معتاد می کند و متأسفانه برای ترک مصرف شیشه پروتکل وجود نداشته و فرد تنها با اراده خود می تواند مصرف شیشه را کنار بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده است که مصرف شیشه به علت ترشحاتی که در مغز صورت می گیرد موجب کوچک شدن مغز می شود.

 

***زن جوان به خاطر سند خانه، شوهرش را سوزاند

29 دی سال جاری زن جوانی به پلیس مراجعه کرد و از ناپدید شدن شوهرش خبر داد. با اعلام این شکایت موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت و تلاش در این خصوص آغاز شد.

در ادامه تحقیقات با توجه به اظهارات خانواده مرد ناپدید شده ماموران پی به اختلاف زن جوان باشوهرش بردند بنابراین این زن به عنوان مظنون بازداشت شد و در حالیکه سعی در انکار اتهامش داشت در نهایت به قتل شوهرش اعتراف کرد.

وی در بازجویی ها به ماموران گفت: سند خانه مان به نام من بود. شوهرم روز حادثه گفت که باید خانه را به نام من بزنی. سر همین موضوع با هم درگیری شدیم و من هم شوهرم را هل دادم و سرش به زمین خورد و مرد. بعد از آن هم جسدش را به بیابان بردم و آتش زدم.

با اعتراف این زن وی با قرار قانونی روانه زندان شد و پس از تکمیل تحقیقات پرونده وی برای رسیدگی به شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد و قرار است این زن به زودی در این شعبه محاکمه شود.

***خودروی پیشرفته ساخت داعش

خودرو زرهی ساخته شده توسط مهندسان داعشی در سوریه

 

 

***علت چاقی زنان ایرانی در میانسالی

پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه گفت: خانم‌ها معمولاً وقتی سن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، به خصوص در سنین بالاتر از 30 سال در صورتی که مراقب تغذیه خود نباشند و فعالیت فیزیکی خود را کمتر کنند، باعث می‌شود متابولیسم به مرور زمان با افزایش سن کاهش یابد و در معرض چاقی قرار گیرند.

وی در ادامه بیان کرد: به خصوص وقتی زنان به سنین یائسگی می‌رسند به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن آن‌ها صورت می‌گیرد و سن آن‌ها بالاتر رفته به خصوص در 50 سالگی به بالا یکسری محدودیت‌ها در بدن او ایجاد می‌شود و آن‌ها را در مرز چاقی قرار می‌دهد یعنی بسیاری از خانم‌ها در وضعیت آرتروز، دیسک کمر و مشکلات کمردرد قرار می‌گیرند و ناخودآگاه فعالیت آن‌ها کاهش می‌یابد. از طرفی وقتی فعالیت او افزایش می‌یابد، غذا خوردن را کم نمی‌کنند.

فرح‌بخش افزود: چون هورمون‌های استروژن و پروژسترون دیگر آن فعالیت سابق را ندارند، در نتیجه اشتها افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود فرد غذای بیشتری مصرف کند و از طرفی فعالیت کمتری کند و چاق‌تر شود.

وی تأکید کرد: لذا اگر می‌خواهیم با این وضعیت مقابله کنیم حتماً باید حواسمان باشد فعالیت فیزیکی مؤثر داشته باشیم، یعنی به همه خانم‌ها توصیه می‌کنیم که حداقل روزانه 30 تا 45 دقیقه یک فعالیت فیزیکی مؤثر که حداقل یک پیاده‌روی نسبتاً تند است، داشته باشند. هم چون مراقب غذا خوردن فرد باشند در صورتی که این غذا خوردن بر اساس اشتهای کاذب است می‌توانند با مواد کم کالری یک مقدار اشتها را مهار کنند، مثل میوه‌ها و سبزیجات که در گروه‌های غذایی آزاد هستند، استفاده کنند.

این متخصص تغذیه در پایان خاطرنشان کرد: با مصرف سبزیجات هم کالری کمتری دریافت می‌کنند چون سرشار از ویتامین‌ها و املاح و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و باعث می‌شود فرد کمتر در معرض چاقی قرار بگیرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.