۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۳
کد خبر: 271346

برخی از مسئولان محترم کشورمان برخلاف آنچه انتظار می‌رفت و می‌رود، از فراز و نشیب چالش ۱۱ ساله هسته‌ای درس نگرفته‌اند و هنوز با خوشبینی غیرموجه و بی‌دلیل به نتیجه مذاکرات می‌نگرند.

کیهان:توافق هسته‌ای محال است!

حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان نوشته است:
۱- شاید کسانی این نگاه را «بدبینانه» تلقی کنند ولی همه شواهد و نشانه‌های موجود حکایت از آن دارند که نگاهی «واقع‌بینانه» است و آن، این که چالش هسته‌ای کشورمان  با حریف «نقطه پایان» ندارد و رسیدن به توافقی که در آن حق ایران اسلامی به رسمیت شناخته شده باشد، «ناممکن» و «محال» است. چرا که چالش هسته‌ای یازده ساله با ۵+۱ و پیش از آن با تروئیکای اروپایی فقط تابلوی هسته‌ای دارد ولی ماهیت و موضوع آن «هسته‌ای» نیست. آمریکا چالش هسته‌ای را بهانه‌ای برای تحریم‌ها می‌داند و تحریم‌ها را «کارآمدترین حربه»! برای مقابله با پیشرفت و جهان‌شمولی ایران اسلامی تلقی می‌کند. حالا اگر دشمنی آمریکا با موجودیت جمهوری اسلامی ایران را هم به صورت مسئله اضافه کنیم، نتیجه می‌گیریم که از نگاه آمریکا و متحدانش چالش هسته‌ای ادامه درگیری‌های سی و چند ساله و از جمله، صحنه دیگری از جنگ ۸ ساله است. بنابراین، «لغو تحریم‌ها» که در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنیم، مانند آن است که از حریف انتظار داشته باشیم در میدان جنگ با ایران اسلامی، کارآمدترین اسلحه خود را زمین بگذارد! و بدیهی است که نگذاشته و نمی‌گذارد. کسانی که از مذاکرات هسته‌ای نتیجه دیگری را انتظار دارند، جغرافیای مذاکرات را آنگونه که واقعاً هست نمی‌بینند و به جای آن که با نگاه به «شناسنامه مذاکرات» که «غیر هسته‌ای» است، مسیر حرکت خود را تنظیم کنند، به «تابلوی مذاکرات» که آدرسی غلط می‌دهد چشم دوخته‌اند.
۲- همین دو روز پیش، رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان به یکی از شگردهای آمریکا اشاره کرده و فرمودند؛ «هر وقتی که یک زمانی معین شده است برای پایان مذاکرات و ما به این زمان نزدیک می‌شویم، لحن طرف مقابل، بخصوص آمریکایی‌ها تندتر، سخت‌تر و خشن‌تر می‌شود، این، برای این است که جزو شگردهای اینهاست، جزو حیله‌ها و خدعه‌های اینهاست.»
و اکنون، سؤال این است که چرا در طول بیش از ۱۱ سال گذشته، هر وقت به نقطه پایان نزدیک شده‌ایم، آمریکایی‌ها بهانه جدیدی پیش کشیده و ساز تازه‌ای کوک کرده‌اند و اجازه نداده‌اند مذاکرات به نتیجه برسد؟! علت آن است که به ادامه چالش برای ادامه تحریم‌ها نیاز دارند.
سال گذشته در آغاز سال ۱۳۹۲، حضرت آقا طی سخنانی در حرم‌رضوی علیه‌السلام به همین نکته اشاره داشته و گفتند؛ «آمریکایی‌ها دوست ندارند گفت‌وگوهای هسته‌ای تمام شود و مناقشه هسته‌ای حل شود وگرنه چنانچه آن‌ها مایل به اتمام این مذاکرات بودند، راه حل بسیار نزدیک و بسیار آسان بود».
۳- «دیوید فروم» کارشناس و نویسنده برجسته آمریکایی در سایت CNN می‌نویسد «در صورت پایان مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به توافق با ایران، باید تحریم‌ها برداشته شود و این در حالی است که تحریم‌ها با دو هدف پلکانی «تغییر رفتار- BEHAVIOR» و سپس «تغییر ساختار - STRUCTURE» نظام دینی ایران وضع شده‌اند!» که البته به قول رهبر انقلاب تغییر رفتار همان تغییر ساختار است.
پیش از او، «جرج فریدمن» مسئول مرکز راهبردی «استراتفور» که به باشگاه کهنه‌کاران CIA معروف است، تصریح کرده بود که «مشکل ما با ایران بر سر فعالیت هسته‌ای این کشور نیست، بلکه مشکل آن است که ایران نشان داده است نه فقط بدون حمایت آمریکا، بلکه در حال درگیری و مناقشه با آمریکا نیز می‌توان بزرگترین قدرت تکنولوژیک و نظامی منطقه بود. این پدیده، ایران را به یک الگو تبدیل کرده که بهار عربی (بیداری‌اسلامی) را در پی داشته است».
۴- اوایل دهه ۸۰ و در گرماگرم نخستین سال‌های چالش هسته‌ای کشورمان با تروئیکای اروپایی- فرانسه، انگلیس و آلمان- و چند ماهی بعد از اجلاس اکتبر ۲۰۰۳ تهران، طی یادداشتی با اشاره مستند به کارشکنی‌ها و قانون‌گریزی‌های حریف، نتیجه گرفتیم که چالش هسته‌ای غرب با ایران اسلامی فقط یک بهانه است و این چالش را با استناد به شواهد و قرائن موجود، ادامه جنگ تحمیلی دانستیم که با تغییر شکل- و نه ماهیت- در عرصه‌ای دیگر کلید خورده و به جریان افتاده است. پیش‌بینی کرده بودیم که آمریکا و متحدانش پرونده هسته‌ای کشورمان را به شورای امنیت سازمان ملل می‌فرستند. آن روزها برخی از مسئولان محترم کشورمان، ابرو در هم کشیده و به کیهان اعتراض کردند که چرا «تخم بدبینی می‌افشاند!» و آقای «گری سیک» مشاور امنیتی رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای، کیهان را به «تندروی»! و «سنگ‌اندازی»! در مسیر مذاکرات متهم کرد. ولی آن پیش‌بینی به حقیقت پیوست و آمریکا و متحدانش برخلاف  بند«C» از ماده ۱۲ اساسنامه آژانس، پرونده هسته‌ای کشورمان را به شورای امنیت سازمان ملل فرستادند».
۵- تأکید بر این واقعیت که چالش هسته‌ای هرگز نقطه پایانی ندارد و رسیدن به «توافق» با حریف «ناممکن» و «محال» است، از آن جهت ضروری است که؛
الف: برخی از مسئولان محترم کشورمان برخلاف آنچه انتظار می‌رفت و می‌رود، از فراز و نشیب چالش ۱۱ ساله هسته‌ای درس نگرفته‌اند و هنوز با خوشبینی غیرموجه و بی‌دلیل به نتیجه مذاکرات می‌نگرند. بدیهی است که چنانچه این طیف از مسئولان محترم نگاه خویش را از تابلوی مذاکرات به «شناسنامه مذاکرات» برگردانند، کلید لغو تحریم‌ها را در قفل مذاکرات نمی‌چرخانند.
ب: اگر بپذیریم که حریف از چالش هسته‌‌ای به عنوان یک بهانه برای تحریم‌ها استفاده می‌کند و هرگز از آن دست نمی‌کشد، بی‌تردید، برای عبور از تحریم‌ها به راه‌کارهای دیگری روی می‌آوریم و بسیاری از ظرفیت‌های بر زمین مانده داخلی را به کار می‌گیریم که رویکرد به اقتصاد مقاومتی از جمله آنها و بااهمیت‌ترین آنهاست.
ج: چنانچه ما نیز به مذاکرات هسته‌ای به عنوان آوردگاه و میدان جنگ با حریف نگاه کنیم، به جای امتیازدهی برای جلب اعتماد طرف مقابل، که می‌دانیم بی‌نتیجه است، پاشنه آشیل حریف را نشانه می‌رویم و از اهرم‌های فراوانی که در اختیار داریم برای ضربه زدن به آمریکا و متحدانش استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، چرا مجلس شورای اسلامی، طرحی را به تصویب نمی‌رساند که براساس آن، کشورهای اروپایی همراهی کننده با تحریم‌های آمریکا را از اولویت مبادلات تجاری کشورمان خارج کند. هم اکنون کارخانه عظیم «رنو» و «پژو سیتروئن» فرانسه به برکت روابط اقتصادی پرحجم با ایران نفس می‌کشد و قطع این رابطه می‌تواند فرانسه را با بحران اقتصادی بزرگی روبرو کند و یا در حقوق بین‌الملل فصلی با عنوان حق مقابله به‌مثل -RETALIATION- آمده است. این فصل به کشوری که حق قانونی آن از سوی یک یا چند کشور دیگر نقض گردیده اجازه مقابل به مثل داده است. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در واکنش به قطعنامه اتحادیه اروپا که تعهدآور بین‌المللی نیست، از این حق استفاده کند و تنگه هرمز را به روی نفتکش‌های حامل نفت برای کشورهای اروپایی تحریم کننده ایران ببندد. گفتنی است کشورهای اروپایی مجاز به خرید یا نخریدن نفت ایران هستند ولی قطعنامه اتحادیه اروپا تصریح دارد که این اقدام برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز با استناد به «کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو» و «کنوانسیون ۱۹۸۲ جامائیکا» که مدلول آن نظام حقوقی آبراهه‌های بین‌المللی و حق عبور کشتی‌هاست، می‌تواند عبور نفتکش‌های حامل نفت برای کشورهای اروپایی تحریم‌کننده ایران و یا کشتی‌های اروپایی حامل کالا برای کشورهای منطقه را ممنوع اعلام کند و...
د: اگر آنگونه که شواهد و نشانه‌ها حکایت از آن دارند، بر این باور باشیم که چالش هسته‌ای فقط یک بهانه برای تحریم‌هاست، دلیلی ندارد که همه توان کشور را درگیر مذاکرات کنیم و می‌توانیم سطح مذاکرات را هم از مقامات بلندپایه- وزیر خارجه- به سطح کارشناسان و مدیران کل تنزل بدهیم.
همین جا گفتنی است که ادامه مذاکرات به دو علت ضروری است. اول؛ اثبات غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و دوم آن که تیم هسته‌ای کشورمان به لحاظ فنی و حقوقی که مبنای قانونی مذاکرات است نسبت به حریف دست برتر را دارد.
۶- متأسفانه جریان مرموزی در داخل کشور که به شدت شیفته آمریکاست و برخی از اصحاب فتنه ۸۸ نیز در آن نفوذ کرده‌اند، هرگونه نقد و پیشنهادی را بدون ارزیابی میزان کارآمدی آن، به حساب مخالفت با دولت محترم و یا تیم مذاکره کننده هسته‌ای می‌نویسند و حال آن که هیچ منتقد دلسوز و دوستدار نظام، فرزندان انقلاب را به کوتاهی و بی‌توجهی نسبت به منافع ملی متهم نمی‌کند، اگرچه به قول رهبرمعظم‌انقلاب، طرف مقابل اهل حیله و نیرنگ است و این واقعیت علاوه بر آن که هوشمندی و هوشیاری بیشتر تیم محترم مذاکره کننده را می‌‌طلبد، به دلسوزان انقلاب که دوستداران تیم مذاکره‌کننده هستند نیز این حق را می‌دهد که دلواپس و نگران ترفندهای حریف باشند. چرا که فرزندان انقلاب بی‌تردید، منافع اسلام و انقلاب و مردم را نادیده نمی‌گیرند. اما احتمال این که خدای نخواسته در مواردی از سوی نمایندگان شیطان بزرگ فریب بخورند، وجود دارد.

حسین شریعتمداری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امير IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    55 13
    مدير مسول روزنامه كيهان لطفا ديگه ... بزاريد اين ملت يه نفس راحت بكشند البته عدم توافق برا شما ودوستانتان بد كه نيست
  • کمال IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    49 13
    آقاحسین به همین خیال باش .....این دولت دولت تدبیروامیداست ......بیدارشو.....گرچه بیدارکردن کسی که خودش رابه خواب زده غیرممکن است!!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    59 14
    واقعا که کیهان هم مثل همون سناتورهای مزخرف آمریکاییه . کاش آقای شریعتمداری دشمن ایران و ملت ایران یک مقدار عاقلانه رفتار کند.
  • بسیجی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    55 11
    چالش های 11 ساله که چالش و گفتگو نبود اقای شریتمداری، دعوا بودو نمیدانم که چه چیزی به شما میرسد اگر مذاکرات شکست بخورد یحتمل که میرسد که اینگونه از شکست مذاکرات دم میزنید شما باید ساکت به کار خودتان برسید شما را چه به نظر دادن و در حالی که رهبر معظم از گفتگو ها دفاع میکند شما کاسه داغتر از اش شده اید.
  • رضا IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    4 4
    این کیهان هم که همش حرف منفی میزنه خوب چکار کنیم اقتصاد مقاومتی هم که داریم پیگیری میکنیم دیگه چکار کنیم ؟شروع به جنگ کنیم؟
  • بختياري IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    56 15
    كيهان خواهشا سكوت كن. بذار توافق انجام بشه. لطفا
  • مسعود IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    13 53
    با اینکه مخالف نظرات رادیکالی آقای شریعتمداری هستم،ولی انصافا عقاید او درست به نظر میرسد.
  • مجید IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    65 14
    آدم شدن کیهان محال است.
  • حمید IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    80 13
    آقای شریعتمداری از این می ترسند که با حاصل شدن توافق هسته ای منافع ایشان به خطر بیفتد ، افرادی مانند ایشان در ایران خیلی زیادند و خدا خدا می کنند که نتیجه مذاکرات با شکست مواجه شود چون ایشان نه به فکر کشورند و نه به فکر مردم مظلوم ایران و تنها منافع شخصی خودشان را در نظر می گیرند، توافق هسته ای از هر نظر به سود کشور و مردم ایران تمام خواهد شد.
  • بیژن IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    31 3
    واقعا تحلیل درست و منطقی است ولی آیا ما خود را برای مقابله واقعی اماده کرده ایم دوست عزیز نویسنده واقعیت ما تکیه به پول نفت و گزافه گویی است ما از اول دشمن را خوب نشناختیم وبدون برنامه منسجم و دراز مدت وارد نبرد فرسایشی شدیم که دشمن میخواست. کجاییند انان که میگفتند تحریم ها ورق پاره ای بیش نیست ما با دست خودمان دشمن را بر امور خودمان مسلط کردیم . حتی حالا هم برنامه درستی برای مشکلات داخلی نداریم چه برسد نبرد با اژدهای صهیونیزم جهانی فقط خدا بدادمان برسد بنظر میرسد بزرگترین چالش سراسر تاریخمان را پیش روی داریم.
  • محمد IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    21 4
    بهتره شریعتمداریها خود را هر چه زودتر به کنگره آمریکا معرفی کرده و جزو 47 نماینده باشند و حتما انها هم استقبال میکنند . لطفا در صورت امکان از عنادبازی دست بردارید و بخاطر خدا بذارین این ملت نفس بکشند
  • علی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    15 4
    ای کاش شما هم مثل اونایی که تاوان خیانتشون به کشور در یازده سال گذشته رادارن پس میدندمجازات میشدیدتامردم ازدست شما راحت میشد اقای شریعتمداری
  • سجادی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    19 6
    این حسین شریعتمداری حالش خیلی بده!
  • علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    4 10
    جناب آقای شریعتمداری و سایر دوستان همفکرشون لطفاً اگه برای مردم و کشور دلسوزی می کنید یک وقتی از ریاست جمهوری و تیم مذاکره کننده بگیرید و مستقیماً این نظرات و انتقاداتتون رو به اونها بگید و از مطرح کردن این مسائل برای جلوگیری از سوء استفاده کردن مخالفان و دشمن از درج این مطالب که بر خلاف امنیت ملی کشور و منافع کشور هست پرهیز کنید.
  • م لس0نا IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    3 12
    باسلام چراتدبیر نداریم مگر آمریکا شوخی برداراست مگراجازه پیشرفت ایران را با اقدام خودش میدهد..فقط دریک صورت همکاری 10درصدی با ایران دارد انهم نابودی بخش مهم هسته ای و....
  • مهدي IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    5 22
    هيچ كدام از مسوولين فعلي مملكت را دلسوزتر و هوشيارتر از مقام معظم رهبري نمي دانم ؛ حضرت آقا بارها محترمانه مستقيم و غير مستقيم فرمودند: (( دشمن حيله گر است ، مذاكرات نتيجه اي نخواهد داشت و . . . )) ولي كو گوش شنوا .
  • حسینی IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    6 26
    اقای شریعتمداری منهم با شما موافق هستم مذاکرات به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.امیدوارم دولت با عقلانیت حرکت کندهزینه ها سنگین سفرهای خاجی را از بیت المال واز دوش مردم بر دارد .
  • رضا IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    25 7
    آقای شریعتمداری چقدر مواضع شما به صهیونیستها و وهابی ها نزدیکه.
  • ایرانی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    32 4
    شما چیکاره ای ببخشید؟؟
  • حامد IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    28 2
    از اینکه جلوی اختلاس گرفته شود ناراحتبد و بس
  • آرش IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    27 3
    واقعا این آقای شریعتمداری که تا کنون درک ملت ایران رو از خودش هنوز نفهمیده چطوری درباره مذاکرات جهانی و سیاستهای کلان نظر میده؟ آقا لطفا دیگه سکوت پیشه کن تا از اینی که هستی منفورتر نشدی، خدایش یک لحظه هم به آخرتت فکر کردی....
  • رضا IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    5 6
    سلام.من هر چي نگا ميكنمميبينم اين كشورها كه با امريكا و قدرتهاي بزرگ ارتباط دارن پيشرفتي در حد ما نداشته اند چه از لحاظ سيستمي و پيشرفت وچه از لحاظ افكاري و نظريه پدازي براي زندگي كردن بهتر با اون جهان بيني كه داران.نظر من در مورد كشورم اينه بايد در اينده نزديك حتم بايد انقلابي در كشور ايجاد شود حتمان براي برگشتن به همان اصلي كه برايش انقلاب كرديم براي مبارزه با فساد مبارزه با قدرت دارن فساد مبارزه با مافيا.از بين بردن فقر و تبعيض.اگر ما بركرديم به اصل خودمان اون موقع است انقلابمان رنگ خداي ميگيرد ان موقع است امريكا و شياطين منزوي تر ميشون ا وانان كه كه بوي از فطرتت بردهاند به سوي ما ميايند. ان موقع است كه منافع ما بيشتر و بزركتر ميشود وكشور هاي راديكالي مي .... خوار تر ميشوند.اگر روند ايگونه شود خيلي از داخل بايد فراري شوند چون كه منافعشون مس امريكا و شياطين شده....
  • شهین IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    27 5
    آقای شریعتمداری زیرش حسابی پره که از این حرف ها می زنه حضرتعالی الان انقدر شرایط مالی مردم بده که ما چاره ای جز مذاکره نداریم لطفا شما هم احضار نظر نفرمائید
  • صداي مردم IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    كيهان هميشه مخالف مردم و خواسته هايشان بوده است .اين روزنامه ي ضد مردمي چرا توقيف نمي شه ؟
  • ايراني IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    آفرين بر آقاي شريعتمداري آينده نگر . ايران و ايراني دوست . خدانگهدارتان باشد انشاء الله . مطمئناً فرزندان مذاكره كننده ايراني هيچ گاه حاضر به فروش كشورشان نيستند .
  • ر IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    چه جالب از نظر اسرائیل هم محال است
  • گودی ململه IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    باید به سناتورهای امریکا تبریک گفت که تعدادشان باوجود حسین شریعتمدار ی بیش از 47 نفرشده .آقایون اگر رای کم دارید نامه تان را بفرستید برای حسین آقامون جیک ثانیه براتون به تنهایی پرش میکنه مدیون هستید اگر تعارف کنید!اصلا نیاز به تحدید ولشکرکشی ودندان تیز نشون دادن به ایرانیها نیست حسین همه رو تا ابد با فرضیه ما یک دشمن داریم بنام امریکا با شعار مرگ بر امریکا خنثی نگه میدارد....
  • ایرانی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    آقای شریمتداری لطفا خجالت دارد که یک فرد خود را ایرانی بداند و بر ضد ایران بنویسد واقعها باید انسان از خودش خجالت بکشد مسلمان به خاطر مقام دست به هر کاری بزند .............
  • محمد IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    کیهان ،کنگره ی امریگاه توافق شما مبارک!!!
  • منوچهر راستی بروجنی IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    بخدایی که هست و نیست همه در دست اوست بدانیم وبدانید که این مذکرات چون مبنای صداقت در آن نهفته نیست . طرف امریکایی جز خدعه کار دیگری ندارد و سرانجام به زودی خود را اشکار می کند .شکست خواهد خورد و سخن رهبر بزرگ انقلاب که باید بر داشته های خودی و مردم تکیه کنیم اشکار خواهد شد ولی اموقت خیلی چیز ها را از دست داده ایم که جبران آنها مشکل است و بر سر خانه ی اول بر می گردیم . گفتیم که بدانید .آینده دور نیست
  • علی صوریان IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    دولت آقای روحانی عبرت بگیرد. احسنت آقای شریعتمداری
  • زارچی IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    بنظرم اقای. شریعتمداری. یک سیاستمدار است واین نظر شخصی ایشان نیست که درج گردیده یکی نوشته ایشان فقط امضا فرمودند
  • پرویز IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    آقای شریعتمداری ازمقاله اتان که بسیار هوشمندانه نوشته لذت بردم حرف دل مرا زدیده اید امیدوار شدم که هنوز دلسوزان انقلاب وجود دارند
  • خخخخخخخخخخخ کیهان خخخخ IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    خخخخخخخخخخخ کیهان خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • hossein IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    مثل همیشه کیهان با قصد و غرض مطلب مینویسه و حقیقتو اونجور که خودش دوس داره نشون میده
  • مجمد IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    ایران حق داره از تردد بعضی ازکشتی ها جلو گیری کنه .اما در صورت اتخاذ چنین تصمیمی.احتمال بروز چنگ افزایش پیدا میکنه.باید به عواقب چنین تصمیمی بیشتر فکر کرد ،
  • انار IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    اقی شریعتمداری خیلی دیر فهمیدی من ماه هاست می گویم توافق محال است و این نامردان روزگار حرف هایم را سانسور می کنند به سایت نمی زنند خدا عوض شونو بده یک سکته کامل