۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۶
کد خبر: 271588

انتخابات «کنست» یا «پارلمان» اسراییل که قرار است  روز سه شنبه برگزار شود به دلیل تقابل دو جریان حزب لیکود و حزب کارمورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته است. 

نتانیاهو و سردرگمی سیاسی

نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد حزب ائتلافی جریان صهیونیزم که از دو حزب کار به «رهبری اسحاق هرتزوگ» و جنبش میانه به رهبری «زیپی لیونی»  تشکیل شده ازشانس بالایی برای پیروزی در انتخابات بر خوردار است.

بر اساس این نظر سنجی‌ها حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نخواهد توانست بیش از 22 کرسی را در کنست به دست آورد، بنابراین بدون ائتلاف با سایر احزاب نمی‌تواند کابینه تشکیل دهد. براساس این نظر سنجی‌ها حزب هرتزوگ و لیونی ممکن است 26 کرسی را به دست آورند و کابینه آینده رژیم صهیونیستی پس از 6 سال به احزاب چپ ومیانه منتقل شود. عملکرد 6 ساله بنیامین نتانیاهو وشکست‌های سیاسی و نظامی وی در عرصه‌های داخلی ، منطقه ای و بین المللی شانس حزب لیکود را برای به دست گرفتن مجدد قدرت کاهش خواهد داد.

از سوی دیگر وجود اختلاف میان نتانیاهو و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا شرایط انتخابات کنست اسراییل را پیچیده تر کرده است، زیرا کاخ سفید مایل نیست بار دیگر چهره‌های افراطی اسراییل قدرت را در دست بگیرند. طی 6 سالی که نتانیاهو ریاست کابینه رژیم صهیونیستی را به عهده داشت اقتصاد این رژیم با رکود بی سابقه ای مواجه شد و حجم کمک‌های مالی ونظامی غرب به اسراییل به دلیل سیاستهای نتانیاهو بشدت کاهش یافت.

در عرصه‌های داخلی، نتانیاهو در سه جنگ غزه و نیز در مزارع شبعا با شکست‌های نظامی مواجه شد و این امر مهاجرت معکوس یهودیان از اراضی اشغالی به اروپا را تشدید کرد. کشورهای اروپایی اعتقاد دارند اگر حزب افراطی لیکود بار دیگر قدرت را در دست گیرد شمار زیاد تری از یهودیان به آمریکا و اروپا مهاجرت خواهند کرد که این امر با سیاستهای تعریف شده اتحادیه اروپا مغایرت دارد. از سوی دیگر در انتخابات پیش رو در فلسطین اشغالی برای نخستین بار طیف فلسطینیان 1948 و دروزی‌های ساکن اراضی اشغالی در یک لایحه انتخاباتی  مشارکت دارند که پیش بینی می‌شود 18 کرسی انتخاباتی را احراز کنند.

بتازگی احزاب عربی برای مقابله با حزب لیکود یک فهرست انتخاباتی مشترک ارایه داده اند که این امر در آینده به تشکیل یک فراکسیون عربی در کنست اسراییل منجر خواهد شد. پیروزی احزاب چپ و میانه ممکن است به ایجاد ائتلاف میان این احزاب واحزاب  اعراب 1948 منجر شود که در چنین صورتی اوضاع به سود فلسطینیان داخل اراضی اشغالی تغییر خواهد کرد. شکست احتمالی حزب افراطی لیکود چه در داخل فلسطین اشغالی و چه در سطح جهان و منطقه تأثیر مثبتی خواهد گذاشت و رژیم صهیونیستی ناچار خواهد شد به سمت بازسازی روابط خود با فلسطینیان وجامعه جهانی حرکت کند. چنانچه حزب اسحاق هرتزوگ در انتخابات پیش رو پیروز شود تأثیر مستقیمی بر سیاستهای کاخ سفید خواهد گذاشت وجمهوری‌خواهان آمریکا در کنگره نیز دچار انزوای سیاسی خواهند شد. اتحادیه اروپا نیز که تا کنون برای ماجراجویی بنیامین نتانیاهو هزینه‌های سنگینی پرداخت کرده است قطعا از پیروزی احزاب چپ و میانه اسراییل استقبال خواهد کرد، زیرا اغلب کشورهای جهان از شکست حزب بنیامین نتانیاهو در این انتخابات خرسند خواهند شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.