قدس انلاین: کلمه «شیطان» هر چند به معناى شریر است،- چه شریرهاى جنى و چه انسى- هم چنان که آمده است: وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ، لیکن در خصوص این آیه، مقصود از آن، همان شخص اولى است که منشاء و منبع تمامى گمراهى‏ها و ضلالت در بنى آدم شد و آن شیطان است.

شیاطین چگونه همدیگر را راهنمایی می کنند؟

شیاطین انسی کسانی هستند که مردم را گمراه می کنند و شیاطین جنی از نسل ابلیس هستند. در تفسیر کلبی از ابن عباس نقل شده است که: ابلیس لشکر خود را به دو دسته تقسیم کرده است. دسته ای را به سوی انسان ها و دسته ای را به سوی جنیان فرستاده است. این شیاطین که مأمور انسان ها و جنیان هستند دشمنان پیامبران و مؤمنین هستند.

هر گاه یکدیگر را ملاقات می کنند، می گویند من فلان کس را این طوری گمراه کردم تو هم فلان کس را همین طور گمراه کن و بدین ترتیب از یکدیگر برای گمراه کردن  انسان ها و جنیان الهام می گیرند. از امام باقر (ع) روایت شده است که شیطان ها یکدیگر را ملاقات می کنند و راه گمراه کردن خلق را به یکدیگر نشان می دهند و از یکدیگر می آموزند.

پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) نیز فرموده اند: شیطان تخت خویش را بر آب می گذارد و دسته های خود را به اطراف می فرستد و آن ها که گمراهی بزرگ تر پدید آورند منزلشان نزد او بیش تر است. پس اگر یکی از آن ها بیاید و بگوید چنین و چنان کردم ابلیس گوید کاری نکرده ای، و اگر یکی از آن ها بیاید و بگوید وی (آدم) را رها نکردم تا میان او و کسانش تفرقه انداختم، شیطان او را به خود نزدیک کند و بگوید تو نیکو و خوب می باشی.

منابع:

1-سوره انعام: آیه 112.

2-ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج8: 235.

*سیدعباس میری، شیطان کیست و چه می کند؟: 58-59.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.