حجت الاسلام سیدرضا اکرمی با بیان اینکه باید در کشور شبکه زیارت تأسیس شود، اظهار کرد: صدا و سیما باید در این حوزه وارد شود؛ تا زایر باید با اصل و آداب‌ زیارت‌ آشنا شود و از دستاوردهای آن آگاهی یابد.

تأسیس شبکه زیارت با جدیت دنبال شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی، رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی وزیر کشور در جمع روحانیون کاروان‌های عمره مفرده در مکه مکرمه با بیان اینکه زیارت در طول سال به عنوان معرف جامع عملی برای جمهوری اسلامی ایران است و توجه به آموزش زایران به عنوان معرفان این فرهنگ بسیار مهم است و از جمله امور مهم در اینجا ایجاد شبکه زیارت است اظهار داشت: باید در کشور شبکه زیارت تأسیس شود و صدا و سیما باید در این حوزه وارد شود؛ زیرا زایر باید با اصل و آداب زیارت آشنا شود، و از دستاوردهای آن آگاهی بیابد.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه درباره عمره، حج تمتع و عتبات عالیات کار جدی باید انجام شود عنوان کرد: باید به این فرهنگ پرداخت که این سفر، سفر تجاری، تفریحی و گردشی نیست ضمن اینکه اینها را در خود دارد، اما یک مفهوم عمیق‌تری را شامل می‌شود. بعثه مقام معظم رهبری باید به این مسأله اهتمام داشته باشد و پیگیری لازم در ایجاد این شبکه را انجام دهد.

وی با بیان اینکه در این شبکه علاوه بر رویکرد فوق، می‌توان ایران را معرفی کرد، افزود: زایر ایرانی یک نماینده و شاهد عملی است از لباس، نظافت، نظم و اعمالی که انجام می‌دهد؛ به نظر می‌آید زیارت در طول سال معرف جامع عملی برای ایران اسلامی است.

مشاور عالی وزیر کشور بحث خاطره‌نویسی در سفر را نیز بسیار مهم دانست و عنوان کرد: امام صادق علیه السلام در جمعی از اهالی خراسان که خدمتشان شرف‌یاب شده بودند در حین کلامشان مطلبی را به این مضمون فرمودند: «مرحبا به اهل بصره، حاضران عرض کردند ما اهل خراسان هستیم و شما به اهل بصره مرحبا می‌گویید؟ فرمودند چرا که آنها با قلم و کاغذ هرچه را که می‌گفتم می‌نوشتند اما شما چنین نمی‌کنید». این حدیث نشان از اهمیت ثبت تجارب و خاطرات هم دارد.

حجت الاسلام اکرمی با ابراز تأسف از اینکه زبان گویایی داریم اما قلم‌مان کند است، تصریح کرد: اگر بتوانیم فرهنگ خاطره‌نویسی را در بین زایران ترویج کنیم این دست نوشته‌ها به خانواده و فرزندان ایشان می‌رسد، آنها هم مطالعه می‌کنند و کم‌کم یک فرهنگ عمیق در حوزه زیارت شکل می‌گیرد.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در ادمه به بحث روحانیون کاروان‌ها اشاره کرد و گفت: نکته بسیار مهم دیگر، توجه به ارتباط بعثه با روحانیون، داخل کشور است. حداقل در آن سالی که روحانی عازم این سفر است این ارتباط برقرار شود و هر سه ماه یک مرتبه در مناطق مختلف کشور جلساتی برگزار شود و علاوه بر موضوعات مبتلا به این سفر، ایشان را در جریان اهم موضوعات کشور قرار دهند و آگاهی بخشی ایجاد کنند؛ چراکه قطعا ایشان در طول سفر مورد سؤال قرار می‌گیرند و باید پاسخگو باشند.

وی در پایان افزود: برگزاری این جلسات برای روحانیون نه تنها برای این سفر بلکه برای آینده نیز مفید است؛ چرا که هرکدام از روحانیون یا مسجدی دارند، یا نویسنده هستند، یا مدرس هستند، یا مبلغ هستند که از این یافته در آن عرصه نیز می‌توانند بهره مند شوند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.