قدس آنلاین - هنگامی که یکی از دیپلمات های لبنانی از تلاش های شاه سلمان برای ترسیم استراتژی جدید عربستان برای ایجاد موازنه قدرت با ایران پرده برداشت هنوز منطقه وارد چنین تحولات پرشتابی نشده بود.

یمن؛ تلاش منفعلانه عربستان برای رویارویی با جمهوری اسلامی ایران

حمله گسترده نیروهای ائتلاف عربی و غیرعربی به رهبری عربستان سعودی به یمن و مواضع نیروهای انصارالله طرفدار ایران و ارتش یمن را به طور قطع باید در پازل بزرگ رقابت شدید و کشمکش های منطقه ای ریاض با تهران جست. هر چند پیشروی های سریع چند روز اخیر حوثی ها و ارتش یمن و تصرف شهر راهبردی عدن و به تبع آن فرار عبدربه منصور خشم سعودی ها را برانگیخت و در نهایت در کمتر از 24 ساعت منجر به حمله گسترده هوایی به یمن شد اما همانگونه که گفته شد باید این اقدام را در چارچوب های بزرگ تری مورد بررسی قرار داد.

موضوعات مورد مناقشه و جدل دو کشور که پیروزی در هر یک از آنها می تواند موازنه قدرت را به سود آن کشور سنگین کند حداقل در 5 پرونده مهم و حساس قابل مشاهده است. عراق، سوریه، لبنان، یمن و پرونده هسته ای ایران.

در هفته های اخیر تهران توانست با درایت و هوشمندی موفقیت ها و پیروزی ها چشمگیری را در همه عرصه های مورد اشاره تحقق ببخشد به گونه ای که خود را به عنوان بازیگر بلامنازع تحولات منطقه ای نشان دهد و سعودی ها را که در دوران گذار از تغییر و تاج و تخت و ترسیم راهبردهای جدید خود بودند بیش از پیش نگران نقش و جایگاه خود کند.

در موضوع سوریه، تحولات ماه های اخیر به ویژه کوبانی به شدت به سود بشار اسد در حال انجام است. نیروهای معارض و مخالف دچار تشتت فزاینده شده اند. آمریکایی ها اسد را به عنوان بخشی از راه حل پایان منازعات سوریه معرفی کرده اند و حجم زیادی از کمک های مالی گسترده از مخالفان که توسط قطر تأمین می شد متوقف شده است.

در پرونده لبنان نیز قدرت یابی روزافزون حزب الله و همپیمانان و ناکامی جریان 14 مارس در به قدرت رساندن رئیس جمهور مورد حمایت سعودی ها و حتی ورود ایران به خط کمک به ارتش لبنان – علی رغم محقق نشدن -  کفه قدرت را به سود ایران متمایل کرده است.

از آن سو در موضوع عراق پیشروی های گسترده ارتش و نیروهای داوطلب مردمی در عقب راندن تروریست های مورد حمایت سعودی و غرب، نقش بسیار پررنگ ایران در عملیات تکریت که حتی با موضع گیری نسبتا آرام و جالب توجه آمریکایی ها مواجه گردید و گسترش روابط با اقلیم کردستان برگ برنده دیگری برای تهران در تحولات منطقه به شمار می رود.

از سویی دیگر یمن که حیات خلوت سعودی ها بوده است تحولات هفته های اخیر آن خشم سعودی ها را به شدت برانگیخته است. حوثی ها در روزهای اخیر پیشروی چشمگیری را نشان دادند. آنها پس از کنترل پایتخت موفق شدند به عدن پایتخت موقت جنوب نیز نزدیک و آن را در اختیار بگیرند. عربستان عدن را به عنوان مرکز هواداران خود در یمن می دانست و در نظر داشت تا آن را به عنوان پایتخت اقلیم جنوب مورد شناسایی قرار دهد اما تصرف این شهر توسط حوثی ها امید سعودی ها را برای تشکیل منطقه ای تحت کنترل بر باد داد.

در نهایت نیز موضوع مذاکرات هسته ای ایران و نرم شدن بی سابقه فضای مذاکرات در نتیجه گفتگوهای مستقیم عالی ترین مقامات ایرانی و آمریکایی و احتمال رسیدن دو طرف به توافق مورد نظر مطرح شده است. موضوعی که سعودی ها را در موضع انفعال و واکنش قرار داده است. آنها بارها کوشیده بودند تا مستقیما بر روند مذاکرات تأثیر بگذارند. به تعبیر روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم  ایران برنده حقیقی در عرصه یمن، عراق، سوریه و لبنان است و تنها کافی است تا مذاکرات هسته ای با موفقیت به پایان برسد آنگاه باید منتظر ماند و دید که همه خاورمیانه به فارسی سخن می گوید.

از این روست که حمله عربستان به یمن را باید تلاش این کشور برای ایجاد یک موازنه راهبردی در قدرت منطقه ای این کشور با ایران دانست. لذا باید معتقد باشیم که اقدام سعودی در حمله به یمن نخستین مهره دومینو از راهبرد جدید پادشاه این کشور برای مواجهه جدی با جمهوری اسلامی ایران است.

آمریکا نیز با هراس از قدرت یابی بیش از حد ایران و به هم نخوردن موازنه قدرت در منطقه به سود ایران، چراغ سبز خود را برای حمله ریاض به یمن و دیگر اقدامات آن نشان داد. پیش از آن نیز توقف عملیات آزاد سازی تکریت که با راهبری و مشاوره ایرانی ها در حال انجام بود و ورود نظامی دیرهنگام آمریکایی ها به این عملیات، از نشانه های جدی ورود سعودی ها به پرونده آزاد سازی مناطق تحت اشغال عراق توسط داعش به شمار می رود.

اظهارات جمال خاشقچی مشاور سابق رسانه ای سفیر عربستان در لندن و واشنگتن که گفته بود کشورش را بهتر از هرکسی می شناسد و سوریه مقصد بعدی و احتمالی ائتلاف تحت رهبری عربستان خواهد بود نشانگر تلاش عربستان برای وارد شدن به یک کشمکش بزرگ منطقه ای با ایران و رو کردن آخرین برگ های برنده ای است که می تواند از آنها استفاده کند.

لذا دور از انتظار نیست که عربستان سعودی در روزها یا هفته های آینده بحران آفرینی های جدیدی را در میدان های پنج گانه محل حضور ایران آغاز کند. بحران هایی که دود آن قطعا به چشم کشورهای همراهی کننده با آل سعود در ائتلاف شکننده عملیات طوفان قاطعیت خواهد رفت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید علی قزوینی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 0
    تحلیل خوبی بود به خصوص اگر سوریه مقصد بعدی ائتلاف باشد
  • معتقدی IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 0
    کاملا درست است، در حقیقت بنده معتقدم نشست سران عرب در شرم الشیخ تنها برای برای بررسی اوضاع یمن نیست، بلکه اهداف بلندتری را عربستان در سر دارد و احتمالا پیمانی سیاسی و نظامی بین کشورهای عضو اتحادیه عرب شکل خواهد گرفت و در نتیجه، بلند پروازی ها و آتش اقروزی های بیشتری را در پی خواهد داشت و آنگاه باید در انتظار حمام های خونی بود که در کشورهای منطقه به راه خواه افتاد. قطعا عربستان و کشورهای ائتلاف در عملیات طوفان علیه یمن در صورت پیروزی بر مردم یمن، سایر کشورها را مانند عراق، سوریه، لبنان، غزه فلسطین و حتی ایران را هدف قرار خواهند داد
  • مهدی رضوان IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    3 0
    تحلیل بیانگر حقایقی است.از ان جمله که عربستان برای حفظ منافع خود حاضر است وحدت جهان اسلام را به چالش های جدی مواجه کند. وسیعلم الذین ظلمو ای منقلب ینقلبون