۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 273267

سال گذشته 34 هنرمند از میان ما رفتند و اگرچه برخی از آنان در سال های اخیر بیشتر در عرصه های سینما و تلویزیون فعالیت می کردند اما هیچ گاه از ریشه و خاستگاه اصلی خود یعنی تئا تر جدا نشدند.

هنرمندانی که در سال گذشته بار سفر بستند
به گزارش  ایرنا از ایران تئا تر، سال گذشته، 34 هنرمند که در عرصه های مختلف هنرهای نمایشی کشور فعالیت می کردند، از میان ما رفتند. 9 نفر از این هنرمندان در بهار سال 93 از جهان فانی پر کشیدند، 7 هنرمند در تابستان به جهان باقی کوچ کردند، خزان عمر 9 عضو خانواده تئا تر کشور در پاییز سر رسید و 9 هنرمند هم در زمستان سال گذشته درگذشتند. 


اگرچه برخی از این 34 هنرمند، در سال های اخیر بیشتر در عرصه های دیگر چون سینما و تلویزیون فعالیت می کردند، اما هیچ گاه از ریشه و خاستگاه اصلی خود که تئا تر بود، نگسستند و شاخه های هنری چون بازیگری، نویسندگی، کارگردانی و... را بارور ساختند.



* بهاری که خزان شد

فروردین سال گذشته هنوز هفته نخست خود را پشت سر نگذاشته بود که نخستین هنرمند تئا تر کشور در سال 93 از میان ما رفت؛ بهاری که با درگذشت 9 هنرمند تئا تر در واقع به یک خزان زودرس تبدیل شد.



نادر قانع: این هنرمند پیشکسوت، متولد 1316 تهران بود. قانع اولین نقش اصلی خود را در نمایش «شاهزاده هامبورگ» بازی کرد و پس از تجربه اندوزی در عرصه بازیگری تئا تر و فیلمنامه نویسی، در تعدادی از فیلم های سینمایی ظاهر شد. 

او در سال 1347 اولین فیلم بلند سینمایی اش را با نام تونل ساخت. دیگر فیلم های او نیز در مقام کارگردان سینما عبارتند از فریاد انسان ها، احمد چکمه ای، مردی در آتش، تشنه باران و فرار از بند. قانع، ششم فروردین ماه 1393 از دنیا رفت و 8 فروردین به خاک سپرده شد.



حمید مهرآرا: این هنرمند متولد سال 1322، فعالیت هنری اش را از صحنه تئا تر آغاز کرد که در طول چهار دهه در نمایش های تلویزیونی و زنده بسیاری از جمله پیروزی در شیکاگو، زنگ بیداری، شعبده باز و... بازی کرد.

مهرآرا به خاطر نقش آفرینی در سریال هایی چون امیر کبیر، پهلوانان نمی میرند، آرایشگاه زیبا، روزگار جوانی و... به چهره ای محبوب و آشنا برای مردم تبدیل شد.

وی هشتم فروردین 1393 پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری در سن 71 سالگی دار فانی را وداع گفت.



ناصر گیتی جاه: این هنرمند پیشکسوت متولد سال 1314 خورشیدی، دارای مدرک آموزش بازیگری زیر نظر رفیع حالتی ، مهدی نامدار و اسماعیل مهرتاش بود. وی سال 1337 با فعالیت در جامعه باربد و تلویزیون خصوصی و اجرای نمایش زنده، کار هنری اش را آغاز کرد. 

او با فیلم پست چی به کارگردانی رفیع حالتی در سال 1340 وارد سینما شد و از جمله فیلم های این بازیگر می توان به پنجمین سوار سرنوشت، راه دوم، خط پایان، تنوره دیو، یوزپلنگ، مدرک جرم، مکافات، خواستگاری، پنجاه و سه نفر، قافله و خوابم می آد اشاره کرد.

سه یار دبستانی، گدایان خوشبخت، خسرو و شیرین، ملوانان، حاکم یک روزه، بیژن و منیژه و همچنین رستم و سهراب از جمله نمایش های گیتی جاه هستند. 

از سریال هایی که این بازیگر در آن ها به ایفای نقش پرداخته است، می توان به خانه به دوش، خاله سارا، مش خیرالله و صندوقچه اسرار، نیمه پنهان ماه، همسایه ها، خداحافظ بچه و پهلوانان نمی میرند اشاره کرد.

این بازیگر پیشکسوت، 19 فروردین 1393 در سن 79 سالگی درگذشت.



ماه گل مهر: این بازیگر جوان متولد مهرماه 1357 و فارغ التحصیل کار شناسی تئا تر از دانشکده هنر و معماری بود. آخرین حضور او بر صحنه تئا تر در نقش سونیا در نمایش دایی وانیا نوشته آنتوان چخوف و کار اکبر زنجانپور در سال 92 بود که در تالار اصلی تئا تر شهر اجرا شد.

در کارنامه هنری او همکاری با کارگردان هایی مانند بهرام بیضایی، اکبر زنجانپور، قطب الدین صادقی، محسن حسینی، نوشین تبریزی و روزبه حسینی دیده می شود.

از جمله فعالیت های او می توان به بازی در نمایش های مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین، مده آ، اورفه، شهرزاد و هفت قصه اش، سه مرثیه هذیان، دشمن مردم، خانه پدری و طعم آلوی جنگلی اشاره کرد.

ماه گل مهر مدت ها با بیماری سرطان مبارزه کرد و سوم اردیبهشت 1393 در تهران درگذشت. پیکر این هنرمند جوان در روستای تاکُر در بخش بلده شهرستان نور به خاک سپرده شد.



امیر حیدری: این بازیگر تئا تر خوزستانی پس از تحمل چهار سال بیماری 12 اردیبهشت ماه سال گذشته و بر اثر ابتلا به تومور مغزی از دنیا رفت. وی متولد سال 1354 در اهواز بود. پیکر این هنرمند در قطعه هنرمندان آرامستان بهشت آباد اهواز تشییع و به خاک سپرده شد.

حیدری در مدت دو دهه فعالیت هنری اش، در نمایش هایی چون حسنک کجایی، فرار، پیچک، این کدام پنج شنبه است؟، عروس آتش و... ایفای نقش کرده و موفق به دریافت جایزه سوم بازیگری از جشنواره تئا تر فجر شده بود.



جواد ثریا: این بازیگر جوان، متولد خوی و فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا بود. او در سال های فعالیتش در نمایش هایی چون ساعت پنج شده بابا، پدر، فاتح مشرق مهر، شکسپیر خون 2001 و... به ایفای نقش پرداخت و مدتی هم به عنوان دستیار کلاس های بازیگری دکتر محمود عزیزی، در کنار این استاد دانشگاه تهران بود.

ثریا در چندین دوره جشنواره تئا تر فجر و جشن کانون ملی منتقدان تئا تر جوایزی را گرفته بود. این بازیگر تئا تر، روز 19 اردیبهشت ماه سال گذشته درگذشت.



سید علی صالح کوتاه: این هنرمند، فعالیت های هنری اش به ویژه در عرصه بازیگری را از دهه 60 خورشیدی آغاز کرده بود و از هنرمندان به نام استان لرستان و به ویژه شهرستان الیگودرز به شمار می رفت.

سید علی صالح کوتاه عصر روز یک شنبه چهارم خرداد 1393 درگذشت.



محمد رحمانی فرد: این هنرمند جوان اهل رباط کریم که در نمایش هایی چون سرزمین عشق، ولایت عشق، یاس کبود، آتش خود برافروخته وهب، سیاه و... به کارگردانی و ایفای نقش پرداخته بود، شامگاه 23 خرداد سال گذشته به علت سکته قلبی درگذشت.

پیکر محمد رحمانی فرد در امام زاده محمد تقی شهرستان رباط کریم به خاک سپرده شد.



غلامعلی منصور سوهانی: این پیشکسوت تئا تر غرب استان مازندران و چهره شناخته شده ورزش تنکابن، 26 خرداد 1393 به دیار حق شتافت.

این هنرمند برجسته تنکابنی ملقب به شاه غلام (شخصیتی نمایشی که برای سال ها در این نقش بازی کرد)، پس از تحمل چند سال بیماری در سن 72سالگی درگذشت.

منصور سوهانی در سومین جشن اردیبهشت تئا تر مازندران که اردیبهشت ماه 1389 در شهرستان نـور برگزار شد، به عنوان هنرمند پیشکسوت تئا تر استان مورد تجلیل قرار گرفت.

پیکر این هنرمند پیشکسوت، صبح روز سه شنبه 27 خرداد 93 از مقابل سالن هیئت کشتی تنکابن تشییع و در در آرامگاه وادی این شهر به خاک سپرده شد.



* وداع با هفت هنرمند تئا تر در تابستان 93

در سه ماهه تابستان سال گذشته، هفت نفر از اهالی هنرهای نمایشی بدرود حیات گفتند. اول تیر ماه، روز وداع عباس وفایی بود.

عباس وفایی: این هنرمند با سابقه تئا تر، رادیو، سینما و تلویزیون، در سال 1336 در شهرستان ساری به دنیا آمد. او از سال 1350 فعالیت خود را در تئا تر آغاز کرد و در سال 1373 به جمع هنرمندان رادیو پیوست و در نمایش های رادیویی متنوعی به عنوان بازیگر حضور داشت.

وفایی همچنین در آثار تلویزیونی و سینمایی گوناگونی به ایفای نقش پرداخته و آخرین بازی او در سریال مختار به کارگردانی داوود میرباقری بوده است. این هنرمند با سابقه، اول تیرماه 1393 دار فانی را وداع گفت.


عباس محسنی: چراغ صحنه زندگی این پیشکسوت تئا تر کاشان، روز جمعه دهم مرداد 93 خاموش شد.

محسنی، فرهنگی بازنشسته و پیشکسوت تئا تر کاشان، پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری دارفانی را وداع گفت.

این هنرمند روز پنجم شهریورماه سال 1336 در کاشان متولد شد و پس از پایان تحصیلات متوسطه به استخدام آموزش و پرورش درآمد. او در دهه 50 خورشیدی پا به عرصه تئا تر گذاشت و به مدت 40 سال با کارگردانی ده ها نمایش و نقش آفرینی در فیلم های مختلف، به چهره شناخته شده هنر کاشان تبدیل شد.



فرهاد مجدآبادی: این هنرمند پیشکسوت تئا تر و سینما که متولد 10 اردیبهشت 1325 بود، در رشته کارگردانی سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ التحصیل شده بود. گرچه تحصیلات مجدآبادی در حوزه سینما بود، اما بیشتر فعالیتش در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در چند سال پایانی دهه 50، در حوزه تئا تر متمرکز شده بود. این هنرمند پیش از مهاجرت به آلمان، نمایش های خسیس و مخمصه را در ایران اجرا کرد.

او در خارج از کشور هم گروه تئا تر کوچ را در شهر فرانکفورت آلمان به راه انداخت و آثار بسیاری را در جشنواره های کلن، هایدلبرگ و فرانکفورت و در شهرهای مختلف اروپایی به اجرا درآورد.

مجدآبادی که حدود 27 سال پیش از ایران به آلمان مهاجرت کرد و در شهر فرانکفورت اقامت گزید، صبح روز 15 مرداد ماه 1393 در بیمارستانی در آن شهر درگذشت.

سید حسن رضیانی: این هنرمند متولد 1310 در مشهد، از بازیگران پیشکسوت تئا تر و سینمای ایران بود. از سن 10 سالگی به ایفای نقش در تئا تر پرداخت و در سال های 1331 تا 1334 با برنامه های طنز رادیو همکاری کرد.

پس از مهاجرت از مشهد به تهران، در رشته تئا تر از هنرستان عالی فارغ التحصیل شد و چندین سال بعد در مدرسه عالی دختران به تدریس فن بیان و تئا تر پرداخت.

رضیانی سال ها روی صحنه تئا تر بازی کرد و نخستین کار سینمایی خود را در سال 1338 با نقش آفرینی در فیلم فرشته وحشی شروع کرد.

رضیانی بیش از 50 فیلم سینمایی در کارنامه خود دارد که از جمله کارهای بعد از انقلاب او می توان به فیلم های خارج از محدوده، مدرک جرم، زائر غریب، سرحد و... اشاره کرد. این بازیگر در سال های اخیر نیز در سریال هایی چون عمارت فرنگی و پدرخوانده به ایفای نقش پرداخته بود.

رضیانی طی دو سال آخر عمر خود از بیماری آلزایمر رنج می برد و سرانجام صبح روز پنجشنبه، ششم شهریور 1393، پس از 70 روز بستری، به علت ایست قلبی در سن 83 سالگی درگذشت.

محمدرضا خورشیدی: این هنرمند متولد سال 1349 و فرزند غلامرضا خورشیدی از پیشگامان تئا تر ملایر بود. او در اواسط دهه 60 شمسی، کار تئا تر را در کنار پدرش آغاز و در ادامه فعالیت هایش، نمایش هایی چون رسم بر این است، حکیم باشی و ارتفاع را کارگردانی کرد.

خورشیدی بعد از چند سال دوری از تئا تر، ابتدای سال 93 تولید نمایشی را آغاز کرده بود که قصد داشت سال گذشته اجرا کند که با مرگش نیمه کاره ماند. او صبح روز پنجشنبه ششم شهریور به علت سکته قلبی از دنیا رفت.

سارا بنی صدر: این هنرمند فعال و پرکار تئا تر عروسکی و کودک و نوجوان از سال 1373 به طور حرفه ای کار هنری را آغاز کرد. بنی صدر در این سال ها توانست جوایز مختلفی را برای کارگردانی، عروسک گردانی و ساخت عروسک و... نصیب خود نماید.

او در نمایش هایی نظیر رویای شال زرین، سلیمان و سمردون، شمشیر و باد و شلاق و همچنین آدم بلا دیو ناقلا به عروسک گردانی پرداخته بود.

بنی صدر پس از دو سال تحمل بیماری سرطان، روز جمعه هفتم شهریور 1393 در سن 41 سالگی دار فانی را وداع گفت.


حسین منظوری: این بازیگر قدیمی که مالکیت تئا تر پارس و سینما جی را هم برعهده داشت، 12 شهریور ماه سال گذشته درگذشت و پیکرش درقطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

منظوری از شاگردان جامعه باربد بود و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در فیلم هایی چون جعفر و گلنار و همچنین ارادتمند شما عزرائیل به ایفای نقش پرداخته بود. او از پیشگامان تله تئا تر در ایران نیز محسوب می شود.



* برگ ریزان پاییز

پاییز سال گذشته، شاهد برگ ریزان درخت تناور تئا تر ایران بود و 9 هنرمند این عرصه به دیار باقی شتافتند.



محسن جعفری: این هنرمند اهل بندر لنگه هرمزگان، متولد 1359 بود که از سال 78 فعالیت در عرصه تئا تر را آغاز کرد. او که در رشته کارگردانی تئا تر تحصیل کرده بود، سال ها به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان در عرصه هنرهای نمایشی فعالیت داشت.

این هنرمند تئا تر هرمزگان بر اثر حادثه رانندگی مصدوم و پس از تحمل روزهای پر درد در بیمارستان، 28 مهر ماه 93 دار فانی را وداع و در بندر لنگه تشییع و به خاک سپرده شد.


رضا رضاپور: این هنرمند پیشکسوت مشهدی، صبح 29 مهر ماه 93 به دلیل عارضه ایست قلبی درگذشت.

رضاپور در سال 1322 خورشیدی در محله نوغان مشهد متولد شد و فعالیت هنری خود را از 16 سالگی با بازی در تئاترگلشن مشهد آغاز کرد. وی علاوه بر تئا تر در عرصه رادیو، تلویزیون و سینما نیز هنرنمایی می کرد و از آثار تصویری او می توان به گل مراد، آرزوهای سلطان قلی، سایه ای برای همه، در آرزوی ازدواج، گریز از شهر، کیمیا و عالیه اشاره کرد.

همچنین کارگردانی، نویسندگی و بازیگری در نمایش های رادیویی، بخشی از کارنامه هنری او به شمار می آید. 

دریافت لوح تقدیر در زمینه های مختلف هنری از جمله بهترین نویسنده، بازیگر، تهیه کننده و مجری در سطح کشور و هم چنین بهترین بازیگری و بهترین کارگردانی در جشنواره رضوی از افتخارات هنری او بود. 

اردیبهشت ماه سال 1392 نیز در جشن اردیبهشت تئا تر خراسان رضوی، از رضاپور به عنوان سپید موی هنرهای نمایشی مشهد تجلیل شد.

از نمایش هـای این هنرمند می توان به پاانداز، چوب به دست های ورزیل، از پانیفتاده هـا، از دریچه هـا، شبی که صبح نشد، تردید قانون، مستأجر و... اشاره کرد.

این هنرمند باسابقه که از آذرماه سال 1392 به دلیل سکته های متوالی مغزی قدرت تکلم خود را از دست داده بود، در 29 مهر سال گذشته به دلیل ایست قلبی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد دار فانی را وداع گفت.



محمد جوینده: این هنرمند قدیمی تئا تر سنتی خراسان، دوم آبان 1393 درگذشت و روز بعد در قطعه هنرمندان بهشت رضا مشهد به خاک سپرده شد.

جوینده متولد 1308 در مشهد بود که از اواخر دهه 20 خورشیدی، فعالیت هنری خود را با اجرای نمایش هـای شادی آور آغاز کرد و در تماشاخانه کوهسنگی و گروه نقاش هـا به فعالیت پرداخت. 

وی در سال های بعد از انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی به شهرهـای جنوبی کشور سفر کرد و تا اواسط دهه 70 نمایش هـای زیادی را به صحنه برد و پس از بازگشت به زادگاهش به علت کهولت سن از صحنه تئا تر کناره گیری کرد.

او از آخرین بازماندگان گروه نقاش هـا محسوب می شد و در طول سال های طولانی فعالیتش با هنرمندانی چون حمید نعیمی، حسین نعیمی، نوروز شهریاری، ماشالله اسدی نژاد، رضا رضاپور، اصغر لشگری و … همکاری داشت.

جوینده سال های آخر عمرش را در بیماری آلزایمر گذراند و سرانجام در دوم آبان 1393 دیده از جهان فرو بست.

کیمیا یادگاری نژاد: این بازیگر جوان (متولد سال 1374) دانشجوی سال آخر رشته بازیگری واحد رسانه و از اعضای فعال کانون نمایش فرهنگسرای تهران بود. او در نمایش هایی چون هیچی، میوه های نارس، از محبت و نیز شهادت حضرت رقیه (س) نقش آفرینی کرده بود. 

وی همچنین در سومین جشنواره تئا تر شهر برای بازی روان و تاثیرگذارش در نمایش میوه های نارس، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگری شد.

یادگاری نژاد مصادف با سومین روز شهادت سیّد و سالار شهیدان و یک روز پس از اجرای نمایش شهادت حضرت رقیه (س)، بامداد پنجشنبه 15 آبان 1393 بر اثر گاز گرفتگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

مجید بهرامی: در طول چند سال گذشته، نام مجید بهرامی همواره با بیماری سرطان همراه بود؛ هر چند رنج و درد این بیماری باعث نشد او هیچ گاه دست از کارهای هنری بشوید.

این بازیگر تئا تر و سینما در فیلم هایی چون بدرود بغداد، گیلانه، دانه های ریز برف و نمایش هایی از جمله سیاه ها، خانه ای در گذشته ما، عشق آباد و عجایب المخلوقات ایفای نقش کرد و در هنر عکاسی نیز دستی داشت.

بهرامی که متولد سال 1356 بود، 24 آبان 1393 پس از چند سال مبارزه با بیماری سرطان، درگذشت.

مهدی کاشانیان: این هنرمند پیشکسوت، بازیگری را از دهه 30 خورشیدی در تئا تر جامعه باربد آغاز کرد و سپس وارد رادیو شد و بیشتر به کارهای طنز پرداخت. کاشانیان با حضور در برنامه رادیویی صبح جمعه با شما و اجرای نقش باریکلا به من، آفرین به تو برای سال های سال مردم را می خنداند.

او بازی در فیلم های سینمایی ترن و دندان مار را هم در کارنامه خود داشت. آخرین فعالیت هنری این هنرمند، بازی در سریال شهریار در نقش شهرفرنگی بود.

این هنرمند تئا تر، رادیو و سینما که مدتی به دلیل بیماری عفونت ریه در بیمارستان فیروزگر تهران به سر می برد و در سال های آخر دچار بیماری آلزایمر شده بود، روز شنبه 24 آبان 93 به دلیل سکته قلبی درگذشت و در میان بدرقه اهالی رادیو و علاقمندانش، در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران آرام گرفت.

علی سبحانی: این فعال رسانه ای، متولد سال 1355 و از نویسندگان و منتقدان عرصه تئا تر بود که در خبرگزاری ها و روزنامه ها قلم می زد و در رادیو و تلویزیون نیز فعالیت می کرد.

از جمله آثار سبحانی می توان به کارگردانی فیلم تلویزیونی دمام و بازی در تله تئا تر آواز پر جبرییل اشاره کرد. 

او همچنین در چندین فیلم و سریال برای شبکه های استانی سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوبلور زبان آذری فعالیت کرد. از دیگر فعالیت های مرحوم سبحانی می شود به مدیریت اجرایی ماهنامه کیش ایر و مدیریت روابط عمومی ارکس تر سمفونیک آکادمیک تهران اشاره کرد.

این روزنامه نگار، منتقد و نویسنده عرصه تئا تر، شامگاه شنبه اول آذر 1393 در سن 38 سالگی بر اثر سکته قلبی چشم از جهان فروبست.


انوشیروان ارجمند: این هنرمند شناخته شده و پیشکسوت، متولد 27 مهر 1320 در زاهدان و برادر بزرگ تر داریوش ارجمند و همچنین پدر برزو ارجمند و بهار ارجمند بود.

انوشیروان ارجمند از اواخر دهه 1340 خورشیدی به عنوان بازیگر و کارگردان تئا تر در مشهد فعالیت خود را آغاز کرد و در اجرای نمایش های بسیاری به عنوان کارگردان و بازیگر نقش داشت.

بازی در سریال های امام علی، روزی روزگاری، مختارنامه و فیلم های سینمایی دوئل، کیفر، تردید و... از جمله کارهای ماندگار اوست.

ارجمند مدتی به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان پارسیان تهران بستری بود و ظهر روز 23 آذر 1393 درگذشت.


مرتضی احمدی: این هنرمند پیشکسوت، سال 1303 در جنوب تهران به دنیا آمد. او در جوانی و پس از چند تلاش آماتوری در تئا تر، با کمک عده ای از دوستانش، تماشاخانه ماه را روبه روی باغ فردوس در مرکز شهر دایر و در تئا تر فرهنگ برای اولین بار پیش پرده خوانی کرد. 

احمدی برای اولین بار به سبک بیات تهران در پیش پرده ها آواز خواند و بسیار محبوب شد و به همین دلیل برای کار به رادیو تهران رفت.

او از دهه 40 خورشیدی به بازی در آثار تصویری نیز روی آورد که از آن میان می توان از سریال های سلطان صاحبقران، هفت شهر عشق، آیینه، آرایشگاه زیبا و زیر بازارچه نام برد.

از جمله فعالیت های دیگر احمدی، گردآوری و نگارش فرهنگ عامیانه (فولکلور) تهران است. او در این زمینه کتاب های کهنه های همیشه نو، فرهنگ بر و بچه های تِرون و پرسه در احوالات تِرون و تِرونیا را تألیف کرده است. 

علاوه بر تألیفاتش در حوزه فرهنگ نویسی، او برخی از قدیمی ترین ترانه های کوچه بازاری تهران را به صورت ضربی خوانی بازخوانی کرده است.

احمدی صبح روز یکشنبه 30 آذر 1393 در 90 سالگی به دلیل مشکل ریوی و کهولت سن در منزلش در تهران در گذشت.



* وداع با 9 هنرمند در زمستان

زمستان سال گذشته، خانواده تئا تر ایران شاهد از دست دادن 9 همکار خود بود.

مصطفی عطایی کچوئی: این هنرمند در پنجم مردادماه سال 1332 در شهر اهواز به دنیا آمد و فعالیت هنری خود را از سن جوانی در شهرستان آبادان آغاز کرد. عطایی از سال 1349 در شهر اهواز به کار پرداخت که حاصل آن همکاری در خلق آثاری چون چوب به دست های ورزیل و قضیه زیر بته بود.

او در کارنامه هنری خود بازیگری در نمایش هایی چون خوشبختی در ساعت شش بامداد، پالتوی خیس، غروب شام، جبار، دست های آلوده و... را به ثبت رساند. 

عطایی همچنین جوایز بسیاری در زمینه بازیگری تئا تر از جشنواره های تئا تر استانی و کشوری دریافت کرد.

وی غروب سه شنبه 23 دی 1393 در اثر عارضه قلبی در بیمارستان آریا اهواز دار فانی را وداع گفت و پیکر این هنرمند تئا تر از تالار آفتاب اهواز تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت آباد به خاک سپرده شد.


صمد پل سنگی: این بازیگر پیشکسوت نمایش های رادیویی، ابتدا کارش را از صحنه تئا تر آغاز کرد و اوایل دهه 60 به رادیو رفت.

پل سنگی سال 1390 دچار سکته خفیف مغزی شد و پس از آن با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم کرد تا این که شامگاه چهارشنبه 24 دی ماه 1393 درگذشت.


محمد حسین پور: این تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون متولد سال 1344 در مشهد بود و از هنرمندان دهه 60 تئا تر خراسان محسوب می شد که فعالیت هنری اش را با گروه تئا تر زنده یاد حسن حامد آغاز کرد و چند سال با رضا عطاران، احمد شادکامی و جواد محمدزاده، نمایش های مختلفی را بازی و کارگردانی کرد.

او پس از مدتی به تهران مهاجرت کرد و در سینما فعالیت هایش را ادامه داد. فیلم های می نا و غنچه، باغچه بان، شهر در دست بچه ها و باورم کن و مجموعه های غریب آشنا، آی آدم ها، مه مان امام هشتم، روزهای سبز و... از جمله آثار تصویری محمد حسین پور است.

حسین پور بعد از یک دوره بیماری سرطان معده، 27 دی ماه 93 در مشهد درگذشت.

نوشین تندسته: این بازیگر جوان که در عرصه تئا تر فعالیت می کرد ، 30 بهمن ماه سال گذشته بر اثر بیماری در بیمارستان از دنیا رفت.

تندسته متولد مهرماه 1351 و فارغ التحصیل رشته بازیگری از استرالیا بود. او در نمایش های آهنگ وصال، هفت کردار ، همسفر ، موزه خاطرات ، گنجشک میخک ، زکریای رازی ، کیارش و... بازی کرده بود.

این بازیگر که به نوعی بیماری خونی مبتلا بود، روز پنج شنبه 30 بهمن ماه 1393 درگذشت و در گرمسار به خاک سپرده شد.


آرش استادمحمد: این هنرمند پیشکسوت عرصه تئا تر و هنرهای تجسمی، عصر سه شنبه 5 اسفند 93 پس از یک دوره بیماری در تهران درگذشت.

او متولد سال 1327 و برادر بزرگ تر محمود استادمحمد، هنرمند فقید عرصه تئا تر بود. آرش استاد محمد، فعالیت های نمایشی خود را با بازی در نمایش شهر قصه اثر بیژن مفید و در کنار برادرش محمود استادمحمد آغاز کرد. 

او فعالیت های نمایشی اش را با حضور در آثار نمایشی دیگری ادامه داد و بعد ها در زمینه نقاشی و سرودن شعر فعالیت نمود. این هنرمند سال ها در خارج از کشور زندگی می کرد و در زمینه شعر تاکنون از او چهار مجموعه منتشر شده است.

بهرام ریحانی: این هنرمند تئا تر و پانتومیم کشورمان، پس از یک سال مبارزه با بیماری سرطان، صبح سه شنبه پنجم اسفندماه 93 درگذشت.

ریحانی بیش از 400 نمایش پانتومیم در داخل و خارج کشور از جمله در امارات، یونان، آلمان، فرانسه، ترکیه، کرواسی، ونزوئلا، مالزی و... اجرا کرده بود. کارگردانی و بازی در طولانی ترین نمایش پانتومیم جهان در ساحل خلیج فارس و بلند ترین صحنه نمایش دنیا یعنی قله دماوند از جمله کارهای اوست. 

این هنرمند قصد داشت تا اجرایی بر فراز قله اورست داشته باشد که متاسفانه به دلیل بیماری هیچ گاه محقق نشد.

ریحانی در تمام دوران بیماری هیچ گاه از فعالیت هنری باز نماند و از جمله سال 93 در جشنواره تئا تر شهروند لاهیجان در حمایت یک کودک سرطانی، پانتومیم اجرا کرد. 

او بهمن سال گذشته نیز با نمایش بی لالا به کارگردانی یاسرخاسب، در تالار حافظ به صحنه رفت و آخرین نقش خود را ایفا کرد.


فرامرز بهبود: این هنرمند پیشکسوت تئا تر گیلان که سال 1304 در بندرانزلی به دنیا آمده بود، از سال 1317 فعالیت های هنری خود را آغاز کرد. او فارغ التحصیل دانشسرای تربیت معلم بود و از نوجوانی وارد گروه های تئا تر حرفه ای رشت شد.

مرحوم بهبود، ده ها نمایشنامه را نوشته و کارگردانی کرده بود و در بسیاری از آن ها بازی نیز داشت. او در طول فعالیت هنری خود شاگردان بسیاری را پرورش داد که امروز از هنرمندان فعال کشور هستند.

فرامرز بهبود که ساکن تهران بود، روز جمعه هشتم اسفند 1393 در منزلش در گذشت و در بهشت زهرا دفن شد.

عزیزالله هنرآموز: این بازیگر پیشکسوت تئا تر، سینما و تلویزیون، مثل بسیاری دیگر از هم دوره ای های خود، هنرنمایی را از صحنه تئا تر آغاز کرد. هنرآموز علاوه بر ده ها نمایش، بازی در فیلم ها و سریال هایی از جمله بوی پیراهن یوسف، سفر به چزابه، مختارنامه و روزگار قریب را در کارنامه خود دارد.

هنرآموز، شامگاه جمعه 15 اسفند ماه 1393، در پی ابتلا به بیماری ریوی در تهران درگذشت. پیکر او روز دوشنبه 18 اسفند ماه از مقابل خانه سینما در تهران تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
امیر بختیاری: این هنرمند تئا تر و رادیو، روز شنبه 23 اسفند ماه به علت فشار خون بالا درگذشت. از کارهای تئاتری او می توان به نمایش الموت کاری از مجید جعفری در سال 1359 اشاره کرد.

در دو دهه گذشته، بختیاری بیشتر به عنوان بازیگر و کارگردان نمایش های رادیویی فعالیت داشت و کارهای زیادی از او روی آنتن رفت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.