قدس آنلاین:با ورود وزرای خارجه آلمان و فرانسه سومین روز مذاکرات هسته ای ایران در لوزان به ساعت های حساس خود نزدیک شده است.

ماراتن سخت و پیچیده/چانه زنی طرفین بر سر فهم مشترک

به گزارش خبرنگار اعزامی قدس آنلاین به لوزان سوئیس،برخی از منابع معتقدند پیشرفت های قابل لمسی صورت گرفته وطرفین بر سر فهم مشترک و جزییات موضوعات در حال چانه زنی جدی هستند. مذاکره کننده ارشد چینی می گوید به دلیل نزدیک شدن نظرات طرفین به یکدیگر و با توجه به یافتن ایده های جدید، وزیر خارجه این کشور قصد سفر به لوزان را دارد.

البته جان کری امروز با همتای چینی خود در پکن هم گفت و گو کرده است.

اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هم برای اولین بار گفته است که بعد از 12 سال مذاکره سرانجام وارد مراحال پایانی شده ایم. او در عین حال از سخت بودن شرایط سخن گفت و افزود: وقتی از کوه بالا می روید هرچقدر به قله نزدیک می شوید قدمهای آخر سخت تر و تعیین کننده تر هستند.

وی توافق با ایران را مایه آرامش منطقه دانست و گفت: از تلاش برای برای رسیدن به نتیجه دست برنخواهیم داشت.

فابیوس و اشتاین مایر ساعتی پیش به طور جداگانه با ظریف دیدار کردند.

برخی از کارشناسان معتقدند با ورود وزرای خارجه 1+5 به لوزان احتمال زیادی وجود دارد که توافقاتی صورت بگیرد هرچند این توافق ها مکتوب نشده و به امضای طرفین نرسند.

طرف مقابل به دنبال آن است که توافق دو مرحله ای را به ایران تحمیل کند به خصوص آنکه صبح امروز نیز حبرگزاری رویترز در یک دروغ پردازی آشکار مدعی شد که طرفین به جمع بندی رسیده اند که یک سند دو یا سه صفحه ای را امضا کنند. این خبر البته به سرعت توسط مقامات ایرانی تکذیب شد اما آشکارا نشان می دهد که رسانه های طرف مقابل در یک پازل طراحی شده حرکت می کنند تا توافق به صورت یک مرحله ای انجان نگیرد.

موضوع اصلی نشستها طی این چند روز تعیین مکانیزم رفع تحریم ها از یک سو و تثبیت حق تحقیق و توسعه برای جمهوری اسلامی بوده است که البته همچنان با محالفت طرف مقابل مواجه شده و آنها از پذیرفتن منطق ایران خودداری می کنند.

ایرانی ها می گویند ما خواهان ادامه تحقیق و توسعه فرآیند صلح آمیز هسته ای هستیم و کسی نمی تواند از طرح این مسایل در دانشگاه ها و مراکز علمی جلوگیری کند اما طرف غربی به بهانه احتمال دسترسی به بمب هسته ای می کوشد از این مساله جلوگیری کند.

مذاکره کنندگان ایرانی معتقدند وقتی تمام فعالیت هسته ای ایران تحت نظر آژانس قرار دارد معنایی ندارد که غربی ها نگرانی بی دلیل داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.