۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 273336

در مصرف شکلات‌ها بر پایه کاکائو نباید افراط کرد چون کاکائو دارای ماده‌ای به‌نام کافئین است که می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب در برخی افراد، بی‌خوابی یا حتی تشدید بیش‌فعالی در بچه‌های مبتلا به این بیماری شود.

با احتیاط شکلات بخورید!

 بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترهای سالم می‌توانند روزی 3-2 تکه کوچک شکلات کاکائویی مصرف کنند.

بهتر است بدانید در صنعت شکلات‌سازی به شکلات‌های بر پایه کاکائو هم مقداری شکر و روغن اضافه می‌کنند تا محصول نهایی طعم بهتری داشته باشد. همین شکر و روغن می‌تواند باعث افزایش کالری دریافتی از طریق مصرف این خوراکی خوشمزه شود.

شکلات‌های کاکائویی به دلیل روغنی که دارند، می‌توانند جلوی اشتها را تا اندازه‌ای بگیرند به‌همین دلیل والدین نباید شکلات را قبل از وعده‌های اصلی غذایی به بچه‌های لاغر خود بدهند و اگر فرزندشان اصرار به خوردن شکلات داشت، آن را حدود نیم تا یک ساعت بعد از غذا به او بدهند ولی اگر فرزندشان چاق باشد، می‌توانند این خوراکی را حدود نیم ساعت قبل از غذا به او بدهند تا اشتها و ولع او برای غذا خوردن کمی کم شود.

البته ناگفته نماند که به‌طور کلی، بهتر است خوراکی‌های پرکالری مانند شکلات‌های چرب و شیرین تاحد ممکن در برنامه غذایی بچه‌های چاق و دارای اضافه‌وزن، محدود شود.

بد نیست بدانید شکلات‌های کاکائویی صرف نظر از شکر، روغن و کالری در مقایسه با سایر شکلات‌هایی که فقط از آب، شکر و اسانس‌های مختلف ساخته شده‌اند، خواص بیشتری دارند. مثلا شکلات‌های کاکائویی، حاوی مواد مفیدی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و به‌همین دلیل مصرف آنها به سایر شکلات‌ها برتری دارد.

اگر شما یا فرزندتان به خوردن شکلات‌های کاکائویی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم انواع کم‌شیرین و کم‌چرب آنها را خریداری و استفاده کنید.

خیلی از افراد گمان می‌کنند شکلات‌های تلخ موجود در بازار، بدون شکر و چربی هستند بنابراین به‌دلیل کالری پایینی که دارند، می‌توان به اندازه دلخواه آنها را مصرف کرد در حالی که حتی شکلات‌های تلخ هم حاوی مقداری شکر هستند و چربی بالایی دارند. به‌همین دلیل حتی شکلات‌های تلخ هم جزو خوراکی‌های پرکالری محسوب می‌شوند و باید با احتیاط در رژیم غذایی بچه‌های چاق و دچار اضافه‌وزن جای بگیرند.

منبع: هفته نامه سلامت

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.