گروه بین المجالس جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو کمیته نگارش ماده اضطراری یکصد و سی و دومین مجمع بین المجالس جهانی که با حضور 132 هیات پارلمانی از کشورهای مختلف در هانوی پایتخت ویتنام برگزار می شود، انتخاب شد.

عضویت ایران در کمیته نگارش ماده اضطراری اجلاس بین المجالس جهانی در هانوی

 به گزارش ایرنا، یکصد و سی و دومین نشست مجمع بین المجالس جهانی شب گذشته در هانوی گشایش یافت و اعضای گروه منطقه ای آسیا – اقیانوسیه، گروه بین المجالس ایران را به عضویت کمیته نگارش ماده اضطراری کنفرانس در مورد مقابله با تروریسم و فعالیت گروه های تروریستی و افراطی گری نظیر داعش وضرورت جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و مذهبی انتخاب کردند.

سیداحمدرضا دستغیب، رئیس هیات پارلمانی ایران در مجمع جهانی بین المجالس در هانوی، گفت که جمهوری اسلامی ایران با ارائه پیشنهادی جامع در مورد ضرورت ایفای نقش اتحادیه بین المجالس در زمینه مقابله با تروریسم و ارائه قطعنامه ای در همین خصوص بر اهمیت بررسی جدی معضل جهانی تروریسم توسط قانونگذاران جهان تاکید کرده بود .

اجلاس 132 مجمع بین المجالس جهانی شب گذشته با سخنرانی رئیس جمهور ویتنام رسماٌ آغاز به کار کرد.

در این اجلاس پنج روزه به بررسی مشکلات و مسائل مهم روز جهان از جمله تروریسم ، افراط گرایی، مشکلات مربوط به کمبود آب در جهان، مسائل زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی، جنگ سایبری، اهداف توسعه هزاره، ایدز و بیماریهای واگیردار و همچنین آسیب شناسی ساختار های بین المللی از جمله سازمان ملل می پردازد.

هیات پارلمانی ایران متشکل از 9 نماینده مجلس شورای اسلامی در نشست های مختلف این اجلاس سخنرانی و با همتایان جهانی خود تبادل نظر می کنند.

سیداحمدرضا دستغیب، کاظم جلالی، حسین سبحانی نیا، موید حسینی صدر، یوناتن بت کلیا، جواد جهانگیرزاده، علیرضا سلیمی ،غلامرضا نوری قزلچه و لاله افتخاری اعضای هیات پارلمانی ایران را در هانوی تشکیل می دهند و در حاشیه کنفرانس ملاقات هایی با مقامات پارلمانی و سیاسی کشور میزبان، رئیس اتحادیه بین المجالس و همتایان خود از مجالس جهان خواهند داشت.

در یکصد و سی و دومین مجمع بین المجالس جهانی در هانوی یکهزار و 300 نماینده از 160 کشور و منطقه جهان شرکت دارند.

اتحادیه بین المجالس جهانی در حال حاضر 166 عضو دارد و 47 هزار نفر عضو مجالس کشورهای عضو هستند که 6 میلیارد و 500 میلیون نفر از جمعیت جهان را پوشش می دهد.

این اتحادیه جزو قدیمی ترین سازمان های مهم بین المللی است و در سال 1889 با هدف کمک به صلح، تقویت دموکراسی و همکاری و گفتگو میان ملت ها از طریق پارلمان ها، تاسیس شد.

اتحادیه بین المجالس جهانی یا ایپو از سال 1920 فعالیت خود را به شکل کنونی آغاز کرد و اکنون 163 مجلس از کشورهای مختلف به این اتحادیه پیوسته اند.

ویتنام به عنوان میزبان یکصد و سی و دومین میزبان نیز در سال 1979 به این اتحادیه که مقر آن در ژنو است پیوست و اکنون به عنوان بازوی پارلمانی سازمان ملل متحد شناخته می شود.

اتحادیه بین المجالس سالانه دو اجلاس اصلی برگزار می کند که در این نشست ها، رؤسا و نمایندگان پارلمان های عضو شرکت و درمورد مسائل و معضلات جهانی تبادل نظر می کنند .

در مجمع بین المجالس جهانی نیز قطعنامه هایی صادر می شود که ضمانت اجرایی ندارد و منعکس کننده دیدگاه های این اتحادیه است و قرار است روز چهارشنبه در هانوی قطعنامه این مجمع صادر شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.