۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 273399

قدس آنلاین: اگرچه همنشینی و دوستی با دیگر انسان ها برکات و آثار خاصی دارد اما هستند همنشینی هایی که نه تنها خیری ندارند بلکه آثار سوئی را نیز به دنبال دارند.

در این همنشینی هیچ خیری نیست!

به گزارش قدس آنلاین، بنابر آموزه های اسلام دوست جایگاهی رفیع در زندگی انسان دارد از این رو درباره انتخاب آن و تداوم رابطه دوستی توصیه های فراوانی در این دین وجود دارد.

امام صادق (ع) می فرمایند: «منزلت دوست چندان والاست كه حتى دوزخيان نيز پيش از خويشاوند، از او كمك مى طلبند و او را صدا مى زنند. خداوند از زبان دوزخيان مى گويد: «ما را شفيعانى نيست و نه دوستى مهربان».

امیرمومنان علی (ع) فرموده اند: «دوست بهترین خویشاوندان و بهترين اندوخته ها است.»

همان حضرت (ع) می فرمایند: «هر كه تو را به سراى جاويدان فرا خواند و در راه كار كردن براى رسيدن به آن سرا ياريت رساند ، همو دوستى دلسوز است.»

و نیز فرموده اند: «همنشينى با بدان، بدى مى آورد، همچون باد كه هر گاه بر بوى بد بگذرد، بوى بد با خود مى آورد.»

پیامبر اکرم (ص) در توصیه به انتخاب همنشین و دوست می فرمایند: «در همنشينى آن كس كه از دين و دنياى او بهره اى نبرى، خيرى براى تو نيست و هر كه براى تو حقى قائل نبود، تو نيز برايش حقى قائل نباش كه اين ارزش شمرده نمى شود.»

امیرمومنان علی (ع) فرموده اند: «از مصاحبت با اهل گناهان بپرهيز؛ زيرا كسى كه از كردار گروهى راضى باشد، همانند كسى است كه در جمع آنها باشد.»

امام صادق (ع) می فرمایند: «زنهار از مصاحبت با احمق؛ زيرا هر چه به او نزديكتر باشى، گزندش به تو نزديكتر است.»

همچنین، امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «با احمق مصاحبت مكن؛ زيرا او كردار خود را در نظر تو مى آرايد و دوست دارد كه تو نيز همانند او باشى.»

منابع:

غررالحکم

بحارالانوار

میزان الحکمه

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.