قدس آنلاین-مسعود بصیری:مذاکرات لوزان وارد پنجمین روز خود شده است و به جز وزرای خارجه روسیه و انگلستان که ممکن است تا بعد از ظهر خود را به محل مذاکرات برسانند بقیه رایزنان و مذاکره کنندگان حضور پرکاری در هتل بوریواژ دارند.

 شب سرنوشت ساز مذاکرات هسته ای /پافشاری تیم مذاکراه کننده ایرانی بر حقوق اساسی ملت

به گزارش خبرنگار اعزامی قدس آنلاین به لوزان سوئیس،هتل بوریواژ مکانی است که تیم مذاکره کننده کشورمان تمایل ندارد  به مکانی برای امضا قراردادی که باخت ایران را در پی دارد مبدل شود و به همین دلیل مذاکرات سختی را ادامه می دهد تا امتیازات کمتری داده و امتیازات بیشتری را بگیرد.

امروز صبح به وقت سوییس وانگ ئی وزیرخارجه چین هم به لوزان آمد و فورا با ظریف دیدار کرد. این دیدار با همتای آمریکایی او هم انجام شد البته در کنار دریاچه نزدیک هتل و در هنگام قدم زدن در هوای سرد و ابری. 

چینی ها می کوشند تا شرایط بهتری بر فضای مذاکرات حاکم شود اما نمی توان نقش انها را به اندازه روسیه پررنگ دانست. 

این کشور به خصوص در برخی موارد همراهی خوبی با ایران داشته است ولی واقعیت آن است که هر کس باید منافع خودش را نیز حفظ کرده و وارد چالش جدیدی نشود. اما برای ایران دو موضوع تحقیق و توسعه و نحوه و وسعت رفع تحریم ها بسیار اهمیت دارد.

تیم مذاکره کننده ما می گوید در نتیجه مذاکرات نباید موضوعی باز بماند و به یک مشکل طولانی مدت تبدیل شود به خصوص در مورد تحقیق و توسعه باید مشخصا راه حل مناسبی در نظر گرفته شود که ایران بتواند فعالیت های علمی و تحقیقاتی خود را به نحو مطلوبی ادامه دهد.

آمریکایی ها تاکید دارند که در پایان این دور مذاکرات باید یک توافقنامه مکتوب آماده شود تا آنها بتوانند با کنگره به توافق برسند که فشار بیشتری بر دولت این کشور وارد نکند اما طرف ایرانی می گوید همه چیز باید یکباره انجام شده و توافق دو مرحله ای در کار نخواهد بود. ضمن این که مشکل تیم مذاکره کننده آمریکایی با کنکره یک مشکل داخلی است و ایران قرار نیست به فکر مشکلات داخلی این کشور باشد.

ایرانی ها همچنین می گویند تحریم های اقتصادی هم باید یکباره برداشته شود و هر آنچه مربوط به تحریم های اقتصادی هسته ای و حتی نام افراد تحریم شده است باید یکباره برداشته شود.

اما تیم آمریکایی چندان با این موارد موافق نیست و تلاش می کند امتیاز کمتری بدهد. به همین دلیل ممکن است در پایان این دور از مذاکرات یک بیانیه مطبوعاتی از سوی طرفین قرائت شود که درباره این موارد توضیحات کوتاهی را بدهد.

امروز ممکن است مذاکرات به همین دلایل تا پاسی از شب به طول بیانجامد و فردا مذاکره کنندگان به ژنو بروند و در مقر سازمان ملل بیانیه ای را قرائت کنند . البته ممکن است کار کمی طولانی تر هم شود و تا سه شنبه ادامه یابد اگرچه بدون حضور وزیر خارجه روسیه و چین. چون این دو نفر باید امشب به وقت محلی به کشورشان بازگردند.

به هر صورت تا ساعت های پایانی امشب یا اول وقت فردا همه چپز مشخص خواهد شد. هم اکنون مذاکرات بین همه طرفین به شدت در جریان است و به خصوص وزرای خارجه ایران و آمریکا شرایط خاصی را پش سر می گذارند که قطعا تصمیم آنها تعیین کننده خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.