قدس آنلاین:-بصیری:در این ساعت ها به راحتی می توان فضای سرد اتقاق خبرنگاران در هتل محل مذاکرات لوزان را حس کرد.

همه چیز فردا مشخص می شود/خبرنگاران منتظر بلندشدن دود سفید از هتل بوریواژ

به گزارش خبرنگار اعزامی قدس آنلاین به لوزان سوئیس، همه چیز تقریبا راکد است و نگاه ها به راهروی محل عبور مقامات طرفین دوخته شده تا شاید خبری از آنها به دست آید اما راهروها نیز خلوت است و اگرچه همه طرف های مذاکره کننده با هیات های همراه خود در لوزان به سر می برند اما برخلاف روزهای گذشته هیچ کس مصاحبه ای نمی کند و بیشتر خبرهای تایید نشده منتشر می شوند.

البته فرانک اشتاینمایر در گفت و گو با یکی دو نفر از خبرنگاران که به سختی با او مصاحبه گرفتند گفته است که همچنان مسایل سختی باقی مانده است. او همچنین به خبرنگار رویترز هم گفته است: نمی توان احتمال مرحله بحرانی دیگری را در مذاکرات منتفی دانست. 

این سخنان تقریبا منفی ترین اظهار نظر طی روزهای اخیر بوده است و شاید پیام خاصی داشته باشد که مهمترین آن وجود برخی اختلافات جدید یا به توافق نرسیدن به سر برخی اختلافات در حال حل گذشته باشد.

رسانه های غربی دیگری هم خبرهای غیرموثق منتشر می کنند. از جمله بی بی سی که مدعی شده است توافق مرحله به مرحله خواهد بود. رسانه های طرف مقابل روز گذشته نیز اعلام کرده بودند توافق اولیه صورت گرفته و طرفین در پایان مذاکرات لوزان بیانیه ای را منتشر خواهند کرد اما طرف ایرانی مرتب این خبرها را تکذیب کرده و تصریح می کند هیچ توافقی قطعی نشده و طرفین در حال مذاکره هستند. همچنین ایران تاکید می کند که در پایان مذاکرات توافق نامه ای امضا نخواهد شد. برخی ها هم می گویند تنها یک بیانیه مطبوعاتی توسط طرفین قرائت می شود تا بر برخی موضوعات تاکید شده و راه را برای ادامه مسیر هموارتر کند.

ایران به شدت بر سر مکانیزم تحقیق و توسعه هسته ای و نحوه رفع تحریم ها چانه زنی می کند و تاکید دارد که به شکل ممکن منافع کشورمان را تامین کند. ظریف و تیم همراه او تاکید دارند که اگر مشخصا این موارد حل نشود در آینده مشکلات عمده ای به وجود خواهد آمد که مهمترین آنها وجود بحران جدید با تفاسیر متعدد خواهد بود.

اما همه اینها در حال حاضر تنها شایعاتی است که منتشر می شود و هر آن ممکن است اتفاق تازه ای رخ دهد که نگاه ها را تغییر خواهد داد.

به هر شکل خبرنگاران ایرانی این ساعت ها تقریبا کم خبرترین ساعت های کار خود را در لوزان پشت سر می گذارند و منتظر هستند تا دود سفیدی از هتل بوریواژ منتشر شود. البته این تنها مختص ایرانی ها نیست بلکه دیگران هم کم و بیش همین وضعیت را دارند و فعلا به انتشار اخبار تایید نشده یا شینده های خود اکتفا می کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    طرف آمریکایی مشتاشون گره کرده است به نظرتون مفهومش چی میتونه باشه ؟