نخستین هواپیمای خورشیدی جهان روز دوشنبه در ادامه سفر خود به دور دنیا، ماندالای دومین شهر بزرگ میانمار را به مقصد شهر چونگ کینگ چین خواهرخوانده شهر شیراز در ایران ترک کرد.

خواهرخوانده شیراز میزبان نخستین هواپیمای خورشیدی جهان

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از ایرنا، این هواپیما 18 اسفند ماه سال گذشته از مسقط پایتخت عمان جرکت خود را آغاز کرد و پس از پرواز بر فراز پاکستان وارد حریم هوایی هند شد.

نخستین هواپیمای خورشیدی جهان 28 اسفند ماه گذشته نیز در ادامه سفر خود به دور دنیا، شهر بنارس هند را به مقصد میانمار ترک کرده بود و روز دوشنبه در مرحله پنجم پروازی خود از ماندالای میانمار عازم چین شد.

شهر چونگ کینگ خواهر خوانده شیراز مقصد این هواپیما در غرب چین واقع شده و یکی از چهار شهر بزرگ این کشور است. قرارداد خواهرخواندگی شیراز با چونگ چینگ مرکز سیچوان چین 22 شهریور ماه سال 1385 منعقد شده است.

براساس گزارش روز دوشنبه شبکه خبر آسیا وابسته به سنگاپور، تیم این هواپیمای تک نفره بیش از یک هفته در ماندالای میانمار برای بهبود شرایط آب و هوایی در جنوب غرب چین در انتظار نشست.

یکی از دو خلبان سوئیسی هواپیمای خورشیدی، باید در مناطق کوهستانی یون نان و سیچوان چین با سرمای شدید زیر 20 درجه دست و پنجه نرم کند.

پرواز در ارتفاع بالا برای این سفر یکهزار و 375 کیلومتری و حدود 18 ساعته باعث استفاده بیشتر اکسیژن به وسیله خلبان می شود.

نخستین هواپیمای خورشیدی جهان از هیچ گونه سوخت فسیلی استفاده نمی کند و با هدف پرواز به دور جهان بدون مصرف یک قطره سوخت طراحی شده است.

یکهزار و 248 سلول خورشیدی و چهار باتری لیتانیوم به وزن 633 کیلوگرم، انرژی لازم برای پرواز 24 ساعته این هواپیما را تامین می کنند.

موتور های برقی این هواپیما قادر است که این هواپیما را تا ارتفاع هشت هزار و 500 متری بالا ببرد.

طولانی ترین مدت پرواز این هواپیما مسیر هشت هزار و 500 کیلومتری از چین تا آمریکا است که خلبان پنج شبانه روز بدون توقف تا رسیدن به هاوایی پرواز خواهد کرد.

شرکت سازنده این هواپیما اعلام کرده است که نسل سوم این هواپیما، پهپادی خواهد بود که می تواند به مدت شش ماه بدون توقف پرواز کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.