قدس آنلاین - مسعود بصیری: اگر در پایان این دور از مذاکرات طرفین بتوانند به تفاهم مشترکی برسند راه برای نوشتن جزییات و امضا آن در خرداد یا تیرماه آینده فراهم خواهد شد.

اکنون شرایط سختی بر مذاکرات حاکم است

به گزارش قدس آنلاین از لوزان سوئیس،امروز هم مانند دیروز فضای حاکم بر محل کار خبرنگاران چندان راضی کننده نیست و عملا هیچ خبری از اتاق های مذاکرات به بیرون نشر پیدا نمی کند.

امروز صبح گروه 1+5 با ایران جلسه مهمی  داشتند. آنها بعد از جلسه با ایران هم یک جلسه داخلی برگزار کردند که از هیچ کدام آنها خبری به بیرون منتشر نشد. علاوه بر این ها همچنین افراد مختلف در هیات مذاکره کننده مانند عراقچی و وندی شرمن هم با هم ملاقات  داشتند که  هنوز مشخص نیست نتیجه آن همه رایزنی چیست و چه اتفاقی رخ خواهد داد.

همچنین از صبح امروز و در پي نشست رسمی وزراي خارجه ايران و ١+٥، معاونان وزراي خارجه ٦ كشور نشست جداگانه اي داشتند.

گفته می شود لاوروف باید امروز عصر به وقت لوزان محل مذاکرات را ترک کند. اما علاوه بر او اشتاینمایر و فابیوس هم از لوزان می روند با این تفاوت که احتمالا آنها فردا باز می گردند اما وزیر خارجه روسیه گویا در این دور از مذاکرات دیگر در لوزان حضور نخواهد داشت.

باید گفت اکنون شرایط سختی بر مذاکرات حاکم است و چند ساعت یا یکی دو روز آینده بسیار تعیین کننده خواهند بود. اگر در پایان این دور از مذاکرات طرفین بتوانند به تفاهم مشترکی برسند راه برای نوشتن جزییات و امضا آن در خرداد یا تیرماه آینده فراهم خواهد شد.

 به نظر نمی رسد هیات های مذاکره کننده بدون دستاورد لوزان را ترک کنند _ به خصوص آنکه ریابوکوف نیز از تلاش سخت همه وزرا برای رسیدن به نتیجه خبر داده و گفته است که همه ما می خواهیم در این دور از مذاکرات به نتیجه برسیم _ با این حال پیش بینی این که دستاورد آنها دقیقا چیست بسیار دشوار است. 

ایران خواسته هایی دارد که طرف مقابل چندان بر سر آنها راه نمی آید و می خواهد حداقل امتیاز ها را بدهد. اما مذاکره کنندگان ایرانی به خصوص امروز در دیدار با همتایان خود چانه زنی سنگینی را شروع کرده اند که نتیجه آن شاید تا عصر امروز مشخص شود. شاید هم به دلیل خروج وزیرخارجه المان و فرانسه از محل مذاکرات کار تا روز چهارشنبه به طول بیانجامد که البته بعید هم نیست, چرا که فضای حاکم بر محل مذاکرات گویای این رخداد است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.