یک موشک سایوز روسیه روز گذشته (جمعه) از پایگاه فضایی بایکنور در قزاقستان به همراه سه سکنه جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضا پرتاب شد.

الحاق موفق سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ماموریت یکساله

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از ایسنا، سایوز TMA16M دیروز با خود «اسکات کلی»، فضانورد 51 ساله ناسا، «میخائیل کورنینکو»، فضانورد 54 ساله و «گنادی پادالکا» 56 ساله روس را به ایستگاه فضایی منتقل کرد.

کلی و کورنینکو قرار است به عنوان نخستین فضانوردان برای مدت یک سال پیاپی در فضا باقی بمانند که دو برابر دوره عادی حضور یک فضانورد در ایستگاه است.

پادالکا که پنجمین پرواز خود را به ایستگاه فضایی انجام داده، در ماه سپتامبر به زمین برخواهد گشت و با ثبت حضور کلی 878 روزه در فضا، رکورد جدیدی را در این زمینه ثبت خواهد کرد.

چهار فضانورد در عصر شوروی سابق در ایستگاه فضایی میر برای مدت یک سال یا بیشتر در سال 1999 حضور داشتند، اما این ماموریت از تجهیزات پزشکی پیچیده که قرار است در این ماموریت جدید ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استفاده قرار بگیرد، برخوردار نبود.

با برنامه‌ریزی‌های امریکا و سایر کشورها برای ماموریت‌های چند ساله سرنشین‌دار به مریخ‌، دانشمندان به بررسی عملکرد بدن انسان در زمان اقامت‌های طولانی‌مدت در فضا علاقمند شده‌اند. فضانوردان علاوه بر قرار گرفتن در معرض تابش‌های فضایی، کاهش تراکم استخوان و عضلات و همچنین تغییراتی را در سیستم قلبی‌عروقی، ایمنی و سیستم‌های دیگر تجربه می‌کنند.

کلی و کورنینکو قبل، بعد و در طول پروازشان در چندین آزمایش شرکت خواهند کرد تا تغییرات روانی و فیزیولوژیکی آن‌ها در ریزگرانش برای مدت یکسال مورد ارزیابی قرار بگیرد.

شرکت‌کننده سوم در این مامورین، برادر دوقلوی کلی یعنی مارک کلی است که به عنوان سوژه زمینی برای بررسی‌های ژنتیکی و سایر آزمایشات مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

درحالیکه نمی‌توان هیچگونه نتیجه‌گیری قاطعی را از بررسی یک جفت دوقلو بدست آورد، اما دانشمندان امیدوارند که آزمایشات بتوانند سرنخ‌هایی را برای بررسی‌های بعدی فراهم کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.