۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 273539

قدس آنلاین یزد - گردشگران نوروزی از آسياب آبي گرمسير تفت استقبال کردند

استقبال مسافران از آسياب آبي گرمسير تفت

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تفت با بیان اینکه این شهرستان را از لحاظ تعداد آسیابها می توان شهر "آسیابهای آبی" نامید گفت: اين آسیاب با مساحت تقريبي 95 مترمربع در عمق سه متری زمین قرار دارد و از دو قطعه سنگ به قطر 120 سانتیمتر و وزنی بالغ بر 250 کیلوگرم تشکیل شده که برروی هم قرار گرفته و عمل خرد کردن گندم را انجام می دهد. سنگ زيرين آسياب هميشه ثابت و سنگ بالايي متحرك است و با اهرمي چوبي ميزان فاصله دو سنگ قابل تنظيم بوده كه اين امر در ميزان ريزي و درشتي آرد نقش اساسي دارد.

مهدی جمالیان در ادامه افزود: تنوره ای به شعاع 5/2 متر و عمق 6 متر در بالای آسیاب ساخته شده که آب "شاه جوی" را از طریق یک مجرای فرعی به داخل تنوره هدایت می کند و با به گردش درآوردن سنگ از قسمت پایین آسیاب خارج و به مسیر اصلی خود بر می گردد. این آسیاب به طور متوسط بین 40 تا60 کیلو گرم گندم را در هر ساعت به آرد تبدیل می کند.

گفتني است آسيابان اين آسياب با وجود كهولت سن از رونق زياد آن در قديم گفته و هنوز هم با اشتياق از نحوه كاركرد آن بازديدكنندگان را راهنمايي مي كند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.