۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 273541

قدس آنلاین یزد - تفرجگاه غربالبیز مهریز در فصل بهار به خصوص در ایام نوروز پذیرای میهمانان زیادی از سراسر کشور می باشد

تفرجگاهی با قدمت 4000 سال در شهرستان مهریز

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز اظهار داشت  : چشمه غربالبیز از مناظر کوهستانی جذاب مهریز است که در دامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است. این چشمه با مرکز شهرستان مهریز ۱۰ کیلومتر و با مرکز استان یزد ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و در روستای مدوار واقع شده است.

محمدرضا فلاحتی افزود: وجه تسمیه‌ «غربالبیز» را برخی به وجود چشمهی موجود و نحوه‌ جوشش آب از حفره‌ها و لابه‌لای سنگ‌ها می‌دانند و عده‌ای آن را به سبب وجود بافت متخلخل سطح تحتانی دریاچه موجود در محل دانسته که در هر دو حالت نحو حرکت آب شبیه عبور از منافذ یک غربال است.

این چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر ساله در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوههای منطقه جاری می‌شود و در این فرو رفتگی می‌ریزد و به دریاچه ای طبیعی تبدیل می‌شود و از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد آب چشمه این است که تغییر رنگ نمی‌دهد و کیفیت آن نیز تغییر نمی‌کند.

مجموعه‌ گردشگری غربالبیز با مساحتی قریب به ۱۰ هکتار ، از نخستین مجتمع‌های زیستی انسان در منطقه است.

به استناد آثار کشف شده در منطقه از قبیل ظروف سفالی، ادوات مفرغی، بقایای شهر باستانی و گورهای خورشیدی، آثار تمدن های پی در پی اعصار حجر، مفرغ، آهن، مادها، اشکانیان و ساسانیان به وضوح قابل شناسایی است. تنوع این آثار و همینطور سبک و شکل معماری بخش های جنوبی منطقه و گورهای مکشوفه که مربوط به اواخر اشکانیان و اوایل هخامنشی می باشد حکایت از آن دارد که این منطقه از دیرباز یکی از سکونتگاههای انسان در منطقه بوده است.

این چشمه به دلیل چشم اندازهای منحصر به فرد، هوای مناسب، امکان اسکان، دسترسی به شهر و امکانات رفاهی و … مکان بسیار مناسبی برای گذراندن تعطیلات نوروز است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.