قدس آنلاین _ مسعود بصیری: طرف مقابل تاکید دارد که موضوع تحقیق و توسعه را ببندد و به ایران اجازه ندهد بدون نظر غربی ها تحقیقات خود را توسعه دهد.اما ایران می گوید جزو حقوق هر ملتی است که بتواند موضوعات تحقیقاتی را در دستور کار داشته باشد و برای کشف و اختراعات صلح آمیز هسته ای نیروهای خود را تربیت کرده و راه خود را ادامه دهد.

واقعیت امروز لوزان چیست؟

 

به گزارش خبر نگار ما شرایط سختی بر مذاکرات لوزان حاکم است و طرفین نهایت تلاش خود را برای گرفتن امتیاز از یکدیگر به کار می برند. روزهای اول این چانه زنی ها شرایط آرامتری  داشت اما در روز ششم یا به عبارتی روز هفتم مذاکرات شرایط بسیار حساس تر شده است و به همین علت است که مصاحبه کمتری با خبرنگاران صورت می گیرد و خبر محدودتری منتشر می شود.

طرف مقابل تاکید دارد که موضوع تحقیق و توسعه را ببندد و به ایران اجازه ندهد بدون نظر غربی ها تحقیقات خود را توسعه دهد. آنها می گویند اگر کار تحققی صورت می گیرد باید با اطلاع غرب باشد و مشخص باشد دانشمندان ایرانی مشغول چه کاری هستند اما مذاکره کننده ایرانی می گوید این کار ارتباطی با غرب ندارد و جزو حقوق هر ملتی است که بتواند موضوعات تحقیقاتی را در دستور کار داشته باشد و برای کشف و اختراعات صلح آمیز هسته ای نیروهای خود را تربیت کرده و راه خود را ادامه دهد.

طرف آمریکایی همچنین می گوید اگر ایران دچار تخلف شد همه تحریم های شورای امنیت به طور خودکار باید دوباره اعمال شود اما روسیه می گوید این کار دور زدن شورای امنیت است و ما اجازه این کار را نخواهیم داد . ایران هم مانند روسیه مخالف این کار است و می گوید نمی شود طرف قرار داد هم مجری باشد و هم قاضی. چرا که مرجع تشخیص تخلف ایران مشخص نیست و نباید طرف مقابل خودش قاضی اجرای توافق نامه باشد بلکه باید یک داور مرض الطرفین و بی طرف این کار را برعهده بگیرد.

همچنین موضوع تحریم ها نیز بکی از بحث های جدی طرفین است. ایران خواهان رفع فوری همه تحریم های ناشی از پرونده هسته ای است اما گویا طرف مقابل چندان بی میل نیست که این کار را در طول یک بازه زمانی چند ساله انجام دهد. ایران می گوید همه توافق باید یک جا و بدون حاشیه نویسی و تفسیرهای بعدی باید انجام شود. ظریف و تیم همراهش می گویند نباید ماجرا ادامه دار شود و همه توافق باید در یک نشست تمام شود وگرنه ماجرای مذاکره و تفسیرهای بعدی ان سالها طول خواهد کشید و هر روز یک ماجرای تازه ایجاد خواهد شد.

باید گفت این روزها شدیدترین چانه زنی ها بر سر این موضوعات است. البته همه ارتش مذاکره کننده غرب در پشت میز مذاکره نیست, بخش عمده ای از آنها کار مذاکره و فضاسازی را از طریق رسانه های خود دنبال می کنند.

رسانه های غربی مانند اسوشیتدپرس و بی بی سی به خصوص تاکید دارند که از بیانیه پایانی نشست لوزان به عنوان یک سند نام ببرند اما ایران می گوید آنچه ممکن است انتشار یابد یک بیانیه مطبوعاتی خواهد بود نه یک سند توافق که بتوان از آن به عنوان مرحله اول توافق نام برد.

امروز لاوروف به لوزان بر می گردد تا بر سر همین موارد چانه زنی کند. تیم روسی چندان از مواضع ایران دور نیست به خصوص آنکه نمی خواهد اختیار شورای امنیت در پرونده هسته ای را به آمریکا بسپارد.

صالحی و عراقچی را باید فعالترین افراد این مذاکرات دانست چرا که مرتب جلسات مختلف با مقامات گوناگون بر گزار می کنند تا شاید به یک نتیجه مثبت برسند.

صبح امروز هم گروه 5+1 دیدار داشتند و یکبار دیگر جلسه مشترک برگزار کردند اما نتیجه مشخصی از ان به دست نیامد. 

یکی از رسانه های خارجی هم با انتشار خبری مدعی شد که فابیوس و اشتاین مایر امروز یک بیانیه مشترک قرائت خواهند کرد اما بعد مشخص شد این بیانیه ربطی به مذاکرات هسته ای ندارد و به روابط بین دو کشور مربوط می شود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم که قرار بود امروز (سه‌شنبه) به تونس برود سفر خود را به دلیل حضورش در مذاکرات هسته‌ای ایران در لوزان لغو کرد.

مجید تخت روانچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران اخبار مربوط به تمدید مهلت مذاکرات را رد کرد و گفت: «چنین بحثی مطرح نشده است.» برخی از خبرگزاری‌ها احتمال تمدید چندساعته یا چند روزه مذاکرات را مطرح کرد‌ه‌اند.

به موازات مذاکرات اتمی ایران در لوزان سوئیس، بانک مرکزی ایران اعلام کرد: «با واریز قسط پنجم از دور سوم آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران، مجموعا معادل ۲میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار از مرحله سوم توافقات، در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.» مبلغ ۴۹۰ میلیون دلار براساس توافق ایران و گروه ۱+۵ از منابع بانک مرکزی در ژاپن در قالب قسط پنجم به حساب این بانک در کشور عمان واریز شد. مبلغ کل این دور از توافقات ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده که طی ده قسط ۴۹۰ میلیون دلاری واریز می‌شود.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeed... IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    بامیدروزی که جهان بدون جنگ زنده باشی ابرقدرت(ایران)