رسانه های مالزی طی چند روز گذشته با پوشش مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در سوئیس، به افزایش رقابت کشورهای جهان به منظور حضور در بازار ایران پس از توافق احتمالی و لغو تحریم ها پرداختند.

ضرورت توجه بیشتر آ.سه.آن به تجارت با ایران/ افزایش رقابت با پایان مذاکرات هسته ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه مالای میل مالزی روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: پس از توافق احتمالی ایران و قدرت های غربی، بسیاری از کشورها تلاش می کنند در روابط اقتصادی و سرمایه گذاری و تجارت با ایران از رقبای خود پیشی بگیرند.

در این گزارش اقتصادی آمده است: کشورهای غربی و متحدانشان از هم اکنون با تجهیزشدن به جزئیات درصدد دستیابی به جایگاه مهمی در روابط تجاری با ایران هستند.

مالای میل نوشت: از نظر تاریخی برخی از کشورهای غربی پیش از این از منافع روابط تجاری با بازار مستعد ایران در منطقه خاورمیانه بهره مند شده بودند و بر اهمیت این بازار واقف هستند.

بسیاری از این کشورها از خاک غنی ایران محصولات کشاورزی از قبیل خشکبار و میوه، محصولات هنری شامل فرش، صنایع دستی و مینیاتور و همچنین مواد پتروشیمی، گاز، نفت و دیگر محصولات را وارد می کردند.

این روزنامه انگلیسی زبان مالزی نوشت: تحریم های غرب به رهبری آمریکا در سال های گذشته نشان داد که ایران از نظر ثبات اقتصادی و سیاسی در منطقه خاورمیانه و جهان دارای نقش حساس و تعیین کننده ای است.

به نوشته این روزنامه، در حالی که شرکت های اروپایی با برگزاری نشست هایی اشتیاق خود را برای حضور در بازار ایران نشان داده اند، اقدام نکردن به موقع شرکت های جنوب شرقی آسیا در کسب جایگاهی در بازار مهم ایران می تواند آنها از این بازار محروم کند.

در این گزارش آمده است: روابط دو جانبه ایران و اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا به ویژه از سال 2012 به بعد تحت تاثیر تحریم های آمریکا روند نزولی طی کرده است. از طرف دیگر ایران از دستیابی به منافع حاصل از سرمایه گذاری در بخش های انرژی، کشاورزی و تجارت کمتر بهره برده است.

مالای میل در خصوص روابط ایران و مالزی نوشت: ایران جز 10 کشور واردکننده روغن پالم مالزی بوده است، به طوری که حجم این مبادلات، ایران را به یکی از بزرگترین بازارها روغن پالم مالزی در منطقه خاورمیانه تبدیل کرده بود.

براساس این گزارش، صادرات روغن پالم مالزی در سال 2013 حدود 635 هزار و 258 تن بود که این رقم در سال گذشته میلادی با کاهش قابل توجهی به 447 هزار و 58 تن رسید.

در این گزارش همچنین آمده است: روغن پالم با مصرف 862 هزار و 300 تن، روغن سویا با 550 هزار و 200 تن و روغن آفتابگردان با 247 هزار و 200 تن از جمله روغن های مصرفی در ایران محسوب می شوند.

مالای میل نوشت: مصرف روغن پالم در کشورهای منطقه خاورمیانه به ویژه ایران باعث شده است، اندونزی به عنوان اصلی ترین تولیدکننده روغن پالم جهان درصدد دستیابی به بازار خاورمیانه باشد، به طوری که صادرات این محصول توسط اندونزی در سال گذشته با 16 درصد رشد به دو میلیون و 290 هزار تن رسیده است.

این روزنامه مالزیایی تاکید کرد: آغاز مذاکرات همکاری جامع اقتصادی اندونزی با برخی از کشورهای جهان از جمله ایران، می تواند باعث افزایش روابط دو جانبه تهران – جاکارتا شود.

در ادامه این گزارش آمده است: برخلاف فراز ونشیب های گذشته، همکاری های بیشتر دو جانبه ایران و اعضای آ.سه.آن امکانپذیر است و فرصتی است که نباید از دست برود. ایران تمایل خود را برای سرمایه گذاری در طرح های مختلف کشاورزی، پتروشیمی و زیرساخت در کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا از جمله تایلند، سنگاپور، فیلیپین و ویتنام اعلام کرده است.

مالای میل نوشت: ایران در حال حاضر سومین واردکننده موز به ارزش بیش از 18 میلیون دلار از فیلیپین است که با این رقم پس از کشورهای چین و ژاپن در رده سوم واردکننده موز از این کشور قرار دارد و حجم معاملات ایران با فیلیپین در بخش واردات موز از ماه ژانویه تا مارس سال جاری از رقم 5.6 به 7.6 درصد افزایش یافته است.

این روزنامه با هدف نشان دادن اهمیت آینده بازار ایران، نوشت: ویژگی های جمعیتی، ظرفیت اقتصادی، موقعیت جغرافیایی ایران در خاورمیانه می تواند این کشور را به دورانی بازگرداند که قطب تجارت و سرمایه گذاری در منطقه خاورمیانه بود.

مالای میل در پایان نوشت: کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا با افزایش همکاری با ایران می توانند به منافع دوجانبه دست یابند، اما آنها نیازمند اقدام به موقع هستند. این امر از آنجایی اهمیت دارد که ایران به دنبال کاهش حجم تجارت خود با کشورهای منطقه و همچنین تنوع بخشیدن به روابط تجاری خود با سایر کشورها است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.