حملات جنگنده های عربستان سعودی با حمایت آمریکا به مردم یمن باعث شد هزاران تبعه کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله مالزی، فیلیپین و اندونزی در یمن گیر افتاده و نتوانند از راه هوایی خاک این کشور را ترک کنند.

تجاوز هوایی عربستان به یمن و گرفتار شدن هزاران شهروند جنوب شرق آسیا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، جنگنده های عربستان سعودی با مشارکت 10 کشور از جمله پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (به استثنای عمان) و حمایت آمریکا، از پنجشنبه گذشته در تجاوز به یمن، حملات خود به مناطق مختلف این کشور بویژه شهر صنعا را آغاز کردند و این تجاوز باعث شد هزاران تبعه کشورهای جنوب شرق آسیا در یمن غافلگیر شوند.

عنیفه امان، وزیر امور خارجه مالزی روز چهارشنبه گفت که امکان انتقال شهروندان این کشور از طریق مسیر هوایی در حال حاضر وجود ندارد و تلاش ها برای خروج آنها از راه زمینی در حال بررسی است.

بیش از 600 نفر از شهروندان مالزی در یمن زندگی می کنند که تاکنون 264 نفر از آنها برای ترک خاک یمن و بازگشت به مالزی در سفارت مالزی در صنعا ثبت نام کرده اند.

مقامات شورای امنیت ملی مالزی اکنون در عربستان سعودی به سر می برند و از سویی با مقامات یمنی نیز همکاری می کنند تا بتوانند زمینه خروج شهروندان مالزی را فراهم کنند.

وزارت امور خارجه فیلیپین نیز اعلام کرد که همه پروازهای خارجی یمن لغو شده و خروج شهروندان فیلیپینی از خاک یمن نیازمند کمک های دولتی است.

براساس بیانیه وزارت امور خارجه فیلیپین، دولت این کشور آماده بازگرداندن احتمالی فیلیپینی ها پس از جنگ در است.

فیلیپین از ماه فوریه سفر کارگران این کشور به یمن را در پی افزایش تنش ها در این کشور ممنوع کرده بود.

فیلیپین در سال 2013 میلادی نیز پس از عملیات تروریستی القاعده در یمن که براثر آن بیش از 50 نفر از جمله هفت فیلیپینی کشته شدند، سفر اتباع این کشور به یمن را ممنوع کرد.

حدود 10 میلیون فیلیپینی در خارج از این کشور و به طور عمده در خاورمیانه کار می کنند و براساس آمار بیش از دو هزار نفر از آن ها در یمن فعالیت دارند.

رسانه های اندونزی نیز روز چهارشنبه اعلام کردند که تجاوز هوایی عربستان سعودی به خاک یمن جان بیش از یکهزار و 800 شهروند این کشور در یمن را به خطر انداخته است.

تارنمای خبری تمپور نوشت که سفارت اندونزی در یمن آمادگی خود را برای خروج شهروندان این کشور از یمن اعلام کرد، اما نبود امنیت و تجاوز هوایی عربستان امکان بازگردان شهروندان اندونزیایی را با مشکل مواجه کرده است.

واجد فائوز، سفیر اندونزی در یمن اعلام کرد که شرایط در صنعا به طور غیرقابل باوری ناپایدار است و تلاش ها برای بازگردان شهروندان این کشور به دلیل نبود پروازهای تجاری به دلیل آسیب هایی که به فرودگاه صنعا وارد شده است، امکان ندارد.

وی با اظهار امیدواری در مورد بازسازی فوری فرودگاه صنعا، اعلام کرد که هم اکنون تلاش برای بازگردان شهروندان اندونزی از طریق مسیر آبی بندر حدیده یمن به بندر جیزان در عربستان در حال انجام است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.